Keyplan alternatief voor ETF's
TIP
Re: Keyplan alternatief voor ETF's
Een verdeling op basis van market cap (= zelfde berekening als de samenstelling van de indexen van MSCI) geeft op dit moment dit:
IWDA: 76%
EMIM: 13%
IUSN: 11%
IWDA: 76%
EMIM: 13%
IUSN: 11%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
In de MSCI definitie, volgens markt gewicht, is small cap ongeveer 15% van de markt.
Dus geeft dus 15% van 88%.
Dus geeft dus 15% van 88%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Zijn dat de waarden voor 'fair value'? De iShares website vermeldt totaal andere PE's.B7H4long schreef: ↑13 maart 2021, 14:24 Volgens M*:
IWDA (developed large cap) = 19,66
EMIM (emerging) = 15,01
IUSN (developed small cap) = 16,37
CSPX (=US SP500) : 21,56 - deel van IWDA
CNDX (=US nasdaq) : 28,27 - deel van IWDA
IMEU (=Europa large cap) : 16,41 - deel van IWDA
ZPRV (=US small cap value) : 13,33 - deel van IUSN
ZPRX (=Europa small cap value) : 13,36 - deel van IUSN
Laatst gewijzigd door troglodytes op 13 maart 2021, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
EMIM kon je toch niet meer aankopen dacht ik en werd IEMA als alternatief genomen.
Is dat correct ?
Is dat correct ?
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Een keyplan starten is wel een goed idee. Maar ik zou niet met een startbedrag beginnen. In de plaats zou ik mijn maandelijks bedrag verhogen, zodat je mee met de grillen van de beurs kan kopen (dus zowel als ze stijgt als daalt).
Er zitten trouwens enkele zeer goede aandelenfondsen in de selectie van keyplan (a-la-carte kiezen). En misschien schrikt dat af, maar net door het maandelijks kopen voor een zelfde bedrag, maakt dat je het risico enorm verlaagd.
Zeker een aanrader, en ik spreek uit ervaring (Keyplan meer dan 5 jaar en +/- 40-50% winst).
Er zitten trouwens enkele zeer goede aandelenfondsen in de selectie van keyplan (a-la-carte kiezen). En misschien schrikt dat af, maar net door het maandelijks kopen voor een zelfde bedrag, maakt dat je het risico enorm verlaagd.
Zeker een aanrader, en ik spreek uit ervaring (Keyplan meer dan 5 jaar en +/- 40-50% winst).
Volgens M* - Koers/Winst op de portefeuille tab van de fondspagina's. "Fonds per 11 mrt. 2021" vermelden zij.troglodytes schreef: ↑13 maart 2021, 15:25Zijn dat de waarden voor 'fair value'? De iShares website vermeldt totaal andere PE's.B7H4long schreef: ↑13 maart 2021, 14:24 Volgens M*:
IWDA (developed large cap) = 19,66
EMIM (emerging) = 15,01
IUSN (developed small cap) = 16,37
CSPX (=US SP500) : 21,56 - deel van IWDA
CNDX (=US Nasdaq) : 28,27 - deel van IWDA
IMEU (=Europa large cap) : 16,41 - deel van IWDA
ZPRV (=US small cap value) : 13,33 - deel van IUSN
ZPRX (=Europa small cap value) : 13,36 - deel van IUSN
iShares.com/nl website geeft inderdaad andere waarden.
Meestal geef ik de voorkeur aan de info die direct van de fondsleverancier komt
Persoonlijk gebruik ik deze metriek niet.
Ik weet niet of de absolute waarden doorslaggevend zijn of de relatieve waarden ook al richting kunnen geven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Was inderdaad enkel MeDirect die gedurende een korte tijd problemen had met tussenpersoon.troglodytes schreef: ↑13 maart 2021, 15:44Dat was enkel bij één bepaalde broker, geloof ik. EMIM heb ik vorige week vrijdag nog bijgekocht bij Bolero.
De OP wenst een deel van zijn bestaande beleggingen te verschuiven van "fondsen bij Belfius" naar iets anders.
Op zo'n eenmalige verschuiving zal de kost niet zo'n impact hebben.
De OP wenst een deel van zijn bestaande beleggingen te verschuiven van "fondsen bij Belfius" naar iets anders.annetje schreef: ↑13 maart 2021, 16:56 Een keyplan starten is wel een goed idee. Maar ik zou niet met een startbedrag beginnen. In de plaats zou ik mijn maandelijks bedrag verhogen, zodat je mee met de grillen van de beurs kan kopen (dus zowel als ze stijgt als daalt).
Zover ik begrepen heeft hij geen intentie om met een deel van zijn beleggingen uit te stappen en dan geleidelijk aan terug in te stappen.
Heb jij al eens gekeken hoe jouw fondsen het tijdens die periode gedaan hebben tov de andere fondsen van hun categorie en tov de index. Voor kleine maandelijkse vaste bedragen is een keyplan heel goed. Om grotere bedragen voor langere tijd te beleggen is het kostelijk. Misschien is het moment bijna daar om je huidige inleg van het keyplan om te zetten naar goedkopere/beter presterende fondsen. Je kan je keyplan dan verder blijven gebruiken voor de maandelijkse bijdragen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 maart 2021, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.