Juridische besparingsvraag
Juridische besparingsvraag
Weet iemand wat je het best kan doen als je ouders hun woning aan jou willen geven (enig kind) maar hier zoweinig mogelijk kosten op willen maken (dat de staat dus zoweinig mogelijk krijgt?)
Ik twijfel tussen verkopen en schenken (het huis bedraagt een waarde van +/- 175.000)
Ik twijfel tussen verkopen en schenken (het huis bedraagt een waarde van +/- 175.000)
Re: Juridische besparingsvraag
Je kan die vraag bv. eens stellen op www.juridischforum.beNick123 schreef: Weet iemand wat je het best kan doen als je ouders hun woning aan jou willen geven (enig kind) maar hier zoweinig mogelijk kosten op willen maken (dat de staat dus zoweinig mogelijk krijgt?)
Denk dat een schenkingen in "schijfjes" het goedkoopste is,omdat je zo de progresiviteit van de schenkingsrechten kan beperken.
Je zal hoe dan ook uiteraard altijd een notaris nodig hebben.
Of enkel de de 'naakte' eigendom van je ouders kopen, op het vruchtgebruik zijn bij een later overlijden geen erfenisrechten verschuldigd. Dit kan heel voordelig zijn als je ouders nog heel jong zijn nu.
Laatst gewijzigd door paul op 19 november 2008, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat zal niet lukken. De fiscus zal dit herkwalificeren als verdoken schenking, en toch belasten.paul schreef:Of enkel de de 'naakte' eigendom van je ouders kopen, op het vruchtgebruik zijn bij een later overlijden geen erfenisrechten verschuldigd. Dit kan heel voordelig zijn als je ouders nog heel jong zijn nu.Nick123 schreef: Weet iemand wat je het best kan doen als je ouders hun woning aan jou willen geven (enig kind) maar hier zoweinig mogelijk kosten op willen maken (dat de staat dus zoweinig mogelijk krijgt?)
Ik denk dat de beste manier het schenken van geld is (schenkingsrechten op betalen, maar is normaalgezien lager dan schenkingsrechten), en dan verkopen. Eventueel dan de ouders een levenslang recht van bewoning geven, of laten huren.
Zo'n vragen stel je eigenlijk het best aan een notaris. Die zijn daar constant mee bezig, en kunnen het best zeggen hoe dit het voordeligst en toch juridisch correct kan worden opgelost.
In budgetWeek nr 1390 van Testaankoop staat hoe men legaal de opsplitsing kan maken tussen "naakte eigendom" en "vruchtgebruik".
( Het is te groot om dit als bijlage toe te voegen ).
( Het is te groot om dit als bijlage toe te voegen ).
Gisteren op kanaal z was de heruitzending over dat onderwerp. Notaris Spruyt vertelde dat de fiscus sedert 2007 het geweer van schouder heeft veranderd en dergelijke constructies wel aanvaart.Arcane schreef:Dat zal niet lukken. De fiscus zal dit herkwalificeren als verdoken schenking, en toch belasten.paul schreef: Of enkel de de 'naakte' eigendom van je ouders kopen, op het vruchtgebruik zijn bij een later overlijden geen erfenisrechten verschuldigd. Dit kan heel voordelig zijn als je ouders nog heel jong zijn nu.
Ik denk dat de beste manier het schenken van geld is (schenkingsrechten op betalen, maar is normaalgezien lager dan schenkingsrechten), en dan verkopen. Eventueel dan de ouders een levenslang recht van bewoning geven, of laten huren.
Zo'n vragen stel je eigenlijk het best aan een notaris. Die zijn daar constant mee bezig, en kunnen het best zeggen hoe dit het voordeligst en toch juridisch correct kan worden opgelost.
Een van de voorwaarden zijn : de kinderen moeten kunnen bewijzen dat ze met hun eigen geld de naakte eigendom hebben kunnen aankopen.
Indien de ouders aan de kinderen een schenking doen van het nodige geld aan de vlaktaks van 3% dan moet dit gebeuren VOOR het verlijden van de notariële akte.
Waarom het geen bankgifte mag zijn ipv een schenking van de geld, dat begrijp ik ook niet zo goed.
De reportage van kanaalz ging over de aankoop van een 2de huis, hoe het de nalatenschap niet te hard zou belasten op fiscaal vlak.
Hier is het natuurlijk een ander probleem, het eigendom is reeds in bezit.
Een schenking lijkt me het beste, maar het beste advies is, ga gewoon naar de notaris, die zal je zeker het beste kunnen helpen.
Hier is het natuurlijk een ander probleem, het eigendom is reeds in bezit.
Een schenking lijkt me het beste, maar het beste advies is, ga gewoon naar de notaris, die zal je zeker het beste kunnen helpen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co