KEY-PLAN
TIP
Re: KEY-PLAN
Een recente slechte prestatie is niet noodzakelijk slecht nieuws hoor, je koopt dan op koerszwakte. Mijn positie in dat MercLin fonds staat +12% (2x ingestapt ergens dit jaar). Een maand geleden was dat nog maar +4% ofzoiets. Als je dus nu koopt, in plaats van een maand terug, ben je in feite een gans jaarrendement kwijt.
Ik ben een beginner wat beleggen betreft maar Keyplan lijkt me wel interessant om met weinig moeite en periodiek in te stappen in een aantal fondsen. Ik zou 2 plannen willen opstarten: één met kapitalisatie en één met distributie. De 40 fondsen waaruit je kan kiezen lijken me eerder beperkt maar op het eerste zicht zou ik volgende fondsen kiezen:
kapitalisatie:
BL-Global Equities B
CapitalAtWork Amer Eq at Work C
MercLin SICAV Global Equity C
Templeton Asian Smaller Coms A Acc EUR
Templeton Global Total Ret A Acc EUR
distributie:
Fidelity America A-USD
Fidelity European Growth A-EUR
Fidelity World A-EUR
Franklin US Opportunities A Ydis EUR
JPM Europe Strategic Growth A (dist) EUR
Enige hulp, tips, suggesties of alternatieven worden geapprecieerd
kapitalisatie:
BL-Global Equities B
CapitalAtWork Amer Eq at Work C
MercLin SICAV Global Equity C
Templeton Asian Smaller Coms A Acc EUR
Templeton Global Total Ret A Acc EUR
distributie:
Fidelity America A-USD
Fidelity European Growth A-EUR
Fidelity World A-EUR
Franklin US Opportunities A Ydis EUR
JPM Europe Strategic Growth A (dist) EUR

Waarom de opsplitsing maken ?
Ik heb zelf de meeste fondsen die je opnoemt ook, op 2 na. Zelf heb ik 1 Keyplan met 10 fondsen. De toegekende percentages gaan nu van 6% tot 16%.
Als je alles in 1 Keyplan stopt, moet je maar 1 storting doen per maand (al gaat dat bij Keytrade wel automatisch), maar kan je heel flexibel inspelen op GOGI (voor meer info verwijs ik je naar de site van MijnKapitaal : https://www.mijnkapitaal.be/andere-bele ... icht-gogi/ - er zijn nog een aantal andere pagina's met uitleg over GOGI).
Als sommige fondsen een STOP geven, dan zet ik het % op 0, en pas ik dat van de andere fondsen aan zodat het geheel terug op 100% komt. Momenteel staat mijn Keyplan zelfs gepauzeerd. Sinds januari heb ik geen storting meer gedaan, maar de kans ik groot dat ik het beperkt terug activeer tegen mei.
Deze flexibiliteit, die je rendement alleen maar kan verhogen, heb je niet of beperkter als je het gaat opsplitsen in 2 Keyplans.
Ik heb zelf de meeste fondsen die je opnoemt ook, op 2 na. Zelf heb ik 1 Keyplan met 10 fondsen. De toegekende percentages gaan nu van 6% tot 16%.
Als je alles in 1 Keyplan stopt, moet je maar 1 storting doen per maand (al gaat dat bij Keytrade wel automatisch), maar kan je heel flexibel inspelen op GOGI (voor meer info verwijs ik je naar de site van MijnKapitaal : https://www.mijnkapitaal.be/andere-bele ... icht-gogi/ - er zijn nog een aantal andere pagina's met uitleg over GOGI).
Als sommige fondsen een STOP geven, dan zet ik het % op 0, en pas ik dat van de andere fondsen aan zodat het geheel terug op 100% komt. Momenteel staat mijn Keyplan zelfs gepauzeerd. Sinds januari heb ik geen storting meer gedaan, maar de kans ik groot dat ik het beperkt terug activeer tegen mei.
Deze flexibiliteit, die je rendement alleen maar kan verhogen, heb je niet of beperkter als je het gaat opsplitsen in 2 Keyplans.
[/quote]
Volgens blog mijn kapitaal veel kaf tussen het koren bij de bij keytrade plan aangeboden fondsen.
