Investeren/beleggen/sparen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
vanpeers
Investeren/beleggen/sparen
Hoi allemaal,
Ik zit al een tijdje met redelijk wat spaargeld. (voor mijn leeftijd denk ik)
Nu vroeg ik mij af wat de mogelijkheden zijn om hier 'iets" mee te doen.
Situatie:
-21j en thuiswonend (en de eerste 2j nog vrij zeker)
-In verhouding met andere weinig uitgaven.
- €40 000 spaargeld (op spaarrekeningen, de rest kan ik niet aan) en elke maand zo'n +1500 er bij (kosten zijn hier al af op jaarbasis)
Momenteel staat alles op 2 spaarrekening maar ik vroeg me af wat de andere mogelijkheden zijn.
Nu vraag je je misschien af waarom ik niet naar de bank ga voor info? Banken gaan altijd hun eigen producten verkopen en zien dus niet naar andere en mogelijk betere mogelijkheden. Maar ik ga komende maand eens enkele banken afgaan.
Zijn hieromtrent interessante artikels/boeken/website's (buiten deze) om te lezen/ volgen?
Qua risico wil ik het eerder beperkt houden.
Alvast bedankt!
Ik zit al een tijdje met redelijk wat spaargeld. (voor mijn leeftijd denk ik)
Nu vroeg ik mij af wat de mogelijkheden zijn om hier 'iets" mee te doen.
Situatie:
-21j en thuiswonend (en de eerste 2j nog vrij zeker)
-In verhouding met andere weinig uitgaven.
- €40 000 spaargeld (op spaarrekeningen, de rest kan ik niet aan) en elke maand zo'n +1500 er bij (kosten zijn hier al af op jaarbasis)
Momenteel staat alles op 2 spaarrekening maar ik vroeg me af wat de andere mogelijkheden zijn.
Nu vraag je je misschien af waarom ik niet naar de bank ga voor info? Banken gaan altijd hun eigen producten verkopen en zien dus niet naar andere en mogelijk betere mogelijkheden. Maar ik ga komende maand eens enkele banken afgaan.
Zijn hieromtrent interessante artikels/boeken/website's (buiten deze) om te lezen/ volgen?
Qua risico wil ik het eerder beperkt houden.
Alvast bedankt!
Re: Investeren/beleggen/sparen
Als je met beperkte bedragen wilt werken, kom je automatisch bij beleggingsfondsen terecht. Op mijnkapitaal.be vind je een schat aan informatie voor beginners. De cursus is zeker een aanrader.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je graag naar een bank gaat kan je ook eens bij ING binnenlopen. Zij bieden ook andere beleggingsfondsen aan van andere maatschappijen zoals blackrock en templeton. Persoonlijk koop ik rechtstreeks via rabobank en keytrade. Binnenkort zal ik ook een rekening openen bij medirect.
-
anonymous
Misschien eerst de vraag stellen hoelang je je geld kan missen en wat je wil doen.
Als ik even je situatie mag veronderstellen:
Je woont momenteel nog thuis, maar wil binnen 2 à 5 jaar thuis weg. Tegen dan een appartement of huisje kopen.
Als je richting beleggingen gaat, zit je met een langere looptijd:
* Tak21 (en hetgeen banken je zullen willen verkopen, maar waar je moet afblijven: gestructureerde producten en tak23/tak44) hebben looptijd van 8jaar
* Termijnrekeningen: op korte looptijd geen interessante rentevoet, op lange termijn ook niet.
* Obligaties: Op korte termijn meestal niet interessant of (hoog) risico
* Aandelen en fondsen kan je wel op elk moment verkopen, maar de vraag is tegen welke koers. WIl je het risico lopen om er nu veel geld in te steken, en op het moment dat je het nodig hebt, er minder uit te halen?
Ik denk dat jij momenteel zeker nog iets met kapitaalsgarantie wil. Jammergenoeg is de keuze dan beperkt tot spaarrekening, spaarrekening of spaarrekening. Mijn suggestie voor u: Spreid je geld over de hoge getrouwheidsspaarrekeningen.
Als ik even je situatie mag veronderstellen:
Je woont momenteel nog thuis, maar wil binnen 2 à 5 jaar thuis weg. Tegen dan een appartement of huisje kopen.
Als je richting beleggingen gaat, zit je met een langere looptijd:
* Tak21 (en hetgeen banken je zullen willen verkopen, maar waar je moet afblijven: gestructureerde producten en tak23/tak44) hebben looptijd van 8jaar
* Termijnrekeningen: op korte looptijd geen interessante rentevoet, op lange termijn ook niet.
* Obligaties: Op korte termijn meestal niet interessant of (hoog) risico
* Aandelen en fondsen kan je wel op elk moment verkopen, maar de vraag is tegen welke koers. WIl je het risico lopen om er nu veel geld in te steken, en op het moment dat je het nodig hebt, er minder uit te halen?
