info obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
info obligaties
Ik ben aan het kijken om mijn eerste stap in obligaties te zetten.
Ik heb al bepaalde informatie ingewonnen, maar voor de zekerheid wil ik toch even hier navragen aan de hand van een voorbeeldje.
Volgende obligatie van Berkshire:
US084670BS67
Berkshire Hathaway 3.125% 15 Mar 2026, USD
Als ik het goed begrepen heb kan ik deze obligatie aankopen en levert mij deze tot 15 maart 2026 dus nog 3.125 % bruto op. Netto betekent dit 2.1875 %.
Ik ben van plan om via Saxo aan te kopen. Dus zit ik met 5 dollar aankoopkosten en dan nog beurstaxen.
Is mijn redenatie volledig correct?
Dus de % die bij in de titel van de obligatie staat is het bruto percentage dat de obligatie vanaf vandaag tot de einddatum nog oplevert?
Zijn er dan nog zaken waar ik geen rekening mee gehouden heb?
Ik heb al bepaalde informatie ingewonnen, maar voor de zekerheid wil ik toch even hier navragen aan de hand van een voorbeeldje.
US084670BS67
Als ik het goed begrepen heb kan ik deze obligatie aankopen en levert mij deze tot 15 maart 2026 dus nog 3.125 % bruto op. Netto betekent dit 2.1875 %.
Ik ben van plan om via Saxo aan te kopen. Dus zit ik met 5 dollar aankoopkosten en dan nog beurstaxen.
Dus de % die bij in de titel van de obligatie staat is het bruto percentage dat de obligatie vanaf vandaag tot de einddatum nog oplevert?
Re: info obligaties
Die 3,125% is op jaarbasis. dus op 4 mnd tot 15 maart 2026 krijg je maar 1/3 daarvan.bert9 schreef: ↑Gisteren 08:24 Ik ben aan het kijken om mijn eerste stap in obligaties te zetten.
US084670BS67
Verder moet je ook nog 0,12% T.O.B. betalen bij aankoop en 2x wisselkosten.Eur. naar $ en weer terug, als je geen USD rekening bij Saxo hebt. Plus nog een valutarisico als de USD in die 4 maanden daalt (wat niet onaannemelijk is)
N.m.m. beter afblijven dus.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ok bedankt!
Dat op jaarbasis klinkt inderdaad meer logisch. Anders bleek het mij nog een redelijke deal te zijn.
Bedankt voor de info!
Dat op jaarbasis klinkt inderdaad meer logisch. Anders bleek het mij nog een redelijke deal te zijn.
Bedankt voor de info!
Best om te focussen op 0% coupon obligaties. Geen RV van 30% te betalen dan.
Als beginnend obligatiebelegger zou je nooit in andere valuta mogen beleggen. Je maakt van een beleggingsinstrument dat bedoeld is om een zeker rendement te bieden iets speculatief. Wie weet wat de EUR vs de USD zal doen binnen een maand, een jaar, langer.. niemand. Voor de rest: best de basisbegrippen rond obligaties eerst leren, de koers ervan, de coupon, de looptijd, de impact van de kosten bij aankoop (laat staan verkoop) primaire, of in dit geval, secundaire markt en leren begrijpen welke dan interessanter zouden zijn dan een spaarrekening. En rekening houden met liquiditeit en je eigen risicoprofiel. Waarschijnlijk dacht je dit ook te doen met een relatief klein bedrag, dus grote kans dat je hier serieus verlies zou hebben geleden.
Dit heeft mij goed geholpen in kennisopbouw en berekenen van opbrengst: https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
Dit heeft mij goed geholpen in kennisopbouw en berekenen van opbrengst: https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
Buy bitcoin