KBC Life Capital - fiscale behandeling veranderd?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: van tak21 naar tak23
"eventueel fiscaal probleem"
Als ik zo'n praatjes lees weet ik al genoeg.
ze zouden beter zeggen: "met ons winstdeelnameprobleem"
Met die amateurs van de KBC ga ik nooit meer in zee tenzij ze superhog termijnrekeneingen voorstellen.
Laat u niet rollen. Die Life Capital van 3,75 was niet slecht maar het is waarschijnlijk nooit hun bedoeling geweest.
Als ik zo'n praatjes lees weet ik al genoeg.
ze zouden beter zeggen: "met ons winstdeelnameprobleem"
Met die amateurs van de KBC ga ik nooit meer in zee tenzij ze superhog termijnrekeneingen voorstellen.
Laat u niet rollen. Die Life Capital van 3,75 was niet slecht maar het is waarschijnlijk nooit hun bedoeling geweest.
En Sinterklaas komt misschien ook langs...de rente kan stijgen tot 6,25%
Ik koop niks er geen 100% gegarandeerde intrest is...
Ik zou niet weten welk fiscaal probleem er zou tevoorschijn komen in de toekomst. Dus meer uitleg vragen.
Laat je niet rollen door die verkopers van KBC.
Laat je niet rollen door die verkopers van KBC.
Re: KBC Life Capital - fiscale behandeling veranderd?
heb 2 topics samengevoegd die over hetzelfde lijken te gaan
is er iemand die ons eens deze brief wil doorsturen op info [at] spaargids.be, we gaan hier natuurlijk vertrouwelijk mee om
is er iemand die ons eens deze brief wil doorsturen op info [at] spaargids.be, we gaan hier natuurlijk vertrouwelijk mee om
Ik heb ook zo'n brief gekregen en het was zoals ik verwacht had:proberen om u in de plaats iets anders aan te smeren.
ik heb 3 voorstellen gekregen en die heb ik mooi meegenomen naar huis.
maar als je alles grondig leest dan weet je zowiezo dat er niet veel te rapen valt.
ze zullen wel alle mooie praatjes uit hun mouw schudden,daarvoor zijn ze opgeleid toch?
maar deze keer heb ik mooi bedankt voor hun voorstel .
ik heb 3 voorstellen gekregen en die heb ik mooi meegenomen naar huis.
maar als je alles grondig leest dan weet je zowiezo dat er niet veel te rapen valt.
ze zullen wel alle mooie praatjes uit hun mouw schudden,daarvoor zijn ze opgeleid toch?
maar deze keer heb ik mooi bedankt voor hun voorstel .
De verandering is dat de "meerwaardetaks" op fondsen met >40% aan obligaties in portefeuille (geldig sinds 01/01/2008) is op 01/01/2012 gestegen van 15% naar 21%. (Dixit Rabobank).
Ik heb de informatie gekregen van Rabobank omwille van 20 EUR in een fonds
Hun e-mail geeft iets meer details maar ik zou liever hebben dat Rabobank zelf (of onze beste Robokat bijv.) verduidelijking geeft om geen foutieve informatie te geven
Ik heb de informatie gekregen van Rabobank omwille van 20 EUR in een fonds

Hun e-mail geeft iets meer details maar ik zou liever hebben dat Rabobank zelf (of onze beste Robokat bijv.) verduidelijking geeft om geen foutieve informatie te geven
Re: KBC van tak21 naar tak23
tak 23 vind ik zowiezo bedriegelijk product bij grootbankencornby356 schreef:hallo,
ik ben nieuw hier maar vraag jullie mening over het volgend onderwerp.
in 2002 gestart met life capital bij kbc aan 3,75 % dit loopt eind dit jaar af . jaren later nog bijgestort .
onlangs kreeg ik een brief over een eventueel fiscaal probleem in de toekomst met tak 21 .
ze stellen me het volgende voor .met de eerste storting overstappen nr tak23 minstens 3% rente instappen zonder kosten verder zeggen ze ook dat de rente kan stijgen tot 6,25% dat gaat mee met rente op kasbon op 5 jaar als die stijgt gaat de rente omhoog .
ik vind het een mooi voorstel ze willen moeite doen toch twijfel ik nog . op de kbc website vind ik niets terug gaat om nieuwproduct. wat vinden jullie ?al vast bedankt veer jullie reactie.
beloftes zijn groot maar resultaat...
