Interessante obligatie? Telecom Italia, 8,28% op 21 jaar
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Interessante obligatie? Telecom Italia, 8,28% op 21 jaar
Hoi
is dit een interessante obligatie? Rating is niet zo heel laag en wel een heel mooi rendement...:
http://www.oblis.be/nl/telecom-italia-f ... jaar-13513" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze is te koop op de secundaire markt via Oblis...
Groeten
is dit een interessante obligatie? Rating is niet zo heel laag en wel een heel mooi rendement...:
http://www.oblis.be/nl/telecom-italia-f ... jaar-13513" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze is te koop op de secundaire markt via Oblis...
Groeten
Re: Interessante obligatie? Telecom Italia, 8,28% op 21 jaar
Met een rating BBB met negatieve vooruitzichten is deze obligatie geen belegging maar een gokje.
Iets voor de durvers ( maar achteraf niet komen klagen ... )
Iets voor de durvers ( maar achteraf niet komen klagen ... )
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat is het grootste risico? Dat je het ingelegd bedrag kwijt bent?
Je hebt inderdaad risico op kapitaalverlies bij het omvallen van het bedrijf. Die kans bestaat, maar met een BBB rating nog net aanvaardbaar voor de dynamische belegger.
Anderzijds heb je het risico dat de financiele positie van de uitgever verder achteruitgaat, en dat de koers van de obligatie verder zakt. Niet erg indien je kan wachten tot de einddatum, maar die valt pas in 2033. En dat is nog heel ver weg.
Als je dus ooit vroegtijdig moet verkopen, bestaat de kans dat dit met verlies zal gebeuren. En die kans is vrij reëel.
Dit is niets voor de voorzichtige belegger.
Anderzijds heb je het risico dat de financiele positie van de uitgever verder achteruitgaat, en dat de koers van de obligatie verder zakt. Niet erg indien je kan wachten tot de einddatum, maar die valt pas in 2033. En dat is nog heel ver weg.
Als je dus ooit vroegtijdig moet verkopen, bestaat de kans dat dit met verlies zal gebeuren. En die kans is vrij reëel.
Dit is niets voor de voorzichtige belegger.
Zoals gezegd: geen obligatie voor een voorzichtige belegger die deze tot eindvervaldag wil aanhouden en jaarlijks een couponnetje wil opstrijken. Trouwens, die BBB mag dan wel investment grade heten, over 21 jaar kan er véél gebeuren.
Als je hier eens mee wil 'spelen', koop dan een obligatie met een kortere looptijd. Dan mag dat mijns inziens gerust zonder rating of met een lagere rating dan investment grade BBB. Ik bedoel daarmee natuurlijk geen Griekenland op 2 jaar, maar bijvoorbeeld Peugeot (4 jaar), HeidelbergCement (4 jaar), Lafarge (3 jaar). Die bedrijven zie ik echt niet failliet gaan binnen die tijdsspanne (alles kan natuurlijk, maar goed...). Hou er rekening mee dat een hoger rendement hier ook duidt op een hoger risico. Zo biedt een obl Dexia CLF een rendement van bijna 9% met eindvervaldag in 2014...
Als je hier eens mee wil 'spelen', koop dan een obligatie met een kortere looptijd. Dan mag dat mijns inziens gerust zonder rating of met een lagere rating dan investment grade BBB. Ik bedoel daarmee natuurlijk geen Griekenland op 2 jaar, maar bijvoorbeeld Peugeot (4 jaar), HeidelbergCement (4 jaar), Lafarge (3 jaar). Die bedrijven zie ik echt niet failliet gaan binnen die tijdsspanne (alles kan natuurlijk, maar goed...). Hou er rekening mee dat een hoger rendement hier ook duidt op een hoger risico. Zo biedt een obl Dexia CLF een rendement van bijna 9% met eindvervaldag in 2014...
Voor mensen die rekening houden met ratings: die beoordelingen zijn momentopnames en kunnen wijzigen in de tijd. Hou je portefeuille dus in de gaten.
Ik heb de tijd nog gekend ( en da's nog niet zo lang geleden ) dat Fortis en Dexia een AAA-rating hadden.
Eén van mijn leermeesters zei altijd: kijk elke morgen naar de eerste bladzijde van de Tijd: Je hoeft de krant zelfs niet te kopen want links bovenaan op de frontpagina( vroeger rechtsonder ) staat een kadertje met daarin onder andere de rentevoet van de OLO op 10 jaar: vandaag was dat 4,46 %. Wordt je op de één of andere manier een beter rendement geboden, dan loop je een risico !
Ik heb de tijd nog gekend ( en da's nog niet zo lang geleden ) dat Fortis en Dexia een AAA-rating hadden.
Eén van mijn leermeesters zei altijd: kijk elke morgen naar de eerste bladzijde van de Tijd: Je hoeft de krant zelfs niet te kopen want links bovenaan op de frontpagina( vroeger rechtsonder ) staat een kadertje met daarin onder andere de rentevoet van de OLO op 10 jaar: vandaag was dat 4,46 %. Wordt je op de één of andere manier een beter rendement geboden, dan loop je een risico !
Wat is de OLO?
OLO is de afkorting van Obligation linéaire - Lineaire Obligatie: noem het een kasbon die de banken kunnen kopen bij de Nationale Bank.
Je hebt OLO's op 1 jaar, 2 jaar.... Die waarover ik sprak is die op 10 jaar en is de lange termijnrente.
Dagelijks wordt de rente door de markt bepaald.
Daarentegen wordt de kortetermijnrente ( 3 maanden ) door de Europese Bank bepaald ( die daarmee de rente "dirigeert ).
Je hebt OLO's op 1 jaar, 2 jaar.... Die waarover ik sprak is die op 10 jaar en is de lange termijnrente.
Dagelijks wordt de rente door de markt bepaald.
Daarentegen wordt de kortetermijnrente ( 3 maanden ) door de Europese Bank bepaald ( die daarmee de rente "dirigeert ).
Waarom moest dat weer eerst Obligation linéaire en dan LO, omdat wij toch de rekening betalen ??
Omdat LOL natuurlijk een beetje dwaas zou zijn 
Ook even navragen bij jouw financieel adviseur hoe het zit met de buitenlandse bronheffing op deze lening. Bij vele Italiaanse, Spaanse en Portugese debiteuren wordt er naast de 15% RV die de Belgische staat afhoudt op de coupon, nog eens een lokale heffing voorzien op de inkomsten (coupons) van de obligaties :
Italie : 12.5%
Spanje : 19%
Portugal : 21.5%
Bedankt voor het deskundig advies!
Pegase schreef:Ook even navragen bij jouw financieel adviseur hoe het zit met de buitenlandse bronheffing op deze lening. Bij vele Italiaanse, Spaanse en Portugese debiteuren wordt er naast de 15% RV die de Belgische staat afhoudt op de coupon, nog eens een lokale heffing voorzien op de inkomsten (coupons) van de obligaties :
Dus van 100 euro bruto blijft er na de italiaanse voorheffing 87,50 euro over.
Als er eventueel een verhoogde 'Di Rupo-voorheffing van 20%' komt, dan blijft er nog 70 euro over na belgische rv
De eventuele recuperatie van een gedeelte van de voorheffing wegens het een dubbelbelastingverdrag zal ook niet veel opleveren, en de fiscus heeft inzage dan in financiele situatie
M.b.t. dubbele voorheffing kijk je naar de ISIN-code van de uitgifte. Begint deze met XS dan is het een 'echte' internationale uitgifte waarop alleen de (voor)heffing van het land waar de coupon wordt geïnd (voor ons -waarschijnlijk- België) wordt afgehouden. Op de website van Oblis worden (voor zover ik heb gezien) deze codes niet meegedeeld. Je kan die wel vinden (voor nieuwe emissies) op http://www.remes-bonds.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Voor secundaire aankopen eens zoeken op de website van 'De Tijd' of http://www.boerse-stuttgart.de" onclick="window.open(this.href);return false; Succes!
Hoe zit het dan met de roerende voorheffing voor bedrijfsobligaties waarvan de code begint met FR (Frankrijk) of DE (Duitsland) ?