Investeren in fondsen of in eerste woning?
TIP
Re: Investeren in fondsen of in eerste woning?
misschien moeten we spaargids exporteren naar Noord Korea ?
openheid voor andermans mening is daar ook sterk ontwikkeld.
Als het verleden zich herhaalt moet je op 40 jaar elk jaar €5166 investeren, gecorrigeerd voor inflatie, om als miljonair te eindigen. 't is maar dat ge het weet (en niet onrealistisch gezien je op je 25e €25k bij elkaar harkte).Tjiftjaf schreef: ↑1 juni 2017, 14:30Ik ga mijn 25K in indexfondsen steken. Een huis kopen ga ik uitstellen. Ben nooit van gedacht veranderd eigenlijk. Ben heel blij dat ik wat verschillende meningen heb mogen horen, maar er heeft me niemand kunnen overtuigen om het anders te doen. Ik ga wel iets minder optimistisch zijn qua verwachtingen. 11% is misschien wel heel rooskleurig. Maar als ik elk jaar wat geld bij steek in mijn fondsen zou het me toch moeten lukken om als miljonair op pensioen te gaan. Al dan niet gecorrigeerd voor inflatie![]()
Vade et valde. Ofte in de Vulcan variatie: Live long and prosper.
Dat zal nooit zoveel zijn als de huurkosten over 40 jaar hoor.
Belangrijk volgens mij: als je dan voor fondsen gaat, stap dan zeker niet met uw 25k in 1 keer in!
Doe het stapsgewijs, en profiteer van "slecht nieuws/correcties" om in te stappen. Niet alles investeren na maanden van stijging!
Doe het stapsgewijs, en profiteer van "slecht nieuws/correcties" om in te stappen. Niet alles investeren na maanden van stijging!
Om open te kunnen zijn naar een ander zijn mening moet je eerst weten wat zijn mening is, die draait met de wind heb ik de indruk. Hij begint met de vraag 'indexfondsen of een huis'. Tussendoor gaat hij uit van onrealistische rendementen op fondsen en kostenverhoudingen tussen de verwerving van een huis vs het huren van een huis. En nu gaat hij misschien naar het buitenland en heeft hij zodoende geen huis nodig.pietpiraat schreef: ↑2 juni 2017, 08:24 misschien moeten we spaargids exporteren naar Noord Korea ?
Waar gaat de topic dan over?
Los daarvan, zelfs als je in het buitenland werkt kan een woning verwerven nog steeds interessant zijn, als uitvalsbasis in het weekend of voor verhuur, ik zou het niet zomaar afschrijven op basis daarvan. Ik werk zelf ook al jaren in het buitenland maar intussen pak in die woonbonus ook mee.
Dat een huis een povere investering zou kunnen zijn daar kan ik in meegaan. Maar de grond waar het huis op staat dat is iets anders...
Iedereen die in een stadskern een momenteel een rijwoning met meer dan 5m gevel is binnen 30 jaar rijk wegens de grond waar de woning op staat. Want dan wordt die woning vervangen door 4 compacte appartementen in de hoogte.
Iedereen die in een stadskern een momenteel een rijwoning met meer dan 5m gevel is binnen 30 jaar rijk wegens de grond waar de woning op staat. Want dan wordt die woning vervangen door 4 compacte appartementen in de hoogte.
Schitterend! Ik heb een perceel van meer dan 1000m² in het centrum van een polderdorp met 25m straatzijde.
En dankzij onze goede clown vriend Trump ligt dat binnen 30 jaar nog eens aan de zee ook. Kassa kassa.
En dankzij onze goede clown vriend Trump ligt dat binnen 30 jaar nog eens aan de zee ook. Kassa kassa.

Een polderdorp? Je bedoelt waarschijnlijk in zee 

http://geology.com/sea-level-rise/
Als de zeespiegel met exact 13 meter stijgt, heb ik een huisje aan het strand.
Als de zeespiegel met exact 13 meter stijgt, heb ik een huisje aan het strand.

En natte voeten als het stormt 
Edit: als het even meezit kan ik vanuit de oostrand van Brussel tot aan de zee varen met mijn plastic bootje, bedankt Donald!