bij Fortis en hun schadevergoeding van 50 000 euro ging het ook over tak23, totaal geen kapitaalsbescherming
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste forumbezoekers,
Onderstaand een overzicht van de voornaamste fiscale wijzigingen die in werking zijn vanaf 01/01/2012. Deze informatie is gebaseerd op de huidige wetgeving. Het is mogelijk dat de bepalingen nog zullen wijzigen dor de reparatiewetgeving. De grote lijnen met de fiscale impact van tak 21 - producten:
- Tarief RV (wat de intresten betreft) stijgt van 15% naar 21%. Het nieuwe tarief is enkel van toepassing voor Life Capital waarvan de uitkering onderworpen is aan RV (of indien overlijdensdekking 130%). De vrijstelling RV blijft voorlopig behouden voor de inkomsten in Life Capital die voor 01/01/2012 reeds vrijgesteld waren BIJ OPVRAGING van (een deel van) de reserve > dan 8 jaar maar wat indien het niet wordt opgevraagd...?
- Bijkomende heffing van 4% voor belastingsplichtinge die interesten en / of dividenden ontvangen waarvan het brutobedrag > 20.020 euro. Vanaf nu kan je als belegger kiezen voor fiscale anonimiteit door (samen de RV) de 4% aan de bron te laten inhouden of niet (ook indien grens van 20.020 euro niet overschreden is). De van RV vrijgestelde inkomsten tellen niet mee voor deze grens, indien onderworpen aan RV tellen ze wel mee.
- Rendementsgarantie: meeste contracten Life Capital met storting 2002 hebben rendementsgarantie tot einde 2012. Na deze garantie vallen ze terug op het huidige en veel lager gegarandeerd rendement. Winstdeelname zal misschien iets hoger zijn maar niet houdbaar indien de marktrente weer opveert.
=> De fiscale behandeling is dus toch wel veranderd en niet zomaar verzonnen om te kunnen verkopen, zo werken zij niet. De uitleg die KBC geeft is geheel vrijblijvend en voor het gedeelte RV is er inderdaad geen zekerheid naar de toekomst toe maar hun klanten hebben wel het recht te weten wat er eventueel zou kunnen veranderen in de toekomst want indien er eventuele nieuwe maatregelen van kracht zullen zijn zal er niet voldoende tijd zijn om iedereen op de hoogte te brengen en / of stappen te ondernemen.
=> Huidig aanbod Tak23-producten bij KBC (informatie via website) hebben bij hen ook 100% gegarandeerd rendement zoals Life MI-interest en deze is hoger dan het huidige rendement van hun Life Capital. Indien overdracht uit Life Capital naar MI => geen uitstapkosten en geen nieuwe verzekeringstaks van 1,1%
Ik hoop dat jullie hierdoor toch al iets meer te weten gekomen zijn...
Onderstaand een overzicht van de voornaamste fiscale wijzigingen die in werking zijn vanaf 01/01/2012. Deze informatie is gebaseerd op de huidige wetgeving. Het is mogelijk dat de bepalingen nog zullen wijzigen dor de reparatiewetgeving. De grote lijnen met de fiscale impact van tak 21 - producten:
- Tarief RV (wat de intresten betreft) stijgt van 15% naar 21%. Het nieuwe tarief is enkel van toepassing voor Life Capital waarvan de uitkering onderworpen is aan RV (of indien overlijdensdekking 130%). De vrijstelling RV blijft voorlopig behouden voor de inkomsten in Life Capital die voor 01/01/2012 reeds vrijgesteld waren BIJ OPVRAGING van (een deel van) de reserve > dan 8 jaar maar wat indien het niet wordt opgevraagd...?
- Bijkomende heffing van 4% voor belastingsplichtinge die interesten en / of dividenden ontvangen waarvan het brutobedrag > 20.020 euro. Vanaf nu kan je als belegger kiezen voor fiscale anonimiteit door (samen de RV) de 4% aan de bron te laten inhouden of niet (ook indien grens van 20.020 euro niet overschreden is). De van RV vrijgestelde inkomsten tellen niet mee voor deze grens, indien onderworpen aan RV tellen ze wel mee.
- Rendementsgarantie: meeste contracten Life Capital met storting 2002 hebben rendementsgarantie tot einde 2012. Na deze garantie vallen ze terug op het huidige en veel lager gegarandeerd rendement. Winstdeelname zal misschien iets hoger zijn maar niet houdbaar indien de marktrente weer opveert.
