Keuze hospitalisatieverzekering
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Keuze hospitalisatieverzekering
Cm zal nooit dekken wat een 'prive' dekt. Dat merk je toch al aan de verschillen in premies!
En patrick, denk dat t idd niet doenbaar is om aan je 70ste te zeggen, jah kga es bij een goeie prive Verzekering die alles dekt instappen, want kans dat ik ze ga nodig hebben stijgt.
Volgens mij aanvaarden ze je vanaf een bepaalde leeftijd niet meer, je moet dan al 'jong' ingestapt zijn.
En patrick, denk dat t idd niet doenbaar is om aan je 70ste te zeggen, jah kga es bij een goeie prive Verzekering die alles dekt instappen, want kans dat ik ze ga nodig hebben stijgt.
Volgens mij aanvaarden ze je vanaf een bepaalde leeftijd niet meer, je moet dan al 'jong' ingestapt zijn.
reppiepeppie schreef:Cm zal nooit dekken wat een 'prive' dekt. Dat merk je toch al aan de verschillen in premies!
bij een prive verzekeraar heb je 'soms' verschillende formules, hoe meer je betaald, hoe meer risico's er gedekt worden.
Interessant om eens te overlopen is de prijscurve per leeftijd. Ben je jong, en gezond, is het risico klein, en de premie laag, maar, eenmaal ouder, en het risico groter word, stijgen de premies tot astronomische hoogten.
Prive verzekeraars staan onder druk van hun aandeelhouders, en moeten winst maken, dit is voor de ziekenfondsen minder het geval.
Ziekenfondsen hebben de druk van aandeelhouders niet.
Vergelijk de premies eens vanaf de leeftijd van 60 jaar, en kijk eens naar de prijs van de premie als je 80 jaar oud bent, je zal oogjes trekken.
Toch maar opletten met de maximumbedragen bij CM (denk aan ami met stenting, cardiale revalidatie), evenals dekking 'ernstige ziektes' (27 bij de uitgebreide verzekeringen), en ook dekking van pasgeborene. Als je baby geboren wordt met medische problemen (chronisch) wordt dit bij cm niet gedekt, bij sommige andere verzekeringen wel (op tijd aangeven).
Zit zelf bij amma en dit is vergelijkbaar met DKV. Quasi geen plafonds, erg uitgebreide dekking. Nu nog vrij goedkoop, maar vanzelfsprekend duurder op oudere leeftijd.
Zit zelf bij amma en dit is vergelijkbaar met DKV. Quasi geen plafonds, erg uitgebreide dekking. Nu nog vrij goedkoop, maar vanzelfsprekend duurder op oudere leeftijd.
Ik ben blij dat u melding maakt van een "verzekering"
De mutualiteit(en) zijn géén verzekeraars, er zijn dus géén taksen aan verbonden én ook géén opgelegde reserves die men moet opbouwen zoals bij elke "normale" verzekeraar.
Dit is al één reden waarom privé verzekeraars een pak duurder zijn. Alsook bij de mut.(en) zijn altijd plafonds. Appels met appels vergelijken is dus de boodschap.
De mutualiteit(en) zijn géén verzekeraars, er zijn dus géén taksen aan verbonden én ook géén opgelegde reserves die men moet opbouwen zoals bij elke "normale" verzekeraar.
Dit is al één reden waarom privé verzekeraars een pak duurder zijn. Alsook bij de mut.(en) zijn altijd plafonds. Appels met appels vergelijken is dus de boodschap.
Deze stelling klopt niet meer.onkie schreef:...De mutualiteit(en) zijn géén verzekeraars, er zijn dus géén taksen aan verbonden én ook géén opgelegde reserves die men moet opbouwen zoals bij elke "normale" verzekeraar...
Sinds 01/01/2012 laten de wetswijzigingen door de Europese Commissie niet meer toe dat mutualiteiten (hospitalisatie-)verzekeringen aanbieden, omdat mutualiteiten geen verzekeraars zijn.
Sindsdien hebben een aantal mutualiteiten hun vroegere hospitalisatieverzekeringen vervangen door contracten die (onder dezelfde voordelige voorwaarden) door henzelf nieuw opgerichte Verzekeringen van Onderlinge Bijstand worden beheerd (artikel 43 bis, par.5 van de wet van 06/08/90).
Ze betalen bijgevolg evengoed taksen als "normale" verzekeraars.
Voor de verzekerden verandert er, behalve de naamswijziging, meestal niets.
Je mag draaien en keren, maar, bij een prive verzekeraar moet het opbrengen, hun aandeelhouders zitten op hun hielen, bij een mutualiteit zijn er geen aandeelhouders die rendement eisen.
Daarom is, mijns inziens, een mutualiteit prijs/kwaliteit onklopbaar.
Daarom is, mijns inziens, een mutualiteit prijs/kwaliteit onklopbaar.
Men kan het nut van hospitalisatieverzekering in vraag stellen ' gierig is plezirig'
Indien men op een kamer ALLEEN ligt dan hebben die verzekeringen zeker hun groot nut ( verdubbeling honoaria ). Men kan zich ook laten verzekeren voor een kamer met twee ( normaal geen ereloonsupplementen meer voor kamer met twee vanaf 2013 en bij de meeste klinieken nu ook al niet meer, wel opleg ligdagprijs ).
Indien met met 2 op meer op een kamer ligt dan is er nog altijd de maximumfactuur die varieert van 450 (350) tot maximum 1800 euro per jaar ( voor een kamer alleen overigens ook ).
Bij iemand die bv een tegemoetkoming voor bejaarden van het ministerie van sociale voorzorg ontvangt, is de maximumfactuur altijd450 (350) euro.
Een hospitalisatieverzekering kost in zulke gevallen al meer dan de maximumfactuur.
Terloops mensen die van de sociale maxiumfactuur genieten, daar wordt het remgeld niet meer aangerekend aan de kliniek zodra men aan 450 euro zit. Bij iemand die van de fiscale maximumfactuur geniet blijft het remgeld onbeperkt aangerekend.
In de praktijk wil dit zeggen dat iemand met een sociale maximumfactuur en bv een hospitalisatie van een maand een factuur van de kliniek van 0,20 euro krijgt, en iemand met een fiscale maxiumfactuur een factuur van 1000 euro.
Iemand met een fiscale maximumfactuur en hosverzekering zal dan ongeveer 1000 euro van de verzekering terugkrijgen en binnen 18 maanden nog eens van de fiscus die 1000 euro ( of het gedeelte boven de maxfactuur ) ook terugkrijgen. Of het mag is iets anders, maar het gebeurt wel zo.
Iemand meteen sociale maxiumfactuurt en hospverzekring is in zulke gevalen gechareld
Indien men op een kamer ALLEEN ligt dan hebben die verzekeringen zeker hun groot nut ( verdubbeling honoaria ). Men kan zich ook laten verzekeren voor een kamer met twee ( normaal geen ereloonsupplementen meer voor kamer met twee vanaf 2013 en bij de meeste klinieken nu ook al niet meer, wel opleg ligdagprijs ).
Indien met met 2 op meer op een kamer ligt dan is er nog altijd de maximumfactuur die varieert van 450 (350) tot maximum 1800 euro per jaar ( voor een kamer alleen overigens ook ).
Bij iemand die bv een tegemoetkoming voor bejaarden van het ministerie van sociale voorzorg ontvangt, is de maximumfactuur altijd450 (350) euro.
Een hospitalisatieverzekering kost in zulke gevallen al meer dan de maximumfactuur.
Terloops mensen die van de sociale maxiumfactuur genieten, daar wordt het remgeld niet meer aangerekend aan de kliniek zodra men aan 450 euro zit. Bij iemand die van de fiscale maximumfactuur geniet blijft het remgeld onbeperkt aangerekend.
In de praktijk wil dit zeggen dat iemand met een sociale maximumfactuur en bv een hospitalisatie van een maand een factuur van de kliniek van 0,20 euro krijgt, en iemand met een fiscale maxiumfactuur een factuur van 1000 euro.
Iemand met een fiscale maximumfactuur en hosverzekering zal dan ongeveer 1000 euro van de verzekering terugkrijgen en binnen 18 maanden nog eens van de fiscus die 1000 euro ( of het gedeelte boven de maxfactuur ) ook terugkrijgen. Of het mag is iets anders, maar het gebeurt wel zo.
Iemand meteen sociale maxiumfactuurt en hospverzekring is in zulke gevalen gechareld
paul
Je vergeet, tenzij ik mij vergis, een belangrijk punt
Iemand met een hospitalisatieverzekering kan ook van de maximumfactuur genieten, en passeert dus twee maal langs de kassa, in het ziekenhuis liggen is dus winst maken, of vergis ik mij ?
Iemand met een hospitalisatieverzekering kan ook van de maximumfactuur genieten, en passeert dus twee maal langs de kassa, in het ziekenhuis liggen is dus winst maken, of vergis ik mij ?
In ziekenhuis liggen kan inderdaad winst maken zijn, maar hang dat maar niet aan de grote klok en plezierig zal het ook niet zijn in het ziekenhuispatrick1 schreef:paul
Patrick u vergist zich NIET, maar het is wel KAN twee keer passeren
(en als de verzekering het op de ene of andere manier zou door hebben, wat niet erg waarschijnlijk is- zouden ze het misschien kunnen terugvragen. Een verzekering mag nooit een bron van WINST zijn, althans niet voorde klant, wel voor de verzekering natuurlijk.
De mensen met een fiscale maximumfactuur passeren normaal twee keer langs de kassa. Dat schreef ik ook in mijn vorig bericht
( in andere woorden )
Mensen met sociale maximumfactuur ( voornamelijk mensen met een laaginkomen,mensen met verhoogde tegemoetkoming ziekenfonds ( laaste cijfer 1 ipv van 0 bv iemand met een hoedanigheid 121 ,131 heeft verhoogde tegemoetkoming iemand met 120of 130 of 110 ,140 heefteen fiscale maximumfactuur) . Dus bij mensen met een kode 121,131,111, 141Daar wordt die maxfactuur rechstreeks op het ziekenfhuis factuur verrekend en die zijn gechareld.
In feite discriminatie dus.
fiscale maxfactuur wordt door de fiscus na 18 maandenverrekend
sociale maxfactuur wordt door het ziekenfonds redelijk vlug verrekend en OOK rechtstreeks op de ziekenhuisfactuur
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Je zegt hetzelfde maar 'n stuk subtieler. (om geen slapende honden wakker te maken, nu is gans de buurt wakker)paul schreef:( in andere woorden )

@patrick1 : Bij AG en DKV wordt uw leeftijd bevroren. Eens aangesloten, blijf je de premie betalen volgens ouderdom van inschrijven. Je kan dus nu niet kijken naar de 'ouderdomscurve'. De premie zal wel nog stijgen volgens de index.
Volgens die maatschappijen is het dus belangrijk dat je jong begint, om later niet die astronomische bedragen te moeten betalen.
Ikzelf ben geen voorstander van zo'n systeem, want iemand die al lang aangesloten is, wordt gegijzeld. Hij kan niet meer veranderen van maatschappij (want dan verliest hij het voordeel van de bevroren leeftijd, waarvoor hij trouwens betaalde).
De medische index zal dit jaar gedaald zijn (las ik toch in de krant enkele weken geleden). Benieuwd wat DKV en AG zullen doen. Ze mogen ook indexeren volgens de gewone inflatie, ze hebben de keuze.
Volgens die maatschappijen is het dus belangrijk dat je jong begint, om later niet die astronomische bedragen te moeten betalen.
Ikzelf ben geen voorstander van zo'n systeem, want iemand die al lang aangesloten is, wordt gegijzeld. Hij kan niet meer veranderen van maatschappij (want dan verliest hij het voordeel van de bevroren leeftijd, waarvoor hij trouwens betaalde).
De medische index zal dit jaar gedaald zijn (las ik toch in de krant enkele weken geleden). Benieuwd wat DKV en AG zullen doen. Ze mogen ook indexeren volgens de gewone inflatie, ze hebben de keuze.
Daar ben ik het volledig mee eens. We hebben onlangs onze KBC-hospitalisatiepolis (na ongeveer 20 jaar) opgezegd en dit na een paar ziekenhuisopnames, pre- en posthospitalisatie-onderzoeken e.d., operaties, kleine ingreepjes en 'dagopnames' (chemokuur) in verband met borstkanker. Mede dankzij de hospitalisatiepolis swingen de kosten de pan uit. Geen sponsoring meer dus voor de verschillende partijen, niet in de laatste plaats voor de verzekeraar.bruce666 schreef:Ik heb een hospitalisatieverzekering van de werkgever bij AG (kostprijs : 195 euro/trimester voor mij en mijn 2 kids).
Nu ben ik onlangs ongelukkig ten val gekomen en heb mijn heup gebroken.
Heb zo'n 10 dagen in het hospitaal gelegen (2 persoonskamer), heb een heupprothese gekregen en daarna 30 keer naar de kinesist geweest en uiteraard medicatie (pijnstillers e.d.)
Heb in totaal 600 euro (mijn eigen bijdrage) terug gekregen van de verzekering voor deze toch niet geringe operatie.
Het was ook de eerste maal dat er beroep op werd gedaan (er was al 4 jaar voor betaald).
Denk dat het beter is 195 € per trimester op een spaarrekeing te zetten, en je eigen verzekeraar te spelen.
In geval de kosten echt de pan uitswingen heb je nog altijd de maximumfactuur.
Verzekering is interessant als je een 1 persoonskamer wilt, maar die zijn nooit vrij.
Mijn vader moet dikwijls gehospitaliseerd worden en vraagt telkens om een 1 persoonskamer, een keer heeft hij het gekregen na 3 dagen.
Tikoes schreef: Daar ben ik het volledig mee eens. We hebben onlangs onze KBC-hospitalisatiepolis (na ongeveer 20 jaar) opgezegd en dit na een paar ziekenhuisopnames, pre- en posthospitalisatie-onderzoeken e.d., operaties, kleine ingreepjes en 'dagopnames' (chemokuur) in verband met borstkanker. Mede dankzij de hospitalisatiepolis swingen de kosten de pan uit. Geen sponsoring meer dus voor de verschillende partijen, niet in de laatste plaats voor de verzekeraar.

Tikoes, graag een woordje uitleg over het onderlijnde gedeelte.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
simpel, als een ziekenhuis doorheeft dat je een hospiverzekering hebt, dan durven ze ook goed doorrekenen (de patient moet het immers zelf niet betalen),
gevolg is wel dat voor de verzekeraars de kosten elk jaar blijven stijgen en dus ook de jaarlijkse premies voor de klanten... dus uiteindelijk is het wel de patient die ervoor opdraait, maar met vertraging
gevolg is wel dat voor de verzekeraars de kosten elk jaar blijven stijgen en dus ook de jaarlijkse premies voor de klanten... dus uiteindelijk is het wel de patient die ervoor opdraait, maar met vertraging
Juist ja,
Dat doen ze hier in mijn tweede vaderland ook, of dat proberen ze toch...
Dat doen ze hier in mijn tweede vaderland ook, of dat proberen ze toch...
Ooit was "Europa" een mooi project!