Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Investering

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
36 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
anvbogae
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer anvbogae
Verstuur privébericht

Investering

• Citeer

Bericht door anvbogae » 4 juni 2017, 08:25

Goedemiddag,

Wij zijn een jong koppel (27-36jaar) en hadden graag jullie advies gekregen.
Wij hebben nog wat spaargeld waarmee we graag nog iets zouden investeren. We kennen er zelf helemaal niets van! Binnenkort gaan we langs bij onze bank, die verschillende opties zal bespreken maar natuurlijk zullen zij ook deels voor eigen winkel spreken.

Onze situatie:
- wettelijk samenwonend (al lange tijd)
- gemeenschappelijk huis met lopende lening
- appartement op zijn naam, ook met lening (voor hem alleen), wordt verhuurd
- beiden pensioensparen

We hebben nog zo'n 15000€ om te investeren (en los hiervan nog wat spaargeld dat we bijhouden voor mocht één van beiden zonder werk vallen, of we hebben een onverwachte grote kost).
We kunnen het geld op lange termijn missen (30j). Uiteraard willen we iets waar we onszelf niets van moeten aantrekken gezien de geringe kennis die we hebben.

Wat raden jullie aan en waarom?

Groetjes,

An

TNTim
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer TNTim
Verstuur privébericht

Re: Investering

• Citeer

Bericht door TNTim » 4 juni 2017, 09:05

Min of meer in uw geval (zonder extra appartement) en wij beleggen in indexfondsen bij Degiro.
Als je toch al langs gaat bij uw bank, vraag eens naar de instap-, beheers- en uitstapkosten van de fondsen die ze zullen aanprijzen.

Waarom:
Historisch gezien een goed rendement, relatief minder risico door spreiding over 100en aandelen, geen onnodige beheerskosten die je wel hebt bij een actief beheerd fonds, geld is ook ten allen tijde beschikbaar.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
spaarfrits
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer spaarfrits
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door spaarfrits » 4 juni 2017, 09:48

Eerst zou je moeten weten hoe gevoelig jullie zijn voor de beurs. Als je het aankan om uw geld te zien halveren en dat ziet als een mooie kans om bij te kopen, dat zou ik voorstellen op regelmatige basis IWDA te kopen met degiro (onlinebroker).
IWDA of iShares Core MSCI World UCITS ETF is een fonds die een wereld wijde aandelen index volgt.
+1644 fysiek aangekochte aandelen wereldwijd en in alle mogelijke sectoren
+10,4 miljard in dat fonds dus zal niet rap verdwijnen
+geen belasting op dividenden aangezien het de dividenden herbelegt in het fonds
+lage beurstaks bij 0.27% bij aankoop
+geen in of uitstap kosten
+lage beheerkost van 0.2% op jaarbasis
+geen aankoopkosten bij degiro (uw beursmakelaar zeg maar) aangezien het in hun 'kernselectie' zit. Ga wel voor een custody account aangezien ze anders uw aandelen kunnen uitlenen aan derden.
+verhandeld op de Nederlandse beurs dus ook lageaankoopkosten bij andere beursmakelaars zoals binckbank

Hou rekening dat de beurzen al 8 jaar goed aan het groeien zijn dus 15000 ergens meteen insteken is wellicht een minder plan. Wachten op een correctie is ook niet evident want wanneer stap je dan in -10% -25%? Gewoon maandelijks bv 500€ aankopen en het zal eens in een dal zijn of op een piek.
Wanneer eruit stappen? Gewoon 3% jaarlijks verkopen vanaf uw 60ste en normaal zal het uw kapitaal op lange termijn nog verder groeien.

Als uw bank jullie kunnen overtuigen om in een fonds te stappen waar ge u beter bij voelt, kijk dan ook eens bij bv de online bank medirect. Ze hebben lage instapkosten ivm de grootbanken. De kans is bv groot dat ze met een gemengd fonds afkomen zoals Carmignac Patrimoine. Instapkosten bij grootbanken aan 3-4%. Bij Medirect 1% en ze hebben al jaren een 'hoogrentende' spaarrekening (ME3 Spaarrekening). Niet zoals andere banken die maar een paar maand stunten.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg

jens_dev
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer jens_dev
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jens_dev » 4 juni 2017, 10:17

Dag An,
Wat ik zou doen in jouw situatie: het simpel houden en 2 defensieve aandelen van hoge kwaliteit kopen: AB InBev en Baron de Ley. De ene maakt en verkoopt bier, de andere wijn. Beide hebben zeer hoge en stabiele marges en worden uitstekend geleid. Gewoon buy & hold.

