instantoverschrijving enkel naar zichtrekening???
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
instantoverschrijving enkel naar zichtrekening???
Beste allen,
ik heb nog steeds niet zoveel ervaring met instantoverschrijvingen. Ik heb het nu al een paar keer gedaan van zichtrekening naar zichtrekening maar daarnet had ik volgend probleem:
Eerst deed ik een instantoverschrijving van een zichtrekening naar de keytrade zichtrekening => lukte.
Direct erna deed ik een instantoverschrijving van dezelfde zichtrekening naar de keytrade high fidelity rekening => foutmelding: Rekening begunstigde foutief.
Na alle gegevens nog eens goed gecontroleerd te hebben probeerde ik dit nogmaals => zelfde foutmelding.
Dan deed ik net hetzelfde maar een 'gewone' overschrijving en dan lukte het.
Mijn conclusie is dus dat een istantoverschrijving naar een spaarrekening niet zou werken maar dit lijkt me zeer raar. Heb nog nooit ergens gelezen dat dit enkel tussen zichtrekeningen zou zijn. En anders: ligt het dan aan de verzendende bank of de ontvangende (keytrade in dit geval).
ik heb nog steeds niet zoveel ervaring met instantoverschrijvingen. Ik heb het nu al een paar keer gedaan van zichtrekening naar zichtrekening maar daarnet had ik volgend probleem:
Eerst deed ik een instantoverschrijving van een zichtrekening naar de keytrade zichtrekening => lukte.
Direct erna deed ik een instantoverschrijving van dezelfde zichtrekening naar de keytrade high fidelity rekening => foutmelding: Rekening begunstigde foutief.
Na alle gegevens nog eens goed gecontroleerd te hebben probeerde ik dit nogmaals => zelfde foutmelding.
Mijn conclusie is dus dat een istantoverschrijving naar een spaarrekening niet zou werken maar dit lijkt me zeer raar. Heb nog nooit ergens gelezen dat dit enkel tussen zichtrekeningen zou zijn. En anders: ligt het dan aan de verzendende bank of de ontvangende (keytrade in dit geval).
Re: instantoverschrijving enkel naar zichtrekening???
Dat instant enkel lukt tussen zichtrekeningen werd hier reeds een duizendtal keer vermeld waarschijnlijk. Straf dat je dat nog nooit gelezen hebt.
Een overschrijving tussen een zichtrekening en een spaarrekening van dezelfde bank gaat meestal onmiddellijk maar dat is niet wettelijk verplicht.
Een overschrijving tussen een zichtrekening en een spaarrekening van dezelfde bank gaat meestal onmiddellijk maar dat is niet wettelijk verplicht.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Echt??? Ik heb hiervoor nog gegoogled op "instantoverschrijving" en bij elke uitleg die ik vond lees ik enkel 'tussen rekeningen'. Ik heb werkelijk nog nooit ergens gelezen dat het enkel tussen zichtrekeningen is (behalve in jouw post dan uiteraard
Dan snap ik werkelijk geen hol van het nut van die instantoverschrijvingen. Het enige nuttige eraan vond ik voor het direct overschrijven naar een spaarrekening en zo direct van de intrest te genieten ipv nog een extra dag te moeten wachten. Maar voor een zichtrekening waar je toch geen intrest op krijgt maakt dit niet echt uit.
Oké, misschien voor betalingen bij verkoop van een auto of zo, dat de tegenpartij direct ziet dat het geld is overgeschreven. Snap niet waarom het dan weer niet zou kunnen voor spaarrekeningen...
Anyway, bedankt voor de reactie. Ik zal het onthouden dat het enkel tussen zichtrekeningen werkt!
Ik denk juist dat het voor overschrijven van zicht- naar spaarrekening niet belangrijk is, maar wel voor zakelijk gebruik.Nightwolf schreef: ↑30 maart 2026, 17:41Echt??? Ik heb hiervoor nog gegoogled op "instantoverschrijving" en bij elke uitleg die ik vond lees ik enkel 'tussen rekeningen'. Ik heb werkelijk nog nooit ergens gelezen dat het enkel tussen zichtrekeningen is (behalve in jouw post dan uiteraard)
Dan snap ik werkelijk geen hol van het nut van die instantoverschrijvingen. Het enige nuttige eraan vond ik voor het direct overschrijven naar een spaarrekening en zo direct van de intrest te genieten ipv nog een extra dag te moeten wachten. Maar voor een zichtrekening waar je toch geen intrest op krijgt maakt dit niet echt uit.
Oké, misschien voor betalingen bij verkoop van een auto of zo, dat de tegenpartij direct ziet dat het geld is overgeschreven. Snap niet waarom het dan weer niet zou kunnen voor spaarrekeningen...![]()
Anyway, bedankt voor de reactie. Ik zal het onthouden dat het enkel tussen zichtrekeningen werkt!![]()
Bijvoorbeeld van belfius zicht- naar crelan spaarrekening lukt bij mij zonder probleem instant.