=> De fiscale behandeling is dus toch wel veranderd en niet zomaar verzonnen om te kunnen verkopen, zo werken zij niet. De uitleg die KBC geeft is geheel vrijblijvend en voor het gedeelte RV is er inderdaad geen zekerheid naar de toekomst toe maar hun klanten hebben wel het recht te weten wat er eventueel zou kunnen veranderen in de toekomst want indien er eventuele nieuwe maatregelen van kracht zullen zijn zal er niet voldoende tijd zijn om iedereen op de hoogte te brengen en / of stappen te ondernemen.
=> Huidig aanbod Tak23-producten bij KBC (informatie via website) hebben bij hen ook 100% gegarandeerd rendement zoals Life MI-interest en deze is hoger dan het huidige rendement van hun Life Capital. Indien overdracht uit Life Capital naar MI => geen uitstapkosten en geen nieuwe verzekeringstaks van 1,1%
Ik hoop dat jullie hierdoor toch al iets meer te weten gekomen zijn...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@ anoniempje
Als we dat nu eens in begrijpbare taal vertalen. Moeten we hieruit besluiten dat banken (KBC, Integrale, Ethias,...) nu ook van de overheid de toestemming krijgen om hun oude contractvoorwaarden éénzijdig te kunnen verbreken zodat ze niet voor eeuwig bedongen intresten hoeven te betalen ? En wil de overheid ook van de toekomstige contracten nog een graantje meepikken door deze wel te onderwerpen aan R.V? Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Als we dat nu eens in begrijpbare taal vertalen. Moeten we hieruit besluiten dat banken (KBC, Integrale, Ethias,...) nu ook van de overheid de toestemming krijgen om hun oude contractvoorwaarden éénzijdig te kunnen verbreken zodat ze niet voor eeuwig bedongen intresten hoeven te betalen ? En wil de overheid ook van de toekomstige contracten nog een graantje meepikken door deze wel te onderwerpen aan R.V? Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Re: KBC van tak21 naar tak23
ok, ik begrijp intussen dat KBC zijn KBC-Life MI Intrest product terug aan het pushen is.cornby356 schreef: ze stellen me het volgende voor .met de eerste storting overstappen nr tak23 minstens 3% rente instappen zonder kosten verder zeggen ze ook dat de rente kan stijgen tot 6,25% dat gaat mee met rente op kasbon op 5 jaar als die stijgt gaat de rente omhoog .
ik vind het een mooi voorstel ze willen moeite doen toch twijfel ik nog
Dit is in deze topic al eens aan bod gekomen: kbc-aanbod-in-de-kijker-t11022.html#p93766" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is geen formele kapitaalgarantie door KBC verzekeringen, wat de brochure ook beweert. Lees het beheersreglement, daar staat het letterlijk in: behoud van de initiële inventariswaarde is wel een doelstelling, maar de verzekeraar geeft geen formele garantie.
Het minimum actuarieel rendement van deze tak23 is 2,67%. Als je dus wil vergelijken met een tak21 mag je dus niet 3% gebruiken als vergelijkingsbasis, maar 2,67%.
Dit is een gestructureerde belegging. Ik heb het al verschillende keren geschreven: een slimme belegger kan op dit ogenblik best gestructureerde beleggingen mijden.
Wie nog een oude Life Capital heeft < 10 jaar, met een interessant gegarandeerd rendement: laat u niet door KBC uitroken en ga niet in op een omruil aanbod. De fiscale veranderingen hebben geen enkele invloed op je lopende tak21, zolang je maar niet vroegtijdig uitstapt. Laat je niet bang maken!
