Kan een notaris dit op papier zetten?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Kan een notaris dit op papier zetten?
Even kort de situatie geschetst:
Ben zelf een jonge dertiger, mijn zus ook. Beiden een relatie, en beiden van plan een huis te kopen binnen de 2 jaar. Onze ouders bezitten 3 woningen. Het ouderlijke huis waar ik momenteel verblijf om te sparen. Een appartement dat verhuurd wordt in dezelfde gemeente, en een appartement dat verhuurd wordt in Spanje.
Ben inmiddels 2 jaar dagelijks aan het zoeken naar huizen, maar stel vaak vast dat er 2 inkomens nodig zijn om een mooi huis te kunnen kopen en ondertussen niet als een kluizenaar te leven.
Het ouderlijke huis schat ik op 400 000 euro, het appartement in eigen land 250 en dat in Spanje een kleine 200. Ouders zijn van plan om nog een jaar of 10 in het ouderlijke huis te blijven wonen en dan naar hun appartement in dezelfde gemeente te verhuizen.
Mijn zus en ik willen liever niet lenen op 20 jaar, samen met de partner. Als het over 12 jaar uit is moet de boel verkocht worden.. Daarom had ik het volgende plan in gedachten:
Ouders schenken binnen 1-2 jaar het ouderlijke huis aan mij en mijn zuster.
Ik koop mijn zus uit voor de helft van de waarde, dus 200k van de 400k totaalprijs. Da's een lening die ik vlot zelf aankan zonder partner.
Mijn zus ontvangt op dat moment dus 200k euro van mij, en zit financieel op rozen.
Het knelpunt is dat mijn ouders nog niet het ouderlijke huis willen verlaten. Ik zou het vruchtgebruik aan hen willen laten, en op papier laten zetten dat ik in hun appartement verblijf tot ze zelf de verhuis willen maken.
Kan dit?
Het moeilijke is dat ik de goedkeuring van mijn ouders hiervoor nodig heb. Die laten momenteel alles begaan en stellen alles uit, terwijl ik echt wel snel mijn eigendom wil hebben.
Ik pas er gewoon voor om op 20 jaar te gaan lenen samen met mijn vriendin, en maar te gokken dat alles goed blijft gaan.
Ik voel een beetje dat mijn ouders de 3 woningen zo lang mogelijk willen houden.
Als ik gedwongen word om op 20 jaar te gaan lenen op basis van 2 inkomens, wil ik liever mijn boeltje pakken en verhuizen naar Zuid Amerika waar ik voor een appel en een ei vastgoed kan kopen
Ben zelf een jonge dertiger, mijn zus ook. Beiden een relatie, en beiden van plan een huis te kopen binnen de 2 jaar. Onze ouders bezitten 3 woningen. Het ouderlijke huis waar ik momenteel verblijf om te sparen. Een appartement dat verhuurd wordt in dezelfde gemeente, en een appartement dat verhuurd wordt in Spanje.
Ben inmiddels 2 jaar dagelijks aan het zoeken naar huizen, maar stel vaak vast dat er 2 inkomens nodig zijn om een mooi huis te kunnen kopen en ondertussen niet als een kluizenaar te leven.
Het ouderlijke huis schat ik op 400 000 euro, het appartement in eigen land 250 en dat in Spanje een kleine 200. Ouders zijn van plan om nog een jaar of 10 in het ouderlijke huis te blijven wonen en dan naar hun appartement in dezelfde gemeente te verhuizen.
Mijn zus en ik willen liever niet lenen op 20 jaar, samen met de partner. Als het over 12 jaar uit is moet de boel verkocht worden.. Daarom had ik het volgende plan in gedachten:
Ouders schenken binnen 1-2 jaar het ouderlijke huis aan mij en mijn zuster.
Ik koop mijn zus uit voor de helft van de waarde, dus 200k van de 400k totaalprijs. Da's een lening die ik vlot zelf aankan zonder partner.
Mijn zus ontvangt op dat moment dus 200k euro van mij, en zit financieel op rozen.
Het knelpunt is dat mijn ouders nog niet het ouderlijke huis willen verlaten. Ik zou het vruchtgebruik aan hen willen laten, en op papier laten zetten dat ik in hun appartement verblijf tot ze zelf de verhuis willen maken.
Kan dit?
Het moeilijke is dat ik de goedkeuring van mijn ouders hiervoor nodig heb. Die laten momenteel alles begaan en stellen alles uit, terwijl ik echt wel snel mijn eigendom wil hebben.
Ik pas er gewoon voor om op 20 jaar te gaan lenen samen met mijn vriendin, en maar te gokken dat alles goed blijft gaan.
Ik voel een beetje dat mijn ouders de 3 woningen zo lang mogelijk willen houden.
Als ik gedwongen word om op 20 jaar te gaan lenen op basis van 2 inkomens, wil ik liever mijn boeltje pakken en verhuizen naar Zuid Amerika waar ik voor een appel en een ei vastgoed kan kopen
Re: Kan een notaris dit op papier zetten?
Het probleem is niet uw ouders.
Al eens gehoord van werken en zelf centjes te vergaren.
Nu uw ouders verwijten maken dat ze niet willen schenken ?
Beschouw de erfenis als een toegift naar de toekomst toe.
Al eens gehoord van werken en zelf centjes te vergaren.
Nu uw ouders verwijten maken dat ze niet willen schenken ?
Beschouw de erfenis als een toegift naar de toekomst toe.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
"Het knelpunt is dat mijn ouders nog niet het ouderlijke huis willen verlaten"

Ik stel voor dat je je post voorleest tijdens een familievergadering - om zo tot een oplossing te komen.