Wat kans op winst heel veel verkleind.
En bij me direct kan men starten vanaf 100 € voor de meeste fondsen. ( is wel manueel aan te kopen dan)
Of het nu de moment is om te starten met beleggen is een ander verhaal.
En dan komt hoelang kunt u de belegde centjes missen.
Wat gaat uw reactie zijn bij een crash.
En gaat gerust maar heel veel lezen op mijn kapitaal
Daarna gaat u anders tegen sommige zaken aankijken. bvb ( aangeboden fondsen keyplan)
succes

Volgens blog mijn kapitaal veel kaf tussen het koren bij de bij keytrade plan aangeboden fondsen.
En bij me direct kan men starten vanaf 100 € voor de meeste fondsen. ( is wel manueel aan te kopen dan)
Of het nu de moment is om te starten met beleggen is een ander verhaal.
En gaat gerust maar heel veel lezen op mijn kapitaal
Daarna gaat u anders tegen sommige zaken aankijken. bvb ( aangeboden fondsen keyplan)
succes
Estate Guru believer.
Wanneer je start met een lange termijn spaarplan maakt niet zoveel uit, het belangrijkste is de lange termijn en het blijven bijsparen. Eveneens belangrijk is de keuze van de belegging, zet niet alles op een specifieke sector of regio maar ga zo breed mogelijk. De reactie bij een crash zou positief moeten zijn, je koopt dan meer deelbewijzen aan een lagere prijs. De vraag hoelang je de belegde centjes kunt missen is bij een lange termijn spaarplan niet aan de orde, in principe begin je aan zo iets met een beleggingshorizon van liefst meer dan 15 jaar (bv sparen voor pensioen of sparen voor kind). Geld dat je over twee jaar nodig hebt moet je niet in een LT spaarplan steken.platin schreef: Of het nu de moment is om te starten met beleggen is een ander verhaal.
vortex schreef:Klopt, je kan er zelfs op rekenen dat er een correctie of crash zit aan te komen, dat is nu eenmaal niet te vermijden. Gespeid aankopen is een methode om over een lange periode toch een redelijke kans op winst te maken ondanks dat er zo nu en dan een crash plaatsvindt. Belangrijk daarbij is dat je consequent voor hetzelfde bedrag blijft aankopen, wat er ook gebeurt. Zo zal je bij hoge koersen relatief minder deelbewijzen verwerven en bij lagere koersen meer, dit zorgt ervoor dat de gemiddelde aankoopprijs dichter aanleunt tegen de lage koersen wat goed voor het mogelijk rendement. Natuurlijk moet je ooit een keer verkopen om de opbrengst reëel te maken. Dat verkopen doe pas als er effectief winst is, bij hoeveel winst hangt af van je verwachtingen, je zou bv kunnen zeggen bij 4 keer het rendement van wat een spaarboekje zou opbrengen met dezelfde stortingen verkoop ik. In elk geval moet je een voldoende lange beleggingshorizon hebben, als je nu al weet dat je over 5 jaar je geld zult nodig hebben, zou ik er niet aan beginnen.MeOnline schreef:Ik bedoel, wat men vandaag als neutraal beschrijft, kan ook crashen en voluit verlies hebben... Je bent nooit zeker.. wat je ook neemt, wel?
Is er geen gevaar bij gespreid aankopen dat je uw rendement naar beneden doet gaan? Ook denk ik als je bv bij een horzion van 10 de laatste 2 a 3j het beste niet bijkoopt want dan gaat er toch een deel winst verloren?
Nairo,
Bij stijgende beurzen is gespreid aankopen niet aangeraden : je kan beter alles op dag 1 kopen aan de laagste koers.
Bij dalende beurzen idem, maar dan op de laatste dag.
Etc.
Maar niemand heeft een glazen bol (noch al z'n geld op dag 1 beschikbaar), en dan is gespreid instappen een optie.
Bij stijgende beurzen is gespreid aankopen niet aangeraden : je kan beter alles op dag 1 kopen aan de laagste koers.
Bij dalende beurzen idem, maar dan op de laatste dag.
Etc.
Maar niemand heeft een glazen bol (noch al z'n geld op dag 1 beschikbaar), en dan is gespreid instappen een optie.
Met gespreid beleggen in fondsen ga je niet rijk worden, dat ben je zeker. Maar normaal zou het toch wat meer moeten opbrengen dan een spaarrekening.
Ik doe het zelf ook via keyplan, vertrekkende van de info op MK. De meer stabiele mixerfondsen 1xper kwartaal en de volatielere fondsen 1xper maand.
Grote voordeel vind ik is dat het automatisch gebeurd, ook tijdens dips. Je moet zelf actie ondernemen om de aankoop te onderbreken.
Niet dat dat moeilijk is maar je moet het wel doen en dan denk ik gemakkelijker: laat maar doorgaan, dan heb ik meer fonds voor hetzelfde geld.
Ik vind wel dat het de laatste maanden rustig is op de beurs. Gespreid beleggen doet zijn voordeel bij meer volaliteit.
Maar misschien staan de beurzen maandag 24/4 op -10%, wie weet...
Ik doe het zelf ook via keyplan, vertrekkende van de info op MK. De meer stabiele mixerfondsen 1xper kwartaal en de volatielere fondsen 1xper maand.
Grote voordeel vind ik is dat het automatisch gebeurd, ook tijdens dips. Je moet zelf actie ondernemen om de aankoop te onderbreken.
Niet dat dat moeilijk is maar je moet het wel doen en dan denk ik gemakkelijker: laat maar doorgaan, dan heb ik meer fonds voor hetzelfde geld.
Ik vind wel dat het de laatste maanden rustig is op de beurs. Gespreid beleggen doet zijn voordeel bij meer volaliteit.
Maar misschien staan de beurzen maandag 24/4 op -10%, wie weet...
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Wat denken jullie van volgende samenstelling? Heb al een Keyplan, maar zou er graag nog één starten, alleen iets gedurfder deze keer. Of het al dan niet de juiste moment is om nu in te stappen blijft natuurlijk de vraag...
• Blackrock Global Funds Global Equity Income Fund A2 Hedged 15%
• DNCA Invest Evolutif B 15%
• First Eagle Amundi International Fund AE (Qdis) 15%
• Franklin Templeton Investment Funds Templeton Asian Smaller Companies Fund A 20%
• Robeco Capital Growth Funds Robeco Chinese Equities D 20%
• Robeco Capital Growth Funds Robeco Emerging Markets Equities D 15%

• Blackrock Global Funds Global Equity Income Fund A2 Hedged 15%
• DNCA Invest Evolutif B 15%
• First Eagle Amundi International Fund AE (Qdis) 15%
• Franklin Templeton Investment Funds Templeton Asian Smaller Companies Fund A 20%
• Robeco Capital Growth Funds Robeco Chinese Equities D 20%
• Robeco Capital Growth Funds Robeco Emerging Markets Equities D 15%
Het artikel dateert van toen er nog maar 20 fondsen waren. Ik heb ooit eens gevraagd om dit aan te passen, maar dat is tot hiertoe helaas nog niet gebeurd. En de fondsen die er sindsdien zijn bijgekomen, zijn echt wel goed.platin schreef:Volgens blog mijn kapitaal veel kaf tussen het koren bij de bij keytrade plan aangeboden fondsen.
Best mogelijk, zelfs waarschijnlijk dat je tussentijds rendement ergens onderweg eens zakt, meer nog dat zal continu op en neer gaan. Het enige wat telt is het rendement op het moment van uitstappen.Nairo schreef: Is er geen gevaar bij gespreid aankopen dat je uw rendement naar beneden doet gaan? Ook denk ik als je bv bij een horzion van 10 de laatste 2 a 3j het beste niet bijkoopt want dan gaat er toch een deel winst verloren?
Kan jij nu al zeggen dat de koers van je LT belegging tijdens de laatste twee jaar gaat zakken? Denk het niet hé, niemand kan dat. Kan natuurlijk best zo zijn dat er op de voorop gestelde einddatum een crash plaatstvindt. Juist daarom zou je eigenlijk een flexibele beleggingshorizon moeten hebben, bv ik stap uit over 15 a 20 jaar afhankelijk van de situatie. Ben je na 15 jaar tevreden met het rendement, stap dan uit. Zit je na 15 jaar in een stierenmarkt dan kan je misschien beter nog wat blijven zitten en het extra rendement meepakken. Zit je na 15 jaar in een crash en op verlies of ondermaats rendement, zeker blijven zitten en vooral doorsparen. Twee tot vijf jaar na een crash zijn er wellicht betere uitstap momenten.
Aangezien je niet meer gereageerd hebt op de verschillende postings van de spaargidsers, is het dus giswerk. Maar als je met de distributieportefeuille op inkomsten rekent van de dividenden, dan heb je het foutief voor.pds schreef:Ik zou 2 plannen willen opstarten: één met kapitalisatie en één met distributie.
De distribuerende fondsen die je opsomde, keren een zeer laag tot geen (bij 2 fondsen ben ik na iets meer dan een jaar nog op mijn eerste dividend aan het wachten) dividend uit. Fiscaal is dat voordeliger voor jou, op de dag dat je beslist over x-aantal jaar om je Keyplan weg de doen. Je betaald dan nl. geen 1,32% Beurstaks meer.
Maar indien de fondsen toch dividend uitkeren, hoe laat ook, krijg je dat niet op je rekening gestort/in je handen. Bij de eerstvolgende maand wordt dit bedrag gewoon mee geïnvesteerd samen met het bedrag dat jij maandelijks wil inleggen.
Ik had inderdaad in gedachten om het dividend uit de bellegingsportefuille te houden. Dan is het misschien beter om voor kapitalisatie te gaan?annetje schreef:Bij de eerstvolgende maand wordt dit bedrag gewoon see geïnvesteerd samen met het bedrag dat jij maandelijks wil inleggen.
De fondsen die via keyplan worden aangeboden kan je waarschijnlijk niet kiezen voor kapitalisatie of distributie?
pds schreef:Ik had inderdaad in gedachten om het dividend uit de bellegingsportefuille te houden. Dan is het misschien beter om voor kapitalisatie te gaan?
Het is niet voor niets dat Keytrade een aantal fondsen geselecteerd heeft in de distributievariant die een zeer laag dividend uitkeren.annetje schreef:De distribuerende fondsen die je opsomde, keren een zeer laag tot geen (bij 2 fondsen ben ik na iets meer dan een jaar nog op mijn eerste dividend aan het wachten) dividend uit. Fiscaal is dat voordeliger voor jou, op de dag dat je beslist over x-aantal jaar om je Keyplan weg de doen. Je betaald dan nl. geen 1,32% Beurstaks meer.
Ik heb geen idee of je een idee hebt hoeveel geld je per fonds in je Keyplan wilt hebben over 5 jaar of 10 jaar, of xxx. Reken daar 1,32% beurstaks op, en dan weet je wat je aan Vadertje Staat mag afdragen. Dit valt (momenteel, tenzij de wetgeving veranderd) weg bij de distributiefondsen.
Niets dan voordeel voor jou.
Op de Keyplan pagina's van Keytrade moet je eens doorklikken op de fondsen. Bijna helemaal onderaan krijg je een overzicht van de kosten en taksen waaraan het fonds onderhevig is. Heb je die al eens bekeken en vergeleken ?
Had wel al es doorgeklikt maar had de link niet gelegd tussen laag dividend en wegvallen van beurstaks. Op zich maakt het dus weinig uit qua eindkapitaal gezien er weinig dividend uitgekeerd wordt en dit bovendien direct opnieuw wordt geïnvesteerd. Alleen de taks valt weg op het einde van de rit.
Met een horizon van minstens 15 jaar lijken de voormelde fondsen mij wel ok? Heb intussen ook al eens op mijnkapitaal gaan kijken. Is het dan meer aangewezen om als beginner het mixerfonds aan te kopen?
Met een horizon van minstens 15 jaar lijken de voormelde fondsen mij wel ok? Heb intussen ook al eens op mijnkapitaal gaan kijken. Is het dan meer aangewezen om als beginner het mixerfonds aan te kopen?