IWDA + EMIM = SNAW + AYEM
TIP
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
IWDA + EMIM = SNAW + AYEM
Ik zou graag een lans breken voor de 'ESG screened' versie van de gekende combo IWDA + EMIM. Blackrock biedt deze trackers aan tegen dezelfde kosten! Een mooie zet, vind ik, om ethisch(er) beleggen interessant te maken. Ik zal alvast af en toe een gedeelte in deze combo beleggen.
SNAW (= IWDA alternatief):
ISIN: IE00BFNM3J75
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... ckerSearch
AYEM (= EMIM alternatief)
ISIN: IE00BFNM3P36
Beide trackers zijn te koop op Xetra.
Filtert op blootstelling aan controversiële wapens, nucleaire wapens, tabak, ketelkool, oliezand, bedrijven die inbreuk plegen op de beginselen van het Global Compact-initiatief van de VN en vuurwapens voor civiel gebruik.
Ontworpen voor beleggers die willen filteren op controversiële sectoren maar toch een risicoprofiel willen behouden gelijkaardig aan traditionele benchmarks.
SNAW (= IWDA alternatief):
ISIN: IE00BFNM3J75
AYEM (= EMIM alternatief)
ISIN: IE00BFNM3P36
Beide trackers zijn te koop op Xetra.
Re: IWDA + EMIM = SNAW + AYEM
Ben jij wiskundeleraar of zo?IWDA + EMIM = SNAW + AYEM
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Toch maar beter met een korreltje zout nemen. SAWD scoort niet zoveel beter dan de IWDA op de duurzaamheidscore op Morningstar (allebei 3 wereldbolletjes - en gemiddelde scores). Als duurzaamheid je als belegger nauw aan het hart ligt kies je beter voor een fonds zoals bv. DPAM Invest World Sustainable (BE0058652646). Scoort véél beter (5 wereldbollen + hoge score) en een heel mooi rendement, ook tov IWDA of SAWD - maar nu zal ik de Boggleheads weer over me heen krijgen 
Arkad schreef: ↑24 oktober 2020, 11:00 Toch maar beter met een korreltje zout nemen. SAWD scoort niet zoveel beter dan de IWDA op de duurzaamheidscore op Morningstar (allebei 3 wereldbolletjes - en gemiddelde scores). Als duurzaamheid je als belegger nauw aan het hart ligt kies je beter voor een fonds zoals bv. DPAM Invest World Sustainable (BE0058652646). Scoort véél beter (5 wereldbollen + hoge score) en een heel mooi rendement, ook tov IWDA of SAWD - maar nu zal ik de Boggleheads weer over me heen krijgen![]()
Ja etf is het enige wat van toepassing is , zeker hier op het forum.
Als ge leest de Giro hier , de Giro daar .
En achteraf hoe moet ik het aangeven om fiscaal in orde te brengen.
Zou men alvorens over Etf te beginnen eerst eens de spelregels bij buitenlandse Brokers uitleggen.
Maar dan geven de aanbidders niet thuis.
Of zouden die allemaal een boekhouder het laten oplossen.
Estate Guru believer.
Nja, wat hij beweerd dat het meer opbrengt dan iwda klopt ook niet. Als men dingen post dat men best eens controleert wat men beweerd.platin schreef: ↑24 oktober 2020, 11:08Arkad schreef: ↑24 oktober 2020, 11:00 Toch maar beter met een korreltje zout nemen. SAWD scoort niet zoveel beter dan de IWDA op de duurzaamheidscore op Morningstar (allebei 3 wereldbolletjes - en gemiddelde scores). Als duurzaamheid je als belegger nauw aan het hart ligt kies je beter voor een fonds zoals bv. DPAM Invest World Sustainable (BE0058652646). Scoort véél beter (5 wereldbollen + hoge score) en een heel mooi rendement, ook tov IWDA of SAWD - maar nu zal ik de Boggleheads weer over me heen krijgen![]()
Ja etf is het enige wat van toepassing is , zeker hier op het forum.
Als ge leest de Giro hier , de Giro daar .
En achteraf hoe moet ik het aangeven om fiscaal in orde te brengen.
Zou men alvorens over Etf te beginnen eerst eens de spelregels bij buitenlandse Brokers uitleggen.
Maar dan geven de aanbidders niet thuis.
Of zouden die allemaal een boekhouder het laten oplossen.
Ik beweer nergens dat het beter opbrengt dan IDWA, zeg enkel dat het een mooi rendement geeft, ook tov IDWA. Wat wel buiten kijf staat is dat de duurzaamheidsscore beter is.
Op fondsweb maak ik de vergelijking met de idwa:
https://www.fondsweb.com/de/vergleichen ... 00B4L5Y983
Op 10 jaar inderdaad beter, uiteindelijk maar een verschil van 0,32 % maar kijk eens op 5 jaar, beeld wisselt al meer. En op 3 en 1 jaar scoort het fonds beter. Mss is de oorzaak dat duurzaamheid de laatste jaren in de lift zit? Wat me ook wel opvalt is dat het fonds, op wat een tijdspanne je het ook bekijkt, minder volatiel is dan idwa, voor mij ook wel belangrijk. Als er een degelijk (Belgisch !) fonds is mag dat ook wel eens vermeld worden.
Op 10 jaar inderdaad beter, uiteindelijk maar een verschil van 0,32 % maar kijk eens op 5 jaar, beeld wisselt al meer. En op 3 en 1 jaar scoort het fonds beter. Mss is de oorzaak dat duurzaamheid de laatste jaren in de lift zit? Wat me ook wel opvalt is dat het fonds, op wat een tijdspanne je het ook bekijkt, minder volatiel is dan idwa, voor mij ook wel belangrijk. Als er een degelijk (Belgisch !) fonds is mag dat ook wel eens vermeld worden.
Instapkosten van 2% + jaarlijkse kosten van 1,7% halen het rendement naar beneden. Waardoor het minder interessant is dan iwda.Arkad schreef: ↑24 oktober 2020, 12:12 Ik beweer nergens dat het beter opbrengt dan IDWA, zeg enkel dat het een mooi rendement geeft, ook tov IDWA. Wat wel buiten kijf staat is dat de duurzaamheidsscore beter is.
Via MeDirect geen instapkosten, beheersvergoeding zit in de koers / grafiek verrekend
Maar even terug on topic. Voor mij doet Blackrock een beetje aan greenwashing door esg-screened in de titel te zetten, toch als ik mag verder gaan op de gegevens van Morningstar.
Maar even terug on topic. Voor mij doet Blackrock een beetje aan greenwashing door esg-screened in de titel te zetten, toch als ik mag verder gaan op de gegevens van Morningstar.
Die ESG ETF's zijn héél interessant maar het probleem is dat je niet weet of de keuze voor deze bedrijven op de lange termijn goed gaat zijn of niet.
ESG is een leuke trend die ik enkel maar kan aanmoedigen maar het is in mijn ogen enkel maar een vorm van actief beheer die als je geluk hebt kan meevallen maar als je pech hebt, kan tegenvallen
ESG is een leuke trend die ik enkel maar kan aanmoedigen maar het is in mijn ogen enkel maar een vorm van actief beheer die als je geluk hebt kan meevallen maar als je pech hebt, kan tegenvallen