intresten: hoe berekenen?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
intresten: hoe berekenen?
Wat is de beste manier om intresten uit te rekenen? Ik heb bij mijn berekening een 25 euro meer als bij de berekening van de bank.
Ik bereken het momenteel zo: dagintrest = bedrag (bvb 10000) * intrestvoet (0,04) / aantal dagen (366) = 10000 * 0,000109 = 1,09 euro per dag. Vanaf het moment dat de intrest gestegen was naar 4,25 heb ik dit ook in mijn berekening aangepast, alsook iedere maal als het bedrag wijzigde.
Heb ik ergens een fout gemaakt bij de berekening of moet ik eens een andere methode gebruiken of met de bank gaan praten?
Ik bereken het momenteel zo: dagintrest = bedrag (bvb 10000) * intrestvoet (0,04) / aantal dagen (366) = 10000 * 0,000109 = 1,09 euro per dag. Vanaf het moment dat de intrest gestegen was naar 4,25 heb ik dit ook in mijn berekening aangepast, alsook iedere maal als het bedrag wijzigde.
Heb ik ergens een fout gemaakt bij de berekening of moet ik eens een andere methode gebruiken of met de bank gaan praten?
Re: intresten: hoe berekenen?
Op zich is er niets mis met je berekening, alhoewel niet elke bank uitgaat van 365/366 dagen voor de intrestberekening. Als je echt zeker bent dat jij juist zit en de bank fout, kan je altijd een gedetailleerde berekening navragen bij de bank om te controleren of deze correct is uitgevoerd.
Het probleem is dat de banken daar wel kosten voor aanrekenen, zodat je eventueel te weinig uitgekeerde intrest in 1 ruk weer kwijt bent aan de bankkosten om die detailberekening te ontvangen. De keuze is aan jou.
Het probleem is dat de banken daar wel kosten voor aanrekenen, zodat je eventueel te weinig uitgekeerde intrest in 1 ruk weer kwijt bent aan de bankkosten om die detailberekening te ontvangen. De keuze is aan jou.

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben vorige week mijn kantoor binnengestapt. Zij hebben mij gevraagd om mijn berekening door te sturen en zij zullen die dan verder sturen naar het hoofdkantoor waar ze het zullen nakijken en mij informeren. Ook zullen ze me dan vertellen of mijn twijfels juist of fout waren en hoe ze het berekenen. Nog even wachten dus voor de resultatenphase schreef: Op zich is er niets mis met je berekening, alhoewel niet elke bank uitgaat van 365/366 dagen voor de intrestberekening. Als je echt zeker bent dat jij juist zit en de bank fout, kan je altijd een gedetailleerde berekening navragen bij de bank om te controleren of deze correct is uitgevoerd.
Het probleem is dat de banken daar wel kosten voor aanrekenen, zodat je eventueel te weinig uitgekeerde intrest in 1 ruk weer kwijt bent aan de bankkosten om die detailberekening te ontvangen. De keuze is aan jou.![]()

Ik ben benieuwd te vernemen of ze je kosten hebben aangerekend om het na te kijken.
En ook ben ik benieuwd hoe ze het verschil hebben uitgelegd.
sorry voor de late reactie, het probleem bevond zich dus aan mijn kant. Ik heb een intrestverandering over het hoofd gezien, nochtans had ik het nagekeken, maar blijkbaar niet goed genoeg. Ik heb een brief gekregen met daarin de detailberekening, maar ik heb uiteindelijk geen geld zien verdwijnen voor de berekening...varkentje schreef: Ik ben benieuwd te vernemen of ze je kosten hebben aangerekend om het na te kijken.