Hoe algemeen het is ? Geen idee..
Testje :
Van belfius zicht naar kbc spaar lukt instant.
Van belfius zicht naar ING spaar lukt instant.
Onthou vooral dat er hier nogal wat nonsens verteld wordt.
Testje :
Dat hoeft dus niet per se zo te zijn....
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Man toch... Instantoverschrijvingen tussen SEPA zichtrekeningen is een Europese verplichting en moet altijd werken.
Als het tussen een zichtrekening en een spaarrekening bij verschillende banken ook lukt, is dat omdat die specifieke banken dat mogelijk gemaakt hebben. De banken zijn daar dus niet toe verplicht.
Denk aub 2 keer na voor je iets zonder reden 'nonsens' noemt. Je irriteert daar de persoon die wil helpen mee en dat helpt die TS ook niet.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Dit was nochtans duidelijk nonsens
Misschien heeft het met de valutadata te maken? Geen idee hoe die werken bij instant.Nightwolf schreef: ↑30 maart 2026, 16:46 Beste allen,
Allée, kan je het trollen weer niet laten?
Die zin was wat onzorgvuldig geformuleerd maar de rest van mijn uitleg was wel duidelijk.
Even de zoekfunctie van het forum gebruiken en je vindt massa's posts over instantoverschrijvingen. Hier is een voorbeeld: instantbetalingen-verplicht-4-1-25-voor ... hrijvingen
+ 1Destereir schreef: ↑30 maart 2026, 18:02 Bijvoorbeeld van belfius zicht- naar crelan spaarrekening lukt bij mij zonder probleem instant.
Testje :
Dat hoeft dus niet per se zo te zijn....
Van argenta zichtrekening rechtstreeks naar gereglementeerde spaarrekeningen bij Medirect gaat ook instant zonder probleem.
Voor TS: dus voortaan rechtstreeks overschrijven naar je spaarrekening bij Keytrade, maar omdat bij Keytrade bijna alles in de soep draait, zou het me niet verbazen dat instant naar spaarrekening bij Keytrade niet lukt. Waarbij het dan weer duidelijk is dat het probleem hiervoor bij Keytrade ligt.
Zelf heb ik al mijn rekeningen bij Keytrade 2 jaar geleden opgedoekt, omdat zij er toen niet in slaagden de getrouwheidsintresten juist te berekenen voor bedragen die ik had overgeboekt van de ene naar de andere spaarrekening bij hen en waarvoor behoud van getrouwheid van toepassing was.
Instantoverschrijvingen vind ik wel heel handig. Voor betalingen gebruik ik enkel mijn argenta zichtrekening (en dat al + 35 jaar). Via de instantoverschrijving kan ik die onmiddellijk voorzien via instantoverschrijving(en) van de nodige bedragen afkomstig van mijn (spaar)rekeningen bij beobank, medirect of europabank. En moet je niet meer afwachten tot wanneer (zelfde dag nog? of volgende dag? of na het weekend? (bij overschrijving op vrijdag was dat vroeger soms het geval)) overgeschreven bedragen op mijn argenta zichtrekening zullen staan.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Jij zit hier ten onrechte denigrerend te doen tegen iemand die een vraag stelt.
Je antwoordt met complete onzin.
En dan zijn de anderen trollen.
Typisch Vincent Vega gedrag.
Nadat je eerder al door de mand gevallen was omdat je door je snelle profielwisselingen een verkeerd profiel gebruikt had, heb je je excuses aangeboden.
Nu hoeven je excuses nietSurya schreef: ↑18 januari 2026, 09:33Bij deze mijn oprechte excuses voor het bericht waarin ik je oppertrol en meester topic-vervuiler heb genoemd. Dat bericht heeft hier 15 seconden gestaan.KleineSpaarder schreef: ↑18 januari 2026, 09:10 Je hebt je bericht snel aangepast maar niet snel genoeg, VincentVega
(Ook excuses aan de rest van het forum voor deze vervuiling)
Als iedereen die vindt dat je een forumtrol bent, in werkelijkheid VincentVega is, dan heeft die misschien wel 50% van de accounts op het forum aangemaakt...![]()
Febelfin verplicht alle banken instantoverschrijvingen te kunnen uitvoeren ook naar spaarrekeningen.
Maar het kan zijn dat de spaarrekening van de begunstigde geen instantbetalingen aanvaardt.
Maar het kan zijn dat de spaarrekening van de begunstigde geen instantbetalingen aanvaardt.
Dat vermoeden had ik dus ook al
Kon mij al nauwelijks voorstellen dat het 'normaal' niet zou werken naar spaarrekeningen.
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik heb net een mail gestuurd naar keytrade om toch eens te vragen waarom een instantoverschrijving van een zichtrekening naar keytrade high fidelity niet zou lukken. Als ik antwoord krijg zal ik het hier posten