KBC
TIP
Re: KBC
Zijn er hier KBC-eigenaars in de zaal?
De gepubliceerde cijfers lijken mij op 't eerste zicht dik in orde, toch gaat KBC en KBCA duidelijk lager. Is er iets wat ik niet zie?
De gepubliceerde cijfers lijken mij op 't eerste zicht dik in orde, toch gaat KBC en KBCA duidelijk lager. Is er iets wat ik niet zie?
- Vincent2018
- Full Member

Gekocht aan 47 en gisteren gedumpt voor sluiting.... in aanloop kopen en voor de cijfers dumpen goede strategie.
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Voilà, daar heb je met KBC ( en bvb ook ABI) perfecte aandelen in. Je maakt er meerdere ritjes per jaar mee ( 2021-2022).
KBC Ancora kondigt aan dat het programma inkoop eigen aandelen, dat van start ging op 10 juni 2022, op 13 maart 2023 werd afgerond.
Het inkoopprogramma betrof een bedrag van 50 miljoen euro. In totaal werden 1.289.470 eigen KBC Ancora-aandelen ingekocht, zijnde 1,65% van het totaal aantal uitstaande aandelen, voor een totaal bedrag van 49.999.961 euro. De gemiddelde aankoopprijs bedroeg 38,78 euro per aandeel. Het inkoopprogramma eigen aandelen beoogde om het aantal dividendgerechtigde aandelen te verminderen. Het totaal aantal dividendgerechtigde KBC Ancora-aandelen zakt van 78.301.314 aandelen (vóór het inkoopprogramma) tot 77.011.844 (na afronding van het inkoopprogramma), gezien de dividendrechten van de ingekochte aandelen komen te vervallen. Daardoor wordt het dividend per aandeel in de toekomst gunstig beïnvloed. Ingevolge het inkoopprogramma houdt KBC Ancora nu 1,0066 KBC Groep-aandelen aan per
(dividendgerechtigd) KBC Ancora aandeel dat het zelf heeft uitgegeven. Deze ratio bedroeg 0,9900 vóór de aanvang van het inkoopprogramma. De teruggekochte aandelen worden momenteel aangehouden als eigen aandelen. Behoudens onvoorziene omstandigheden zal de Raad van Bestuur van Almancora Beheersmaatschappij, statutair bestuurder van KBC Ancora, aan een Buitengewone Algemene vergadering op 27 oktober 2023 voorstellen om de ingekochte eigen aandelen te vernietigen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
afgerond just voor dat ze in de solden gingen
Gisterenmorgen een pakketje KBC Ancora bijgekocht.
ik hoorde gisteren dat KBC blootgesteld is aan de failliete bank daar in de USA.
maar, er is geen reden tot paniek.
maar, er is geen reden tot paniek.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Best mogelijk dat er enige blootstelling is, het is de grootte van de blootstelling die van belang is. Turbulente tijden, als Credit Suisse omvervalt gaan we nog heel andere dalingen zien vrees ik, en helaas is die kans gewoon bittere realiteit.
Van KBC Asset Management over Signature en SVB:
Wat met de Europese banken?
De risico’s voor gelijkaardige scenario’s bij Europese banken is nog lager dan bij
de Amerikaanse banken. Ten eerste moeten alle Europese banken voldoen aan
de regelgeving inzake liquiditeit en financiering en ze moeten allemaal hun voor
verkoop beschikbare effecten op de markt brengen.
De Europese banksector is sterk overwogen in kortetermijnfinanciering in plaats
van financiering op lange termijn, aangezien de Europese banken EUR 3 biljoen aan
tegoeden bij centrale banken aanhouden. Dat is 22% van de totale deposito’s. Zij
houden dus geen grote effectenportefeuilles aan zoals de SVB deed.
De tarieven in Europa zijn lager dan in de VS en renteverhogingen zijn nog steeds
positief voor de netto rentebaten. Deposito’s worden in Europa ook als ‘kleveriger’
beschouwd (klanten laten langer hun geld bij de bank staan) dan in de VS. De
kapitaalposities van de Europese banken staan dicht bij recordniveaus en de
kwaliteit van de activa is op dit moment zeer robuust. De Europese banken zijn ook
zeer gediversifieerd.
Ten slotte zijn er in Europa depositogarantiestelsels (spaardeposito’s tot EUR 100
000 krachtens de EU-regels en daarnaast zijn er nog nationale stelsels met eigen
garanties) om te helpen voorkomen dat massaal deposito’s worden opgehaald.
Bovendien zal de ECB waarschijnlijk ingrijpen in geval van problemen met
liquiditeitsproblemen bij banken.
Het feit dat Europese banken ook op de beurs geraakt worden, is waarschijnlijk
deels een gevolg van de sterke prestaties in de afgelopen maand en positionering
van beleggers die over het algemeen positief waren over de Europese banksector.
Maar intussen blijkt het beleggerssentiment over banken hard geraakt en zal de
aandacht ook verschuiven naar depositogroei en de financieringskosten.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash