Indexatie woonbonus - optimalisatie
TIP
Indexatie woonbonus - optimalisatie
Hallo,
In aanloop van mijn lening, ongeveer 1/3de op 20 jaar (fiscale optimalisatie) en 2/3de op 10 jaar (goede rentevoet) zit ik nog in de knoop met de exacte verhouding.
Met 1/3de kan ik de laatste 10 jaar mijn korf voor de huidige woonbonus net vullen. Men heeft mij gezegd dat wat ik nu teken, voorwaarden zijn, die blijven bestaan.
Echter...
Kan de regering zomaar voor bestaande leningen het in te brengen gedeelte van 40% bijvoorbeeld verlagen ? Ik zag dat dit in het verleden gebeurde, vandaar.
De regering heeft nu de woonbonusindexatie gestopt. De woonbonus is vorig jaar ook herzien en iets minder interessant geworden. De tendens is dat de woonbonus wordt afgebouwd, moet ik dan nog geloven dat de indexatie ooit terug kan komen ? (Realistisch gezien...)
De indexatiestop zou bij de volgende regering pas ongedaan gemaakt kunnen worden, dus dan loopt mijn lening al 2 jaar en 10 maand. Ideaal zou er dus nog 17 maal een indexatie kunnen plaatsvinden, toch ?
Via het Planbureau heb ik de statistieken bekeken, maar Is het nog wijs om met een gemiddeld van 3% per indexatie te rekenen en voor hoeveel %, aangenomen dat dit na 10 jaar belangrijkste punt bereikt, zou ik rekening houden?
Ik rekende zelf uit, ik nu goed zit voor 20 jaar zonder indexatie. En met 35% / 65% (lening 20jr / lening 10jr) ik 25% indexatie woonbonus kan 'meepikken'. Stijgt het nog in de laatste jaren van de lening op 20 jaar, is het nét te weinig, stijgt het op 20 jaar ENKEL de laatste paar jaar of slechts 8%, dan zit ik slechter af.
Any ideas / adviezen hierop ?
In aanloop van mijn lening, ongeveer 1/3de op 20 jaar (fiscale optimalisatie) en 2/3de op 10 jaar (goede rentevoet) zit ik nog in de knoop met de exacte verhouding.
Met 1/3de kan ik de laatste 10 jaar mijn korf voor de huidige woonbonus net vullen. Men heeft mij gezegd dat wat ik nu teken, voorwaarden zijn, die blijven bestaan.
Echter...
Kan de regering zomaar voor bestaande leningen het in te brengen gedeelte van 40% bijvoorbeeld verlagen ? Ik zag dat dit in het verleden gebeurde, vandaar.
De regering heeft nu de woonbonusindexatie gestopt. De woonbonus is vorig jaar ook herzien en iets minder interessant geworden. De tendens is dat de woonbonus wordt afgebouwd, moet ik dan nog geloven dat de indexatie ooit terug kan komen ? (Realistisch gezien...)
De indexatiestop zou bij de volgende regering pas ongedaan gemaakt kunnen worden, dus dan loopt mijn lening al 2 jaar en 10 maand. Ideaal zou er dus nog 17 maal een indexatie kunnen plaatsvinden, toch ?
Via het Planbureau heb ik de statistieken bekeken, maar Is het nog wijs om met een gemiddeld van 3% per indexatie te rekenen en voor hoeveel %, aangenomen dat dit na 10 jaar belangrijkste punt bereikt, zou ik rekening houden?
Ik rekende zelf uit, ik nu goed zit voor 20 jaar zonder indexatie. En met 35% / 65% (lening 20jr / lening 10jr) ik 25% indexatie woonbonus kan 'meepikken'. Stijgt het nog in de laatste jaren van de lening op 20 jaar, is het nét te weinig, stijgt het op 20 jaar ENKEL de laatste paar jaar of slechts 8%, dan zit ik slechter af.
Any ideas / adviezen hierop ?
Re: Indexatie woonbonus - optimalisatie
We begeven ons op het terrein van de waarzeggers, zieners en orakels. Desalniettemin mag je ervan uitgaan dat die woonbonus nooit of te nimmer meer geïndexeerd wordt. Als men de huidige regeling ongemoeid laat, mag je al blij zijn. Ik sluit echter niet uit dat de overheid andermaal fiscaal zal ingrijpen op eerder gemaakte afspraken. Als de woonbonus niet sneuvelt, zal hij in ieder geval van jaar tot jaar minder interessant worden. Vertrek van dat scenario. Wordt er toch geïndexeerd, dan heb je pure winst.
Wat de inflatie betreft: de huidige prognose voor 2016 is 1,4%. Bijgesteld van 1,7% omwille van de lage olieprijs. Het uiteindelijke cijfer kan nog alle kanten uit, zelfs negatief. Op middenlange termijn zie ik geen noemenswaardige verschuivingen. De vraag is vooral of de steunmaatregelen van de Europese Commissie effect zullen blijven hebben. Als dat het geval is, kunnen we weer richting 2% gaan. Indien niet, dan komt deflatie vroeg of laat opnieuw om de hoek kijken. Ik reken zelf met een inflatie van 1,0% gemiddeld voor de komende 5 jaar. Zeer conservatief wellicht, maar speculeren op inflatiecijfers vind ik geen goede strategie.
Wat de inflatie betreft: de huidige prognose voor 2016 is 1,4%. Bijgesteld van 1,7% omwille van de lage olieprijs. Het uiteindelijke cijfer kan nog alle kanten uit, zelfs negatief. Op middenlange termijn zie ik geen noemenswaardige verschuivingen. De vraag is vooral of de steunmaatregelen van de Europese Commissie effect zullen blijven hebben. Als dat het geval is, kunnen we weer richting 2% gaan. Indien niet, dan komt deflatie vroeg of laat opnieuw om de hoek kijken. Ik reken zelf met een inflatie van 1,0% gemiddeld voor de komende 5 jaar. Zeer conservatief wellicht, maar speculeren op inflatiecijfers vind ik geen goede strategie.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Indexatie woonbonus - optimalisatie
de niet-indexatie is definitief, maw op lange termijn wordt woonbonus dus 0
je kunt zeggen dat in de politiek niets definitief is natuurlijk, maar er is gewoon geen geld meer voor
je kunt zeggen dat in de politiek niets definitief is natuurlijk, maar er is gewoon geen geld meer voor
Re: Indexatie woonbonus - optimalisatie
Realistisch, maar zeker niet gunstig, is dat men het % dat je kan inbrengen ook nog eens zou kunnen verlagen ook als je een bestaande lening zou hebben hé ?
Ik reken/speculeer alvast, om te kijken wat als na 10jr het % is gehalveerd; of het dan nog loont.
Ik reken/speculeer alvast, om te kijken wat als na 10jr het % is gehalveerd; of het dan nog loont.
Re: Indexatie woonbonus - optimalisatie
Indexatie gaan we niet meer zien op de oude woonbonus, vrees ik.
Redenen: het geld is op én de nieuwe woonbonus is veel lager. (als ze al iets van bedrag naar omhoog zouden trekken, zou het dan eerder de vernieuwde woonbonus zijn)
Redenen: het geld is op én de nieuwe woonbonus is veel lager. (als ze al iets van bedrag naar omhoog zouden trekken, zou het dan eerder de vernieuwde woonbonus zijn)