Jaarverbruik diepvriezer
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Toch enkele dingen waar ik op wil reageren;
En wat bedoelt men met "beter"? Wel, de kwaliteit van de schakelaars, levensduur van de elektrische onderdelen, mechanische constructies,...
Een energie label (zoals A, A+ of A++) is vanzelfsprekend voor elke merk/model dezelfde. Dat gaat immers enkel over het verbruik, niet over bouwkwaliteit.
Daar ging/gaat het hier net over. Volgens mijn berekeningen en info (hierboven te lezen) is het wel nuttig om een A+ model te kopen. Een A++ lijkt (nog) niet op te brengen.Maryline schreef:Welja, ik vraag me eerlijk gezegd wel af of 't loont om een A++ te kopen (duur in aanschaf)
Ja, het ene is beter dan het andere. Zowat elke technieker/verkoper zal je vertellen dat Miele de beter is, gevolgd door Siemens/Bosch. Onderaan kan je Whirlpool en Beko vinden.platin schreef: het een beter dan een ander ?
en een label voor de ene zal wel het zelfde zijn voor een ander.
En wat bedoelt men met "beter"? Wel, de kwaliteit van de schakelaars, levensduur van de elektrische onderdelen, mechanische constructies,...
Een energie label (zoals A, A+ of A++) is vanzelfsprekend voor elke merk/model dezelfde. Dat gaat immers enkel over het verbruik, niet over bouwkwaliteit.
Ontdooien is misschien niet nodig bij een no-frost, maar ik geef je wel gelijk dat je hem best af en toe eens kuist (wassen).WebsterMC schreef: En toch raden ze aan om deze toch ook 1x per jaar te ontdooien en uit te wasse. Wij doen dit altijd in een vorstperiode. Dus afgelopen week hebben wij ondze diepvries uitgekuist en het eten gewoon even buitengezet...
Re: Jaarverbruik diepvriezer
WebsterMC schreef:En toch raden ze aan om deze toch ook 1x per jaar te ontdooien en uit te wasse. Wij doen dit altijd in een vorstperiode. Dus afgelopen week hebben wij ondze diepvries uitgekuist en het eten gewoon even buitengezet...platin schreef:hier al 7 jaar een no frost , nog nooit moeten ontdooien.
wil niet zeggen dat bij de onze de schuiven nog nooit gereinigd zijn he
was het koud vorige week , is toch al zo lang geleden he.
Estate Guru believer.
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Het vervangen van de rubberen afdichtingsring kan een (gedeeltelijke?) oplossing bieden, maar het is ook wel vaak zo, dat het gebruikte PU-schuim van matige kwaliteit is en vlug begint te verpulveren, wat dan inderdaad aanleiding geeft tot allerlei condensatie- en aanvriesproblemen.hansv schreef:De vervanging is niet noodzakelijk wegens de leeftijd, maar vanwege ijsvorming langs de achterzijde en condens langs de zijkant. Ondanks dat hij vorige week ontdooid geweest is.
In ieder geval, ik had graag met die gegevens de berekening gemaakt, maar ik ben dus helemaal niet zeker van de uitkomst.
Maar ik ben dan wel juist als ik zeg dat een A++ niets opbrengt?
Rubberen afdichtingsringen kunnen doorgaans nabesteld worden bij de grote, betere electrozaak. Bij de gekende ketens, vrees ik ervoor, alle akten van vertrouwen ten spijt...
Zonder reclame te willen maken: voor wisselstukken heb ik bvb. goede ervaringen met ELGB, Sleepstraat, Gent, evenals met ALFA, voormalig huis Holderbeke, Sint-Jacobsnieuwstraat, Gent. De laatste zou inmiddels niet meer bestaan?
Winkels van Handyman kunnen werkelijk aan alles komen, maar het hangt nogal van de motivatie van de verkoper af, zo is mijn ervaring. Als die bereid is om samen met u in de catalogi te duiken, vind je werkelijk alles.
Het verbruik dat sommigen hier vermelden vind ik hoog: ik heb hier nog een oudere, tweedehandse Liebherr laboratorium-diepvriezer staan,zoals die bvb. gebruikt worden bij de bloedbanken.
Gekocht in Duitsland, niemand had er interesse in, zodat ik die kunnen kopen heb aan oud ijzerprijs: € 75.
Het ding wordt occasioneel gebruikt voor het zeer snel invriezen van grote hoeveelheden vlees en vis (grootte-orde: 50 - 70 kg tegelijkertijd). In de hoogste stand worden makkelijk temperaturen tot -85°C gehaald. Daar kan je dus met blote handen niks uithalen.