Draadje ABI: ab-inbev-t13665-270.html
Draadje BDL: baron-de-ley-t18281.html

zao
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer zao
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door zao » 4 juni 2017, 12:16

spaarfrits schreef: ↑4 juni 2017, 09:48
IWDA of iShares Core MSCI World UCITS ETF is een fonds die een wereld wijde aandelen index volgt.
+1644 fysiek aangekochte aandelen wereldwijd en in alle mogelijke sectoren
+10,4 miljard in dat fonds dus zal niet rap verdwijnen
+geen belasting op dividenden aangezien het de dividenden herbelegt in het fonds
+lage beurstaks bij 0.27% bij aankoop
+geen in of uitstap kosten
+lage beheerkost van 0.2% op jaarbasis
+geen aankoopkosten bij degiro (uw beursmakelaar zeg maar) aangezien het in hun 'kernselectie' zit. Ga wel voor een custody account aangezien ze anders uw aandelen kunnen uitlenen aan derden.
+verhandeld op de Nederlandse beurs dus ook lageaankoopkosten bij andere beursmakelaars zoals binckbank
Dit is een goed advies, gewoon de beurstracker kopen en 30 jaar in kast leggen. Weinig risico en rendement zal goed zijn.

zao
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer zao
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door zao » 4 juni 2017, 12:19

jens_dev schreef: ↑4 juni 2017, 10:17 Dag An,
Wat ik zou doen in jouw situatie: het simpel houden en 2 defensieve aandelen van hoge kwaliteit kopen: AB InBev en Baron de Ley. De ene maakt en verkoopt bier, de andere wijn. Beide hebben zeer hoge en stabiele marges en worden uitstekend geleid. Gewoon buy & hold.

Draadje ABI: ab-inbev-t13665-270.html
Draadje BDL: baron-de-ley-t18281.html
jens, ongetwijfeld goed bedoeld, maar dit is m.i. zowat het slechtste advies dat je kan geven, onafhankelijk va de toekomstige prestatie van deze 2 aandelen:

0,00% spreiding - 100% aandelen - 2 "verschillende" uit idem sector.
Enkel de buy&hold is een goed advies.

Zoals je zelf al schreef , is dit wat jij zou doen. De vraag is wat die mensen in hun situatie moeten doen: geen beurskennis, lange horizon, geen ervaring...

Portefeuille met trackers of den blender is hier de betere optie.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 4 juni 2017, 12:29

TNTim schreef:Min of meer in uw geval (zonder extra appartement) en wij beleggen in indexfondsen bij Degiro.
.
Lijkt me goed advies. Indexbeleggen is ideaal voor mensen met jullie horizon en gebrek aan kennis. Voorwaarde is wel dat het periodiek gebeurt.

Probeer wel te kijken naar lage kosten, omdat dit de enige zekerheid is om je rendement op te krikken (beheerskosten). Ik weet niet of DeGiro geschikt is voor beginners. Dividenden moet je aangeven in belastingaangifte, melding CAP,...

Voor beginners lijkt mij het duurdere Binck Fundcoach een betere keus. Of een Keyplan, maar dat zijn actieve fondsen, dus duurder.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 4 juni 2017, 12:33

Gesteld natuurlijk dat je een beetje risico aankan he.

En je moet mij niet geloven, geloof de succesvolste belegger aller tijden:

http://www.marketwatch.com/story/the-5- ... 2017-04-28

jens_dev
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer jens_dev
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jens_dev » 4 juni 2017, 13:16

Als hun beleggingshorizon 30j is, zijn de twee aandelen die ik voorstel risicoloos. Spreiding is overroepen. Ik ben geen fan van de grote, anonieme geldstromen in trackers.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 4 juni 2017, 14:32

Ik weet nu niet meteen of voor mensen met weinig kennis slechts 2 aandelen en dan nog uit dezelfde sector, hoe defensief ook, een orthodox advies te noemen is. Slecht is het niet imho, maar ik zou dat zeker niet durven aanraden.

Spreiding is voor u misschien wel overroepen, maar wie er niets van kent dekt er wel risico mee af.

Denkt u trouwens dat Buffett zelf trackers heeft? Die mens past zijn advies aan aan zijn publiek.

jens_dev
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer jens_dev
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jens_dev » 4 juni 2017, 15:20

Het gaat over een investering van 15K. Dat geld in meer dan 2 à 3 aandelen steken verwatert de posities te fel. Hoeveel kennis heb je nodig om te begrijpen wat die 2 bedrijven doen? Dan vind ik trackers onduidelijker. En ja, dezelfde defensieve sector. Mensen gaan niet plots ophouden met drinken. Misschien kan An hier eens posten waarnaar ze juist op zoek is.

fropskottel
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer fropskottel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door fropskottel » 4 juni 2017, 16:15

jens_dev schreef: ↑4 juni 2017, 15:20 Het gaat over een investering van 15K. Dat geld in meer dan 2 à 3 aandelen steken verwatert de posities te fel.
Mede daarom zijn beursgenoteerde indexfondsen als IWDA net interessant! Je koopt daarmee in één klap een gespreide portefeuille. Als extraatje krijg je er (voor de accumulerende versie) een veel gunstiger fiscale behandeling bij.
Hoeveel kennis heb je nodig om te begrijpen wat die 2 bedrijven doen? Dan vind ik trackers onduidelijker. En ja, dezelfde defensieve sector. Mensen gaan niet plots ophouden met drinken.
Je advies gaat in tegen een basisbeleggingsregel. Weet dat een betere spreiding soms gratis én rendement kan verhogen én volatiliteit kan verlagen!

jens_dev
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer jens_dev
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jens_dev » 4 juni 2017, 17:13

Een gespreide portefeuille van wat? Overgewaardeerde, Amerikaanse aandelen? Denk je dat volatiliteit een synoniem is voor risico? (: De horizon is 30j. Hogere volatiliteit zou geen issue mogen zijn. Threadstarter moet doen waar ze zich goed bij voelt: een actieve investering in slechts enkele, zichtbare bedrijven of een passieve investering in een korf waar vanalles in zit, kwaliteit of niet, ondergewaardeerd of niet.

Roo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Roo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Roo » 4 juni 2017, 17:38

En dan lees je vandaag dit: http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 60179.html.

"Met Recticel beoog ik zeker geen soortgelijk parcours. Ik ben erin gestapt omdat het aandeel zeer goedkoop was en het bedrijf een zeer goed management heeft, maar mijn middelen zijn beperkt, en ik geloof niet in diversificatie. Als je te veel mengt, krijg je Gentse waterzooi. Recticel heeft trouwens al een dominante aandeelhouder, Bois Sauvage."

"Mijn schoonvader, Karel Boone, is mijn klankbord, een van de slimste mensen die ik ooit heb ontmoet. Hij raadde me aan te focussen, zowel in het bedrijfsleven als in beleggingen. Je kunt het risico wel spreiden, maar pakweg dertig aandelen kun je niet opvolgen. En je moet investeren in wat je kent en begrijpt. De WhatsApps van deze wereld zijn niet aan mij besteed. Ik heb uiteraard al lang geïnvesteerd in aandelen van Lotus. Mijn vrouw is van de familie. Ik weet nog dat Lotus 48 à 60 euro stond en mijn schoonvader me sterk aanraadde zo veel mogelijk aandelen te kopen. Maar ik was toen aan het bouwen en wou ook cash vrijhouden om eventueel mijn broer uit te kopen. Later heb ik een mooi pakket Lotus-aandelen kunnen kopen. Ik weet nog dat toen ik begin augustus 2011 VVM verkocht , het aandeel Lotus op 335 euro noteerde. Ik heb onder meer een procent gekocht van Marc Coucke. Die had geld nodig om Omega Pharma van de beurs te halen."

Dat pakket aandelen had begin 2011 een waarde van €2,5m.. vandaag €20m.

Blindelings in een fonds stappen is zeker niet altijd een goed idee, en individuele aandelen kopen moet niet altijd slechter zijn (iets hoger risico, ook een mogelijk hoger rendement).

Mijn voorkeur gaat ook uit naar 1) niet té veel spreiden, 2) long-term denken, en 3) enkel kopen wat je snapt.

fropskottel
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer fropskottel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door fropskottel » 4 juni 2017, 17:46

jens_dev schreef: ↑4 juni 2017, 17:13 Een gespreide portefeuille van wat? Overgewaardeerde, Amerikaanse aandelen?
Denk je dat volatiliteit een synoniem is voor risico? (: De horizon is 30j. Hogere volatiliteit zou geen issue mogen zijn.
Genoeg tijd wist het risico dat aan volatiliteit verbonden is in de meeste gevallen grotendeels uit.
Threadstarter moet doen waar ze zich goed bij voelt: een actieve investering in slechts enkele, zichtbare bedrijven of een passieve investering in een korf waar vanalles in zit, kwaliteit of niet, ondergewaardeerd of niet.
Spreiden over slechts twee bedrijven, uit dezelfde sector dan nog, is te weinig. Waarom?

Met een intelligente spreiding kan je je risico verlagen zonder je rendement te verlagen!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

36 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy