Kan je aan fondsen uiteindelijk iets verdienen?
TIP
Die vraag stelde ik mij onlangs.
Je koopt een 10 tal fondsen, sommige met kosten, andere zonder.
Er is de inflatie.
Er zijn winners en er zijn losers.
Je verkoopt eens een slecht fonds, je herbalanceerd.
Je koopt eens wat bij, je verkoopt eens met winst.
Als je verkoopt [met verlies of met winst], moet je misschien uitstapkosten betalen, er is een beurstaks, er is misschien een meerwaardetaks, eventueel iets betalen langs uw belastingsbrief.
Op het bedrag moet je ook een jaarlijks verlies van spaarrente rekenen, want mocht het bedrag gewoon uitstaan op een spaarrekening dan had je toch sowieso 2%.
Daarom echt oprecht: maak je eigenlijk nog wel winst?
Als je winst maakt, is het wel de sop de kolen waard, maw hou je nog wel iets over na aftrek allerhande?
Wat je dan overhoudt, verantwoord dat dan wel het risico?
Ik hoor graag jullie visie hieromtrent?
Die vraag stelde ik mij onlangs.
Je koopt een 10 tal fondsen, sommige met kosten, andere zonder.
Er is de inflatie.
Er zijn winners en er zijn losers.
Je verkoopt eens een slecht fonds, je herbalanceerd.
Je koopt eens wat bij, je verkoopt eens met winst.
Als je verkoopt [met verlies of met winst], moet je misschien uitstapkosten betalen, er is een beurstaks, er is misschien een meerwaardetaks, eventueel iets betalen langs uw belastingsbrief.
Op het bedrag moet je ook een jaarlijks verlies van spaarrente rekenen, want mocht het bedrag gewoon uitstaan op een spaarrekening dan had je toch sowieso 2%.
Daarom echt oprecht: maak je eigenlijk nog wel winst?
Als je winst maakt, is het wel de sop de kolen waard, maw hou je nog wel iets over na aftrek allerhande?
Wat je dan overhoudt, verantwoord dat dan wel het risico?
Ik hoor graag jullie visie hieromtrent?
Re: Kan je aan fondsen uiteindelijk iets verdienen?
niet te vergeten: de tijd die je erin steekt en de stress die het kan geven
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
inderdaad soja ... dat ook nog
- Je vraag bevat een belangrijk woord: "uiteindelijk". Hoelang ben jij bezig met beleggen in fondsen (ikzelf nog maar 9 maanden, dus ik verwacht nu nog niet veel resultaat)? Ik ben "vanouds" een verzamelaar, en heb soms lang op een bepaald item moeten wachten: ik ben misschien daarom ook iemand die geduld heeft.
- Winners en losers: leer je van je losers? Bijv. waar je conclusie om aan te kopen foutief op gebaseerd was, of dat je misschien een andere manier van selecteren moet doen (ik koos initieel op de koersgrafiek, nadien op de berekende rendementen à la Al Fonds, daarna ook op de recente tendens, die ik ondertussen nog probeer te verfijnen).
- Je verkoopt eens een slecht fonds: misschien had je het toch moeten bijhouden. Ik heb 'mijn' slechtste fonds nog steeds in portefeuille (-5,54%): niet verkopen met verlies is geen verlies maken - misschien is geduld hebben hier weer van toepassing
- verantwoorden van het risico: heb ik niet al meermaals gelezen dat je moet beleggen met geld dat je kan missen?
- (soja) de tijd die je erin steekt: ik heb steeds graag gespeeld met cijfertjes, ik amuzeer me kostelijk met het opvolgen. Als er iets is wat ik enorm graag doe, dan is dat programmeren: ik doe niets liever dan wat bijsteken in m'n MS Access applicatie voor het beheren van de portefeuille, voor het maken van het huiswerk, enz (bv. de Jukebox Tunes Excel wordt automatisch gegenereerd). O ja, ik ben alleen ... dus ik heb de tijd
- (soja) stress: hm, d'er zijn dingen die me stresseren, maar dit zeker niet (zie de 2 voorgaande puntjes daarvoor)
- Winners en losers: leer je van je losers? Bijv. waar je conclusie om aan te kopen foutief op gebaseerd was, of dat je misschien een andere manier van selecteren moet doen (ik koos initieel op de koersgrafiek, nadien op de berekende rendementen à la Al Fonds, daarna ook op de recente tendens, die ik ondertussen nog probeer te verfijnen).
- Je verkoopt eens een slecht fonds: misschien had je het toch moeten bijhouden. Ik heb 'mijn' slechtste fonds nog steeds in portefeuille (-5,54%): niet verkopen met verlies is geen verlies maken - misschien is geduld hebben hier weer van toepassing
- verantwoorden van het risico: heb ik niet al meermaals gelezen dat je moet beleggen met geld dat je kan missen?
- (soja) de tijd die je erin steekt: ik heb steeds graag gespeeld met cijfertjes, ik amuzeer me kostelijk met het opvolgen. Als er iets is wat ik enorm graag doe, dan is dat programmeren: ik doe niets liever dan wat bijsteken in m'n MS Access applicatie voor het beheren van de portefeuille, voor het maken van het huiswerk, enz (bv. de Jukebox Tunes Excel wordt automatisch gegenereerd). O ja, ik ben alleen ... dus ik heb de tijd
- (soja) stress: hm, d'er zijn dingen die me stresseren, maar dit zeker niet (zie de 2 voorgaande puntjes daarvoor)
Ik wil daar eens op een plezante manier op antwoorden:
Heeft het wel zin om gaan te werken ?
Je verliest daar enorm veel tijd mee. Je kan daar ongelooflijk veel stress door krijgen. Je loopt daar enorme risico: zowel van en naar 't werk om van op het werk maar te zwijgen. Sommigen worden daar heel de dag gepest. Een baas die je het leven zuur maakt en het nooit genoeg vindt. Veel onkosten: deftige kleding kopen en dan nog regelmatig proper houden. Meer dan de helft moet je aan de belastingen geven.
Zou het niet beter zijn om thuis te blijven en gaan te doppen ? Is het verschil op 't einde van de maand echt zo groot ?
Je kan dan 's morgends langer slapen, je staat niet in de file. Je hebt voldoende tijd voor je gezin. Je kan een hele dag doen wat je graag doet. Elke morgen begint je dag goed als je hoort op de radio dat al die anderen zich in de file staan op te winden...
Je kan rustig boodschappen gaan doen en uitkijken waar 't goedkoop is.
Moet ik nog door gaan ?
"t Zijn zotten die werken..."
Heeft het wel zin om gaan te werken ?
Je verliest daar enorm veel tijd mee. Je kan daar ongelooflijk veel stress door krijgen. Je loopt daar enorme risico: zowel van en naar 't werk om van op het werk maar te zwijgen. Sommigen worden daar heel de dag gepest. Een baas die je het leven zuur maakt en het nooit genoeg vindt. Veel onkosten: deftige kleding kopen en dan nog regelmatig proper houden. Meer dan de helft moet je aan de belastingen geven.
Zou het niet beter zijn om thuis te blijven en gaan te doppen ? Is het verschil op 't einde van de maand echt zo groot ?
Je kan dan 's morgends langer slapen, je staat niet in de file. Je hebt voldoende tijd voor je gezin. Je kan een hele dag doen wat je graag doet. Elke morgen begint je dag goed als je hoort op de radio dat al die anderen zich in de file staan op te winden...
Je kan rustig boodschappen gaan doen en uitkijken waar 't goedkoop is.
Moet ik nog door gaan ?
"t Zijn zotten die werken..."
Dat klopt inderdaad, en al bij al is dit mij ook het geval.
Maar desalnietemin, blijft het geld en ook op dat soort geld is het leuk om iets te verdienen, niet?
Net zoals jij ben ik nog maar pas bezig en is alles nog relatief nieuw.
Ik besef maar al te goed dat er hier wel echt geld te verdienen is.
Maar over winst wordt hier heel weinig gesproken.
Dus is er iets te verdienen?
Dat klopt inderdaad, en al bij al is dit mij ook het geval.
Maar desalnietemin, blijft het geld en ook op dat soort geld is het leuk om iets te verdienen, niet?
Net zoals jij ben ik nog maar pas bezig en is alles nog relatief nieuw.
Tevreden als ik je zeg dat je daar ruimschoots meer mee kan verdienen dan met te gaan werken.
Het risico is beperkt: je kan maar zoveel verliezen als je zelf toelaat ( maximum je inleg ). Maar je winst is zonder limieten...
Diegenen die ermee starten, moeten wel één ding voor ogen houden: 14 dagen later is je investering nog niet vervijfvoudigd. Het gaat voor sommigen misschien niet snel genoeg. Misschien leren voetballen dan, daar blijkt het nog sneller te gaan.
Het risico is beperkt: je kan maar zoveel verliezen als je zelf toelaat ( maximum je inleg ). Maar je winst is zonder limieten...
Diegenen die ermee starten, moeten wel één ding voor ogen houden: 14 dagen later is je investering nog niet vervijfvoudigd. Het gaat voor sommigen misschien niet snel genoeg. Misschien leren voetballen dan, daar blijkt het nog sneller te gaan.
Al Fonds schreef:Tevreden als ik je zeg dat je daar ruimschoots meer mee kan verdienen dan met te gaan werken.
Al Fonds, je quote is om in te kaderen, je kan "maximaal je inleg" verliezen.
Off topic: Je moet amper weten dat een bal rond is om geld te verdienen met voetbal. In 4e provinciale heb je toch al gauw € 200 per maand minimaal. € 75 per overwinning ongeveer. 2x trainen, 1x spelen, en in 4e provinciale mag je al eens een training overslaan.Al Fonds schreef:Misschien leren voetballen dan, daar blijkt het nog sneller te gaan.
