Internet spaarrekening kinderen
Internet spaarrekening kinderen
Hallo,
Ik heb een praktisch vraagje ivm sparen voor kinderen op naam kind bij een internetbank.
Ik heb voor mijn kind een spaarrekening bij rabobank.be. Ik weet dat velen afraden een rekening op naam van mijn kind te openen. In onwetendheid heb ik die rekening indertijd zo geopend.
Doordat het een internet bank is, heb ik echter volledige controle over die rekening op dit moment. Ik kan gewoon aanloggen en de rekening beheren.
Welk risico loop ik zolang mijn kind niets afweet van die rekening? Worden ze bij het 18 worden op de hoogte gebracht van die rekening?
Ik heb een praktisch vraagje ivm sparen voor kinderen op naam kind bij een internetbank.
Ik heb voor mijn kind een spaarrekening bij rabobank.be. Ik weet dat velen afraden een rekening op naam van mijn kind te openen. In onwetendheid heb ik die rekening indertijd zo geopend.
Doordat het een internet bank is, heb ik echter volledige controle over die rekening op dit moment. Ik kan gewoon aanloggen en de rekening beheren.
Welk risico loop ik zolang mijn kind niets afweet van die rekening? Worden ze bij het 18 worden op de hoogte gebracht van die rekening?
Laatst gewijzigd door Guntre op 21 december 2008, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Intenet spaarrekening kinderen
Guntere, er is hier zelfs een rubriek 'vraag het aan Rabobank.be........'. Indien je die vraag daar ook zou stellen dan krijg je 100% een antwoord dat waterdicht is, omdat het van die bank zelf afkomstig is dan uiteraard.Guntre schreef: Hallo,
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dag Paul, bedankt voor je snelle respons. Mijn vraag staat een beetje los van Rabobank, het zou evengoed een rekening bij bvb keytrade kunnen zijn.
Maar je hebt misschien gelijk, aangezien alle banken er een beetje hun eigen policy op nahouden.
(Moderator, kan dit gemoved naar "vraag het aan rabobank")
Maar je hebt misschien gelijk, aangezien alle banken er een beetje hun eigen policy op nahouden.
(Moderator, kan dit gemoved naar "vraag het aan rabobank")
Verplaatst naar Vraag het aan Rabobank.be
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Re: Internet spaarrekening kinderen
De wetgeving die bestaat over het beheer van gelden op naam van minderjarige kinderen geeft specifiek aan dat "alle verrichtingen die worden uitgevoerd op rekeningen, geopend op naam van een minderjarige, steeds en uitsluitend moeten worden uitgevoerd 'in het belang van de minderjarige'."Guntre schreef: Hallo,
Er zijn een heel pak banken die zo ver gaan om geen enkele verrichting op de rekeningen toe te laten, tenzij u een schriftelijk akkoord van een vrederechter kan voorleggen voor de uit te voeren verrichting.
Zover gaat het bij Rabobank.be niet; u blijft als wettelijk vertegenwoordiger bij ons instaan voor het beheer van de rekeningen van de minderjarige en mag in die hoedanigheid zelf instaan voor het beheer van de rekeningen 'in het belang van de minderjarige'.
Op de 18e verjaardag van een minderjarige wordt deze door ons aangeschreven en worden de rekeningen verplicht op zijn of haar naam overgedragen. Vanaf deze datum hebben de ouders of wettelijke vertegenwoordiger geen inspraak meer en kan de minderjarige volledig zelf beslissen over de rekeningen.
Een belangrijke misvatting is dat rekeningen op naam van minderjarigen gebruikt kunnen worden voor een extra vrijstelling van roerende voorheffing. Veel ouders zetten dus een gedeelte van hun eigen spaargeld op een rekening van hun kind(eren) om zo de roerende voorheffing te ontlopen. Daarbij moet in acht worden genomen dat alle inkomsten die voortvloeien uit spaartegoeden op naam van minderjarige kinderen moeten worden bijgeteld bij de inkomsten van de ouders (wettelijk gezien is er dus geen recht op bijkomende vrijstellingen). Anderzijds is het niet de bedoeling om spaargeld bedoeld voor de ouders op een rekening van een kind te plaatsen, aangezien alle verrichtingen die ermee worden uitgevoerd steeds in het belang van het kind dienen te zijn.
Re: Internet spaarrekening kinderen
Bedankt voor het duidelijk antwoord.