Invloed bouwwerkzaamheden op woonbonus
TIP
Invloed bouwwerkzaamheden op woonbonus
Hallo allemaal,
Ik zit met een vraagje rond de woonbonus.
Zoals de meesten onder ons wel zullen weten, konden personen die eind 2014 een lening afsloten om zowel de aankoop van de grond als de bouwwerken te betalen nog genieten van de oude woonbonus. Voorwaarden waren dat de akte daarvan nog in 2014 verleden werd en dat men voor 31 december 2016 de woning betrekt. Hiervoor moest men aantonen dat de stand van de bouwwerkzaamheden het niet toelieten om de woning in opbouw vroeger te betrekken.
Nu is mijn vraag echter wat het gevolg is voor je belastingsaftrek indien de stand van de bouwwerkzaamheden het niet toelaat om de woning in opbouw te betrekken voor 31/12/2016? Stel dat men de woning pas "bewoonbaar" zal achten in 2017. Betekent dit dan het verlies van de belastingsaftrek voor de gehele periode van de lening? Of enkel voor het inkomstenjaar 2017?
Ik heb hier reeds informatie over gezocht maar kan weinig tot niks terugvinden.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
!
Ik zit met een vraagje rond de woonbonus.
Zoals de meesten onder ons wel zullen weten, konden personen die eind 2014 een lening afsloten om zowel de aankoop van de grond als de bouwwerken te betalen nog genieten van de oude woonbonus. Voorwaarden waren dat de akte daarvan nog in 2014 verleden werd en dat men voor 31 december 2016 de woning betrekt. Hiervoor moest men aantonen dat de stand van de bouwwerkzaamheden het niet toelieten om de woning in opbouw vroeger te betrekken.
Nu is mijn vraag echter wat het gevolg is voor je belastingsaftrek indien de stand van de bouwwerkzaamheden het niet toelaat om de woning in opbouw te betrekken voor 31/12/2016? Stel dat men de woning pas "bewoonbaar" zal achten in 2017. Betekent dit dan het verlies van de belastingsaftrek voor de gehele periode van de lening? Of enkel voor het inkomstenjaar 2017?
Ik heb hier reeds informatie over gezocht maar kan weinig tot niks terugvinden.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Re: Invloed bouwwerkzaamheden op woonbonus
Zet uw domicilie daar eind 2016, ook al is de woning nog niet volledig af, en je bent safe?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
wijkagent komt dat nazien : huis moet al wel wat bewoonbaar zijn - dak op, ramen, water enz.
En ook wat kleren en meubels moeten er al staan
Inderdaad, best eens bellen naar uw wijkagent en de situatie uitleggen. 9/10 zal wel meegaan in jouw verhaal gok ik.
Ons domicilie daar plaatsen zal inderdaad niet voldoende zijn, vrezen we. En dat vinden we ook terug als we wat googelen.paul schreef:wijkagent komt dat nazien : huis moet al wel wat bewoonbaar zijn - dak op, ramen, water enz.
Het huis zal normaal gezien wel al dak, ramen, deur, garagepoort bevatten. Elektriciteit, verwarming en water normaal ook. Alleen zal chape, vloeren, keuken, badkamer,... er zeker nog niet zijn.
Zou het echter kunnen dat je enkel je belastingsaftrek voor het inkomstenjaar 2016 verliest als je pas op 31/12/2017 in je huis zou wonen? En niet op 31/12/2016? Ik meen dit ooit ergens gelezen te hebben maar vind dit niet meer terug.
Op 9lives is uw vraag beantwoord.
Voor diegenen die ook het antwoord nodig hebben: http://www.9lives.be/forum/economie-rec ... n-298.html
Post van 16/09/2015, 16u57
Voor diegenen die ook het antwoord nodig hebben: http://www.9lives.be/forum/economie-rec ... n-298.html
Inderdaad. Ik had het ook gemerkt. Je vraag op meerdere fora posten helpt somsTNTim schreef:Op 9lives is uw vraag beantwoord.![]()