jaarlijks herzienbare rentevoet
TIP
jaarlijks herzienbare rentevoet
Hoi,
reeds enkele jaren heb ik een hypothecaire lening lopen met een jaarlijks herzienbare rentevoet.
Deze rentevoet zou gebaseerd zijn op schatkistcertificaten.
Maar ondanks mijn zoekinspanningen vind ik hier niets van terug op de bankensites.
Elk jaar is het dus afwachten welk bericht er van de bank komt: stijgen of dalen.
Weet iemand hierover meer uitleg?
reeds enkele jaren heb ik een hypothecaire lening lopen met een jaarlijks herzienbare rentevoet.
Deze rentevoet zou gebaseerd zijn op schatkistcertificaten.
Maar ondanks mijn zoekinspanningen vind ik hier niets van terug op de bankensites.
Elk jaar is het dus afwachten welk bericht er van de bank komt: stijgen of dalen.
Weet iemand hierover meer uitleg?
-
forum_ludo
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: jaarlijks herzienbare rentevoet
http://www.cbfa.be/nl/hk/ri/r_i.asp
in uw contract van uw lening zal vermeld staan welke referentieindex van toepassing is. Via de link naar het CBFA kan je doorklikken om deze indexen van een bepaalde maand te bekomen.
voor oktober is de index schatkistcertificaten 3,783 op jaarbasis.
uw lening zal aan een hoger tarief zijn dan de index op moment van ondertekenen dus is de nieuwe intrest gelijk aan de oorspronkelijke intrest + (of -) de stijging (of daling) van de referentieindex.
als ik het in een formule giet zal het ongeveer volgend zijn:
nieuwe intrestvoet= oorspronkelijke intrestvoet + nieuwe index - oorspronkelijke index
in uw contract van uw lening zal vermeld staan welke referentieindex van toepassing is. Via de link naar het CBFA kan je doorklikken om deze indexen van een bepaalde maand te bekomen.
voor oktober is de index schatkistcertificaten 3,783 op jaarbasis.
uw lening zal aan een hoger tarief zijn dan de index op moment van ondertekenen dus is de nieuwe intrest gelijk aan de oorspronkelijke intrest + (of -) de stijging (of daling) van de referentieindex.
als ik het in een formule giet zal het ongeveer volgend zijn:
nieuwe intrestvoet= oorspronkelijke intrestvoet + nieuwe index - oorspronkelijke index
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@forum_ludo:
Bedankt voor je antwoord. Dit is inderdaad wat ik al lang zocht. Ik ga het straks eens aan de practijk toetsen.
Groetjes
Bedankt voor je antwoord. Dit is inderdaad wat ik al lang zocht. Ik ga het straks eens aan de practijk toetsen.
Groetjes
kan u de berekening geven van jaarlijkse naar maandelijkse rentovoet
-
forum_ludo
- Jr. Member

- Contacteer:
de gegevens die via de link kan opvragen zijn de jaarlijkse, semestriele, trimestriele en ook maandelijkse rentevoetbrilleke schreef: kan u de berekening geven van jaarlijkse naar maandelijkse rentovoet
Beste,
klopt het dan als men nu stelt
oorspronkelijke index (gebruikt in juli 2004) : 0,1665
huidige referte index: (juni 2009) 0,0763
oorspronkelijk rentevoet : 0,2627
nieuwe rentevoet : 0,2627 + 0,0763 - 0,1665 = 0,1725 of 2,07 op jaarbasis?
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
klopt; normaal gezien ga je van je bank één van de volgende weken een brief krijgen die dit nieuwe tarief bevestigtMacallan schreef: Beste,
Enjoy the party, but dance near the door
1. Klopt dit echt? Jaarlijkse intrest (2.07) = maandelijkse (0.1725) maal twaalf? Moet dit niet actuarieel (0.1725 / maand = 2.09 / jaar).disterminator schreef:klopt; normaal gezien ga je van je bank één van de volgende weken een brief krijgen die dit nieuwe tarief bevestigtMacallan schreef: Beste,
2. In juni was de index 0.919% op jaarbasis. De goedkoopste leningen zijn (waren?) aan 2.2% par jaar met een CAP 2.2. Ze kunnen zogezegd maximum 2.2% stijgen of dalen. Maar in de praktijk kunnen ze toch slechts 0.919 dalen, ervan uitgaande dat de voet op 0 te staan komt? Correct?
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
1. het is idd 2,09; ik had de omzetting van maandelijks naar jaarlijks niet nagerekend
2. lijkt me ook correct, heb geen weet van een clausule die intervenieert bij dit fenomeen. Maar ik kan me vergissen, ik vind het trouwens een zeer interessant punt dat discutabel is : in dit geval kan je rente immers in procentpunten meer stijgen dan dat ze kan zakken !
2. lijkt me ook correct, heb geen weet van een clausule die intervenieert bij dit fenomeen. Maar ik kan me vergissen, ik vind het trouwens een zeer interessant punt dat discutabel is : in dit geval kan je rente immers in procentpunten meer stijgen dan dat ze kan zakken !
Enjoy the party, but dance near the door
-
nathalieverbrugge
- Newbie

