Keuze acc. ETF S&P500 hedged naar EUR
TIP
Re: Keuze acc. ETF S&P500 hedged naar EUR
"Short-term interest rate differential is the difference between short-term rates in domestic and foreign countries. When investors wish to hedge for foreign currency exposure, they implicitly pay the foreign cash rate and receive the domestic cash rate."TOATOA86 schreef: ↑2 mei 2022, 15:33 Voila, en dat probeer ik te begrijpen. Wat precies veroorzaakt het verschil hier? of maw hoe komt het dat dit 'hedgen' aan rendement inboet? is dit de uitgever van de tracker die dit rendement afroomt als buffer voor het hedgen? in feite kunnen ze dat dan toch ook gewoon in hun TER steken (en die verhogen) en dan het rendement gelijkstellen met de unhedged versie?
Dus als US short term interest 1% is en EU 0%, betaal je 1% kost.
Een andere kost is Cross-currency basis, afhankelijk van tekorten in dollars door grote vraag bv. kan je ook nog extra kosten moeten betalen.
Bron:
https://www.spglobal.com/spdji/en/docum ... esting.pdf
https://www.bondvigilantes.com/insights ... plications
Hedging heeft een eerste vaste beheerskost: vergelijk de beheerkosten van de fondsen.
Bij hedging koopt men producten waar de tegenpartij het risico van de mintvolititeit op zich neemt. Men betaald de tegenpartij voor het risico dat zij nemen. Deze kost is recht evenredig met het verschil in rentevoet naar de toekomst toe.
En wil je eigelijk wel de huidige eur/vreemde_munt kost vastzetten met de hedging. Gaat deze verhouding slechter zijn op het moment dat je wil verkopen. Kijk naar een grafieken op de laatste 20 jaar.
Zoals anderen reeds vermelden hebben de meeste stock reeds een buitenlandse component die je risico reeds hedged.
Bij hedging koopt men producten waar de tegenpartij het risico van de mintvolititeit op zich neemt. Men betaald de tegenpartij voor het risico dat zij nemen. Deze kost is recht evenredig met het verschil in rentevoet naar de toekomst toe.
En wil je eigelijk wel de huidige eur/vreemde_munt kost vastzetten met de hedging. Gaat deze verhouding slechter zijn op het moment dat je wil verkopen. Kijk naar een grafieken op de laatste 20 jaar.
Zoals anderen reeds vermelden hebben de meeste stock reeds een buitenlandse component die je risico reeds hedged.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wel als ik even kijk is de huidige USD/EUR koers 0.95. Dit is nog nooit zo hoog geweest sinds 2003 (om precies te zijn is het in 2016/2017 ook effe al zo hoog geweest, en na een daling daarna teruggekomen). Maar dus het hoogste niveau in 20 jaar tijd.
Ja.. dan is dat een niveau dat ik best wil 'vastklikken' als ik op dit moment aankoop, ik denk dat het aannemlijk is dat de USD/EUR binnen 10 jaar lager staat dan nu, afgaande op de gehele tijdserie.
Maar bon, zoals al door velen gesteld: het rendement van een hedged ETF is lager, en daar had ik dus in mijn openingspost nog geen rekening mee gehouden.
Laatst gewijzigd door TOATOA86 op 2 mei 2022, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerder pertinente vragen, zeker voor een nieuweling.
Komt zeker niet dom over.
Vragen ook waar geen pasklaar/eenvoudig antwoord op te geven valt
Da's dan weer het nadeel van heel wat goede vragen :-)
In alle geval, je lijkt je huiswerk goed te maken.