Inflatie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Inflatie
Werken is al sterk teruggestuurd.anonymous schreef: ↑21 februari 2020, 14:54 Je zit met een groot vermogen en je bent kinderloos. Wat is dan de bedoeling? Nog meer vermogen verzamelen en dan sterven met een paar honderduizend of een miljoen euro op uw rekening? De enige winnaar zal dan vadertje staat zijn.
Ik zou zeggen, doe dingen met je geld waar je plezier aan hebt. Minder werken bijvoorbeeld, op reis gaan, het dierenasiel steunen, enz, enz.
We steunen al verscheidene goede doelen, ook dierenasielen, vogel en zoogdieren opvang,...
We willen onze buffer, die we budgetteren voor als we 75 plus mogen worden, behouden. Niet dat daar jaarlijks 2 % vanaf gaat.
Als we daar gerust in zijn kunnen we de rest zonder grote zorgen gebruiken.
Ik zeg niets over de financiële ongeletterdheid van de Vlamingen. Ik doe alleen zo:
Maar ik ga je uit je lijden verlossen.
Inflatie van 2% betekent dat je elk jaar 98% overhoudt van wat je een jaar geleden had.
100 euro is na een jaar: 100 * 0,98 = 98 euro in oorspronkelijke koopkracht.
Het jaar erop: 98*0,98.
Het jaar erop: 98*0,98*0,98.
Enzovoort, enzovoort.
@tinev: Nooit TAK21 bekeken? Ook gekend als spaarverzekering.
Deze hebben kapitaalsbescherming, en er zijn er nog die de inflatie min of meer kunnen bijbenen.
Bovendien hoef je geen RV te betalen, als je het geld 8 jaar laat staan. Je betaalt 2% taks bij de instap, en eventueel een instapkost (niet altijd).
Wel best geen TAK21 van je (groot)bank, maar bijvoorbeeld van "Patronale". Je kan hier via Spaargids trouwens makkelijk een offerte aanvragen. https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html
Bijvoorbeeld: "Patronale life secure 21" haalde voor 2018 nog een rendement van 1,85%.
Instapkost = 50€, ongeacht bedrag. (taks = 2% voor de staat, onafhankelijk van de uitgever)
minimum gegarandeerde opbrengst = 0,85%.
Geen vetpot, maar ook geen kopzorgen bij beurscrashes en toch beter rendement dan een spaarrekening.
Deze hebben kapitaalsbescherming, en er zijn er nog die de inflatie min of meer kunnen bijbenen.
Bovendien hoef je geen RV te betalen, als je het geld 8 jaar laat staan. Je betaalt 2% taks bij de instap, en eventueel een instapkost (niet altijd).
Wel best geen TAK21 van je (groot)bank, maar bijvoorbeeld van "Patronale". Je kan hier via Spaargids trouwens makkelijk een offerte aanvragen. https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html
Bijvoorbeeld: "Patronale life secure 21" haalde voor 2018 nog een rendement van 1,85%.
Instapkost = 50€, ongeacht bedrag. (taks = 2% voor de staat, onafhankelijk van de uitgever)
minimum gegarandeerde opbrengst = 0,85%.
Geen vetpot, maar ook geen kopzorgen bij beurscrashes en toch beter rendement dan een spaarrekening.
Jij stond toch aan de wieg van Tak23? Bij een verzekeringsmaatschappij?
En Tak21 is toch veiliger dan Tak23?
Waarom heb je plots geen vertrouwen meer in verzekeringsmaatschappijen als je zelf een boost hebt gegeven aan die verzekeringsmaatschappijen?
https://ibb.co/FzYntfW
Volgens mij is de inflatie voor niemand hetzelfde.
Dus als de bankier zegt : je verliest 2 % van je spaargeld is dit FOUT.
Volgens mij is de inflatie voor niemand hetzelfde.
Dus als de bankier zegt : je verliest 2 % van je spaargeld is dit FOUT.
Zo kun je een jong koppel dat alles moet kopen niet vergelijken met 60 plussers die alles hebben en waarbij er tegemoetkomingen zijn voor alles.
