J.P. Morgan Funds - US Aggregate Bond Fund Dis
TIP
LU0117838564
Ik was dit fonds aan het bekijken bij Rabobank, daar zag ik een mooie stijgende grafiek.
Tot mijn [grote] verbazing ziet de curve van dit fonds er bij Morningstar toch [helemaal] anders uit.
Toen viel mijn euro!
Komt dit door de EURO/USD wissel
Ik denk dat Rabobank de curve in USD laat zien en Morningstar in EURO.
Heb ik hier een basisregel geleerd?
LU0117838564
Ik was dit fonds aan het bekijken bij Rabobank, daar zag ik een mooie stijgende grafiek.
Tot mijn [grote] verbazing ziet de curve van dit fonds er bij Morningstar toch [helemaal] anders uit.
Toen viel mijn euro!
Komt dit door de EURO/USD wissel
Ik denk dat Rabobank de curve in USD laat zien en Morningstar in EURO.
Heb ik hier een basisregel geleerd?
Re: J.P. Morgan Funds - US Aggregate Bond Fund Dis
Ja, deze van het wisselkoersrisico
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
Het kan mss interessant zijn om de grafiek in dollar van carm patr eens te zien, dat zal dan waarschijnlijk ook een grilliger verloop hebben...
Morningstar durft inderdaad een fonds in USD ook in EUR weer te geven. Hetzelfde voor rendementen van fondsen die noteren in USD.
In mijn cursus komt er één dezer dagen een stukje over Morningstar: er blijft amper nog een steen van over.
Als je MS gebruikt om je selectie op te maken dan hebben ze je wel bij de bok gezet. Oppassen !
@ nicknamesucks: Carmignac Patrimoine bestaat natuurlijk niet in USD.
In mijn cursus komt er één dezer dagen een stukje over Morningstar: er blijft amper nog een steen van over.
Als je MS gebruikt om je selectie op te maken dan hebben ze je wel bij de bok gezet. Oppassen !
@ nicknamesucks: Carmignac Patrimoine bestaat natuurlijk niet in USD.
dit wordt interessant ... ben benieuwd
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
ok dan begrijp ik iets niet goed.
Kan men in de US met dollars CP kopen ? (zoals wij met euros amerikaanse fondsen kunnen kopen)
Krijgen de amerikanen dan een grafiek in dollar, of dezelfde als wij in euro te zien ?
Dat is toch het wisselkoers risico ?
Kan men in de US met dollars CP kopen ? (zoals wij met euros amerikaanse fondsen kunnen kopen)
Krijgen de amerikanen dan een grafiek in dollar, of dezelfde als wij in euro te zien ?
Dat is toch het wisselkoers risico ?
Al Fonds: wat is er verkeerd aan om van een USD fonds het Euro resultaat te laten zien?Al Fonds schreef:Morningstar durft inderdaad een fonds in USD ook in EUR weer te geven. Hetzelfde voor rendementen van fondsen die noteren in USD.
Dat is voor mij als Europeaan toch het werkelijke resultaat....
Inderdaad, dat vraag ik me ook af. Het is toch logisch dat voor ons de Euro-waarde geldt, of niet? Ik heb dit fonds ook aangekocht en eigenlijk op een verkeerd moment toen de Euro even wat lager stond. Nu deze weer een opwaartse beweging kent, zakt dit fonds in Euro bijna dagelijks , daar waar de grafiek in US een toch wat ander beeld geeft. Wisselkoersrisico is een risico dat toch ook moet ingecalculeerd worden bij de aankoop van een fonds. Ik vind het dus wel degelijk een goede tool van Morningstar! Zo ziet men het werkelijke rendement wat voor ons, hier in de Eurozone, telt.
Als men van een USD-fonds een rendement geeft in EUR dan wordt het onmogelijk om na te kijken wat de kwaliteit is van het fonds.
Kwam het rendement van de USD/EUR of van het fonds zelf ?