Edit: als het even meezit kan ik vanuit de oostrand van Brussel tot aan de zee varen met mijn plastic bootje, bedankt Donald!
Ik begrijp de verwarring. De oorspronkelijke vraag was: zou het verstandig zijn om mijn wat ik tot nu gespaard heb te investeren in fondsesn als het plan nog steeds is om een huis te kopen. Reden: aandelen brengen meer op dan vastgoed, zeker als je de opportuniteitskost van het niet kunnen beleggen in fondsen meerekent wanneer ik eerst al mijn spaargeld in een huis zou steken. Immers, dat zal verhinderen om de eerste x jaar geld in fondsen te steken wat een gigantisch verschil in compounded interest zal betekenen.Badwater schreef: ↑2 juni 2017, 10:28Om open te kunnen zijn naar een ander zijn mening moet je eerst weten wat zijn mening is, die draait met de wind heb ik de indruk. Hij begint met de vraag 'indexfondsen of een huis'. Tussendoor gaat hij uit van onrealistische rendementen op fondsen en kostenverhoudingen tussen de verwerving van een huis vs het huren van een huis. En nu gaat hij misschien naar het buitenland en heeft hij zodoende geen huis nodig.pietpiraat schreef: ↑2 juni 2017, 08:24 misschien moeten we spaargids exporteren naar Noord Korea ?
Waar gaat de topic dan over?
Los daarvan, zelfs als je in het buitenland werkt kan een woning verwerven nog steeds interessant zijn, als uitvalsbasis in het weekend of voor verhuur, ik zou het niet zomaar afschrijven op basis daarvan. Ik werk zelf ook al jaren in het buitenland maar intussen pak in die woonbonus ook mee.
Dus anders gezegd: ik beschouw een woning wel als een investering, maar een suboptimale investering gezien de alternatieven. Ik ben wel van plan om in de toekomst een woning te kopen, maar niet vooraleer ik mijn huidige spaargeld in fondsen heb gestoken om zo optimaal te profiteren van compounded interest. Dat van naar het buitenland gaan is ook maar een hypothese. Ik ga er vanuit dat tegen dat de tijd rijp is (genoeg gespaard dus) om een huis te kopen ik wel met zekerheid weet of er nog opportuniteiten in het buitenland liggen.
Duidelijk zo?
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
http://thume.ca/indexView/
Hier is anders nog een interessante mini site van nen jonge canadees om wat te spelen met grafiekjes van de s&p 500. Rendement na inflatie incl rendement zonder kosten of taksen 1871-2016 => 6.79%
Kies je een mindere 40 jarige periode dan valt uw rendement naar 3% zonder kosten of taksen.
Advies? Ga misschien toch best voor die eerste bescheiden woning. Blijf er gans uw leven in wonen en investeer jaarlijks wat in de s&p. Verkoop bv vanaf uw 50ste jaar 3% om wat meer te genieten vant leven. Met wat geluk blijft den hoop nog aangroeien bij.
Hier is anders nog een interessante mini site van nen jonge canadees om wat te spelen met grafiekjes van de s&p 500. Rendement na inflatie incl rendement zonder kosten of taksen 1871-2016 => 6.79%
Kies je een mindere 40 jarige periode dan valt uw rendement naar 3% zonder kosten of taksen.
Advies? Ga misschien toch best voor die eerste bescheiden woning. Blijf er gans uw leven in wonen en investeer jaarlijks wat in de s&p. Verkoop bv vanaf uw 50ste jaar 3% om wat meer te genieten vant leven. Met wat geluk blijft den hoop nog aangroeien bij.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Misschien interessant dat iedereen eens invult van zijn of haar geboortejaar tot 20ste verjaardag. (als simulatie wat indien ik in de S&P500 gespaard had ipv op een spaarrekening).spaarfrits schreef: ↑2 juni 2017, 18:16 http://thume.ca/indexView/
In mijn geval 1986 -> 2006
Annual growth 11,67%
Totale groei 870%
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Mijn eerste 17 jaar zou super zijn aan 14% rendement na inflatie. De laatst 15 jaren dat ik wettelijk mag investeren zijn een pak minder aan 2.34% na inflatie.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg