Investeren in landbouwgrond
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Investeren in landbouwgrond
Beste,
Momenteel ligt een stuk landbouwgrond (4ha) te koop, direct aanpalend aan mijn huis/ stukje landbouwgrond dat erbij hoort.
Aangezien het een mooie uitbreiding van mijn eigendom zou zijn, en geld op de bank momenteel weinig rendeert en de toekomst hiervan onzeker is, twijfel ik om dit stuk bij te kopen. Enerzijds als investering op (lange) termijn en als uitbreiding van mijn eigendom. Grond kan er immers niet bijgemaakt worden en gezien de blijvende bevolkingsgroei lijkt me dit niet slecht. Financieel is de investering geen probleem, ik heb een buffer achter de hand.
Nu moet ik wel zeggen dat landbouwgrond in de nabije omgeving voor erg veel geld verkocht is geweest de laatste jaren. Waar men stukjes grond een 7-tal jaar geleden nog verkocht worden voor €25.000/ha, worden deze tegenwoordig voor €80.000/ha verkocht of meer. Zowel de landbouwers als mensen die het als investeringen zien lijken er wel op te jagen. Daarom vrees ik ook dat ik serieus uit mijn pijp zal moeten komen om dit stuk te kunnen bemachtigen. Ik vermoed dan ook dat ik toch €320.000 zal mogen neerleggen, wat een hele investering is.
Daarom mijn vraag. Klopt mijn redenering dat landbouwgrond alleen maar zal blijven stijgen in prijs of in het slechte geval wat stagneert? Of is er ook een mogelijkheid dat de prijzen plots ineenstorten? Wat mij weinig realistisch lijkt aangezien grond alleen maar schaarser wordt gezien de bevolkingsgroei. Geld dat op de bank biedt tegenwoordig anders ook niks meer van garanties..
Bedankt,
Momenteel ligt een stuk landbouwgrond (4ha) te koop, direct aanpalend aan mijn huis/ stukje landbouwgrond dat erbij hoort.
Aangezien het een mooie uitbreiding van mijn eigendom zou zijn, en geld op de bank momenteel weinig rendeert en de toekomst hiervan onzeker is, twijfel ik om dit stuk bij te kopen. Enerzijds als investering op (lange) termijn en als uitbreiding van mijn eigendom. Grond kan er immers niet bijgemaakt worden en gezien de blijvende bevolkingsgroei lijkt me dit niet slecht. Financieel is de investering geen probleem, ik heb een buffer achter de hand.
Nu moet ik wel zeggen dat landbouwgrond in de nabije omgeving voor erg veel geld verkocht is geweest de laatste jaren. Waar men stukjes grond een 7-tal jaar geleden nog verkocht worden voor €25.000/ha, worden deze tegenwoordig voor €80.000/ha verkocht of meer. Zowel de landbouwers als mensen die het als investeringen zien lijken er wel op te jagen. Daarom vrees ik ook dat ik serieus uit mijn pijp zal moeten komen om dit stuk te kunnen bemachtigen. Ik vermoed dan ook dat ik toch €320.000 zal mogen neerleggen, wat een hele investering is.
Daarom mijn vraag. Klopt mijn redenering dat landbouwgrond alleen maar zal blijven stijgen in prijs of in het slechte geval wat stagneert? Of is er ook een mogelijkheid dat de prijzen plots ineenstorten? Wat mij weinig realistisch lijkt aangezien grond alleen maar schaarser wordt gezien de bevolkingsgroei. Geld dat op de bank biedt tegenwoordig anders ook niks meer van garanties..
Bedankt,
Re: Investeren in landbouwgrond
Mag ik aannemen dat je hier bouwgrond bedoelt ipv landbouwgrond?
Ik kan mij niet voorstellen dat men voor landbouwgrond dergelijke hoge prijzen moet betalen en ook niet dat deze drastisch in prijs zal verhogen.
Weliswaar wordt er wel eens gespeculeerd dat landbouw- ooit zou kunnen veranderen in bouw-grond.
Maar gelukkig ziet men de laatste jaren in, dat er geen toekomst zit in onze laatste stukjes groen ook te laten volbouwen.
Ik kan mij niet voorstellen dat men voor landbouwgrond dergelijke hoge prijzen moet betalen en ook niet dat deze drastisch in prijs zal verhogen.
Weliswaar wordt er wel eens gespeculeerd dat landbouw- ooit zou kunnen veranderen in bouw-grond.
Maar gelukkig ziet men de laatste jaren in, dat er geen toekomst zit in onze laatste stukjes groen ook te laten volbouwen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het zou heel leuk zijn mocht ik bouwgrond kunnen kopen aan €8/m2 ipv landbouwgrond. Uiteraard bedoel ik landbouwgrond. Dus ongeveer €80.000/10.000m2. Ik verwacht ook niet dat dit bouwgrond zal worden op termijn.
Bent U op de hoogte van de pachtwet ivm landbouwgrond ?
Word het land momenteel gepacht door een landbouwer met voorkooprecht of is het vrij van pacht ?
Word het land momenteel gepacht door een landbouwer met voorkooprecht of is het vrij van pacht ?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het land is vrij van pacht en ik mag de grond kopen als niet-landbouwer. Dit zou allemaal geen probleem mogen zijn. Ik vraag mij vooral af als het een zinvolle besteding zou zijn van mijn geld i.p.v. het geld op andere manieren te beleggen. De waarde van grond lijkt me nog niet snel te zakken?
Een eventuele herziening van de pachtwet kan alleen maar een waardestijging van de landbouwgrond als gevolg hebben.
Landbouwgrond stijgt wel in waarde. De gemiddelde verkoopprijzen voor landbouwgrond in Vlaanderen zijn nagenoeg verdubbeld tussen 1995 en 2009. De prijs voor een hectare landbouwgrond steeg van gemiddeld 14.600 euro in 1995, naar 21.100 euro in 2004 tot 28.300 euro in 2009. De pachtprijs is gestegen naar 254 euro per hectare.
Die 80000/ha wordt geboden om paardjes op te zetten niet om patatten te planten of koeien te laten grazen.
mysticwizard schreef:Het land is vrij van pacht en ik mag de grond kopen als niet-landbouwer. Dit zou allemaal geen probleem mogen zijn. Ik vraag mij vooral af als het een zinvolle besteding zou zijn van mijn geld i.p.v. het geld op andere manieren te beleggen. De waarde van grond lijkt me nog niet snel te zakken?
http://www.debeleggersgids.be/vastgoed/ ... dbouwgrond
Laatst gewijzigd door ratpack1 op 23 oktober 2016, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Laatst gewijzigd door Yaris op 23 oktober 2016, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ga toch sterk overwegen om het te kopen. Landbouwgronden in de buurt zijn de voorbije jaren voor dezelfde bedragen over de toonbank gegaan dus ik denk niet dat ik hoef vrezen voor een "miskoop". + het is een extra eigendom, verruiming van mijn huis en grond.
Zeker doen. Aangezien het aan je eigendom grenst is het een unieke kans die je niet mag laten liggen. Zelfs al brengt het financieel geen schatten op, dan heb je tenminste toch een grote achtertuin = ruimte en privacy.
Ik weet niet vanwaar topicstarter is maar omgeving Vorselaar - Zandhoven liggen de prijzen zelfs tussen 8-10€ per vierkante meter en op vele plaatsen is het toch nog om aan landbouw te doen weidegrond is iets minder waard dan landbouwgrond hoewel men de laatste ook als eerste kan gebruikenNefertari schreef:Mag ik aannemen dat je hier bouwgrond bedoelt ipv landbouwgrond?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Regio oost-vlaanderen. De meeste stukken die in de omgeving verkocht zijn geweest de laatste 3 jaar waren voor €70.000+/ha.
Met een beschikbaar budget van 320K €?
Dan zou ik zelf eerder een leuke eigendom in de Provence, Périgord, Ardêche of de Algarve kopen op een redelijke afstand van een regionale luchthaven ipv een gigantische lap landbouwgrond als extra tuin.
Dan zou ik zelf eerder een leuke eigendom in de Provence, Périgord, Ardêche of de Algarve kopen op een redelijke afstand van een regionale luchthaven ipv een gigantische lap landbouwgrond als extra tuin.