Als je de kwaliteit van het fonds zelf kent, kan je beoordelen wanneer het de moment is om erin te stappen en wanneer je best verkoopt. Dat kan men niet meer als men gaat spelen met de pariteit van de munten.
Het is al zo moeilijk met één variabele en jullie voegen er nog ene aan toe
Kwam het rendement van de USD/EUR of van het fonds zelf ?
Als je de kwaliteit van het fonds zelf kent, kan je beoordelen wanneer het de moment is om erin te stappen en wanneer je best verkoopt. Dat kan men niet meer als men gaat spelen met de pariteit van de munten.
Het is al zo moeilijk met één variabele en jullie voegen er nog ene aan toe
Volgens mij ligt het toch iets complexer:
Fondsen in Euro's hebben ook beleggingen in USD's.... (uitgaande van wereldwijd beleggende fondsen)
Dat betekent dat die extra variabele al in het fonds zit.
Het fonds kan dat valutarisico natuurlijk afdekken, maar dat gebeurt niet altijd.
Kortom, die extra variabele is er toch wel.
En daarom blijft het beter om het resultaat in Euro's te bekijken, want bij een Eurofonds zit die variabele er ook in (als het risico niet is afgedekt).
Fondsen in Euro's hebben ook beleggingen in USD's.... (uitgaande van wereldwijd beleggende fondsen)
Dat betekent dat die extra variabele al in het fonds zit.
Het fonds kan dat valutarisico natuurlijk afdekken, maar dat gebeurt niet altijd.
Kortom, die extra variabele is er toch wel.
En daarom blijft het beter om het resultaat in Euro's te bekijken, want bij een Eurofonds zit die variabele er ook in (als het risico niet is afgedekt).
JosTM: Het klopt hetgeen je schrijft, maar hetgeen jij vertelt is hier naast de kwestie.
Dat begrijp ik niet. Waarom is dat naast de kwestie?Al Fonds schreef:JosTM: Het klopt hetgeen je schrijft, maar hetgeen jij vertelt is hier naast de kwestie.
Ik vind het helemaal verkeerd om Morningstar in je cursus als waardeloos aan te geven. Voor de meeste fondsenbeleggers is Mornigstar veruit de belangrijkste informatiebron. Zij hebben trouwens een uitstekend handboek over fondsbeleggen uitgegeven. Wel in het engels.Al Fonds schreef: In mijn cursus komt er één dezer dagen een stukje over Morningstar: er blijft amper nog een steen van over.
Als je MS gebruikt om je selectie op te maken dan hebben ze je wel bij de bok gezet.
Er zijn fondsen in USD met een variant ( een afgeleide) in EUR: BGF World Gold is er bijv zo eentje.JosTM schreef:Waarom is dat naast de kwestie?
Ik heb hier ooit eens gemeld dat diegenen die zeggen dat ze geen blootstelling aan USD willen hebben, die in zo'n fonds toch doorgerekend krijgen. Wil je dat niet dan moet je de eurohedged-variant nemen: die bestaat ook.
Bij de meeste fondsen in EM Mkts krijg je de pariteit van de USD altijd doorgerekend omdat die vreemde munten bijna altijd in USD afrekenen. Zelfs een eurohedged zou daar niet veel betekenen.
Bij een fonds dat gekocht wordt in USD wil ik echter kunnen volgen in USD en zelf kunnen bepalen wanneer ik omzet. Als men zoals bij MS zou omrekenen, dan loop je de kans dat je het mogelijke rendement nooit haalt omdat die USD/EUR-pariteit zich nooit meer hetzelfde zal gedragen: stel dat ze bij de begindatum geluk hebben met de waarde van de EUR en op het einde ook, dan zou je kunnen denken dat het een goed fonds is. In feite was het misschien een belabberd fonds waarbij ze twee maal geluk hadden. Jij koopt dat fonds en je krijgt een zware teleurstelling.