Ik stel voor dat je je post voorleest tijdens een familievergadering - om zo tot een oplossing te komen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ben er nog niet uit of ik dit super grappig vind of ik wil huilen 

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het huis is van je ouders. Ze mogen het houden zolang ze willen en ermee doen wat ze willen. Je kunt ze niet verplichten noch zachtjes aansporen om het aan hun kinderen te schenken. Je kijkt enkel naar je eigen profijt. Wees blij dat je nog in het ouderlijk huis mag blijven wonen en kunt sparen.
Weer een versie van: geen geduld en ik wil ... Ge gaat nog tegen veel muren oplopen met die mentaliteit.
Waarom uw ouders hun kinderen op die leeftijd geen deel van de koek geven is mij ook een raadsel. Maar zij hebben er voor gewerkt ( hoop ik toch), dus zij beslissen. End of story.
Waarom uw ouders hun kinderen op die leeftijd geen deel van de koek geven is mij ook een raadsel. Maar zij hebben er voor gewerkt ( hoop ik toch), dus zij beslissen. End of story.
@ moneytalks .... Als ik van U was met dergelijke gedachte instelling,,, ik pakte mijn boeltje en verhuisde naar Zuid Amerika.. Ik denk dat je een rot verwend macho kereltje bent,met een serieuze attitude.
Laatst gewijzigd door ludo op 28 augustus 2019, 09:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Je ouders hebben je 20 jaar met veel toewijding opgevoed. Nu hebben ze voor jou geen waarde meer en moeten ze opkrassen. 

En de oplossing zal zijn dat hij zijn boeltje kan pakken en met een appel en een ei op straat staat

Ben al beschaamd dat ik in een ander onderwerp op uw post heb gereageerd.
Ocharme jongen
Ik vermoed dat dit een onderwerp is om wat animo te zaaien, dit kan je toch niet serieus nemen.
Ocharme jongen

Ik vermoed dat dit een onderwerp is om wat animo te zaaien, dit kan je toch niet serieus nemen.
Het toppunt is dan nog dat deze constructie niet nodig is. Gewoon lenen en kopen als koppel en 't is opgelost. In snap niet goed wat het probleem is: als je zou uit elkaar gaan, dan is dat geen overkomelijk probleem. Misschien moet je verkopen, of misschien ook niet, je financiële situatie kan dan al anders zijn.
Ik ben nog meer overtuigd dat ik geen kinderen wil, als ik door m'n kind zo zou onder druk gezet worden
Ik hoop dat dit niet serieus is.
Ik ben nog meer overtuigd dat ik geen kinderen wil, als ik door m'n kind zo zou onder druk gezet worden

Ik hoop dat dit niet serieus is.
Een notaris kan alles op papier zetten. Als ouder zou ik u echter de laan uitsturen.
Ik snap ergens wel dat je je niet te ver in de schulden wilt steken voor een huis. Maar bedenk dat je de luxe hebt om spaargeld te hebben kunnen opbouwen + je bent met 2. Ik heb in mijn vriendenkring iemand die het zonder spaarpotje en met slechts 1 inkomen heeft moeten doen. Na vele jaren van spaarzaam leven en veel doe-het-zelven is hij er ook geraakt. De levenslessen die je daar aan over houdt zijn veel waardevoller dan een huis dat je in de schoot wordt geworpen. Hoewel migreren naar Z Afrika natuurlijk ook zeer leerrijk zal zijn.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
VS.moneytalks schreef: ↑27 augustus 2019, 22:37 Even kort de situatie geschetst:
...
Troll alert! Gelieve de user te bannen.MoneyTalks91 schreef: ↑20 april 2019, 22:50 Dag allemaal,
Ben een jonge zelfstandige die het afgelopen jaar veel bezig was met het vraagstuk zelf een huis te bouwen, een huis te kopen of een appartement te kopen. Ik heb een relatie, maar mijn vriendin komt van een ander continent en heeft in BE nog geen inkomen. Dat zal nog wel even duren, maar ik wil onze eerste woonst graag kopen op basis van m'n eigen inkomen. Tussen de 2500 en 3500 netto afhankelijk van hoeveel ik werk. Ik geef veel huur af aan de baas, anders was het meer.
Enkele belangrijke factoren die m'n keuze beïnvloeden:
Mijn ouders bezitten 3 woningen. 1 villa (denk ik te mogen zeggen) met meer dan 20 are grond. Ik denk dat die momenteel toch zeker een half miljoen euro waard moet zijn. Verder 2 appartementen die ik elk rond de 230k schat. Beiden worden verhuurd. Samen is alles zo'n miljoen euro waard, en er is nog de huuropbrengst. Later moet ik het delen met mijn broer.
Ongelooflijk zeg, "mijn ouders willen het ouderlijke huis nog niet verlaten". Die mensen hebben daar dan ook heel hun leven voor gewerkt net zoals die 2 andere appartementen die ze in eigendom hebben. Moest ik zo op geld beluste kinderen hebben, ik schonk alles weg aan het goede doel.