Dertigers moeten bvb nu een huis bouwen voor 450 000 EUR wat in de jaren 80 maar 100 000 EUR was. Zo'n grote bedragen wegen niet op tegen wat voedsel, etc... Daarbij de mensen die nu 60 zijn en in de jaren 80 een huis gebouwd hebben moeten deze zware kost (gevoelig aan index 1980-2020) niet betalen, ........
Dertigers moeten bvb nu een huis bouwen voor 450 000 EUR wat in de jaren 80 maar 100 000 EUR was. Zo'n grote bedragen wegen niet op tegen wat voedsel, etc... Daarbij de mensen die nu 60 zijn en in de jaren 80 een huis gebouwd hebben moeten deze zware kost (gevoelig aan index 1980-2020) niet betalen, ........
Gewoonweg een bankier maakt de mensen bang.
250 000 EUR spaargeld, daar verlies je jaarlijks 5 000 EUR van. Zo zeggen ze dat.
Met 5 000 EUR per jaar doe je heel veel.
250 000 EUR spaargeld, daar verlies je jaarlijks 5 000 EUR van. Zo zeggen ze dat.
Met 5 000 EUR per jaar doe je heel veel.
Daarom dat je het spaargeld moet "beleggen" om de inflatie tegen te gaan.
Maar niet door hetzelfde % jaarlijks aan de banken te geven :-)
Maar niet door hetzelfde % jaarlijks aan de banken te geven :-)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat is net wat de bank wil : beleggingsfondsen.
MAAR : in een studie van de tijd heb ik gelezen dat :
- de intentie van de ECB met nulrente was om de mensen te laten investeren (niet in aandelen maar kopen), ook crisislanden als Italië waren begrepen in de startegie
- de mensen zijn niet aan 't kopen gegaan om de economie een boost te geven, daardoor steeg het spaartegoed jaarlijks, dit is dan of moet naar investeringen zoals aandelen en vastgoed
- door deze evolutie (feitelijk uit balans) zijn alle aandelenmarkten en vastgoed kunstmatig overgewaardeerd.
- het gevaar dat als er in de toekomst nog meer niet geconsumeerd spaargeld aan beleggingen en investeringen gaat is niet in te schatten
Maar niet in fondsen van de bank!
Want dan betaal je 2% instapkosten en jaarlijks 2% beheerskosten. Meer dan de inflatie dus.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het goede nieuws is dat je steeds minder en minder verliest, omdat je steeds minder overhoudt
- 1e jaar: verlies 5.000 €
- 2e jaar: verlies 4.900 €
- 3e jaar: verlies: 4.802 €
- 10e jaar: verlies: 4.169 €
- 25e jaar: verlies: 3.079 €
Dus hoe langer je leeft, hoe minder je verliest
Tijd om dit topic van onder het stof te halen. Met wereldwijde tekorten aan zowat alle grondstoffen en halfproducten, de dood van JIT en zero stock, de overvloed van nieuw gecreeerd geld etc, lijkt de inflatiemotor nu toch op gang gekomen.
Welke of welk type van aandelen denken jullie dat de beste inflatiehedge bieden?
Welke of welk type van aandelen denken jullie dat de beste inflatiehedge bieden?
Goud/Zilver zijn altijd een hedge geweest tegen inflatie. Dus goud en zilvermijnen wat betreft aandelen. Die hebben al reeds geanticipeerd op de komende inflatie maar zullen verder stijgen zolang inflatie een probleem blijft. Er zijn genoeg ETF's van goud en zilvermijnen.sintorama schreef: ↑18 mei 2021, 11:02 Tijd om dit topic van onder het stof te halen. Met wereldwijde tekorten aan zowat alle grondstoffen en halfproducten, de dood van JIT en zero stock, de overvloed van nieuw gecreeerd geld etc, lijkt de inflatiemotor nu toch op gang gekomen.
Voor die reden heb ik vandaag PHAU aangekocht.
Het behoort niet tot mijn toekomstige etf plan en plaatst het even in mijn aandelen port. Maakt nu 4,7% van port uit.
Het behoort niet tot mijn toekomstige etf plan en plaatst het even in mijn aandelen port. Maakt nu 4,7% van port uit.