Het verbruik bij invriezen bedraagt zo'n 2 KWh/24h. Bij stationair bedrijf, volledig gevuld en ingesteld op -25°C is dat 0,65KWh/24h. De wanden zijn wel een 20cm dik.
Dergelijke toestellen vallen normaal buiten het bereik van de gewone consument (aankoopprijs nieuw > € 6 000) maar je komt ze regelmatig tweedehands tegen voor een habbekrats, bijvoorbeeld op Ebay Duitsland.
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Ik heb het verschil tussen een duur merk A+ en een brolmerk B eens nagemeten. De resultaten zijn verrassend, dat is wel het minste wat je kan zeggen.
Het gaat om twee diepvriezers van vergelijkbare inhoud (ca. 200l), de ene een Liebherr kastmodel, A+, de andere een Whirlpool kistmodel, B.
Voor het overige (opstelling, inhoud, staat van onderhoud, gebruik...) vrijwel gelijk. De Liebherr is ca. 3 jaar oud, de Whirlpool ca. 7 jaar.
Oordeel zelf...
Liebherr kastmodel, energieklasse A+
Duur meting: 913h = 38,04 dagen
Verbruik: 29,1 KWh
Verbruik/jaar: 279,21 KWh
Whirlpool kistmodel, energieklasse B
Duur meting: 352h = 14,67 dagen
Verbruik: 7,6 KWh
Verbruik/jaar: 189,14 KWh
Het gaat om twee diepvriezers van vergelijkbare inhoud (ca. 200l), de ene een Liebherr kastmodel, A+, de andere een Whirlpool kistmodel, B.
Voor het overige (opstelling, inhoud, staat van onderhoud, gebruik...) vrijwel gelijk. De Liebherr is ca. 3 jaar oud, de Whirlpool ca. 7 jaar.
Oordeel zelf...
Liebherr kastmodel, energieklasse A+
Duur meting: 913h = 38,04 dagen
Verbruik: 29,1 KWh
Verbruik/jaar: 279,21 KWh
Whirlpool kistmodel, energieklasse B
Duur meting: 352h = 14,67 dagen
Verbruik: 7,6 KWh
Verbruik/jaar: 189,14 KWh
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Het lijkt me toch een beetje bizar.
Heb je die tijdens dezelfde periode getest?
Kan het zijn dat er een verschil van omgevingstemperatuur was?
Misschien dat die kast vs kistmodel er iets mee te maken heeft?
Heb je die tijdens dezelfde periode getest?
Kan het zijn dat er een verschil van omgevingstemperatuur was?
Misschien dat die kast vs kistmodel er iets mee te maken heeft?
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Over het algemeen wordt gesteld dat een vrieskist zuiniger is dan een kast-model; ik veronderstel dus ook dat je de labels enkel mag vergelijken bij dezelfde modellen van diepvriezer.
Daarnaast moest ik ook wel meteen denken aan een mogelijk verschil in omgevingstemperatuur?
Daarnaast moest ik ook wel meteen denken aan een mogelijk verschil in omgevingstemperatuur?
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Kast vs kistmodel en leeftijd 3 jaar tov 7 jaar zijn parameters die het resultaat beinvloeden.
Ook de duur van de meting 913u tov 352u zijn niet de verwaarlozen.
Ook de duur van de meting 913u tov 352u zijn niet de verwaarlozen.
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Heb je ook een thermometer/logger in de kasten gelegd? Het kan zijn dat de ene vriezer die op -7 ingesteld staat de themperatuur van -9 laat stijgen tot -5 vooraleer hij terug koelt tot -9. De andere die op -7 staat laat de temperatuur bvb van -9 naar -8 stijgen vooraleer hij terug koelt.
Het aantal keren en de duur dat de vriezer werd geopend speelt ook een significante rol in het geval van het kastmodel.
Het aantal keren en de duur dat de vriezer werd geopend speelt ook een significante rol in het geval van het kastmodel.
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Ook het gebruik kan een zeer groot verschil geven:
Bijvoorbeeld: als je in één diepvriezer 10 kg vers vlees stopt, dan heeft die zeer veel energie nodig om die 10 kg naar -18°C te brengen.
Als je in de andere diepvriesproducten (pizza's, groenten, ...) stopt, dan heeft die nauwelijks energie nodig om die naar -18°C te brengen.
Bovendien hebben niet alle diepvriezers een duidelijk/nauwkeurige instelling: misschien staat de ene op -16°C ende andere op -24°C ?