De mensen die destijds in Ifima 5-5-5 gestapt zijn, kunnen nog onwetendheid inroepen. Wie spaargids leest, heeft dit excuus niet

-
- Newbie
- Contacteer:
@witte merel: Even ter verduidelijking waarbij ik de informatie heb gehaald van zowel mijn KBC-kantoor als de website van netto (De Tijd). Wat is er met Ethias recent gebeurd? Zij hebben hun gegarandeerde rente in een Tak21-product voor NIEUWE stortingen naar 0% verlaagd. De rendementsgarantie loopt steeds tot 31/12 en de nieuwe start op 01/01 van het volgende jaar en is ook hier bij de Life Capital bijvoorbeeld 0% waarom dan nu niet alles wat langer dan 8 jaar loopt zonder RV en zonder uitstapkosten (en ook zonder verzekeringstaks!) uit het huidige contract halen en nu al veilig stellen in een ander contract aan een beter gegarandeerd rendement ook al is dat rendement momenteel 3,75%? Wie zegt dat de voorwaarden / rendementen voor TAK23-producten tegen dan niet minder goed zullen zijn en dan niet voor enkele resterende maanden zoals dat nu het geval is maar voor de ganse looptijd... Je kan op deze manier je huidige belegging Life Capital afronden met een mooi rendement en tegen toch wel mooie voorwaarden. Niets is natuurlijk 100% zeker maar het is ook niet onmogelijk en dit werd mij bij KBC ook wel meermaals duidelijk gemaakt. Mijn mening natuurlijk... Ik denk dan ook bij mezelf als je gaat wachten tot je een nieuwe rendementsgarantie krijgt of weet en er zijn op die moment geen goede voorwaarden en/ of interessante Life-producten die zij kunnen aanbieden en de rente op de SR blijft zo laag (of nog lager dan nu) wat dan? Toch parkeren op de SR en wachten op goede voorwaarden? Als je dan alsnog wil gaan beleggen in een Tak-product moet je opnieuw de verzekeringstaks betalen enz en is het ook mss zo dat de vrijstelling RV zoals deze nu is niet meer geldig is . Ook heel belangrijk om weten: als je nu een Life MI contract opent bij KBC met een looptijd van meer dan 8 jaar en je doet een storting binnen x aantal jaar in een andere compartiment Life MI (bv. best of) dan is deze storting op dezelfde einddatum vrijgesteld van RV (dus einddatum eerste contract! en er vanuitgaande dat de voorwaarde rond de RV bij intekening eerste contract was zoals ze nu is...) Ik denk niet dat ze iets of veel kunnen wijzigen aan de fiscaliteit van stortingen uit verleden die momenteel al meer dan 8 jaar lopen maar daar zal onze regering wel iets op vinden zeker zodat we het toch moet ontgelden. Ik hoop je hiermee toch wat geholpen te hebben.
-
- Newbie
- Contacteer:
@robokat: Jij noemt dit pushen maar ik noem dit de klanten op de hoogte brengen over eventuele wijzigingen in de toekomst en je de kans te geven nu al stappen te ondernem. Mijn adviseur wou mij zeker niet pushen en had mooi berekend of het al dan niet voor mijn geval voordelig was om de overstap nu te maken of niet... Meermaals werd er duidelijk gezegd dat de kans er ook in bestaat dat er niets veranderd. Hoe denk je als klant dan op de momentent dat er toch wijzigingen zijn: Waarom hebben jullie mij niets laten weten op voorhand dan had ik stappen kunnen ondernemen... Maar het is nu eenmaal een feit, voor sommige mensen kan de bank nooit iets goed doen... Te duur, rente te laag, enz. Ik kom op het forum ook iemand tegen die zegt dat bankbediendes getraind worden op te verkopen. Als je als klant zo'n gevoel hebt dan zit je daar niet op je plaats en had je al lang een bankoverstap moeten overwegen en ik als klant zou dit niet nemen dat ze mij iets willen verkopen. Mijn adviseur straalt als ik tevreden buiten ga en ik een antwoord of oplossing van hem gekregen voor een probleem ook al komt daar dan geen verkoop aan te pas. Je adviseur moet steeds voor je klaar staan punt. Mensen zijn tegenwoordig zo pessimistisch en denken dat banken hen allerlei dingen wijsmaken of willen verkopen. 1 goede raad: informeer jezelf steeds zoals ik dat ook doe, we hebben nu de mogelijkheden met het internet en we gebruiken het dan niet... Websites zoals netto, de tijd, test-aankoop... Dan weet je tenminste waarover je spreekt. Mensen die nu gaan beweren dat er voor Tak21-producten fiscaal niets is gewijzigd moeten mij dit toch eens uitleggen. Sinds 01/01/2012 is de RV voor alle producten gewijzigd, is dit dan niet fiscaal...? Lees je brief van KBC misschien ook best volledig vooraleer te stoppen na de eerst regel. Ik doe mijn hoed af voor alle adviseurs sparen en beleggen, alsook deze bij andere banken. Na 2008 en 2011 zijn er toch nog heel veel die je steeds met een glimlach zullen ontvangen en je blijven bijstaan met raad en daad en zoals dit de klant op voorhand op de hoogte brengen van eventuele wijzigingen. Tot hier mijn mening. Het is voor mij zeker niet de bedoeling om een hele discussie over KBC of in het algemeen de banken te gaan voeren maar mensen, denk toch eens gewoon even logisch na en bekijk het niet altijd zo negatief! Meestal is dit absoluut niet hun bedoeling hoor...
