Investeren in S&P 500 CSPX ETF
TIP
-
Eigenbestwil
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: Investeren in S&P 500 CSPX ETF
Wimble : vanwaar de overstap naar VWCE ?
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Ik permitteer me even in zijn plaats te antwoorden: zelfde spreiding met minder effecten. Eenvoudiger gewoon. VWCE heeft grofweg dezelfde samenstelling als een mix van IWDA en EMIM.
ZPRS gaat de onderweging in kleine aandelen tegen.
Helemaal correct!
-
Eigenbestwil
- Jr. Member

- Contacteer:
Ok bedankt
Maar buiten dit heeft het geen andere voordelen ?
Maar buiten dit heeft het geen andere voordelen ?
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Niet echt een voordeel maar wel niet onbelangrijk: IWDA + EMIM wordt beheerd door Blackrock. VWCE door Vanguard, dat doorgaans een ‘zachter’ imago heeft.
Voor mij speelde dit in ieder geval een rol na het bekijken van een docu over Blackrock. Misschien naïef...
Voor mij speelde dit in ieder geval een rol na het bekijken van een docu over Blackrock. Misschien naïef...
De spreiding van uitgever, kwestie van niet alles in iShares te hebben, was ook een beslissende factor bij mij.
Vanguard is ook eigendom van zijn klanten (beleggers), hierdoor liggen prioriteiten van Vanguard in het verlengde van klanten (lage kosten) i.p.v. externe aandeelhouders (winst).
Vind je dit nu zelf niet een beetje naïef en kort door de bocht? Wat verlangen beleggers van bedrijven waarin ze beleggen? Winst toch? Bovendien: ik kan me zeer goed voorstellen dat er beleggers zijn in Vanguard die geen klant zijn van Vanguard.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Ik schreef toch: 'misschien naïef…' :-)
Het argument van Vanguard, dat ze de kosten drukken voor hun klanten, gaat eigenlijk niet op, want hun kosten zijn doorgaans even hoog of hoger dan die van Blackrock.
Het argument van Vanguard, dat ze de kosten drukken voor hun klanten, gaat eigenlijk niet op, want hun kosten zijn doorgaans even hoog of hoger dan die van Blackrock.
Waarom speculeren als je het antwoord simpel kan vinden:
https://global.vanguard.com/portal/site ... t-vanguard
Rather than being publicly traded or owned by a small group of individuals, The Vanguard Group is owned by Vanguard's U.S.-domiciled funds and exchange-traded funds (ETFs). Those funds, in turn, are owned by their investors.
This unique mutual structure aligns our interests with those of our investors and drives the culture, philosophy and policies throughout the Vanguard organisation worldwide.
In Europe, Vanguard operates through Vanguard Asset Management, Limited (“VAM”), a wholly owned subsidiary of [Vanguard Group, Inc.]
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Kun je concrete voorbeelden geven van gelijkaardige fondsen waar Vanguard hogere kosten heeft dan Blackrock/iShares.troglodytes schreef: ↑10 januari 2020, 08:28 Het argument van Vanguard, dat ze de kosten drukken voor hun klanten, gaat eigenlijk niet op, want hun kosten zijn doorgaans even hoog of hoger dan die van Blackrock.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat is helaas een denkfout. Niemand kan correct inschatten hoe belangrijk de verschillende economieen zich gaan ontwikkelen de komende 10 a 20 jaar. Zal China de nieuwe wereldmacht worden? Of India? Wat mogen we verwachten van Rusland en Oost-Europa? Wat met emerging markets? Wat zal er gebeuren als de USD zijn positie als "wereldmunt" verliest?
Op lange termijn kun je niet inschatten wie zal winnen en verliezen. Daarom: koop een brede wereldwijde index. Dan heb je sowieso de winnende regio in je broekzak.
Maar dat is juist heeeeeeel veel waard!troglodytes schreef: ↑7 januari 2020, 07:27 Lees het —inmiddels— bekende rapport van Vanguard waarin wordt uitgelegd dat gespreid instappen alleen goed is voor je zielerust.
"Your emotions will defeat you", dus alles in het werk stellen om je emoties onder controle te houden is van cruciaal belang.
De studies van Vanguard zijn genuanceerder.troglodytes schreef: ↑7 januari 2020, 07:27 Lees het —inmiddels— bekende rapport van Vanguard waarin wordt uitgelegd dat gespreid instappen alleen goed is voor je zielerust.
- Gemiddeld zal direct beleggen in een winst geven van 1,5 a 2,5 % tov spreiden over een jaar.
- in 1/3 van de jaren doet gespreid beleggen het beter.
https://personal.vanguard.com/pdf/ISGDCA.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je die redenering doortrekt zijn ook de grootste Europese ondernemingen over de hele wereld verspreid.
Nochtans deed de Stoxx 50 (of Stoxx 600 zo je wil) het vele malen slechter dan de S&P 500 de laatste jaren.
Het kan dus wel een groot verschil uitmaken welke regio je kiest.
Als de rollen de volgende decennia omgekeerd zijn kan je erg veel rendement mislopen door enkel in de S&P 500 te beleggen.