In welke ETF's maandelijks beleggen ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: In welke ETF's maandelijks beleggen ?
Roerende Voorheffing 30% zou je moeten betalen op de dividenden die ze uitkeren, op het moment dat ze die uitkeren. Ik veronderstel dat je de accumulerende fondsen hebt gekocht; dikwijls "(acc)" achteraan de naam.
Meerwaardetaks ook 30% zou je bij verkoop moeten betalen als het een obligatiefonds zou zijn. Dit is niet het geval.
Je zal transactie taksen betalen 0,15%.
Bij Belgische brokers zijn er denk ik geen andere taksen.
Wat buitenlandse brokers betreft weet ik het niet.
Meerwaardetaks ook 30% zou je bij verkoop moeten betalen als het een obligatiefonds zou zijn. Dit is niet het geval.
Je zal transactie taksen betalen 0,15%.
Bij Belgische brokers zijn er denk ik geen andere taksen.
Wat buitenlandse brokers betreft weet ik het niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
KArelKArton
- Newbie

Voor de aankoop van trackers kan je bij Degiro terecht, in een verzameling van duizenden gratis trackers.
Ik heb zelf zo een portefeuille samengesteld van een 20-tal verschillende trackers, van elk één stuk.
Bedoeling is om in de fluctuatie van deze portefeuille onmiddellijk de wereldwijde koersevolutie te volgen. Af en toe komt er een dividendje van enkele centen bij. Leuk om te doen, en kost haast niets.
Ik heb zelf zo een portefeuille samengesteld van een 20-tal verschillende trackers, van elk één stuk.
Bedoeling is om in de fluctuatie van deze portefeuille onmiddellijk de wereldwijde koersevolutie te volgen. Af en toe komt er een dividendje van enkele centen bij. Leuk om te doen, en kost haast niets.
Ik heb eens een simulatie gedaan van de transactiekosten bij het inleggen van maandelijks kleine bedragen in een ETF.
TLDR: voor kleine maandelijkse bedragen, kun je beter maar eens om de zoveel maanden een aankoop doen.
parameters:
beleggen in 1 global ETF (VWCE of IWDA):
transactiekosten: 9,75€ per aankoop (tarief Binck)
interest: gemiddeld 0,55% per maand (cumulatief is dat 6,8% per jaar)
indien slechts een aankoop om de zoveel maanden, hou je het geld zonder opbrengst bij, dus bij een aankoop om de zes maanden koop je in de 6e en 12e maand van het jaar.
Resultaten na 3 jaar beleggen (de verschillen nemen door cumulatie nadien altijd maar toe)
-> maandelijks budget: 100€
maandelijks om 2 maanden om 3 maanden om 4 maanden om 6 maanden jaarlijks
3.574,19 € 3.761,31 € 3.816,44 € 3.838,60 € 3.849,97 € 3.818,55 €
- > optimum: telkens na 6 maand 600€ storten
- > zelfs jaarlijks in de laatste maand van het jaar beleggen is pakken voordeliger dan maandelijkse stortingen !
-> maandelijks budget: 250€
9.527,86 € 9.698,65 € 9.737,49 € 9.743,38 € 9.722,30 € 9.594,26 €
- > optimum: om de 4 maand 1000€ storten
- > maandelijks budget: 500€
19.450,64 € 19.594,22 € 19.605,90 € 19.584,67 € 19.509,52 € 19.220,45 €
- > optimum: om de 3 maand 1500€ storten
- > maandelijks budget: 1000€
39.296,21 € 39.385,37 € 39.342,72 € 39.267,26 € 39.083,96 € 38.472,82 €
- > optimum: om de 2 maand 2000€ storten
Conclusies:
- transactiekosten zijn belangrijk (DeGiro verdient een tweede blik, ondanks extra trouble en wachtlijsten)
- maandelijks kopen is NIET interessant als je transactiekosten hebt (tenzij je maandelijks 2000€ kunt beleggen
- dit is slechts voor één enkele ETF aankoop, indien je voor een portfolio gaat van 2-3-4 ETFs zijn de verschillen nog navenanter.
TLDR: voor kleine maandelijkse bedragen, kun je beter maar eens om de zoveel maanden een aankoop doen.
parameters:
beleggen in 1 global ETF (VWCE of IWDA):
transactiekosten: 9,75€ per aankoop (tarief Binck)
interest: gemiddeld 0,55% per maand (cumulatief is dat 6,8% per jaar)
indien slechts een aankoop om de zoveel maanden, hou je het geld zonder opbrengst bij, dus bij een aankoop om de zes maanden koop je in de 6e en 12e maand van het jaar.
Resultaten na 3 jaar beleggen (de verschillen nemen door cumulatie nadien altijd maar toe)
-> maandelijks budget: 100€
3.574,19 € 3.761,31 € 3.816,44 € 3.838,60 € 3.849,97 € 3.818,55 €
- > optimum: telkens na 6 maand 600€ storten
- > zelfs jaarlijks in de laatste maand van het jaar beleggen is pakken voordeliger dan maandelijkse stortingen !