Andere belangrijke factoren zijn al aangehaald:
- omgevingstemperatuur (de ene in de keuken bij gemiddeld 20°C, de andere in de garage bij gemiddeld 10°C)
- kist is per definitie zuiniger dan een kast, omdat er minder koude verloren gaat bij het openen
- aantal keren geopend?
Bijvoorbeeld: als je in één diepvriezer 10 kg vers vlees stopt, dan heeft die zeer veel energie nodig om die 10 kg naar -18°C te brengen.
Als je in de andere diepvriesproducten (pizza's, groenten, ...) stopt, dan heeft die nauwelijks energie nodig om die naar -18°C te brengen.
Bovendien hebben niet alle diepvriezers een duidelijk/nauwkeurige instelling: misschien staat de ene op -16°C ende andere op -24°C ?
Andere belangrijke factoren zijn al aangehaald:
- omgevingstemperatuur (de ene in de keuken bij gemiddeld 20°C, de andere in de garage bij gemiddeld 10°C)
- kist is per definitie zuiniger dan een kast, omdat er minder koude verloren gaat bij het openen
- aantal keren geopend?
Re: Jaarverbruik diepvriezer
ook nog een afhankelijke (en tevens tip):
Een volle vriezer zal minder verbruiken dan een lege. Elke keer je je vriezer opent, zal (een deel van) de koude lucht binnenin vervangen worden door warme lucht. En die moet natuurlijk terug gekoeld worden.
Diepgevrozen producten zullen niet zo snel opwarmen, dus ook minder energie die daar weggaat.
Daarom:
* Vul steeds je vriezer.
* Als je toch lege laden hebt, vul die dan eventueel op met piepschuim of dergelijke.
Een volle vriezer zal minder verbruiken dan een lege. Elke keer je je vriezer opent, zal (een deel van) de koude lucht binnenin vervangen worden door warme lucht. En die moet natuurlijk terug gekoeld worden.
Diepgevrozen producten zullen niet zo snel opwarmen, dus ook minder energie die daar weggaat.
Daarom:
* Vul steeds je vriezer.
* Als je toch lege laden hebt, vul die dan eventueel op met piepschuim of dergelijke.
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Diepvriezers staan naast elkaar in dezelfde ruimte, ze zijn beide ingesteld op een temperatuur van -18°C, ze zijn beide ongeveer evenveel gevuld en worden beide op +/- dezelfde manier gebruikt.
Als dingen hier ingevroren worden, wordt dat steeds over de twee vriezers verdeeld, aangezien het meestal over grotere hoeveelheden gaat: typisch hier is bvb. 8kg snijbonen of 6 savooien of 5kg boter enz...
Natuurlijk is er veel kritiek mogelijk op de meting. Het was dan ook niet echt de bedoeling een A+ met een B te vergelijken, maar wel om eens te meten welke de duurste is hier, in normaal gebruik.
Als dingen hier ingevroren worden, wordt dat steeds over de twee vriezers verdeeld, aangezien het meestal over grotere hoeveelheden gaat: typisch hier is bvb. 8kg snijbonen of 6 savooien of 5kg boter enz...
Natuurlijk is er veel kritiek mogelijk op de meting. Het was dan ook niet echt de bedoeling een A+ met een B te vergelijken, maar wel om eens te meten welke de duurste is hier, in normaal gebruik.
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Eens een digitale meter gekocht om elektriciteitsverbruik te meten.
onze huidige diepvriezer verbruikt 500 kWh/jaar
een moderne verbruikt 150 kWh (A++ label) tot 200 kWh (A+ label) per jaar
potentiële besparing: 300-350 kWh/jaar
kostprijs 1 kWh elektriciteit bij goedkoopste energieleverancier: 32 eurocent
De terugverdientijd is dus veel korter dan verwacht. A++ lijkt mij wel niet rendabel te zijn, de meerprijs haal je er nooit uit
onze huidige diepvriezer verbruikt 500 kWh/jaar
een moderne verbruikt 150 kWh (A++ label) tot 200 kWh (A+ label) per jaar
potentiële besparing: 300-350 kWh/jaar
kostprijs 1 kWh elektriciteit bij goedkoopste energieleverancier: 32 eurocent
De terugverdientijd is dus veel korter dan verwacht. A++ lijkt mij wel niet rendabel te zijn, de meerprijs haal je er nooit uit
Re: Jaarverbruik diepvriezer
Is dat wel zo?netwerken schreef:...
kostprijs 1 kWh elektriciteit bij goedkoopste energieleverancier: 32 eurocent
...
https://www.ecopower.be/elektriciteit
Je vast recht (meterhuur, turteltax, ...) moet je hoe dan ook toch betalen.