- Contacteer:
Beste,
Kan iemand mij een recentere link doorsturen van de CBFA waar ik de rentevoeten kan op volgen? Want die in de discussie werkt niet meer.
Daarnaast heb ik nog een vraagje. Wij hebben sinds 2008 een jaarlijks herzienbare lening die momenteel ongezien laag staat (0.21 % jaarlijkse rentevoet) en we zijn gestart aan 2.97 % jaarlijks. De intrest kan maximum met 3 % stijgen. Kan hij dan in 1 jaar maximum 3 % hoger liggen dan de oorspronkelijke rentevoet of van de rentevoet die je op dat moment hebt? En om te berekenen hoeveel hij kan stijgen, wordt dan enkel naar het laatste jaar gekeken?
Weet iemand hier iets meer over?
Kan iemand mij een recentere link doorsturen van de CBFA waar ik de rentevoeten kan op volgen? Want die in de discussie werkt niet meer.
Daarnaast heb ik nog een vraagje. Wij hebben sinds 2008 een jaarlijks herzienbare lening die momenteel ongezien laag staat (0.21 % jaarlijkse rentevoet) en we zijn gestart aan 2.97 % jaarlijks. De intrest kan maximum met 3 % stijgen. Kan hij dan in 1 jaar maximum 3 % hoger liggen dan de oorspronkelijke rentevoet of van de rentevoet die je op dat moment hebt? En om te berekenen hoeveel hij kan stijgen, wordt dan enkel naar het laatste jaar gekeken?
Weet iemand hier iets meer over?
De rente waarmee je gestart bent kan maximaal met 3 % stijgen tot 5,97%
De rente kan maar maximum 1 % stijgen per jaar dus als de rente fel stijgt zal je maar achter 5 jaar op het maximum zitten aangezien je nu op een heel laag niveau zit.
Meer weet ik er ook niet van.
De rente kan maar maximum 1 % stijgen per jaar dus als de rente fel stijgt zal je maar achter 5 jaar op het maximum zitten aangezien je nu op een heel laag niveau zit.
Meer weet ik er ook niet van.
-
nathalieverbrugge
- Newbie

- Contacteer:
Volgens mij ik herinner was het enkel in de eerste 3 jaren dat de rentevoet maximum met 1 % per jaar kon stijgen. Daarna denk ik kan het 3 % in 1 keer. Kan dat kloppen?
Klopt. Tenzij je begin-rentevoet lager is dan 3%, dan is dat ook ineens de maximum- en minimumgrens.nathalieverbrugge schreef:Volgens mij ik herinner was het enkel in de eerste 3 jaren dat de rentevoet maximum met 1 % per jaar kon stijgen. Daarna denk ik kan het 3 % in 1 keer. Kan dat kloppen?
Sommige banken hanteren ook het -2,5%/-2,5%-tarief.
Let wel, eens de 3 eerste jaren voorbij zijn, kan je perfect op de vervaldag stijgen tot 5,97%. Jij bent begonnen aan 2,97%, dus kan het jaarlijks worden hetzien naar een rentevoet die ligt tussen de 0% en 5,97%.
http://www.rodv.be/referteindex/Referteindex.aspxnathalieverbrugge schreef:Kan iemand mij een recentere link doorsturen ... waar ik de rentevoeten kan op volgen?
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Er is toch ook de regel dat je rentevoet maximaal kan verdubbelen dus maximaal 2,97% -> 5,94% ?