-> maandelijks budget: 250€
9.527,86 € 9.698,65 € 9.737,49 € 9.743,38 € 9.722,30 € 9.594,26 €
- > optimum: om de 4 maand 1000€ storten
- > maandelijks budget: 500€
19.450,64 € 19.594,22 € 19.605,90 € 19.584,67 € 19.509,52 € 19.220,45 €
- > optimum: om de 3 maand 1500€ storten
- > maandelijks budget: 1000€
39.296,21 € 39.385,37 € 39.342,72 € 39.267,26 € 39.083,96 € 38.472,82 €
- > optimum: om de 2 maand 2000€ storten
Conclusies:
- transactiekosten zijn belangrijk (DeGiro verdient een tweede blik, ondanks extra trouble en wachtlijsten)
- maandelijks kopen is NIET interessant als je transactiekosten hebt (tenzij je maandelijks 2000€ kunt beleggen
- dit is slechts voor één enkele ETF aankoop, indien je voor een portfolio gaat van 2-3-4 ETFs zijn de verschillen nog navenanter.
Ik ben ook op zoek naar een mooie portefeuille om mee te starten. Ik zit bij degiro voor de lage transactiekosten.
Als Belg mik ik op de acc etf's (dus de interessante VWRL valt eruit - of denken sommigen dat die toch het overwegen waard is?). Ik zoek etf's met lage transactiekosten. Deze had ik in gedachten:
1) IWDA - iShares Core MSCI World
2) WCLD - WisdomTree cloud computing (een specifieke markt/sector waarin ik geloof dat die nog groeipotentieel heeft - dit is mijn "risico" ETF)
Ik twijfel nog over een 3e additionele "veiligere" ETF. Ergens wil ik de iShares S&P 500 (CSPX). Ik weet dat die markt al in de IWDA vervat zit en ik dus dubbel inzet op USA, maar de S&P500 presteert denk ik toch beter. In die S&P500 en IWDA kan ik bij degiro ook zéér goedkoop inkopen (maandelijks of trimesterieel).
Als alternatief voor iShares S&P500 had ik iShares MSCI Emerging Markets (IEEM) in gedachten. Die is dan eerder complementairder qua regio's met IWDA maar presteert mss iets minder.
Wat is jullie mening hierover? Een andere aanrader van "veilige" etf's combinatie mag ook. Enkel die WisdomTree wil ik graag behouden. De spreiding nog te finetunen.
Als Belg mik ik op de acc etf's (dus de interessante VWRL valt eruit - of denken sommigen dat die toch het overwegen waard is?). Ik zoek etf's met lage transactiekosten. Deze had ik in gedachten:
1) IWDA - iShares Core MSCI World
2) WCLD - WisdomTree cloud computing (een specifieke markt/sector waarin ik geloof dat die nog groeipotentieel heeft - dit is mijn "risico" ETF)
Ik twijfel nog over een 3e additionele "veiligere" ETF. Ergens wil ik de iShares S&P 500 (CSPX). Ik weet dat die markt al in de IWDA vervat zit en ik dus dubbel inzet op USA, maar de S&P500 presteert denk ik toch beter. In die S&P500 en IWDA kan ik bij degiro ook zéér goedkoop inkopen (maandelijks of trimesterieel).
Als alternatief voor iShares S&P500 had ik iShares MSCI Emerging Markets (IEEM) in gedachten. Die is dan eerder complementairder qua regio's met IWDA maar presteert mss iets minder.
Wat is jullie mening hierover? Een andere aanrader van "veilige" etf's combinatie mag ook. Enkel die WisdomTree wil ik graag behouden. De spreiding nog te finetunen.
VWCE is de acc versie van VWRL. Die zou je dus wel kunnen gebruiken.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Klopt, maar die zit niet in kernselectie DEGIRO en dus iets meer transactiekosten. Dan zit ik denk ik beter bij IWDA en zoek ik iets wat daar mooi bij aansluit (kan qua complementariteit of door mooi rendement).
Er bestaan geen "veilige" aandelen-ETFs, zoals er geen veilige aandelenfondsen bestaan, en geen veilige aandelen tout-court.MrProper schreef: ↑10 januari 2021, 18:03 Ik twijfel nog over een 3e additionele "veiligere" ETF. Ergens wil ik de iShares S&P 500 (CSPX). Ik weet dat die markt al in de IWDA vervat zit en ik dus dubbel inzet op USA, maar de S&P500 presteert denk ik toch beter. In die S&P500 en IWDA kan ik bij degiro ook zéér goedkoop inkopen (maandelijks of trimesterieel).
Ongeveer 50% van IWDA is de S&P500 - dus de helft van de prestaties van IWDA komen van S&P500. Wil je echt nog een groter deel van je portefeuille in de US large caps steken?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.