Investeren in Turkije
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Investeren in Turkije
Dat is wat je rationeel zou verwachten. Wat er uiteindelijk gaat gebeuren hangt er van af hoe 'psychologisch' de 'mensen" gaan reagerenYaris schreef:Wacht op het einde van de onderhandelingen over de fiscal cliff, morgenavond.
Akkoord -> maak je klaar om fondsen te verkopen want de beurzen gaan stijgen.
Geen akkoord -> hou geld gereed om binnen enkele weken fondsen goedkoop aan te kopen want de beurzen gaan zakken.

kijk maar naar de lotto, ze zouden wel eens ne keer iets kunnen winnen ... als ik 25 weken voor 10 euro speel, kost mij dat 250 euro.
wel bij binck kan je vanaf 250 euro intekenen in dit fonds, ik zeg niet dat ik het ga doen, maar je kan dit fonds puur als een gokje zien!
wedden dat je na 10 weken meer gaat overhouden aan dit fonds dan met de lotto na 10 weken.
het is maar hou je het bekijkt.
wel bij binck kan je vanaf 250 euro intekenen in dit fonds, ik zeg niet dat ik het ga doen, maar je kan dit fonds puur als een gokje zien!
wedden dat je na 10 weken meer gaat overhouden aan dit fonds dan met de lotto na 10 weken.
het is maar hou je het bekijkt.
- arthasdude
- Newbie
- Contacteer:
@yaris. Was wat ik ook dacht. Moet geen 70 procent zijn. Maar als ze 4 procent (optimistisch) voorzien zal het hoogstwaarschijnlijk niet negatief gaan. Volgens moodies zitten de turkse banken met voldoende kapitaal en controle. Dus ja. Mss doe ik een gokje
"An investment in knowledge pays the best interest." - Benjamin Franklin
Ik heb er even gewoond. Booming business en jonge bevolking. Wel veel corruptie en groot leger, vond ik minder.
Hoe kan jij zo' n bewering staande houden, met een Islamist als Erdogan aan het hoofd? Een man die in heel Europa komt beweren dat Turken zich vooral niet moeten aanpassen en zich steeds meer gedraagt als de nieuwe Sultan.Yaris schreef:Turkije is geen onderontwikkeld land. Het is een regionale grootmacht, modern en westersgezind, met een vrije markteconomie.
Ik heb weinig vertrouwen in de politieke ontwikkelingen van de laatste jaren aldaar en de gevolgen die dit zal hebben op o.a. hun economie.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Fiscal cliff (impact in 2014) is van weinig belang nu zoals Al Fonds zegt, de verhoging van het Amerikaans schuldplafond des te meer (waar NIETS over gezegd wordt)Yaris schreef:Wacht op het einde van de onderhandelingen over de fiscal cliff, morgenavond.
Akkoord -> maak je klaar om fondsen te verkopen want de beurzen gaan stijgen.
Geen akkoord -> hou geld gereed om binnen enkele weken fondsen goedkoop aan te kopen want de beurzen gaan zakken.

Ja-ja, het Amerikaanse geld is d'er weer door, eerst nog 'n verhoging vragen en dan kunnen d'er weer waardeloze obligaties komen.

