Keyplan Gedurft
TIP
Re: Keyplan Gedurft
Wie heeft die keuze gemaakt , u zelf met uw selectie.
Natuurlijk als de madam hoort 75 % aandelen.
Het is ofwel de spaar rekening zonder risico of aandelen met hoog risico.
Offensief is op lange termijn de enige keuze.
Al de rest is aanmodderen om een goed gevoel .
Geen opbrengst zonder risico.
Estate Guru believer.
Je kan ook allemaal obligatiefondsen nemen, maar ik vrees dat je dan over x-tijd gaat komen klagen dat je maar een pover resultaat hebt.
Zo'n keyplan is een heel goede leerschool om te leren omgaan met winst en verlies, en dat voor een beperkt budget.
Mijn tante (73) heeft sinds 2 jaar ongeveer een defensief plan (selectie door KT), en koopt maandelijks voor 25 euro. Toen ze op 23 cent (! ! !) verlies stond was het grote paniek. Voor haar zijn aandelen niets.
Mijn vader (77) is in januari een Keyplan gestart en koopt voor 100 euro per maand gespreid over 5 aandelenfondsen. In maart vroeg hij zich af of het wel een goed idee was om dit te doen. Maar hij is maandelijks blijven kopen, en is nu heel content.
Als je je nu zorgen maakt of je niet defensiever moet gaan, dan zou ik mijn maandelijks bedrag in het begin beperkt houden. Keyplan is heel flexibel, je kan ook bijstortingen doen als het eens serieus zakt (worden ook op de 5e van de maand gekocht) of je kan op een gegeven moment het bedrag verhogen.
Zo'n keyplan is een heel goede leerschool om te leren omgaan met winst en verlies, en dat voor een beperkt budget.
Mijn tante (73) heeft sinds 2 jaar ongeveer een defensief plan (selectie door KT), en koopt maandelijks voor 25 euro. Toen ze op 23 cent (! ! !) verlies stond was het grote paniek. Voor haar zijn aandelen niets.
Mijn vader (77) is in januari een Keyplan gestart en koopt voor 100 euro per maand gespreid over 5 aandelenfondsen. In maart vroeg hij zich af of het wel een goed idee was om dit te doen. Maar hij is maandelijks blijven kopen, en is nu heel content.
Als je je nu zorgen maakt of je niet defensiever moet gaan, dan zou ik mijn maandelijks bedrag in het begin beperkt houden. Keyplan is heel flexibel, je kan ook bijstortingen doen als het eens serieus zakt (worden ook op de 5e van de maand gekocht) of je kan op een gegeven moment het bedrag verhogen.
Dat was ook deels mijn conclusie. Er zijn wel enkele obligatiefondsen beschikbaar, maar echt defensief zijn die zelfs niet, en het zijn er niet veel. Tekenend is ook dat in hun "voorzichtig" Keyplan 70% van de fonsen een risicoscore van 5/7 heeft (al is slechts 30% aandelen). Het is desondanks wel mogelijk om enkel voor obligatiefondsen te kiezen, natuurlijk.
dubbel
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 december 2020, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het is een goed idee om steeds al je beleggingen samen te bekijken.
Het is niet nodig om in elke effectenrekening je de doelpercentages van je beleggingscategorien te halen.
Je kan eventueel een deel van je beleggingen buiten je keyplan ( in bvb spaarrekeningen / (obligaties)ETFS, ... )te houden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Inderdaad. Maar als je toch binnen het Keyplan-aanbod een obligatiefonds zoekt, is het Amundi Euro Aggregate Bond fonds redelijk OK. Zet het percentage bij dit fonds op het gewenste getal, en pas de andere fondsen in verhouding aan.
Zoals in het voorbeeld dat ik een tijd terug had uitgewerkt, met een 50/50 verdeling, en een (poging tot) benadering van een neutrale portefeuille, met een (voor actieve fondsen) minder dure kostenratio. Die helde dan weliswaar meer over naar value.
Zoals in het voorbeeld dat ik een tijd terug had uitgewerkt, met een 50/50 verdeling, en een (poging tot) benadering van een neutrale portefeuille, met een (voor actieve fondsen) minder dure kostenratio. Die helde dan weliswaar meer over naar value.
En dan nog elke boom zien met al de raad die hier wordt gegeven als starter.
Estate Guru believer.