KBC maakt zichtrekeningen vanaf volgend jaar gevoelig duurder
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: KBC maakt zichtrekeningen vanaf volgend jaar gevoelig duurder
Ik heb verschillende gratis zichtrekeningen:
- Argenta
- EuropaBank
- KeyTrade
- MeDirect
Genoeg alternatieven.
- Argenta
- EuropaBank
- KeyTrade
- MeDirect
Genoeg alternatieven.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
nog een paar:
beobank
hellobank
belfius pulse
beobank
hellobank
belfius pulse
Dat is hoe de spreekwoordelijke kikker gekookt wordt. Wat is nu een halve euro? Wel, dat is een prijsverhoging van 25%! Stel je voor dat elk abonnement dat je hebt morgen opslaat met 25%. Je internetabonnement, je netflix account, je brandverzekering, je elektriciteit en gas,...
Een zeer slim iemand bij KBC heeft vastgesteld dat de gemiddelde smartphonegebruiker gedurende 95% van de tijd slechts 4 apps gebruikt. KBC wilt dat 1 van die 4 de KBC-app is. Dat is hun strategie. Ze willen niet enkel een bank zijn, ze willen een grip krijgen op je digitale leven.
Spyware dus.
Bron: het internet.
Gemak heeft natuurlijk een kost en ik heb op zich geen kritiek op KBC. Als zij een markt hierin zien en er zijn klanten die bereidt zijn hiervoor te betalen, dan is dit prima voor mij.haelewyn schreef: ↑1 oktober 2025, 14:02 Voor die 0,5 euro zou ik kbc niet buiten gooien.
Dat deed ik voor de 2 euro ook niet.
Maar waar eindigt het ?
Ik hoor van kbc ook dat ze dat verantwoorden met hun nutteloze extra's in de app.
Ik wil wel aan de kant staan van de groep die zegt dat er wel degelijk een grens is. Maar jammer genoeg maak ik niet alleen de keuze voor wat kbc betreft... dus ik ken de uitkomst hier nog niet.
Ik wil van een bankapp dat ik er mee kan bankieren. Om tickets voor de lijn en nmbs te kopen zijn er andere specifieke apps. Ik moet hun rommel niet hebben eigenlijk...
Er komt nog bij dat meer banken betalende rekeningen hebben. Ik zie het niet zitten om alle banken hun kas te spijzen door betalende rekeningen te gaan gebruiken.
Ik merk dat het wel wat jongeren aantrekt. Vaak al verslaafd aan een smartphone waardoor ze snel zo'n dingen oppikken en vragende partij zijn van de nieuwste opties zoals Apple/Google Pay en andere. Ik kan echter ook banken appreciëren die het doelbewust niet doen en hier dan ook mee uitpakken (zoals Argenta). Hou een bank app een bank app en stoor mij niet met andere dingen die er eigenlijk geen verband mee hebben.
Als privacy bewust persoon vind ik het zelfs een nadeel om net die functies wel te hebben. Voor mensen die digitaal minder snel mee zijn zullen die aanpak ook wel appreciëren (soms is saai zijn ook gewoon vertrouwd).
Hier zit ook een bewuste strategische reden achter. Met de openmaking van de banken ofwel PSD2 (waarbij de bank verplicht werd derde partijen toegang te geven om rekeninginfo / betalingen te initiëren) was er grote paniek bij de banken dat klanten massaal via fintech appsjes hun rekeningen zouden beheren. De angst was dat de bank herleidt zou worden tot "voer die betaling uit". KBC heeft al enige tijd geleden de kaart getrokken om die markt voor te zijn en zelf uitgebreid aan hun app te werken (met fintech alike dingen toevoegen) met de denkwijze: als wij het aanbieden zal de klant minder nood hebben aan die fintech toestanden.
Die paniek bleek echter storm in een glas water. De fintech bedrijfjes zijn er niet gekomen (de enige die ik me echter herinner op de consumentenmarkt was Cake, die de handdoek in de ring heeft gegooid vanwege "te complex" door al de regelgeving) en de mensen blijven gewoon hun bank app gebruiken.
In de bedrijfswereld ligt het een heel stuk anders, maar daar ligt de nadruk ook eerder op automatisatie (welk bedrijf gaat nu nog de bank app openen om te kijken of iemand betaald heeft?) en is daar wel een hele wereld in ontstaan (Tink, Ponto, Isabel,...).
-
- Full Member
- Contacteer:
Crelan
Wise (Belgisch rekeningnummer)
Revolut (Belgisch rekeningnummer)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de aanvulling.
dus voila gratis rekeningen genoeg.
Geen enkele reden om KBC aan te houden.
dus voila gratis rekeningen genoeg.
Geen enkele reden om KBC aan te houden.
Ik heb verschillende gratis rekeningen, maar de kwaliteit en het gebruiksgemak van de apps en online platform laten dan meestal ook wel te wensen over... iets doet me vermoeden dat je bij bv santander het aantal werknemers dat de nederlandse taal machtig is op 1 hand te tellen is, en dat het aantal mensen bij medirect dat de belgische belastingregels qua beleggen en gereglementeerde spaarrekeningen kent evenzo..
Waarschijnlijk geen populaire mening, en 25% inflatie op een rekening is veel, maar voor 30 euro per jaar (2,5/m) een rekening met kredietkaart, de "beste app van de wereld" (voor wat het waard is
) , snelle overschrijvingen koppelingen zoals delijn, pluxee, nieuwsartikels, enz hebben wel enige meerwaarde voor mij.