Valt precies nog mee. Helft van m'n aandelen staan zelfs op winst vandaag. Bel-20 nog -0,32%.
Overigens las ik gisterenavond nog dat men een doorbraak had, en dat zelfs een republikein twitterde dat Obama gewonnen had.
Vandaag lees ik dat niet (meer) op de standaard.
Overigens las ik gisterenavond nog dat men een doorbraak had, en dat zelfs een republikein twitterde dat Obama gewonnen had.
Vandaag lees ik dat niet (meer) op de standaard.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Euro verliest tov de dollar, Yen verliest tov de dollar. Maw de dollar wordt sterker, het heeft dus niets te maken met de fiscal cliff.
Als je alles zo "op korte termijn" gaat bekijken, dan wens ik je veel geluk. Ik heb het hier al eens gehad over mensen die van de os op de ezel springen. Een paar weken geleden zag ik hier iemand schrijven: ik sta momenteel op verlies; als die verliezen weggewerkt zijn dan doe ik alles weg... Van gedacht veranderd ?Yaris schreef:Het is begonnen. De Bel-20 is al 1% lager geopend.
Zo'n dagen als vandaag ( laatste dag van 't jaar ) mag je niet als referentie nemen.
past dit allemaal niet beter in het topic: de beurs vandaag?
of begin een nieuwe: the fiscal cliff
terug naar dit Turks fonds, het fonds noteert in EURO, hoe zit dat?
ze hebben daar geen euro, is dit een omrekening die morningstar doet of zo?
of begin een nieuwe: the fiscal cliff
terug naar dit Turks fonds, het fonds noteert in EURO, hoe zit dat?
ze hebben daar geen euro, is dit een omrekening die morningstar doet of zo?
De munt waarin het fonds is uitgedrukt is niet relevant.
Het fonds belegt in Turkse aandelen, dus ben je blootgesteld aan de turkse Lira (TRY).
Als doorsnee belegger ben je veel beter af met een breed Emerging Markets fonds, i.p.v. één specifiek EM land. Dan ben je automatisch gespreid over tientallen munten en dus veel minder kwetsbaar als één zo'n munt opeens inzakt.
Met een breed EM fonds moet je ook zelf niet uitzoeken en opvolgen wat de opportuniteiten in de groeilanden zijn. Dat doet de fondsbeheerder dan voor jou.
Het fonds belegt in Turkse aandelen, dus ben je blootgesteld aan de turkse Lira (TRY).
Als doorsnee belegger ben je veel beter af met een breed Emerging Markets fonds, i.p.v. één specifiek EM land. Dan ben je automatisch gespreid over tientallen munten en dus veel minder kwetsbaar als één zo'n munt opeens inzakt.
Met een breed EM fonds moet je ook zelf niet uitzoeken en opvolgen wat de opportuniteiten in de groeilanden zijn. Dat doet de fondsbeheerder dan voor jou.
k zat wat te snuffelen in de binckbank zijn kernselectie, wat blijkt dit fonds zit in hun kernselectie.
sorteren op max-winst in 2012 ... deze staat bovenaan ...
Staat inderdaad op nr 1 in 2012 als je sorteert op het hoogste rendement.
Da's de reden om er nu niet in te beleggen: met jouw centen gaan ze de mensen uitbetalen die hun meerwaarden opnemen....
Je had daar vorig jaar moeten in beleggen !
Da's de reden om er nu niet in te beleggen: met jouw centen gaan ze de mensen uitbetalen die hun meerwaarden opnemen....
Je had daar vorig jaar moeten in beleggen !
Zoals sommige gebruikers zeggen, zou ik een fonds kopen die belegt in verschillende landen zodat je niet openstaat voor risico. Als Turkse Belg kan ik zeggen dat:
- het overheidstekort in Turkije jaar na jaar stijgt => risico voor de groei in het land
- in Turkije en op de Turkse beurs zijn er meer en meer speculanten wat zorgt voor, soms, felle bewegingen op de beurs => risico voor het land zelf wat zorgt voor risico betreffende de groeicijfers
- de consumenten in Turkije aan hun limiet zitten en de leningen (hypotheek, kredietkaart etc) moeilijk kunnen betalen en binnenkort helemaal niet meer => risico voor banken
Ik zou (persoonlijk) nooit 1€ beleggen in een fonds gefocust op 1 land specifiek; vandaag de dag zou ik dat zeker niet doen voor Turkije
- het overheidstekort in Turkije jaar na jaar stijgt => risico voor de groei in het land
- in Turkije en op de Turkse beurs zijn er meer en meer speculanten wat zorgt voor, soms, felle bewegingen op de beurs => risico voor het land zelf wat zorgt voor risico betreffende de groeicijfers
- de consumenten in Turkije aan hun limiet zitten en de leningen (hypotheek, kredietkaart etc) moeilijk kunnen betalen en binnenkort helemaal niet meer => risico voor banken
Ik zou (persoonlijk) nooit 1€ beleggen in een fonds gefocust op 1 land specifiek; vandaag de dag zou ik dat zeker niet doen voor Turkije
Stond al bovenaan rond de helft van juli 2012, toen met +40% (einde jaar was rond de +72%):Jhn schreef:k zat wat te snuffelen in de binckbank zijn kernselectie, wat blijkt dit fonds zit in hun kernselectie.
fondsen-in-mijn-database-2012-ytd-per-1 ... 13269.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had voorgenomen om te verkopen, maar ga toch nog even de kat uit de boom kijken. Vorig jaar is er een grote sprong geweest in januari. Ben curieus of dat cyclisch is (maw ook dit jaar terugkomt).
... en met de huidige winst kan ik tegen een stoot(je).