KBC Life Capital (TAK21) + Melding RV
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
KBC Life Capital (TAK21) + Melding RV
Stel dat ik op jaarbasis meer dan 2000€ (voorbeeld getal) interest ontvang uit een KBC Life capital. De looptijd is nu 6 jaar. Moet ik dan volgend jaar 2000€ - 1830€ (wettelijk bepaald) = 170€ aangeven aan de belastingen ? Of is dit niet van toepassing op KBC Life Capital ?
Onderstaande komt uit de productfiche betreffende de roerende voorheffing, maar dit is me toch niet echt duidelijk of er nu wel of niet automatisch RV ingehouden word door de bank.
Fiscaliteit Intresten zijn vrij van roerende voorheffing:
- bij uitkering door overlijden van de verzekerde;
- bij opvraging meer dan 8 jaar na de aanvangsdatum van het contract.
- bij opvraging minder dan 8 jaar na de aanvangsdatum van het contract, indien 130%-
overlijdensdekking en verzekeringnemer = verzekerde = begunstigde bij leven.
Stortingen vanaf 01/01/2006 zijn onderworpen aan een verzekeringstaks van 1,1%
Bijkomende vragen:
Stel dat ik op dezelfde bank een spaarrekening heb waar ik 2500€ intrest op ontvang. Moet ik dan aan de belastingen 170€ (Life Capital) + 2500€ (intrest spaarrekening) aangeven ? Ik ga ervan uit dat de 1830€ vrijstelling per belastingsplichtige is ?
Stel dat de spaarrekeing op een andere bank staat en ook 2500€ aan intrest opdrengt. Word er dan door 1 bank 170€ en door de andere bank 670€ (2500-1830) geraporteerd aan de belastingen ? Of toch 170€ + 2500€ ?
Als iemand me bij bovenstaande wat meer uitleg zou kunnen geven zou leuk zijn.
(Begin stilaan te denken dat alle geld opmaken nog steeds de beste oplossing is !
)
Groeten
Cold
Onderstaande komt uit de productfiche betreffende de roerende voorheffing, maar dit is me toch niet echt duidelijk of er nu wel of niet automatisch RV ingehouden word door de bank.
Fiscaliteit Intresten zijn vrij van roerende voorheffing:
- bij uitkering door overlijden van de verzekerde;
- bij opvraging meer dan 8 jaar na de aanvangsdatum van het contract.
- bij opvraging minder dan 8 jaar na de aanvangsdatum van het contract, indien 130%-
overlijdensdekking en verzekeringnemer = verzekerde = begunstigde bij leven.
Stortingen vanaf 01/01/2006 zijn onderworpen aan een verzekeringstaks van 1,1%
Bijkomende vragen:
Stel dat ik op dezelfde bank een spaarrekening heb waar ik 2500€ intrest op ontvang. Moet ik dan aan de belastingen 170€ (Life Capital) + 2500€ (intrest spaarrekening) aangeven ? Ik ga ervan uit dat de 1830€ vrijstelling per belastingsplichtige is ?
Stel dat de spaarrekeing op een andere bank staat en ook 2500€ aan intrest opdrengt. Word er dan door 1 bank 170€ en door de andere bank 670€ (2500-1830) geraporteerd aan de belastingen ? Of toch 170€ + 2500€ ?
Als iemand me bij bovenstaande wat meer uitleg zou kunnen geven zou leuk zijn.
(Begin stilaan te denken dat alle geld opmaken nog steeds de beste oplossing is !

Groeten
Cold
Re: KBC Life Capital (TAK21) + Melding RV
Beste Cold_
Ik begrijp niet waar je de 1830 euro vrijstelling haalt voor tak21.
Als je het contract afkoopt voor 8 jaar, zal KBC automatisch RV inhouden. Als je het contract minstens 8 jaar laat lopen, dan is de meerwaarde, volgens de huidige wetgeving, vrij van RV.
Zolang je het contract niet afkoopt, moet je de opbrengst niet aangeven in de personenbelasting en telt deze ook niet meer voor de grens van €20.020 waarboven 25% RV van toepassing wordt.
Ik begrijp niet waar je de 1830 euro vrijstelling haalt voor tak21.
Als je het contract afkoopt voor 8 jaar, zal KBC automatisch RV inhouden. Als je het contract minstens 8 jaar laat lopen, dan is de meerwaarde, volgens de huidige wetgeving, vrij van RV.
Zolang je het contract niet afkoopt, moet je de opbrengst niet aangeven in de personenbelasting en telt deze ook niet meer voor de grens van €20.020 waarboven 25% RV van toepassing wordt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dan heb ik het mis begrepen in verband met TAK21. Wel goed nieuws eigenlijk dat als het contract meer dan 8 jaar loopt, geen RV van toepassing is. Mijn contract is bijna 8 jaar, dus dat komt goed uit
.
Die 1830€ vrijstelling van RV is dan enkel van toepassing op spaarboekjes ?
Groeten
Cold_

Die 1830€ vrijstelling van RV is dan enkel van toepassing op spaarboekjes ?
Groeten
Cold_
Misschien is het antwoord op mijn vraag logisch, maar ik ben niet thuis in de financiële wereld, vandaar ...
Stel ik koop mijn TAK 21 contract af na 7 jaar, dan betaal ik dus RV op alle opbrengsten uit de afgelopen 7 jaar of ... ? Na 8 jaar en 1 dag looptijd van het contract zijn alle opbrengsten vrijgesteld van RV zolang het maar onder de grens van 20.020€ blijft ? Er word dan ook niks gemeld van RV ?
Enkel op spaarboekjes telt dus de regel van 1830€ vrijstelling ?
Thx !
Cold_
Stel ik koop mijn TAK 21 contract af na 7 jaar, dan betaal ik dus RV op alle opbrengsten uit de afgelopen 7 jaar of ... ? Na 8 jaar en 1 dag looptijd van het contract zijn alle opbrengsten vrijgesteld van RV zolang het maar onder de grens van 20.020€ blijft ? Er word dan ook niks gemeld van RV ?
Enkel op spaarboekjes telt dus de regel van 1830€ vrijstelling ?
Thx !
Cold_
Allemaal correct.