KBC rekent na tiental jaar een bewaarloon aan
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
KBC rekent na tiental jaar een bewaarloon aan
Bij 't nagaan van mijn rekeninguittreksels van KBC, merkte ik een aftrek voor een bewaarloon op. Niks bijzonders zou je denken.
Het bewaarloon ging dus in mindering van mijn recent geopende girorekening (die ik onverwacht en tegn mijn zin moest openen na het afsluiten van een groene lening). Er stond gelukkig slechts 1 soort aandeel "Intervest Offices" op mijn KBC-effectenrekening.
Nu moet je weten dat dit aandeel er al op staat van bij de beursintroductie (dateert van voor 2000).
Ik diende vroeger nooit geen bewaarloon te betalen, omdat dit volgens het KBC-agentschap een effect was dat door KBC zelf werd uitgegeven. Vandaar dat ik dit aandeel behield.
In de tariefvoorwaarden van KBC staat dat KBC-effecten gratis worden bewaard op de effectenrekening.
Wat zijn KBC-effecten
? Waar vind je hiervan een lijst, definitie of opsomming 
Dit aandeel 'Intervest Offices' kwam onder de naam Perifund op de beurs. Het was KBC die de beursintroductie verzorgde. Vandaar dat ik geloof hechtte aan de uitleg van het KBC-filiaal en dacht dat het om een KBC-effect zou gaan.
Bij telefonische navraag hierover kreeg ik als antwoord dat het filiaal het verkeerd voor had en dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik al die jaren nooit geen bewaarloon moest betalen.
De bediende kon me echter geen lijst of weblink geven over wat KBC-effecten dan wel zijn.
Heeft iemand onder de forumlezers meer exacte kennis over al dan niet "KBC-effecten" ?
Het bewaarloon ging dus in mindering van mijn recent geopende girorekening (die ik onverwacht en tegn mijn zin moest openen na het afsluiten van een groene lening). Er stond gelukkig slechts 1 soort aandeel "Intervest Offices" op mijn KBC-effectenrekening.
Nu moet je weten dat dit aandeel er al op staat van bij de beursintroductie (dateert van voor 2000).
Ik diende vroeger nooit geen bewaarloon te betalen, omdat dit volgens het KBC-agentschap een effect was dat door KBC zelf werd uitgegeven. Vandaar dat ik dit aandeel behield.
In de tariefvoorwaarden van KBC staat dat KBC-effecten gratis worden bewaard op de effectenrekening.
Wat zijn KBC-effecten

Dit aandeel 'Intervest Offices' kwam onder de naam Perifund op de beurs. Het was KBC die de beursintroductie verzorgde. Vandaar dat ik geloof hechtte aan de uitleg van het KBC-filiaal en dacht dat het om een KBC-effect zou gaan.
Bij telefonische navraag hierover kreeg ik als antwoord dat het filiaal het verkeerd voor had en dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik al die jaren nooit geen bewaarloon moest betalen.
De bediende kon me echter geen lijst of weblink geven over wat KBC-effecten dan wel zijn.
Heeft iemand onder de forumlezers meer exacte kennis over al dan niet "KBC-effecten" ?
Re: KBC rekent na tiental jaar een bewaarloon aan
Dat zijn alle effecten die uitgegeven zijn door bedrijven uit de KBC groep (o.a. ook IFIMA, Centea, ...). Dit staat altijd op de financiële informatiefiche vermeld. Niet te verwarren met effecten waar KBC instond voor de begeleiding tijdens de uitgifte of beursintroductie, wat helemaal iets anders is.criticus schreef:
Denk echter niet dat je voor die KBC effecten ook niet betaalt. Meestal is dit in de vorm van de (hoge) beheerskosten die KBC aanrekent op de meeste van zijn producten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je zegt dat het van je recent geopende giro rekening is. Had je vroeger dan geen rekening waarvan ze het geld konden afhalen? Misschien konden ze daarvoor het geld gewoon nergens van afhalen en werd het dus niet gedaan.
@ Letsnow
ik had er inderdaad geen girorekening maar wel een spaarrekening. Hierop kwamen de dividenden van die aandelen.
Nu weet ik nog niet zeker of die aandelen KBC-effecten zijn.
Heeft iemand een recente productfiche van intervest offices of ex-perifund ?
'k Vermoed dat het aandeel 'intervest retail' van hetzelfde laken een broek heeft.
ik had er inderdaad geen girorekening maar wel een spaarrekening. Hierop kwamen de dividenden van die aandelen.
Nu weet ik nog niet zeker of die aandelen KBC-effecten zijn.
Heeft iemand een recente productfiche van intervest offices of ex-perifund ?
'k Vermoed dat het aandeel 'intervest retail' van hetzelfde laken een broek heeft.
Sorry, ik dacht dat dat duidelijk was. Intervest Offices en Intervest Retail zijn vastgoedbevaks. Helemaal niets te maken met KBC en dus zeker geen uitgifte van KBC.
Je kan die laten overzetten naar gelijk welke effectenrekening van andere banken/brokers.
Intervest Offices heeft overigens een overwaardering van 20% t.o.v. de intrinsieke waarde. Gecombineerd met de niet zo goede vooruitzichten, zou je kunnen overwegen om winst te nemen en te verkopen. Er zijn immers vastgoedbevaks die minder overgewaardeerd zijn.
Intervest retails is wel nog interessant genoeg om te houden.
