Investeren in goud maar waar?
TIP
Re: Investeren in goud maar waar?
Het kan nog veel goedkoper dan die 1% ...
SPDR Gold Shares - 0,15% osten per jaar
(via https://www.lynx.be/kennis/etfs/2020092 ... goud-etfs/ )
Dumdum is beginnend belegger, dus het gaat waarschijnlijk niet om enorme bedragen? In dat geval, waarom geen goudstuk(ken) kopen? Dat is veel cooler dan een lijntje op een computerscherm, toch? Ik ben er zelf vorig jaar mee begonnen, heb nu 1 Maple leaf in de kluis liggen
. Ben zinnens er om de zoveel tijd een bij te kopen. Nadeel inderdaad wel dat de spread groot is, wat minder of meer dan 5%, afhankelijk van wat je precies (ver)koopt.
Maar, goud verkoop je in principe nooit he

Maar, goud verkoop je in principe nooit he

Er zijn 3 ETCs die een TER van 0% hebben en effectief het beste rendement bieden op langere termijn:
Xetra-Gold DE000A0S9GB0
EUWAX Gold II DE000EWG2LD7
EUWAX Gold DE000EWG0LD1
Xetra Gold (ticker 4GLD) is veruit de grootste en wordt op XETRA verhandeld.
Alle 3 worden ook op de beurs van Stuttgart verhandeld.
Ikzelf gebruik Xetra-Gold voor mijn belegging in goud.
Xetra-Gold DE000A0S9GB0
EUWAX Gold II DE000EWG2LD7
EUWAX Gold DE000EWG0LD1
Xetra Gold (ticker 4GLD) is veruit de grootste en wordt op XETRA verhandeld.
Alle 3 worden ook op de beurs van Stuttgart verhandeld.
Ikzelf gebruik Xetra-Gold voor mijn belegging in goud.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Xetra gold is niet gratis ;-) Eerder iets van 0,3%
Ik gebruik PHAU
Ik gebruik PHAU
PHAU, Management Fee 0,39%troglodytes schreef: ↑26 augustus 2021, 08:23 Xetra gold is niet gratis ;-) Eerder iets van 0,3%
Ik gebruik PHAU
Blijkbaar wél gratis ... zie het KID ... 0% kostentroglodytes schreef: ↑26 augustus 2021, 08:23 Xetra gold is niet gratis ;-) Eerder iets van 0,3%
Ik gebruik PHAU
Ik ben het niet gaan lezen, maar ik vermoed dat dit de instapkosten zijn.simbala schreef: ↑26 augustus 2021, 11:41Blijkbaar wél gratis ... zie het KID ... 0% kostentroglodytes schreef: ↑26 augustus 2021, 08:23 Xetra gold is niet gratis ;-) Eerder iets van 0,3%
Ik gebruik PHAU
Elke tracker heeft kosten, wat gaan ze anders met dat goud doen (op straat leggen?), de beheerders en de bewaarders en het toezicht zijn niet gratis….
Bij te lage kosten is de kans groot dat ondanks de benaming, de etf niet 100% in fysiek goud zit, maar in futures. Dat is gewoon een extra risico, hoe klein ook.
Xetra Gold heeft inderdaad een bewaarkost van 0.025% per maand. Dit komt op ca. 0.30% per jaar
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Beste jongens en meisjes. Even ter herinnering:
If it sounds too good to be true, it probably isn't true.
GRATIS bestaat niet.
If it sounds too good to be true, it probably isn't true.
GRATIS bestaat niet.
Blackbelt schreef: ↑26 augustus 2021, 23:39Ik ben het niet gaan lezen, maar ik vermoed dat dit de instapkosten zijn.
Elke tracker heeft kosten, wat gaan ze anders met dat goud doen (op straat leggen?), de beheerders en de bewaarders en het toezicht zijn niet gratis….
Bij te lage kosten is de kans groot dat ondanks de benaming, de etf niet 100% in fysiek goud zit, maar in futures. Dat is gewoon een extra risico, hoe klein ook.

Onderstaande tabel geeft het effect op het rendement per jaar weer.
Eenmalige kosten Instapkosten 0,00% Uitstapkosten* 0,00%
Portefeuilletransactiekosten 0,00%
Andere lopende kosten 0,00%
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind de kosten van een gold tracker minder belangrijk dan die van pakweg IWDA of VWCE; daar zit veel meer geld in en wellicht ook voor langere tijd. Goud is een marginale 'hedge' in de portefeuille. Die koop je niet omdat je hoopt op een langzame, gestage groei over decennia. Die koop je als (tijdelijke) verzekering (hoewel daar discussie over is) voor als de boel in het honderd draait.
De kosten van Xetra Gold worden apart verrekend via je broker en niet via de tracker (vandaar de misleidende KIID). Die kosten belopen iets van 0,3 tot 0,36%.
De kosten van Xetra Gold worden apart verrekend via je broker en niet via de tracker (vandaar de misleidende KIID). Die kosten belopen iets van 0,3 tot 0,36%.
"There is no management fee, but you will be billed a storage fee of 36 bps through your broker
Eine Verwaltungsgebühr, wie sie bei Fonds und Zertifikaten üblich ist, gibt es bei Xetra-Gold nicht. Dafür erhebt der Emittent eine Lagerungsgebühr, die separat anfällt. Diese Lagerkosten belaufen sich pro Jahr auf 0,36 Prozent des Goldwerts inklusive Mehrwertsteuer.
Ursprünglich hatte Anleger das Halten von Xetra-Gold-ETCs häufig gar nichts gekostet. Nun stellt die Deutsche Börse AG den Depotbanken der Anleger die Lagerkosten jedoch jährlich in Rechnung. Diese Lagerkosten werden bei etlichen Brokern eins zu eins an die Anleger weitergegeben. Im Produkt selbst sind weiterhin keine Verwaltungskosten enthalten.
https://www.justetf.com/de/news/etf/xet ... eiten.html"
De veteraanbelegger ziet het gele metaal een inhaalbeweging maken.
Mark Mobius geeft beleggers de raad 10 procent van de portefeuille in fysiek goud te stoppen. De beursexpert gelooft in geldontwaarding als gevolg van de ongeziene stimulus om de impact van de coronapandemie te bestrijden. ‘De wereldwijde muntdevaluatie zal volgend jaar zeer aanzienlijk zijn, gezien de ongelooflijke massa geld die is gedrukt’, zegt Mobius in een gesprek met Bloomberg.
‘Het wordt zeer, zeer goed om fysiek goud te hebben waartoe je onmiddellijk toegang hebt zonder het gevaar dat de regering alle goud confisqueert’, zegt Mobius. De man die vooral bekendheid verwierf met zijn vroege inzet op de groeilanden, is ook al jaren een grote voorstander van het gele metaal.
De goudprijs bereikte een jaar geleden een piek van 2.075 dollar per ounce en noteert momenteel rond 1.815 dollar. Dit jaar zakte de goudprijs met meer dan 4 procent. Steeds meer mensen beleggen in goud via trackers, maar Mobius raadt dus aan om goudstaven of -munten in te slaan. Er zijn wel meer goudkevers die de voorkeur geven aan fysiek goud om niet afhankelijk te zijn van het financieel systeem.
Mark Mobius geeft beleggers de raad 10 procent van de portefeuille in fysiek goud te stoppen. De beursexpert gelooft in geldontwaarding als gevolg van de ongeziene stimulus om de impact van de coronapandemie te bestrijden. ‘De wereldwijde muntdevaluatie zal volgend jaar zeer aanzienlijk zijn, gezien de ongelooflijke massa geld die is gedrukt’, zegt Mobius in een gesprek met Bloomberg.
‘Het wordt zeer, zeer goed om fysiek goud te hebben waartoe je onmiddellijk toegang hebt zonder het gevaar dat de regering alle goud confisqueert’, zegt Mobius. De man die vooral bekendheid verwierf met zijn vroege inzet op de groeilanden, is ook al jaren een grote voorstander van het gele metaal.
De goudprijs bereikte een jaar geleden een piek van 2.075 dollar per ounce en noteert momenteel rond 1.815 dollar. Dit jaar zakte de goudprijs met meer dan 4 procent. Steeds meer mensen beleggen in goud via trackers, maar Mobius raadt dus aan om goudstaven of -munten in te slaan. Er zijn wel meer goudkevers die de voorkeur geven aan fysiek goud om niet afhankelijk te zijn van het financieel systeem.