Ik denk dat jij momenteel zeker nog iets met kapitaalsgarantie wil. Jammergenoeg is de keuze dan beperkt tot spaarrekening, spaarrekening of spaarrekening. Mijn suggestie voor u: Spreid je geld over de hoge getrouwheidsspaarrekeningen.
Eerste grondregel is je spaargeld spreiden over diverse vormen.
Grote moeilijkheid is je zeer korte beleggingshorizon van amper 2 jaar.
Zo'n 5% in echt goud (enkel lucratief in geval het gehele monetaire systeem in elkaar klapt). Met 2000 euro zal dit maar 2 gouden munten worden.
Kiezen voor aandelen (of fondsen) en die spreiden over meerdere soorten (grondstoffen, technologie,telecommunicatie, ) en het liefst in diverse munten. Dus maximum zo'n 2500 euro per aandeel aankopen. Mij lijken enkele Spaanse aandelen een opportuniteit omdat dat land uit het dal is gekropen. Aandelen met hoge dividenden zoals die in de vastgoed mogen ook niet ontbreken.
Spaarverzekering (tak 21) biedt iets meer dan de spaarrekening, zelfs als je die al na 2 jaar terug opvraagt met afhouding van 25% RV.
Spaarrekening om plotse kosten op te vangen.
Grote moeilijkheid is je zeer korte beleggingshorizon van amper 2 jaar.
Zo'n 5% in echt goud (enkel lucratief in geval het gehele monetaire systeem in elkaar klapt). Met 2000 euro zal dit maar 2 gouden munten worden.
Kiezen voor aandelen (of fondsen) en die spreiden over meerdere soorten (grondstoffen, technologie,telecommunicatie, ) en het liefst in diverse munten. Dus maximum zo'n 2500 euro per aandeel aankopen. Mij lijken enkele Spaanse aandelen een opportuniteit omdat dat land uit het dal is gekropen. Aandelen met hoge dividenden zoals die in de vastgoed mogen ook niet ontbreken.
Spaarverzekering (tak 21) biedt iets meer dan de spaarrekening, zelfs als je die al na 2 jaar terug opvraagt met afhouding van 25% RV.
Spaarrekening om plotse kosten op te vangen.
-
vanpeers
Oké, bedankt allen voor de info al.
Ga me denk ik vooral eens verdiepen in beleggen en fondsen.
Ga me denk ik vooral eens verdiepen in beleggen en fondsen.
-
anonymous
Nogmaals: de OP woont nog thuis en heeft dus in het vooruitzicht een eigendom te kopen binnen relatief korte termijn (< 8 jaar is m.i. korte termijn). Dan ga je toch niet het risico lopen om met dat spaargeld aandelen, fondsen of goud te kopen en binnen 2 jaar te zien dat je spaargeld verdampt is??criticus schreef:Zo'n 5% in echt goud (enkel lucratief in geval het gehele monetaire systeem in elkaar klapt). Met 2000 euro zal dit maar 2 gouden munten worden.
En TAK21 voor 2 jaar meer opbrengen dan een spaarrekening? Dan mag je mij er zo 1 aanduiden!
Zelfs zonder instapkosten zit je nog met 2% taks op elke storting, dan van de winst nog 25% belasting afhalen.
Dan moet je toch al een héél goeie TAK21 hebben...
Je kunt toch perfect de klassieke beleggingspiramide toepassen? Je laat het grootste deel op een hoogrentende spaarrekening staan. Een kleiner percentage steek je in goede kwaliteits mixfondsen, genre Carmignac Patrimoine, Ethna Activ etc. Een nog een kleiner percentage gebruik je voor een wereldwijd aandelenfonds.anonymous schreef: Nogmaals: de OP woont nog thuis en heeft dus in het vooruitzicht een eigendom te kopen binnen relatief korte termijn (< 8 jaar is m.i. korte termijn). Dan ga je toch niet het risico lopen om met dat spaargeld aandelen, fondsen of goud te kopen en binnen 2 jaar te zien dat je spaargeld verdampt is??
Tenslotte, hoe je het ook draait of keert: als je binnen 5 jaar een eigendom koopt, zul je gegarandeerd nog iets moeten overhouden voor de kosten die over 10 en 15 jaar op je af komen. Renovaties, auto die vervangen moet worden,...
Ik wou dat ik dit principe had toegepast toen ik 15 jaar geleden in de situatie zat als OP. Vandaag de dag nog altijd geen huis gekocht, wel al getrouwd en kinderen. en nog maar pas begonnen met beleggen. Ik had het veel eerder meoten doen.
De les die ik wil meegeven: je kunt je leven niet plannen. Spreid dus uw risico!
Vastgoed, koop iets klein of bouwgrond.
Leen zodoende kan je je fiscaal optimaliseren.
Als je nu je geld te vast zet en je moet het in de crash van 2018 verkopen, zit je in de shit.
Dus eerste zorg: basisbehoeftes
Veel,succes
Leen zodoende kan je je fiscaal optimaliseren.
Als je nu je geld te vast zet en je moet het in de crash van 2018 verkopen, zit je in de shit.
Dus eerste zorg: basisbehoeftes
Veel,succes