keyplan keytrade
TIP
Re: keyplan keytrade
Ik moet de anderen ook bijtreden, de service bij Keytrade is er alleen maar op achteruit gegaan. Vroeger was Keytrade mijn hoofdbank tot de overname door Arkéa. Er zijn al jaren geen verbeteringen meer gebeurd aan hun core bank producten, de laatste vooruitgang dateert in mijn ogen van toen ze 3DSecure hebben ingevoerd.
Mijn reactie ging enkel over beleggingsfondsen. Bij aandelen heb je hogere kosten bij aankoop en verkoop, maar voor de rest heb je geen kosten. Bij fondsen: kassa kassa bij Keytrade Bank ... en zonder enige service
Maar je moet ook zelf de dividenden in het oog houden bij aandelen. Keytrade Bank stort wel de dividenden van de klant door die ze zelf ontvangen, maar gaan niet na of ze zelf wel alles correct ontvangen hebben. Het is nochtans hun keuze waar ze de aandelen-fondsen en aandelen "stockeren". Maar ze voelen zich dus niet verantwoordelijk of die dan hun werk doen of niet. Waarom zouden ze ook? Het zijn de dividenden van de klant en volgens de algemene voorwaarden van Keytrade Bank moeten de klanten dat dus zelf in het oog houden.
Weggaan bij Keytrade Bank is overigens niet eenvoudig. Toen een paar jaar geleden alles verkeerd begon te lopen bij Keytrade (qua beleggingsfondsen) heb ik bijna alles weggehaald. Spaargeld naar PSA Bank, beleggingen naar Rabobank en Fortuneo. Ondertussen PSA Bank ermee gestopt; rekeningen automatisch naar Keytrade Bank ... Fortuneo gefusioneerd met Keytrade Bank en rekeningen naar Keytrade Bank en trek uw plan met de fondsen van Fortuneo die mee overgezet zijn ... Rabobank ook gestopt met beleggingen en automatisch getransfereerd naar Keytrade Bank. Maar als je snel was, kon je ze door Rabobank gratis laten overzetten naar een andere bank, wat ik uiteraard gedaan heb.
Maar je moet ook zelf de dividenden in het oog houden bij aandelen. Keytrade Bank stort wel de dividenden van de klant door die ze zelf ontvangen, maar gaan niet na of ze zelf wel alles correct ontvangen hebben. Het is nochtans hun keuze waar ze de aandelen-fondsen en aandelen "stockeren". Maar ze voelen zich dus niet verantwoordelijk of die dan hun werk doen of niet. Waarom zouden ze ook? Het zijn de dividenden van de klant en volgens de algemene voorwaarden van Keytrade Bank moeten de klanten dat dus zelf in het oog houden.
Weggaan bij Keytrade Bank is overigens niet eenvoudig. Toen een paar jaar geleden alles verkeerd begon te lopen bij Keytrade (qua beleggingsfondsen) heb ik bijna alles weggehaald. Spaargeld naar PSA Bank, beleggingen naar Rabobank en Fortuneo. Ondertussen PSA Bank ermee gestopt; rekeningen automatisch naar Keytrade Bank ... Fortuneo gefusioneerd met Keytrade Bank en rekeningen naar Keytrade Bank en trek uw plan met de fondsen van Fortuneo die mee overgezet zijn ... Rabobank ook gestopt met beleggingen en automatisch getransfereerd naar Keytrade Bank. Maar als je snel was, kon je ze door Rabobank gratis laten overzetten naar een andere bank, wat ik uiteraard gedaan heb.
Pff.. wat is dat allemaal. Wat een zootje!FrankV schreef: ↑13 januari 2018, 14:40 Mijn reactie ging enkel over beleggingsfondsen. Bij aandelen heb je hogere kosten bij aankoop en verkoop, maar voor de rest heb je geen kosten. Bij fondsen: kassa kassa bij Keytrade Bank ... en zonder enige service
Ik heb bij mijn Keyplan zelf mijn fondsen gekozen, en heb er 10 in 1 plan. Vooral hoe alles automatisch gaat, en bovendien heel flexibel is (zowat alles is aanpasbaar), vind ik het een super handig systeem.
Je schrijft : zonder dividend. Weet dat de meeste uitkerende fondsen waaruit je kan kiezen een zeer klein dividendrendement kennen. Soms maar een halve % of nog minder. Dit is een achterpoortje om later bij verkoop geen taks (1,32%) te moeten betalen.
Zoek eens op Keyplan, Key Plan of Key-Plan, en je gaat heel wat portefeuilles van andere spaargidsers tegenkomen. Dat geeft al een beeld van wat goede fondsen zijn. En dan kan je zelf een beetje beslissen welke richting je uit wilt : Alleen Europa, of ook Amerika, Azië, enz.
Een andere optie is dat je een van de modelportefeuilles van MeDirect neemt, maar daar is de initiële inleg 2500 euro en minimaal 100 euro per maand. Het is ook niet flexibel, de portefeuille die je kiest is wat hij is.
Van alle dividenden die ik al ontvangen heb, zowel van aandelen als van fondsen, had ik de datum en het bedrag op voorhand opgezocht. Ik kan alleen maar zeggen dat dit tot op de cent klopt. Ook de datum van de storting is altijd correct.FrankV schreef: ↑13 januari 2018, 12:55 - ik moet zelf controleren of ik dividenden goed ontvang. Dit staat niet expliciet in de algemene voorwaarden, alleen algemeen als: "de klant moet zelf zijn portefeuille beheren". Ik ben benieuwd hoeveel klanten er zich van bewust zijn dat ze zelf moeten opzoeken welke dividenden ze wanneer zouden moeten ontvangen, en desgevallend Keytrade Bank informeren dat ze een dividend niet ontvangen hebben.
En dat is niet alleen het geval van wat ik bij hen gekocht heb, maar ook van wat overgekomen is van Rabobank.
Ik ben ook geen gemakkelijke (meer). Daarom wil ik dat alles correct verloopt, iets wat ik 100% ervaar bij Keytrade.
Bij een andere bank, waar ik net ben weggegaan, kreeg ik na een klacht te horen dat ik een leugenaar was. En bij een 2e en laatste klacht, bleek zelfs dat ze hun eigen tarievenlijst en kostenstructuur niet meer kennen.
Mijn keuze om van bank te veranderen was dan ook niet eenvoudig, en ik heb heel lang (meerdere maanden) getwijfeld tussen Keytrade en Argenta. uiteindelijk heb ik 2 weken geleden voor de laatste gekozen, omwille van persoonlijk contact dat mogelijk is.
Dan heeft u geluk. Ik wist niet dat ik zelf de dividenden in het oog moest houden. Een paar jaar geleden had ik toevallig gezien dat ik een dividend gemist had, door op Morningstar een van mijn fondsen te bekijken. Ik heb toen Keytrade Bank gecontacteerd en ze hebben mij toen dat dividend betaald. Met excuses. Als ze geen fout hebben gemaakt, waarom dan excuses?
Omdat ik nu tegen wil en dank weer beleggingsfondsen heb bij Keytrade Bank (door de fusie met Fortuneo), heb ik opnieuw hun juridische dienst hierover gecontacteerd. Hierbij hun antwoord van 3/01/2018.
Trouwens wat zij zeggen wat de FSMA bedoelt, klopt niet. De FSMA heeft me wel degelijk bevestigd dat Keytrade Bank wel verantwoordelijk is voor opvolging van de dividenden.
En zoals ik hierboven al schreef: Keytrade Bank heeft desondanks geen enkele scrupules om mij (indirect, via de retrocessies) minstens 0,7% per jaar te laten betalen ... voor niets ...
=====================
Antwoord van Keytrade Bank (3/1/2018):
Qua dividenden is Keytrade Bank verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van de betalingen van de dividenden die we ontvangen van onze correspondenten. Dat is wat de FSMA bedoelt. Onze algemene voorwaarden zeggen : zij (Keytrade Bank) int de dividenden, interesten en alle andere bedragen die eventueel aan de Cliënt verschuldigd zijn en boekt de opbrengst ervan op het credit van de rekening van de Cliënt, rekening houdend met de termijn waarin ze zelf gecrediteerd werd met deze bedragen (artikel 65.2).
We kunnen geen geld van dividenden bewaren. We moeten het betalen: wat we krijgen geven wij aan onze klanten. Dit is een regel die we altijd naleven. We zijn regelmatig gecontroleerd en geauditeerd daarvoor.
In bijlage vindt u samenvattingen van de dividenden die u hebt gekregen bij Keytrade Bank.
Wat onze algemene voorwaarden in artikel 65 betekenen is dat u, als houder van de effecten, zich op de hoogte moet houden van corporate actions van vennootschappen waarvan u aandeelhouder bent, waaronder de uitkering van dividenden. Keytrade Bank is geen private banker en het is uw verantwoordelijkheid om uw effecten te beheren en op te volgen.
Als we niks gekregen hebben van een van onze depositarissen, kunnen we u ook geen dividenden uitbetalen. We zijn niet per se op de hoogte van alle dividenduitkeringen.
Indien een vennootschap een dividend heeft uitgekeerd en u niks ontvangen hebt, gelieve ons mee te delen voor welke aandelen en wanneer en we zullen het onderzoeken.
Omdat ik nu tegen wil en dank weer beleggingsfondsen heb bij Keytrade Bank (door de fusie met Fortuneo), heb ik opnieuw hun juridische dienst hierover gecontacteerd. Hierbij hun antwoord van 3/01/2018.
Trouwens wat zij zeggen wat de FSMA bedoelt, klopt niet. De FSMA heeft me wel degelijk bevestigd dat Keytrade Bank wel verantwoordelijk is voor opvolging van de dividenden.
En zoals ik hierboven al schreef: Keytrade Bank heeft desondanks geen enkele scrupules om mij (indirect, via de retrocessies) minstens 0,7% per jaar te laten betalen ... voor niets ...
=====================
Antwoord van Keytrade Bank (3/1/2018):
Qua dividenden is Keytrade Bank verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van de betalingen van de dividenden die we ontvangen van onze correspondenten. Dat is wat de FSMA bedoelt. Onze algemene voorwaarden zeggen : zij (Keytrade Bank) int de dividenden, interesten en alle andere bedragen die eventueel aan de Cliënt verschuldigd zijn en boekt de opbrengst ervan op het credit van de rekening van de Cliënt, rekening houdend met de termijn waarin ze zelf gecrediteerd werd met deze bedragen (artikel 65.2).
We kunnen geen geld van dividenden bewaren. We moeten het betalen: wat we krijgen geven wij aan onze klanten. Dit is een regel die we altijd naleven. We zijn regelmatig gecontroleerd en geauditeerd daarvoor.
In bijlage vindt u samenvattingen van de dividenden die u hebt gekregen bij Keytrade Bank.
Wat onze algemene voorwaarden in artikel 65 betekenen is dat u, als houder van de effecten, zich op de hoogte moet houden van corporate actions van vennootschappen waarvan u aandeelhouder bent, waaronder de uitkering van dividenden. Keytrade Bank is geen private banker en het is uw verantwoordelijkheid om uw effecten te beheren en op te volgen.
Als we niks gekregen hebben van een van onze depositarissen, kunnen we u ook geen dividenden uitbetalen. We zijn niet per se op de hoogte van alle dividenduitkeringen.
Indien een vennootschap een dividend heeft uitgekeerd en u niks ontvangen hebt, gelieve ons mee te delen voor welke aandelen en wanneer en we zullen het onderzoeken.
Als je kan starten met 15000€, dan zou ik het Keyprivate kiezen.Nemo100 schreef: ↑13 januari 2018, 10:37 Hallo allen,
Wegens medische omstandigheden is mijn echtgenote( 45j) op rustpensioen gesteld.
Graag had ik ipv pensioensparen ( bij grootbank) aan een keyplan gedacht, dit om toch verder te blijven sparen met enig rendement.
Als beleggingshorizon zou ik 10 jaar nemen met maandelijkse stortingen van 80 euro.
Mijn vraag nu is, kies ik mijn eigen fondsen( max 5- zonder dividend- geen obligatiefondsen- enkel SICAS) of laat ik het beheren door Keytrade zelf?
Of hebben jullie andere ideeën hierover! Alle feedback welkom
Je bepaalt het risico dat je wil nemen, en dan zorgt Keytrade voor beheer.
Wat service betreft heb ik,geen klagen. Mails worden snel beantwoord, en aan telefoon moet ik ook nooit te lang wachten.
Keytrade Bank neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor dividenden. In het reglement staat dat de klant zelf voor de opvolging van zijn portefeuille moet zorgen. De juridische dienst heeft me al 3 keer bevestigd dat dit ook de opvolging van dividenden betreft. Keytrade Bank verdeelt alleen de dividenden die ze ontvangen van hun depositarissen. Ontvangen ze niets, dan doen ze niets. De Klant moet dan laten weten aan Keytrade Bank dat hij/zij een dividend niet ontvangen heeft.drako schreef: ↑29 september 2017, 18:35 Hallo allen,
wat ik me nu al een tijdje afvraag is hoe het dividend uitbetaald wordt bij distributie fondsen in een (eigen gemaakt) keyplan.
Ik heb een aantal fondsen die genoteerd staan als distributie fondsen, maar heb nog nooit "dividend" ontvangen op mijn rekening bij keytrade.
![]()
Iemand die hier meer over weet?
Ik heb hierover op 13/01/2018 in dit topic een aantal berichten gezet.
Dat het niet alleen theorie maar ook praktijk is, heb ik zelf al meegemaakt in het verleden. En nu opnieuw:
• Schroder International Selection Fund US Large Cap A ; dividend van 21/12/2017: 1,47 USD
• Schroder International Selection Fund Global Smaller Companies A Dis ; 21/12/2017; 2,49 USD
Dus nog maar eens een mailtje gestuurd aan Keytrade Bank en hopelijk krijg ik die dividenden. Netto 320 USD.
En voor deze "dienst" betalen we Keytrade Bank 0,7% per jaar.
Is dat echt zo?FrankV schreef: ↑16 januari 2018, 19:53Keytrade Bank neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor dividenden. In het reglement staat dat de klant zelf voor de opvolging van zijn portefeuille moet zorgen. De juridische dienst heeft me al 3 keer bevestigd dat dit ook de opvolging van dividenden betreft. Keytrade Bank verdeelt alleen de dividenden die ze ontvangen van hun depositarissen. Ontvangen ze niets, dan doen ze niets. De Klant moet dan laten weten aan Keytrade Bank dat hij/zij een dividend niet ontvangen heeft.drako schreef: ↑29 september 2017, 18:35 Hallo allen,
wat ik me nu al een tijdje afvraag is hoe het dividend uitbetaald wordt bij distributie fondsen in een (eigen gemaakt) keyplan.
Ik heb een aantal fondsen die genoteerd staan als distributie fondsen, maar heb nog nooit "dividend" ontvangen op mijn rekening bij keytrade.
![]()
Iemand die hier meer over weet?
Ik heb hierover op 13/01/2018 in dit topic een aantal berichten gezet.
Dat het niet alleen theorie maar ook praktijk is, heb ik zelf al meegemaakt in het verleden. En nu opnieuw:
• Schroder International Selection Fund US Large Cap A ; dividend van 21/12/2017: 1,47 USD
• Schroder International Selection Fund Global Smaller Companies A Dis ; 21/12/2017; 2,49 USD
Dus nog maar eens een mailtje gestuurd aan Keytrade Bank en hopelijk krijg ik die dividenden. Netto 320 USD.
En voor deze "dienst" betalen we Keytrade Bank 0,7% per jaar.
Ooit heb ik eens het dividend op RDSA niet ontvangen, ik had dit op een forum gemeld en mijn reactie werd toen gewoon weggelachen alsof ik de dommerik was.
Ik mailde en kreeg het dividend alsnog gestort. Toen ik ook dat op het forum plaatste werd mijn 'leugen' alleen nog maar groter.
Verder controleer ik mijn dividenden nooit. Ik ging er vanuit dat het een alleenstaand feit was en dat het niet meer opnieuw zou gebeuren.
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Ik controleer die dividenden eigenlijk ook niet...Zou zelf niet weten waar ik dit kan zien! Iemand die dit even zou willen uitleggen? 
Gewoon ff kijken in je historiek en vergelijken of de periodes van dividend overeenkomen.miljonairtje schreef:Ik controleer die dividenden eigenlijk ook niet...Zou zelf niet weten waar ik dit kan zien! Iemand die dit even zou willen uitleggen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In verband met het feit dat je zelf de dividenden van Keytrade Bank moet controleren, hieronder het antwoord dat ik op 03/01/2018 kreeg van hun juridische dienst op een vraag van mij.
Dus:
- Keytrade Bank kiest zelf de depositarissen, maar als die zijn werk niet doet, dan is de klant de pineut
- het staat niet expliciet in de algemene voorwaarden van Keytrade Bank. Ze verduidelijken dit enkel als er een vraag gesteld wordt. Uit een aantal reacties van hierboven blijkt inderdaad dat ik niet de enige was die dit eerst niet wist
- zoals ikzelf meerdere keren heb ervaren, en een andere persoon ook (zie bericht hierboven), gebeurt het in de praktijk echt dat je dividenden mist
- hun opmerking dat ze regelmatig geauditeerd worden, zegt niets. Een auditor checkt misschien 3 op 1000 dividenden. Als ze dan op een dividend stuiten dat Keytrade Bank per ongeluk niet aan de klanten heeft verdeeld, krijgt Keytrade Bank gewoon een opmerking, beloven ze dat het niet meer zal gebeuren, en de volgende keer controleert de Auditor weer 3 op 1000 dividenden
- hun opmerking over de FSMA klopt niet. Ik heb de vraag gesteld en volgens de FSMA moet Keytrade Bank de dividenden opvolgen. Sinds Keytrade Bank een succursale is, ligt de controle daarop bij de Franse toezichthouder.
===================
Antwoord van Keytrade Bank:
Wat onze algemene voorwaarden in artikel 65 betekenen is dat u, als houder van de effecten, zich op de hoogte moet houden van corporate actions van vennootschappen waarvan u aandeelhouder bent, waaronder de uitkering van dividenden. Keytrade Bank is geen private banker en het is uw verantwoordelijkheid om uw effecten te beheren en op te volgen. (mijn vet en cursief)
Dus:
- Keytrade Bank kiest zelf de depositarissen, maar als die zijn werk niet doet, dan is de klant de pineut
- het staat niet expliciet in de algemene voorwaarden van Keytrade Bank. Ze verduidelijken dit enkel als er een vraag gesteld wordt. Uit een aantal reacties van hierboven blijkt inderdaad dat ik niet de enige was die dit eerst niet wist
- zoals ikzelf meerdere keren heb ervaren, en een andere persoon ook (zie bericht hierboven), gebeurt het in de praktijk echt dat je dividenden mist
- hun opmerking dat ze regelmatig geauditeerd worden, zegt niets. Een auditor checkt misschien 3 op 1000 dividenden. Als ze dan op een dividend stuiten dat Keytrade Bank per ongeluk niet aan de klanten heeft verdeeld, krijgt Keytrade Bank gewoon een opmerking, beloven ze dat het niet meer zal gebeuren, en de volgende keer controleert de Auditor weer 3 op 1000 dividenden
- hun opmerking over de FSMA klopt niet. Ik heb de vraag gesteld en volgens de FSMA moet Keytrade Bank de dividenden opvolgen. Sinds Keytrade Bank een succursale is, ligt de controle daarop bij de Franse toezichthouder.
===================
Wat onze algemene voorwaarden in artikel 65 betekenen is dat u, als houder van de effecten, zich op de hoogte moet houden van corporate actions van vennootschappen waarvan u aandeelhouder bent, waaronder de uitkering van dividenden. Keytrade Bank is geen private banker en het is uw verantwoordelijkheid om uw effecten te beheren en op te volgen. (mijn vet en cursief)
Ik ben nog maar pas gestart met een aantal keyplannen, en vraag me af hoe ik de percentages kan aanpassen in functie van de GOGI resultaten (vb. indien bepaald fonds opgenomen in een Keyplan een "stop" krijgt, zou ik dat bijvoorbeeld op 0% willen zetten, en dit verdelen over de overige fondsen die nog op "spread" staan). Hoe doe ik dit bij een Keyplan? Ik vind dit niet meteen terug... Mss ligt het aan mij, maar enige toelichting is welkom.annetje schreef: ↑8 oktober 2017, 16:12 Keyplan is een heel flexibel instrument, en alles gaat automatisch. Ik ben zeer tevreden.
Je kan zowat alles aanpassen : het bedrag, de frequentie, ev. een extra storting manueel toevoegen, je kan de combinatie van de fondsen wijzigen zonder kosten (wel taksen !), volg je GOGI dan pas je gewoon uiterlijk de 4e van de maand je percentages aan, of je zet het tijdelijk op hold als je een maandje wilt overslaan.
Mijn huidige combinatie heb ik nu 1 jaar en 3 maanden, en ben tot hiertoe zeer tevreden. Ik heb wel a-la-carte gekozen, en heb 10 fondsen in mijn Keyplan.
Alvast bedankt!
Eigenlijk zijn het de depots die hier dik en vet in de fout gaan.FrankV schreef: ↑17 januari 2018, 19:49 In verband met het feit dat je zelf de dividenden van Keytrade Bank moet controleren, hieronder het antwoord dat ik op 03/01/2018 kreeg van hun juridische dienst op een vraag van mij.
Dus:
===================
Wij kennen ze niet, maar eigenlijk zou de FSMA dat moeten onderzoeken.
Met de Franse slag dus. En alles de schuld van de eigenaar van Crelan (vriend van Verhofstadt) die zich liet oplichten en verplicht was het goed werkende Keytrade te verkopen.Blackbelt schreef: ↑11 april 2018, 09:38Eigenlijk zijn het de depots die hier dik en vet in de fout gaan.FrankV schreef: ↑17 januari 2018, 19:49 In verband met het feit dat je zelf de dividenden van Keytrade Bank moet controleren, hieronder het antwoord dat ik op 03/01/2018 kreeg van hun juridische dienst op een vraag van mij.
Dus:
===================
Wij kennen ze niet, maar eigenlijk zou de FSMA dat moeten onderzoeken.
Waar gaan we naartoe ?
ps
1. zou Keytrade de andere benadeelde beleggers in het zelfde bedrijf vergoed hebben ?
2. kan hier een rubriek van verdonkermaande (!) dividenden geopend worden, ten behoeve van de Spaargidsers ?
3. de reactie van de fsma is ondermaats. Moet Van Overtveldt daar niet ingrijpen ?