jaarlijkse prijsstijging: de norm?
-
neo
jaarlijkse prijsstijging: de norm?
Beste allen,
Ik heb opgemerkt dat mijn maandelijkse premie lichtjes is gestegen ondanks dat de contracten blijven onveranderd. Zowel al de deelcontracten alsook allerlei extra kosten zijn met een paar cent tot een paar euro toegenomen. Het gaat over nog geen 50 euro op jaarbasis. Is een dergelijke stijging normaal?
Ik heb opgemerkt dat mijn maandelijkse premie lichtjes is gestegen ondanks dat de contracten blijven onveranderd. Zowel al de deelcontracten alsook allerlei extra kosten zijn met een paar cent tot een paar euro toegenomen. Het gaat over nog geen 50 euro op jaarbasis. Is een dergelijke stijging normaal?
Re: jaarlijkse prijsstijging: de norm?
Autoverzekering ?
Welke maatschappij ?
Axa , ING en yuzzu zijn sterk in het verhogen van de premie, jaarlijks of bij elke wijziging.
Ook als die wijziging geen verzwaring van het risico inhoudt.
Een middel daartegen ? Regelmatig van maatschappij veranderen zoals met elektriciteit.
Als nieuwe klant heb je altijd de beste en vaak betere voorwaarden.
Welke maatschappij ?
Axa , ING en yuzzu zijn sterk in het verhogen van de premie, jaarlijks of bij elke wijziging.
Ook als die wijziging geen verzwaring van het risico inhoudt.
Een middel daartegen ? Regelmatig van maatschappij veranderen zoals met elektriciteit.
Als nieuwe klant heb je altijd de beste en vaak betere voorwaarden.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij elke prijsstijging kun je opzeggen en veranderen.
Als je een goede onafhankelijke makelaar hebt dan kijkt die normaal voor jou. Bij mij komt hij/zij om de twee jaar aan huis om alle verzekeringen te overlopen en desnoods te veranderen
Als je een goede onafhankelijke makelaar hebt dan kijkt die normaal voor jou. Bij mij komt hij/zij om de twee jaar aan huis om alle verzekeringen te overlopen en desnoods te veranderen
Het kost niet veel om te vergelijken.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Een indexering is géén prijsstijging..
Brand wordt geïndexeerd met de Abex en aangezien de bouwmaterialen sterk gestegen zijn, geeft dat wel wat verschil. Indien het enkel een indexering is, kun je niet opzeggen tenzij 3 maanden voor de hoofdvervaldag. Een premieverhoging zou ook wel mogelijk zijn door de zware overstromingen in juli. Staat er op je vervaldagbericht dat het tarief gewijzigd is? Indien nee was het enkel een indexering.
Je kunt altijd shoppen maar dan kijk je enkel naar prijs. Ik raad het niet aan alleszins. Kwalitatief zijn er grote verschillen in dekkingsvoorwaarden tussen maatschappijen en dan spreken we nog niet over de service. Een goedkope maatschappij is meestal enkel goed indien je geen schade hebt
https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-ve ... g-opzeggen
Zie punt 2.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Yup ik ben ooit vertrokken (autoverzekering) na een indexering nadat ik het jaar daarvoor opeens 20% meer moest betalen omdat ik verhuisd was naar een “gevaarlijker” gebied…
https://datanews.knack.be/ict/indexerin ... 29319.html
Volgens het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.
De aanpassing van de tarieven op basis van de index van de consumentenprijzen geldt niet als zo'n contractwijziging.
Volgens het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.
De aanpassing van de tarieven op basis van de index van de consumentenprijzen geldt niet als zo'n contractwijziging.
En toch heb ik al een paar keer opgezegd na een indexering, zelfs op aangeven van mijn makelaar.
Er is een verschil tussen het type van verzekering
Bij een brandverzekering is een indexatie op basis van Abex mogelijk maar bij een autoverzekering gaat het bij een stijging wel degelijk over een tariefstijging
En dan is er opzegrecht
Is er enkel een stijging van de index bij de brandverzekering dan is er geen opzeg mogelijk
Al zullen ook de premies van de autoverzekeringen zonder twijfel blijven stijgen in de toekomst….
Bij een brandverzekering is een indexatie op basis van Abex mogelijk maar bij een autoverzekering gaat het bij een stijging wel degelijk over een tariefstijging
En dan is er opzegrecht
Is er enkel een stijging van de index bij de brandverzekering dan is er geen opzeg mogelijk
Al zullen ook de premies van de autoverzekeringen zonder twijfel blijven stijgen in de toekomst….
Ik ben er niet zeker van dat een duurdere maatschappij met een makelaar er ergens tussenin een betere service geeft dan een online verzekering.NS2SN schreef: ↑26 december 2021, 00:57 Je kunt altijd shoppen maar dan kijk je enkel naar prijs. Ik raad het niet aan alleszins. Kwalitatief zijn er grote verschillen in dekkingsvoorwaarden tussen maatschappijen en dan spreken we nog niet over de service. Een goedkope maatschappij is meestal enkel goed indien je geen schade hebt.
Ieder zijn mening en voorkeur.
Net als bij de elektriciteitscontracten en kredietkaarten heb je brandverzekeringen waar wat meer inbegrepen is.
Ik zie een brandverzekering als iets noodzakelijk omdat bij schade de kosten heel hoog kunnen oplopen.
Ik ben tevreden met een basisdekking aan een basisprijs.
Anders loopt de kost te hoog op.
Voor een autoverzekering zie ik het als een verplichte verzekering die schade aan derden dekt. Andere verzekeringen neem ik niet voor de auto.
Niet dat ik de BA verzekering een onnodige verplichting vindt.
Maar ook hier zal de goedkoopste weer goed genoeg zijn voor mij.
Verplichting voldaan.. duurt het bij een schadegeval een week langer : het zij zo.
Mijn ervaring met een duurdere polis + makelaar was slechter dan die van een Internetpolis zonder makelaar.
Dus ga ik er zeker niet extra voor betalen. Wat je zelf doet, doe je beter.
De internetverzekeraars nemen wel eens de gewoonte aan om vaak de prijs te laten stijgen in de hoop dat je het niet gemerkt hebt. Op tijd van leverancier veranderen is dan een goede tegenmaatregel.
Een opzeg is uiteraard áltijd mogelijk, indien je de opzegtermijn respecteert.
Maar bij een prijsverhoging, kun je onmiddellijk opzeggen zónder opzegtermijn.
De verzekeringen zijn in dat geval verplicht om dit mee te delen aan hun klanten. Meestal staat dat op het laatste vervaldagbericht.
En zoals hier al werd aangehaald: een wettelijke indexverhoging telt niet mee voor een onmiddellijke opzeg.
Maar bij een prijsverhoging, kun je onmiddellijk opzeggen zónder opzegtermijn.
De verzekeringen zijn in dat geval verplicht om dit mee te delen aan hun klanten. Meestal staat dat op het laatste vervaldagbericht.
En zoals hier al werd aangehaald: een wettelijke indexverhoging telt niet mee voor een onmiddellijke opzeg.