Ishares bij MeDirect
Re: Ishares bij MeDirect
Is dat niet erg dubbelzinnig? Als er geen dividenden worden uitbetaald, waarom gaat men die dan belasten?MeDirect schreef:De tracker Amundi ETF MSCI World UCITS ETF EUR is een tracker waarbij de dividenden niet worden uitbetaald ...
Dus bij deze tracker beperkt de belasting zich tot 25% roerende voorheffing die op alle dividenden wordt geheven voor Belgische investeerders....
Netwerken, die 25% dividendbelasting is wat de Belgische staat erop heft, en daar moet je in principe aan voldoen, waar je dat dividend ook mag vergaard hebben.
Je bent dit m.i. aan het verwarren met bronbelasting op dividenden : dat ligt aan het land waar je het dividend uitgekeerd krijgt. En die verschillen onderling heel erg.
Maar op de netto-restant daarvan moet je ook nog Belgische belasting voldoen.
Carl
Je bent dit m.i. aan het verwarren met bronbelasting op dividenden : dat ligt aan het land waar je het dividend uitgekeerd krijgt. En die verschillen onderling heel erg.
Maar op de netto-restant daarvan moet je ook nog Belgische belasting voldoen.
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Elke Belgische bank is verplicht op de dividenden (alsook ontvangen coupons van obligaties) ontvangen door Belgische klanten 25% roerende voorheffing in te houden en die door te storten naar de fiscus. Deze roerende voorheffing is ‘bevrijdend’ voor Belgische beleggers en hoeft dus niet meer in een belastingsaangifte te worden opgenomen. Voor het heffen van die Belgische roerende voorheffing is het irrelevant of een tracker gedomicilieerd is in België of een ander land.
Deze roerende voorheffing wordt niet verrekend in de koers. Op het moment dat het dividend wordt uitbetaald zal er 25% roerende voorheffing afgehouden worden en ontvangt de klant automatisch het nettodividend.
Dit geldt voor dividenden uit beleggingen in trackers, fondsen alsook individuele aandelen.
Indien er sprake is van domiciliëring in een ander land dan België, dan kan er ook nog een buitenlandse roerende voorheffing van toepassing zijn. Of dit het geval is en welke het percentage is, kan verschillen volgens de wetgeving in het desbetreffende land.
De tracker waarover eerder sprake (Amundi ETF MSCI World UCITS ETF EUR) is gedomicilieerd in Frankrijk. Maar aangezien hij de dividenden kapitaliseert in het fonds en niet uitbetaalt aan de belegger, hoeft er geen roerende voorheffing te worden geheven, noch in Frankrijk, noch in België.
Naast de roerende voorheffing verplicht de Belgische fiscus tevens een beurstaks te heffen op aan- en verkooptransacties. Deze varieert tussen de 0% en 1,32%, afhankelijk van het type instrument, de juridische structuur (beleggingsvennootschap of beleggingsfonds), het al dan niet geregistreerd zijn in België en of het een aan- of verkooptransactie betreft.
De Reynderstaks is dan weer een meerwaardebelasting van 25% op de meerwaarde die wordt gerealiseerd bij de verkoop van een fonds of een tracker die meer dan 25% belegd is in vastrentende effecten zoals obligaties. Deze taks wordt enkel geheven op de meerwaarde gerealiseerd door het stuk geïnvesteerd in vastrentende effecten, en niet op het stuk geïnvesteerd in aandelen.
Deze roerende voorheffing wordt niet verrekend in de koers. Op het moment dat het dividend wordt uitbetaald zal er 25% roerende voorheffing afgehouden worden en ontvangt de klant automatisch het nettodividend.
Dit geldt voor dividenden uit beleggingen in trackers, fondsen alsook individuele aandelen.
Indien er sprake is van domiciliëring in een ander land dan België, dan kan er ook nog een buitenlandse roerende voorheffing van toepassing zijn. Of dit het geval is en welke het percentage is, kan verschillen volgens de wetgeving in het desbetreffende land.
De tracker waarover eerder sprake (Amundi ETF MSCI World UCITS ETF EUR) is gedomicilieerd in Frankrijk. Maar aangezien hij de dividenden kapitaliseert in het fonds en niet uitbetaalt aan de belegger, hoeft er geen roerende voorheffing te worden geheven, noch in Frankrijk, noch in België.
Naast de roerende voorheffing verplicht de Belgische fiscus tevens een beurstaks te heffen op aan- en verkooptransacties. Deze varieert tussen de 0% en 1,32%, afhankelijk van het type instrument, de juridische structuur (beleggingsvennootschap of beleggingsfonds), het al dan niet geregistreerd zijn in België en of het een aan- of verkooptransactie betreft.
De Reynderstaks is dan weer een meerwaardebelasting van 25% op de meerwaarde die wordt gerealiseerd bij de verkoop van een fonds of een tracker die meer dan 25% belegd is in vastrentende effecten zoals obligaties. Deze taks wordt enkel geheven op de meerwaarde gerealiseerd door het stuk geïnvesteerd in vastrentende effecten, en niet op het stuk geïnvesteerd in aandelen.
Dat is een duidelijk antwoord.MeDirect schreef:...De tracker waarover eerder sprake (Amundi ETF MSCI World UCITS ETF EUR) is gedomicilieerd in Frankrijk. Maar aangezien hij de dividenden kapitaliseert in het fonds en niet uitbetaalt aan de belegger, hoeft er geen roerende voorheffing te worden geheven, noch in Frankrijk, noch in België....

