Investeringtips 2023 (algemeen)
TIP
Investeringtips 2023 (algemeen)
Hallo,
Ik ben voor een familielid op zoek naar wat investeringstips voor eerste helft 2023 - zeer algemeen met volgende randvoorwaarden en wat ik momenteel in gedachte heb, maar alle tips welkom:
- Ca. 270k€ totaalbedrag, gediversifieerd te investeren (gezien zoveel onzekerheden in alle markten):
- Daarvan moet er minstens een betrouwbaar (netto) inkomen van 400 €/maand gegenereerd worden - > meeste waarschijnlijke daarvoor lijkt me vastgoed met netto-rendement van 3% - > ca. 160 k€ investering.
-10k edelmetalen? - > welke op dit moment?
-16k vastrentende producten (temrijnrekening / tak 21/ andere)? - > mss nog even kat uit de boom kijken met stijgende rentes?
- 80k in hoog-risico (aandelenfonds,...) - > liefst geen individuele aandelen, maar wat kan er interessant zijn binnen paar maanden?
- andere opties/tips?
Mvg
Ik ben voor een familielid op zoek naar wat investeringstips voor eerste helft 2023 - zeer algemeen met volgende randvoorwaarden en wat ik momenteel in gedachte heb, maar alle tips welkom:
- Ca. 270k€ totaalbedrag, gediversifieerd te investeren (gezien zoveel onzekerheden in alle markten):
- Daarvan moet er minstens een betrouwbaar (netto) inkomen van 400 €/maand gegenereerd worden - > meeste waarschijnlijke daarvoor lijkt me vastgoed met netto-rendement van 3% - > ca. 160 k€ investering.
-10k edelmetalen? - > welke op dit moment?
-16k vastrentende producten (temrijnrekening / tak 21/ andere)? - > mss nog even kat uit de boom kijken met stijgende rentes?
- 80k in hoog-risico (aandelenfonds,...) - > liefst geen individuele aandelen, maar wat kan er interessant zijn binnen paar maanden?
- andere opties/tips?
Mvg
Re: Investeringtips 2023 (algemeen)
Als je je geld binnen 6 maanden opnieuw integraal nodig hebt kan er hier m.i. niemand een nuttige tip geven. Het enige wat je dan kunt doen is zoeken naar een spaarrekening met de hoogste basisrente. Op 6 maanden spreek je dan over een maximaal rendement van 1.000euro, wat pas op 31/12 op je rekening zal komen.
Alle andere tips zullen speculatief zijn.
Alle andere tips zullen speculatief zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Investeringstip #1:
Geef geen concreet financieel advies aan familieleden.
Geef geen concreet financieel advies aan familieleden.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Zou er ook niet aan beginnen ! Goed voor jarenlange familie ruzie.
Maar de oefening op zich is wel interessant....
Heel onzekere vooruitzichten doordat centrale bankiers de rente als een bezetene verhogen.
Vastgoed ? Las een paar dagen geleden dat de hypotheekrente in Belgie op het niveau van 2012 staat.
Is het dan niet ergens logisch ,om te verwachten,dat de vastgoedprijzen ook ergens met enige vertraging tot dit niveau gaan zakken ?
Goud en edelmetalen lijkt mij het enige koopwaardige net door deze onzekere tijden.
Obligatiemarkten heb je als kleine belegger op dit moment niks te zoeken.
Aandelenmarkten zijn bij verdere correctie wel interessant. Waarbij ik de eurozone links zou laten liggen. Weg uit de euro !
Mijn visie,niemand hoeft deze te delen,uiteraard. Lees ook graag anderen hun mening
Maar de oefening op zich is wel interessant....
Heel onzekere vooruitzichten doordat centrale bankiers de rente als een bezetene verhogen.
Vastgoed ? Las een paar dagen geleden dat de hypotheekrente in Belgie op het niveau van 2012 staat.
Is het dan niet ergens logisch ,om te verwachten,dat de vastgoedprijzen ook ergens met enige vertraging tot dit niveau gaan zakken ?
Goud en edelmetalen lijkt mij het enige koopwaardige net door deze onzekere tijden.
Obligatiemarkten heb je als kleine belegger op dit moment niks te zoeken.
Aandelenmarkten zijn bij verdere correctie wel interessant. Waarbij ik de eurozone links zou laten liggen. Weg uit de euro !
Mijn visie,niemand hoeft deze te delen,uiteraard. Lees ook graag anderen hun mening
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik vermoed dat het gaat over een ouder persoon die bv. woning verkoopt (en in eerste helft volgend jaar over het kapitaal beschikt) en naar WZC/RVT gaat, waarbij gekeken wordt naar de maandelijkse nodige middelen bovenop persioen en eventuele uitkeringen en waarbij het kapitaal behouden kan blijven voor de erfgenamen (waaronder vermoedelijk TS).
Ik kan er ook volledig naast zitten natuurlijk.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Je wil dus een stabiel jaarlijks netto rendement van 1,8% en vermoedelijk behoud van kapitaal.
Wil je ook behoud van koopkracht ? (zal 400 €/maand over 10 of 20 jaar nog voldoende zijn)
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Sinds enkele maanden is het opnieuw interessanter. Op de secundaire markt vind je gemakkelijk in euro 3% netto zonder risico als je obligaties zoekt met lage coupon. Koopkracht ga je niet bewaren, maar dat doe je met niets (met zekerheid). En voor bedragen die voor kleine belegger perfect doenbaar zijn.
Anderen gaan nu zeggen: obligaties en spaarrekeningen zijn een garantie om koopkracht te verliezen. Waarbij ze zullen zeggen: met aandelen, vastgoed, crypto,... heb je tenminste een kans om koopkracht te behouden.
Hangt allemaal af van prioriteiten, leeftijd, horizon, ...