Interesten tweede woning fiscaal voordeel
TIP
Interesten tweede woning fiscaal voordeel
Weet iemand waar je de interesten van een lening voor een tweede woning aangeeft in de aangifte?
Deze zou ik moeten aangeven zodat het KI verminderd wordt.
Thx!
Deze zou ik moeten aangeven zodat het KI verminderd wordt.
Thx!
Re: Interesten tweede woning fiscaal voordeel
vroeger was dat vak 1146, maar met al die hervormingen durf ik dit niet meer zeker zeggen...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Lijkt me te kloppen, merci! Had me al sufgekeken op al die codes

-
jonathan_h
Ik nog een lening lopen op mijn eerste eigendom, ik heb nu een tweede zonder hypotheek.
Blijkbaar kan ik de eerste niet meer onder de woonbonus inbrengen (hoewel dit mijn enige woning was toen ik de lening aanging...), enkel onder het federaal LT sparen.
Iemand die weet of ik de interesten dan ook kan inbrengen om de KI te neutraliseren?
De bank (BNP) heeft me nog geen antwoord kunnen bezorgen.
Blijkbaar kan ik de eerste niet meer onder de woonbonus inbrengen (hoewel dit mijn enige woning was toen ik de lening aanging...), enkel onder het federaal LT sparen.
Iemand die weet of ik de interesten dan ook kan inbrengen om de KI te neutraliseren?
De bank (BNP) heeft me nog geen antwoord kunnen bezorgen.
-
jonathan_h
Ondanks al praatjes van de bank ten spijt, heb ik het opniew zelf gevonden.
Laatst gewijzigd door jonathan_h op 19 juni 2018, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Een lening voor je eigen woning kan nooit veranderen naar federaal lange termijnsparen. De enige manier om zoiets federaal te maken is als je een tweede huis koopt en daar naartoe verhuist met behoud lening oorspronkelijk huis (en dus meestal ook eerste huis)
Federaal is voor tweede woning, gezien je geen hypotheek hebt voor je tweede woning, kan je niets federaal inbrengen ook je intresten niet, het enige wat je wel mag inbrengen is je ki
Als je dergelijke vragen hebt, gewoon mail sturen naar fod, die antwoorden dit perfect
Federaal is voor tweede woning, gezien je geen hypotheek hebt voor je tweede woning, kan je niets federaal inbrengen ook je intresten niet, het enige wat je wel mag inbrengen is je ki
Als je dergelijke vragen hebt, gewoon mail sturen naar fod, die antwoorden dit perfect
-
jonathan_h
Thanks voor het antwoord. Gezien ik ook niet meer in de eerste woning woon, zou het toch gaan denk ik? Ik beschouwde deze fiscaal als mijn woning, maar de bank twijfelde aan mijn interpretatie voor 'sociale redenen'. Gezien ze me wel niet kunnen helpen hoe het dan wel zou moeten hou ik dit toch maar aan, want ben er inmiddels ook van overtuigd dat mijn interpretatie opgaat.
PS ik ben meer dan pissed op de politiek die hier zo'n warboel van heeft gemaakt. Ik snap niet dat hier niet meer protest op komt. Maar dat is misschien voer voor een politiek forum.
PS ik ben meer dan pissed op de politiek die hier zo'n warboel van heeft gemaakt. Ik snap niet dat hier niet meer protest op komt. Maar dat is misschien voer voor een politiek forum.
Als je de lening nog lopen hebt van je eerste huis
EN je bent verhuisd naar een tweede woning waarop je geen lening hebt
EN je hebt geleend tussen 2005 en 2014 voor je eerste woning
Dan mag je dit niet inbrengen onder LT maar wel onder federale woonbonus (maar dan wel met vermelding dat het niet je eigen woning is)
TENZIJ JE PAS VANAF 2016 VERHUISD BENT NAAR DE TWEEDE WONING. Dan is het wel LT
Als de lening van voor 2005 dateert dan inderdaad LT
Als de lening van na 2016 dateert dan LT
Federale woonbonus kan je voordeliger uitkomen, doordat je loon invloed heeft. Bovendien moet je het aantal dagen invullen dat je er nog inwoonde onder de gewestelijke woonbonus en het aantal dagen dat je er niet woonde onder de federale woonbonus
Als het geen lening is van 2005 tem 2014 dan moet je het onder LT inbrengen maar let wel dat daar grensbedragen van toepassing zijn. Sowieso nadeliger
EN je bent verhuisd naar een tweede woning waarop je geen lening hebt
EN je hebt geleend tussen 2005 en 2014 voor je eerste woning
Dan mag je dit niet inbrengen onder LT maar wel onder federale woonbonus (maar dan wel met vermelding dat het niet je eigen woning is)
TENZIJ JE PAS VANAF 2016 VERHUISD BENT NAAR DE TWEEDE WONING. Dan is het wel LT
Als de lening van voor 2005 dateert dan inderdaad LT
Als de lening van na 2016 dateert dan LT
Federale woonbonus kan je voordeliger uitkomen, doordat je loon invloed heeft. Bovendien moet je het aantal dagen invullen dat je er nog inwoonde onder de gewestelijke woonbonus en het aantal dagen dat je er niet woonde onder de federale woonbonus
Als het geen lening is van 2005 tem 2014 dan moet je het onder LT inbrengen maar let wel dat daar grensbedragen van toepassing zijn. Sowieso nadeliger
Als het lange termijnsparen is, dan kan je inderdaad de intresten inbrengen om het ki te neutraliseren
Als het lening is die valt onder federale woonbonus, dan moeten intresten in totaalsom gestopt worden zoals je het oorspronkelijk deed onder de gewestelijke woonbonus. Met woonbonus was dit 3080, zonder denk ik uit het hoofd 2280 €
Doordat ik in mijn vorige post geen rekening hield met je ki, kan het toch zijn dat je voordeel haalt uit LT, je zou het moeten berekenen, maar sowieso moet je juist invullen, dus je hebt geen keuze ...
Als het lening is die valt onder federale woonbonus, dan moeten intresten in totaalsom gestopt worden zoals je het oorspronkelijk deed onder de gewestelijke woonbonus. Met woonbonus was dit 3080, zonder denk ik uit het hoofd 2280 €
Doordat ik in mijn vorige post geen rekening hield met je ki, kan het toch zijn dat je voordeel haalt uit LT, je zou het moeten berekenen, maar sowieso moet je juist invullen, dus je hebt geen keuze ...