Keuze effectenrekening anno 2018
TIP
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Re: Keuze effectenrekening anno 2018
keytrade is inderdaad duur maar er zijn ook een paar voordelen.
Orders blijven langer uitstaan dan bij binck waar ze na 1 maand vervallen.
testaankoop deed eens een geldwissel controle bij verschillende brokers en toen bleek keytrade daar zeer gode uit te komen.
Orders blijven langer uitstaan dan bij binck waar ze na 1 maand vervallen.
testaankoop deed eens een geldwissel controle bij verschillende brokers en toen bleek keytrade daar zeer gode uit te komen.
Degiro is ook een optie.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Uiteraard heb je volkomen gelijk. Maar stel nu dat ik bijv. - om wat voor reden dan ook - € 2.000,- Apple of Amazon stock wil aankopen, dan betaal ik bij Keytrade 29,95 USD en bij Binck slechts 9,75 EUR. Dat wordt dat meteen wel een érg groot verschil.. Ik zit inderdaad al bij Keytrade, maar ik heb er geen probleem mee bij een andere broker te gaan op voorwaarde of indien deze gebruiksvriendelijke software heeft; ik ben immers beginneling. Handige mobiele applicaties zijn ook echt wel een pluspunt; MeDirect voelt archaïsch aan.dw schreef: ↑3 februari 2018, 11:19Neen, de kosten zijn niet identiek. Je vergeet nog een belangrijke kost: de transactiekost bij het kopen en verkopen van aandelen. Daar zitten verschillen in tussen de banken die je opnoemt, al is het verschil miniem voor iemand die niet al te vaak koopt en verkoopt en die vooral op de Euronext-beurzen (Brussel, Parijs en Amsterdam) handelt. Ze hebben alle vier tarieflijsten op hun site, dus je kan eens snel inschatten wat je per jaar aan kosten zou hebben voor de beleggingen die je voor ogen hebt.
Qua aanbod zijn ze grotendeels gelijklopend. Ze geven allemaal toegang tot de voor ons waarschijnlijk belangrijkste beurzen aan een redelijke prijs (Benelux, Frankrijk, Duitsland, VS, VK etc.), maar Lynx is zeker voor 'exotische' beurzen net iets goedkoper dan de andere drie. Als je graag in Afrika of Azië aandelen wilt kopen kan je niet altijd bij alle vier terecht, dus kijk zeker of jouw favoriete beurs buiten Europa/VS in hun aanbod zit indien relevant. Als je zoals ik quasi uitsluitend in de EU belegt zijn ze qua aanbod alle vier even goed.
Ook Keytrade geeft een overzicht van winst en verlies sinds de opstart van je portefeuille. Het geeft voor aandelen hetzelfde grafiekje dat je ook bij de Keyplan krijgt.
Je zit al bij Keytrade en bent er duidelijk tevreden van, dus ik zou er gewoon blijven. In beste geval bespaar je elders een paar euro per jaar, en dat voor de (kleine) moeite van een tweede beleggingsplatform te moeten gebruiken.
@Hierboven: Argenta is niet goedkoper. Voor aan- en verkopen in Brussel/Amsterdam/Parijs betaal je minimaal €7.5 bij Keytrade, minimaal € 9.95 bij Argenta. Argenta is wel goedkoper als je met kleine bedragen in andere beurzen zoals Londen of New York koopt, maar bij iets grotere bedragen is Keytrade al snel een pak voordeliger (en dat weegt voor de meeste mensen niet op tegen de meerkost bij Euronext, waar Belgen toch het gros van hun transacties lijken te doen als ik op dit forum mag afgaan).
Voor het overige heeft Argenta een beperkter aanbod (voor mij geen probleem) en vooral een archaïsch beleggingsplatform (wel een probleem imo). Uittreksels per post boeien me niet echt, ik hou alles bij in PDF.
Ik vind Argenta zeker de interessantste van de 'gewone' banken voor de occasionele belegger, maar ik verkies toch een echt beleggingsplatform.
Feit dat de orders langer blijven uitstaan bij Keytrade is dan wel weer handig indien ik geen super actieve belegger zou worden.
Wat zijn trouwens de minimum orders die jullie aanbevelen? Is daar een vast bedrag van bijv. € 1.000,- of is dat naar ieders mening anders?
Daarvoor kan je best eerst eens de kosten in rekening brengen, bv stel dat je voor €1000 aandelen koopt op euronext en €7,5 commissie en 0,3% beurstaks betaalt, bij aan en verkoop is dat samen €21 of 2,1% van de investering. Mocht je via Keytrade €1000 aankopen op de beurs van Kopenhagen kom je op een totale aan en verkoopkost van €86 of 8,6%, wat bij voorbaat toch al een serieuze aanslag op het mogelijks rendement is.
Als je belegt voor de lange termijn zijn die kosten te verwaarlozen, wat is 2% op een rendement van 60 a 100%. En je doet misschien maximum 6 transacties per jaar. Als je een avondje uitgaat ben je meer dan 1 transactie kwijtvortex schreef: ↑4 februari 2018, 09:58Daarvoor kan je best eerst eens de kosten in rekening brengen, bv stel dat je voor €1000 aandelen koopt op euronext en €7,5 commissie en 0,3% beurstaks betaalt, bij aan en verkoop is dat samen €21 of 2,1% van de investering. Mocht je via Keytrade €1000 aankopen op de beurs van Kopenhagen kom je op een totale aan en verkoopkost van €86 of 8,6%, wat bij voorbaat toch al een serieuze aanslag op het mogelijks rendement is.
De instapkosten en beurstaksen bij verkoop zullen mij als langetermijnbelegger worst wezen.
2% is nog te doen, maar 8,5% kosten is er gewoon over, zelfs voor een lange termijn belegger, wetende dat bij een andere brooker die kosten slechts 1/4 zijn. Trouwens wie zegt dat een aandeel sowieso een lange termijn belegging is? Mocht iedereen in die optiek aandelen kopen, zou er niet veel volume meer zijn op de beurzen. Vreemd, als men bij een grootbank 2% instapkosten voor een fonds moet betalen spreekt men schande, terwijl 8,5% kosten betalen voor een pakketje aandelen geen probleem is? 
Die instapkosten komen natuurlijk nog bovenop fikse jaarlijkse kosten (die deels terugvloeien naar de bank). Bij aandelen zijn er geen lopende kosten, waardoor hoge transactiekosten toch iets makkelijker te slikken zijn imo.
Ik ben het uiteraard wel met je eens dat 8 % kosten en meer zelfs voor een langetermijnbelegger te veel is. Of je nu 1, 2 of 3 % kosten hebt zal het verschil niet maken, maar 8 % laten liggen is toch wel al een slok op een borrel.
Ik ben het uiteraard wel met je eens dat 8 % kosten en meer zelfs voor een langetermijnbelegger te veel is. Of je nu 1, 2 of 3 % kosten hebt zal het verschil niet maken, maar 8 % laten liggen is toch wel al een slok op een borrel.
Interessant topic. Zucht al jaren als ik de jaarlijkse afrekening krijg van kbc van mijn effectenrekening. 8 lijnen / buy and hold aandelen, sommige al 20+ jaar in bezit (holdings).
Nu toch maar eindelijk eens de info van Bolero aangevraagd en maar even door de zure appel van het administratieve gez... heen bijten
Nu toch maar eindelijk eens de info van Bolero aangevraagd en maar even door de zure appel van het administratieve gez... heen bijten
Je moet natuurlijk niet exclusief het ene of het andere zijn, hé. Ik neem aan dat je perfect een aantal langetermijnaandelen kan hebben, maar daarnaast misschien ook een aantal meer dynamische aandelen. En dan vind ik 8% inderdaad net wat te straf. Zonde, want het Keytrade platform is softwarematig heerlijk.
Nog eens kijken bij Lynx, Binck en Bolero. Of wie weet, als ze tariefmatig het scherpst zijn, misschien toch MeDirect.
Nog eens kijken bij Lynx, Binck en Bolero. Of wie weet, als ze tariefmatig het scherpst zijn, misschien toch MeDirect.
Bij vergelijking van de tarieven lijkt DeGiro misschien wel de goedkoopste te zijn. Iemand ervaringen met DeGiro? Gebruiksvriendelijk? Aanbod? Zijn er nadelen verbonden aan het hanteren van een Nederlandse broker?
Nog even verder gezocht en DeGiro of Lynx worden het niet. Inkomstenbelasting moet eenvoudig blijven; zelfs al leveren zij modelattesten e.d. af. Ik hou het op dat vlak liever simpel.
In the running: Bolero, Binck, Keytrade of toch MeDirect. Uiteindelijk kan je de koers via een legio aan mobiele applicaties volgen; als orders aan een computer dienen te gebeuren, is dit zeker geen drama.
In the running: Bolero, Binck, Keytrade of toch MeDirect. Uiteindelijk kan je de koers via een legio aan mobiele applicaties volgen; als orders aan een computer dienen te gebeuren, is dit zeker geen drama.
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member

- Contacteer:
Uit die 4 zou ik enkel MeDirect niet nemen voor aandelen of trackers.
Maar kiezen waar je je goed bij voelt. Maar mocht het toch binck worden:
een bestaande klant kan je 100€ transactie tegoed geven (die hij/ zij dan ook krijgt). Laat daar je keuze niet van afhangen, want dat maakt niet veel uit op lange termijn natuurlijk, maar waarom zou je het laten liggen mocht je dan toch daarvoor kiezen?
Maar kiezen waar je je goed bij voelt. Maar mocht het toch binck worden:
een bestaande klant kan je 100€ transactie tegoed geven (die hij/ zij dan ook krijgt). Laat daar je keuze niet van afhangen, want dat maakt niet veel uit op lange termijn natuurlijk, maar waarom zou je het laten liggen mocht je dan toch daarvoor kiezen?
Als je bij Keytrade gaat of Bolero denk ik dat je goed zit. De kosten dacht ik zijn ongeveer hetzelfde.
Zolang je niet bij een grootbank zit
Zolang je niet bij een grootbank zit