In 4e nationale ken ik echter niemand die de 2.500 € heeft die men vernoemde in Panorama. Ongeveer de helft daarvan, ja. Wat op zich niet slecht is, natuurlijk, voor 3x trainen en 1x spelen.
djtw
Om op de beurs geld te verdienen moet je ook niet slim zijn, jaren geleden liet men een aap vogelpikken, hij haalde betere resultaten dan de slimste beursanalisten.
Om op de beurs geld te verdienen moet je ook niet slim zijn, jaren geleden liet men een aap vogelpikken, hij haalde betere resultaten dan de slimste beursanalisten.
Djtw: kan je daar eventueel een andere draad over organiseren?
Hier gaat het over iets anders, dank u
Nog een reden waarom ik dit vraag, ik vind het ongelofelijk dat je bvb 10% (of veel meer) kan halen op een jaar met een bepaald fonds.
Ik kom uit het 2 a 3 % tijdperk.
Het is ook een soort van reality check.
Is it to good to be true?
Hier gaat het over iets anders, dank u
Nog een reden waarom ik dit vraag, ik vind het ongelofelijk dat je bvb 10% (of veel meer) kan halen op een jaar met een bepaald fonds.
Ik kom uit het 2 a 3 % tijdperk.
Het is ook een soort van reality check.
Is it to good to be true?
10% halen is heel gemakkelijk. Gerekend over één enkel jaar.
10% verliezen op één jaar is nog veel gemakkelijker.
Op lange termijn 10% halen is dan weer heel erg moeilijk. Je moet al een heel goede belegger zijn om op een termijn van pakweg 10 jaar rond de 7% a 8% te halen.
Op lange termijn 10% halen is dan weer heel erg moeilijk. Je moet al een heel goede belegger zijn om op een termijn van pakweg 10 jaar rond de 7% a 8% te halen.
Zelfs met een totaal gebrek aan jarenlange ervaring zeg ik, ja, met geduld en tijdig een beetje huiswerk ...Jhn schreef:Net zoals jij ben ik nog maar pas bezig en is alles nog relatief nieuw.
Voorbeeld: een van de fondsen uit m'n portefeuille doet het zeer goed (laatste koers bruto +22% in vergelijking met aankoopprijs, dat is netto nog altijd ongeveer 20,80% na aftrek uitstaptaks voor het aandelenfonds - en dat op net geen 5 maanden tijd).
Wat zou jij doen? Al over nagedacht welke strategie je zou volgen?
Huiswerk:
- de koers van het fonds in kwestie is stijgend, dag na dag, sinds 28 november
- maar zit nu echt net onder de hoogste notering ooit: afwachten of de koers gaat doorbreken naar boven
- ik bekijk deze dus nu ook dag na dag: is er weer een stijging doe ik niks, gaat de koers naar beneden (en ik ben eerder geneigd om te wachten tot 2 achtereenvolgende dalingen) dan ga ik verkopen
- om dan daarna dat fonds terug in te kopen (en zelfs als ik instapkosten zou moeten betalen dan weegt die 1% of zo niet op tegen de netto winst die niet meer fictief is maar die ik nu wel effectief gerealiseerd heb.
- of een ander fonds te zoeken (weer huiswerk dus) als ik niet meer zou geloven in verdere stijging
Absoluut!robokat schreef:10% halen is heel gemakkelijk. Gerekend over één enkel jaar.
Als beginner heb je ook een gevoel dat je wordt meegezogen in het beleggen.
In begin heb je wat centen 'over' en instappen gaat makkelijk, het geld is er, kwestie van keuzes maken.
Daarna, moet je de centen echt bijverdienen om dat ene fonds nog te kunnen kopen of wat bij te kopen.
En dan vraag je je wel eens af, ga ik wat te ver?
Je maakt wel wat winst, maar wat binnen een maand?
Als ik in deze slechte tijden al wat winst maak, wat moet dat dan worden als de ecnomie weer aantrekt!
Een deel verkopen?fradaems schreef:Zelfs met een totaal gebrek aan jarenlange ervaring zeg ik, ja, met geduld en tijdig een beetje huiswerk ...Jhn schreef:Net zoals jij ben ik nog maar pas bezig en is alles nog relatief nieuw.
Voorbeeld: een van de fondsen uit m'n portefeuille doet het zeer goed (laatste koers bruto +22% in vergelijking met aankoopprijs, dat is netto nog altijd ongeveer 20,80% na aftrek uitstaptaks voor het aandelenfonds - en dat op net geen 5 maanden tijd).
Wat zou jij doen?
Ik weet het, dat is de compromis houding?
Ik verkoop aan -10%, misschien is het goed om voor winst ook een getal vast te leggen, bvb 20%