Heb bij BNP ook een rekening, en daar krijg je voor 3 euro per maand een 'tweederangs quasi-online rekening' of voor ca 7 euro per maand een pakket dat nog minder is dan dat van kbc.
Waarschijnlijk geen populaire mening, en 25% inflatie op een rekening is veel, maar voor 30 euro per jaar (2,5/m) een rekening met kredietkaart, de "beste app van de wereld" (voor wat het waard is

Heb bij BNP ook een rekening, en daar krijg je voor 3 euro per maand een 'tweederangs quasi-online rekening' of voor ca 7 euro per maand een pakket dat nog minder is dan dat van kbc.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als u tevreden bent over deze bank en bereid bent hiervoor te betalen, zeker doen.
De app van belfius vind ik nochtans net zo goed als die van kbc. En de rekening is gratis...
Ze moeten de bonus van meneer Thijs toch met iets betalen. Die halve euro zal dat wel compenseren. Die kerel moet waarschijnlijk constant lachen.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Alle als ik de reactie's is precies niemand geen klant van telenet + consorten voor tv kijken.
Over het internet en aanverwante kosten gezwegen.
Denk dat daar meer centjes aan buiten gaan dan aan een Kbc rekening.
Het meten met twee maten.
En hierboven staat niet te lezen dat ik de verhoging normaal vind.
Ga het nog eens herhalen die reisverzekering bij een kredietkaart zijn peanuts aan kosten.
Maar blijkbaar betalen velen veel liever 4,5 % extra bovenop hun reissom een paar keer per jaar.
Een reisje van 2000 € is maar 90 € extra.
En sommigen hier boeken blijkbaar nooit een reis.
Over het internet en aanverwante kosten gezwegen.
Denk dat daar meer centjes aan buiten gaan dan aan een Kbc rekening.
Het meten met twee maten.
En hierboven staat niet te lezen dat ik de verhoging normaal vind.
Ga het nog eens herhalen die reisverzekering bij een kredietkaart zijn peanuts aan kosten.
Maar blijkbaar betalen velen veel liever 4,5 % extra bovenop hun reissom een paar keer per jaar.
Een reisje van 2000 € is maar 90 € extra.
En sommigen hier boeken blijkbaar nooit een reis.

Estate Guru believer.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
ik voel me niet aangesproken Platin.
En het is je terecht afweging. Er zijn mensen die dagelijks naar een broodjeszaak gaan voor €5, dan moet je inderdaad niet wakker liggen van €30/jaar voor je bank.J06 schreef: ↑Gisteren 10:28 Ik heb verschillende gratis rekeningen, maar de kwaliteit en het gebruiksgemak van de apps en online platform laten dan meestal ook wel te wensen over... iets doet me vermoeden dat je bij bv santander het aantal werknemers dat de nederlandse taal machtig is op 1 hand te tellen is, en dat het aantal mensen bij medirect dat de belgische belastingregels qua beleggen en gereglementeerde spaarrekeningen kent evenzo..
Waarschijnlijk geen populaire mening, en 25% inflatie op een rekening is veel, maar voor 30 euro per jaar (2,5/m) een rekening met kredietkaart, de "beste app van de wereld" (voor wat het waard is) , snelle overschrijvingen koppelingen zoals delijn, pluxee, nieuwsartikels, enz hebben wel enige meerwaarde voor mij.
Het veranderen van bank is naar mijn mening ook geen laaghangend fruit. Er is behoorlijk wat moeite mee gepaard dat het al snel niet eens waard maakt. Dan ben je een heel stuk beter af met te zoeken naar een beter internet abonnement of toch maar de boterhammen klaarmaken in de ochtend.
Wel. Als we nu zeggen dat zelf je bokes smeren ongeveer 75 cent kost en je ruilt KBC in voor Argenta dan zijn dat jaarlijks 7 gratis broodjes. Waarom zou je voor die 7 broodjes plots willen gaan betalen? Net als je graag broodjes eet zou je 7 gratis broodjes belangrijk moeten vinden.
Maar in werkelijkheid is het natuurlijk andersom: de mensen die die 30 euro teveel vinden zijn typisch NIET de mensen die broodjes gaan afhalen. Dat zijn net de mensen die zelf smeren (en het beleg niet te dik leggen), een goedkoop internetabonnement hebben, zuinig gas geven in de auto,... Dit zijn de mensen die niet zozeer meer verdienen dan jij maar op het einde van de maand toch een mooi bedrag opzij kunnen leggen zonder dat ze moeten inboeten op comfort.
In de naam van alles wat heilig is: waar heb jij het over? Het veranderen van bank is supersimpel. Je vraagt aan je nieuwe bank om de hele klets over te zetten.
https://febelfin.be/nl/diensten/van-ban ... veranderen
Hoogstens je werkgever even inlichten dat hij je riante salaris op de nieuwe rekening mag storten en klaar.
Maar eigenlijk had je allang een tweede bank moeten hebben. Uit puur praktische overwegingen zou je sowieso meerdere banken moeten hebben. Uiteraard gratis banken. Keytrade kost geen geld en betaalt je zelfs 5 cent per verrichting. Dat zijn weer enkele gratis broodjes erbij!
Warren Buffett zei ooit dat hij niet naar de kapper gaat, hij vind dat te duur. Hij rijd met een oude auto en toen hij die kocht liet hij zijn dochter naar de garage gaan omdat hij schrik had dat hij anders geen goeie deal zou krijgen. En jij smijt 30 euro per jaar weg alsof het vuilnis is.
Bron: het internet.