Je kan die laten overzetten naar gelijk welke effectenrekening van andere banken/brokers.
Intervest Offices heeft overigens een overwaardering van 20% t.o.v. de intrinsieke waarde. Gecombineerd met de niet zo goede vooruitzichten, zou je kunnen overwegen om winst te nemen en te verkopen. Er zijn immers vastgoedbevaks die minder overgewaardeerd zijn.
Intervest retails is wel nog interessant genoeg om te houden.
Robocop
je mening over de waardering van deze aandelen klopt m.i..
De graad van gebouwbezetting ligt bij I. Offices lager dan de vorige jaren. Ik heb al 2/3 verkocht telkens aan een prijs gelijk of iets hoger dan mijn inkoopprijs (inclusief verkoopkosten). De beurswaarde nu is evenwel ietsje lager dan mijn aankoopprijs. Ik opteer dan maar voor de dividenden. Deze zijn netto nog altijd hoger dan 5%. Dergelijke intrest krijg je niet op een spaarrekening.
Intervest retail kocht ik eind 2008 aan een prijs van minder dan 29 euro. Deze staan nu zo'n 50% hoger. Ik verkoop ze echter niet omdat dit aandeel een sterke portefeuille heeft met een hoge bezetting van zijn gebouwen en in verhouding tot andere vastgoedaandelen zeer laag % aan schulden heeft bij derden.
Mijn andere geliefkoosde vastgoedaandelen zijn leasinvest en wereldhave. Bij die laatste nam ik wel een risico. Ik kocht ze aan een mooie prijs (60€) omdat ze indertijd verwikkeld zaten in een frauderechtszaak. Een groot deel van het risico is inmiddels verjaard en het aandeel staat hoger dan 70.
Allemaal aandelen die netto 5% en meer geven. Als diversificatie (max 20% aandelenportefeuille) een ideaal buffer.
je mening over de waardering van deze aandelen klopt m.i..
De graad van gebouwbezetting ligt bij I. Offices lager dan de vorige jaren. Ik heb al 2/3 verkocht telkens aan een prijs gelijk of iets hoger dan mijn inkoopprijs (inclusief verkoopkosten). De beurswaarde nu is evenwel ietsje lager dan mijn aankoopprijs. Ik opteer dan maar voor de dividenden. Deze zijn netto nog altijd hoger dan 5%. Dergelijke intrest krijg je niet op een spaarrekening.
Intervest retail kocht ik eind 2008 aan een prijs van minder dan 29 euro. Deze staan nu zo'n 50% hoger. Ik verkoop ze echter niet omdat dit aandeel een sterke portefeuille heeft met een hoge bezetting van zijn gebouwen en in verhouding tot andere vastgoedaandelen zeer laag % aan schulden heeft bij derden.
Mijn andere geliefkoosde vastgoedaandelen zijn leasinvest en wereldhave. Bij die laatste nam ik wel een risico. Ik kocht ze aan een mooie prijs (60€) omdat ze indertijd verwikkeld zaten in een frauderechtszaak. Een groot deel van het risico is inmiddels verjaard en het aandeel staat hoger dan 70.
Allemaal aandelen die netto 5% en meer geven. Als diversificatie (max 20% aandelenportefeuille) een ideaal buffer.
Een effect uitgegeven door Centea, daar rekent KBC dus geen bewaarloon voor aan ? En als Centea kan afgestoten worden, vanaf dan wel bewaarloon ?robokat schreef:Dat zijn alle effecten die uitgegeven zijn door bedrijven uit de KBC groep (o.a. ook IFIMA, Centea, ...). Dit staat altijd op de financiële informatiefiche vermeld. Niet te verwarren met effecten waar KBC instond voor de begeleiding tijdens de uitgifte of beursintroductie, wat helemaal iets anders is.criticus schreef:
Denk echter niet dat je voor die KBC effecten ook niet betaalt. Meestal is dit in de vorm van de (hoge) beheerskosten die KBC aanrekent op de meeste van zijn producten.
Vergis ik me of ben je "connaisseur" van vastgoedbevaks ? Indien ja, dan zou ik daar graag eens een boompje over opzetten.criticus schreef: Mijn andere geliefkoosde vastgoedaandelen zijn leasinvest en wereldhave. Bij die laatste nam ik wel een risico. Ik kocht ze aan een mooie prijs (60€) omdat ze indertijd verwikkeld zaten in een frauderechtszaak. Een groot deel van het risico is inmiddels verjaard en het aandeel staat hoger dan 70.
Ik ook hehe.robokat schreef:
Vergis ik me of ben je "connaisseur" van vastgoedbevaks ? Indien ja, dan zou ik daar graag eens een boompje over opzetten.
Ik zoek zelf naar wat extra diversificatie zonder direkt een blok appartementen te moeten kopen.
En ik kijk met interesse uit naar dat boompjerobokat schreef:Vergis ik me of ben je "connaisseur" van vastgoedbevaks ? Indien ja, dan zou ik daar graag eens een boompje over opzetten.criticus schreef: Mijn andere geliefkoosde vastgoedaandelen zijn leasinvest en wereldhave. Bij die laatste nam ik wel een risico. Ik kocht ze aan een mooie prijs (60€) omdat ze indertijd verwikkeld zaten in een frauderechtszaak. Een groot deel van het risico is inmiddels verjaard en het aandeel staat hoger dan 70.