Anoniempje:
Van bank veranderen, gaat niet helpen. Dit is overal zo. Een bank is geen VZW.
Ik denk dat je best even de oogkleppen afdoet, en naar de echte wereld gaat kijken. Dit is niet enkel bij banken zo.
Als je naar een bank gaat, een meubelwinkel, een autogarage of naar eender welke winkel, dan kom je daar in contact met een verkoper. Uiteraard zal die heel vriendelijk op jouw vragen antwoorden, maar zijn prioriteit nummer 1 is ... jouw iets verkopen.
En ja, je hebt er misschien wel verschillende, de ene zou voor 5 € zijn moeder aan je verkopen, terwijl de andere misschien iets meer eergevoel heeft. Maar een verkoper die er enkel staat om jouw gelukkig buiten te laten gaan, en het zich niet interesseert of jij nu iets koopt of niet, zal er niet lang staan. Die mens staat er om zijn brood te verdienen en niet voor zijn plezier. Of ga jij misschien gratis werken?
Sorry, maar als je dit zelf gelooft, ben je wel heel naïef. Een bank is een commerciële instelling. Hun doel is winst maken. Om winst te maken, moet je verkopen. Bankbedienden worden wel degelijk opgeleid om te verkopen. En als het hoofdhuis zegt dat ze die maand product X moeten verkopen, dan doen ze dat. Doen ze dat niet worden ze erna op afgerekend tijdens hun evaluaties. Heb je meer verkocht dan gevraagd, krijg je een schouderklop (bonus). Heb je gedurende het jaar voor alle acties/promoties minder verkocht, dan is je evaluatie minder positief. Heb je enkele jaren na elkaar een negatieve evaluatie, kan je ander werk gaan zoeken.Anoniempje schreef:Ik kom op het forum ook iemand tegen die zegt dat bankbediendes getraind worden op te verkopen. Als je als klant zo'n gevoel hebt dan zit je daar niet op je plaats en had je al lang een bankoverstap moeten overwegen en ik als klant zou dit niet nemen dat ze mij iets willen verkopen. Mijn adviseur straalt als ik tevreden buiten ga en ik een antwoord of oplossing van hem gekregen voor een probleem ook al komt daar dan geen verkoop aan te pas. Je adviseur moet steeds voor je klaar staan punt. Mensen zijn tegenwoordig zo pessimistisch en denken dat banken hen allerlei dingen wijsmaken of willen verkopen.
Van bank veranderen, gaat niet helpen. Dit is overal zo. Een bank is geen VZW.
Ik denk dat je best even de oogkleppen afdoet, en naar de echte wereld gaat kijken. Dit is niet enkel bij banken zo.
Als je naar een bank gaat, een meubelwinkel, een autogarage of naar eender welke winkel, dan kom je daar in contact met een verkoper. Uiteraard zal die heel vriendelijk op jouw vragen antwoorden, maar zijn prioriteit nummer 1 is ... jouw iets verkopen.
En ja, je hebt er misschien wel verschillende, de ene zou voor 5 € zijn moeder aan je verkopen, terwijl de andere misschien iets meer eergevoel heeft. Maar een verkoper die er enkel staat om jouw gelukkig buiten te laten gaan, en het zich niet interesseert of jij nu iets koopt of niet, zal er niet lang staan. Die mens staat er om zijn brood te verdienen en niet voor zijn plezier. Of ga jij misschien gratis werken?
naast Ergoverkopers zitten er nu blijkbaar ook al KBCverkopers op spaargids....
Hoe kun je nu in godsnaam positief zijn over KBC??
Hoe kun je nu in godsnaam positief zijn over KBC??
En waarom denken ze dat. Waarschijnlijk omdat het waar is zoals ook blijkt uit de reportage van VoltAnoniempje schreef: Mensen zijn tegenwoordig zo pessimistisch en denken dat banken hen allerlei dingen wijsmaken of willen verkopen.
http://www.een.be/programmas/volt/beleg ... f-aandelen