Is een termijnrekening ook gegarandeerd ?
TIP
Is een termijnrekening ook gegarandeerd ?
Misschien een domme vraag maar gezien de financiële crisis:
Is een termijnrekening ook gegarandeerd door een waarborgfonds?
Of ben je dan geen bevoorrechte schuldeiser in geval van?
Re: Is een termijnrekening ook gegarandeerd ?
Is ook gegarandeerd, maar let op voorlopig maar 1 jaar telt de garantie vanxyper schreef: Misschien een domme vraag maar gezien de financiële crisis:
100 000 euro en als je nog andere produkten ( bv een gewoon spaarboekje ) hebt, dat je in het totaal niet boven de garantiegrens komt
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dus ik zou moeten kijken dat ik voor 1 rekeninghouder in totaal niet meer dan 19.000 euro bij dezelfde bank plaats??
Uit het staatsblad van 17-11-2008.xyper schreef: Dus ik zou moeten kijken dat ik voor 1 rekeninghouder in totaal niet meer dan 19.000 euro bij dezelfde bank plaats??
« Het voornoemde bedrag van 20.000 EUR wordt, voor de gevallen van het in gebreke blijven vastgesteld vanaf 7 oktober 2008, vervangen door het bedrag van 50.000 EUR. »
De garantie is blijvend verhoogd tot 50 000 euro, en die 100 000 euro is slechts gedurende 1 jaar ( om de paniek wat weg te nemen waarschijnlijk )
Bedankt !
Maar ik hou het toch onder de 20.000 ... gezien ik een bedrag voor meer dan een jaar wil.
Maar ik hou het toch onder de 20.000 ... gezien ik een bedrag voor meer dan een jaar wil.
-
JurgenG
In principe wel, maar bijvoorbeeld KBC biedt ook 'achtergestelde' aan en daarvan wordt in de voorwaarden uitdrukkelijk gesteld dat die NIET gewaarborgd zijn. Je krijgt op deze wel iets meer intrest dan op de normale.xyper schreef: Misschien een domme vraag maar gezien de financiële crisis:
Dus toch opletten voor de kleine lettertjes ..
Meestal zijn het dan nog achtergestelde obligaties, en de intrest die dan wordt gegeven is wel heel opvallend hoogkarel schreef:het verschil tussen de gewone en de achtergestelde termijnrekeningen worden normaal gezien duidelijk vermeld...xyper schreef: Dus toch opletten voor de kleine lettertjes ..
-
JurgenG
Bij KBC staat dit zelfs heel duidelijk op hun website.karel schreef:het verschil tussen de gewone en de achtergestelde termijnrekeningen worden normaal gezien duidelijk vermeld...xyper schreef: Dus toch opletten voor de kleine lettertjes ..
Is het dan niet verstandig van bvb. voor je ganse gezin afzonderlijk termijnrekeningen te nemen. Heb bvb 2 kids, en echtgenote.
Dus 4 termijnrekeningen van max 100.000 euro...
Of zie ik het verkeerd?
Ik dacht gelezen te hebben "per bank en per rekeninghouder"... dus spreiden over personen EN banken, zou dit niet beter zijn dan alleen over banken alleen te spreiden?
Of zie ik het verkeerd?
Ik dacht gelezen te hebben "per bank en per rekeninghouder"... dus spreiden over personen EN banken, zou dit niet beter zijn dan alleen over banken alleen te spreiden?
Luc B. schreef: Is het dan niet verstandig van bvb. voor je ganse gezin afzonderlijk termijnrekeningen te nemen. Heb bvb 2 kids, en echtgenote.
Of zie ik het verkeerd?
Klopt , spreiden per rekeninghouder is ook goed, en soms nog beter. Omdat je dan de banken met de hoogste intresten er makkelijker kan uithalen.
Wel opletten dat de garantie van 100 000 maar voor één jaar is, met een termijnrekening van 5 jaar heb je aan die 100 000 niet veel. Na 1 jaar zou de garantie mogelijk naar 50 000 kunnnen zakken ( niet meer naar 20 000 )
-
Torro
Wat betreft die garantie, heb ik toch nog een vraagje. Wat zal er gebeuren de dag dat een bank haar jaarlijkse bijdrage aan het garantiefonds niet meer wil of kan betalen?
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
dan mag de bank in België niet opereren aangezien ze haar licentie dan kwijt is. Vanaf dat ogenblik zullen buitenlandse regels gelden.Torro schreef: Wat betreft die garantie, heb ik toch nog een vraagje. Wat zal er gebeuren de dag dat een bank haar jaarlijkse bijdrage aan het garantiefonds niet meer wil of kan betalen?
-
Torro
Als het zo is, dat men een banklicentie kan intrekken omdat een bank haar bijdrage tot het garantiefonds niet meer kan betalen, dan is dit toch wel een risico. Stel je neemt een termijnrekening van 4 jaar, en in het derde jaar raakt de bank haar licentie kwijt. Kan je dan nog rekenen op het garantiefonds of niet?
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
Uw bank zal op uw aanvraag de beschermingsregeling kunnen meedelen waartoe zij is toegetreden alsook de wijze van dekking. In geval van deficiëntie dienen de schadeloosstellingsaanvragen gericht te worden aan de beschermingsregeling die van toepassing is in het land van oorsprong van uw financiële instelling.