Bedankt om hier nog eens op te reageren Medirect, maar voor mij blijft het verwarrend. Op pagina 1 schreef u mi iets tegensteld aan pagina 2:
Deze tracker kapitaliseert de uitgekeerde dividenden, dus er is toch helemaal geen sprake van roerende voorheffing..MeDirect schreef: Dus bij deze tracker beperkt de belasting zich tot 25% roerende voorheffing die op alle dividenden wordt geheven voor Belgische investeerders.
@netwerken: Je hebt precies het antwoord van MeDirect (9:25) niet gelezen? zie ook mijn reactie.(10:39)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het eerste bericht van MeDirect valt toch verwarrend te noemen
Dat was me gisteren ook opgevallen (18:19) maar is ondertussen rechtgezet (vandaag 10:39)
Het gaat mij om deze passage, die lijkt mij dus fout.MeDirect schreef: Daar het hier gaat om een tracker die in aandelen belegt is er op het einde van de rit ook geen sprake van meerwaardebelasting bij de gerealiseerde meerwaarde bij verkoop van de tracker.
Dus bij deze tracker beperkt de belasting zich tot 25% roerende voorheffing die op alle dividenden wordt geheven voor Belgische investeerders.
.
Ook staat er bij de kosten 0,09% beurstaks, maar die is voorbehouden aan in België registreerde, uitkerende EFT's; dit is een kapitaliserende dus zou daar niet mogen onder vallen! Publicatie van de roerende voorheffing is zinloos, want hier worden geen dividenden uitgekeerd

Basis over fiscaliteit EFT:
25% dividendbelasting en 0,09% beurstaks is voor uitkerende EFT's die in Belgie zijn geregisteerd.
0,27% beurstaks is voor kapitaliserende EFT's die niet in Belgie zijn registreerd, volgens mij hebben ze het foute type kosten gepubliceerd voor Amundi ETF MSCI World UCITS ETF
http://www.medirectbank.be/nl-be/belegg ... 0P0000KM50" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door netwerken op 17 juli 2015, 01:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het nog eens goed allemaal uitgezocht deze avond; en ik ben quasi zeker dat MeDirect de foute kosten publiceert momenteel voor de Amundi ETF MSCI World UCITS ETF.
Ik ben al lang geen beginneling meer, maar het zou toch fijn zijn mocht iemand die ook kunnen verifiëren.
Ik ben al lang geen beginneling meer, maar het zou toch fijn zijn mocht iemand die ook kunnen verifiëren.
Bij nazicht is inderdaad gebleken dat deze tracker op onze website verkeerd gecategoriseerd stond. Hij stond aangeduid als distribuerende tracker in plaats van kapitaliserende tracker. Dit werd ondertussen aangepast op onze website zodat de correcte beurstaks wordt weergegeven.
Daarbij is onmiddellijk ook het verwarrende element in verband met roerende voorheffing opgelost. Daar deze tracker geen dividenden uitkeert is er geen roerende voorheffing en hoeft deze roerende voorheffing dus ook niet in de infofiche van deze tracker op onze website vermeld te worden. We zullen de vermelding van roerende voorheffing voor deze tracker dan ook van onze website weghalen.
Wij willen hierbij ook danken om ons op deze fout te wijzen.
Daarbij is onmiddellijk ook het verwarrende element in verband met roerende voorheffing opgelost. Daar deze tracker geen dividenden uitkeert is er geen roerende voorheffing en hoeft deze roerende voorheffing dus ook niet in de infofiche van deze tracker op onze website vermeld te worden. We zullen de vermelding van roerende voorheffing voor deze tracker dan ook van onze website weghalen.
Wij willen hierbij ook danken om ons op deze fout te wijzen.
Bedankt voor uw reactie en om dit uit te zoeken. Ik ben blij dat ik toch juist zat 

waarom staat deze nog altijd als distributie ipv als kapitalisatie op de site van medirect?
http://www.medirectbank.be/nl-be/belegg ... 0P0000KM50
Omdat het een distributie etf is waarschijnlijk, staat ook zo in de KIID (die bijna niemand leest)kiama schreef: ↑25 juli 2017, 13:24 waarom staat deze nog altijd als distributie ipv als kapitalisatie op de site van medirect?
Of van MorningStarDe nettowinst en gerealiseerde meerwaarden van het Fonds worden elk jaar herbelegd of uitgekeerd op beslissing van de Beheermaatschappij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dan is de vraag waarom medirect hierboven zegt dat het een kapitalisatiefonds is dat foutief als distrubutiefonds gemarkeerd staat...