Keyplan + Mixerfonds opzeggen, beste manier?
TIP
Keyplan + Mixerfonds opzeggen, beste manier?
Hallo
Ik heb 3 keyplannen via Keytrade + Mixerfonds via Medirect in mijn bezit sinds 2015.
Graag zou ik deze allemaal willen opzeggen. Wat is de makkelijkste manier om, met zo min mogelijk kosten, mijn geld terug te krijgen?
Of moet ik hier een bepaald aantal jaren voor wachten om kosten te vermijden?
Dank voor info...
Ik heb 3 keyplannen via Keytrade + Mixerfonds via Medirect in mijn bezit sinds 2015.
Graag zou ik deze allemaal willen opzeggen. Wat is de makkelijkste manier om, met zo min mogelijk kosten, mijn geld terug te krijgen?
Of moet ik hier een bepaald aantal jaren voor wachten om kosten te vermijden?
Dank voor info...
Re: Keyplan + Mixerfonds opzeggen, beste manier?
Een Keyplan kan je gratis stopzetten indien deze vijf jaar of langer lopen. Lopen ze minder lang betaal je €9.90 uitstapkosten / fonds dacht ik.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja maar. Ik denk dat er 2 manieren zijn om een Keyplan stop te zetten:
(1) sluit het Keyplan af, en dan kan Keytrade er weken over doen om het fonds of de fondsen te verkopen -zo zeggen ze zelf. Hoop in dat geval dat de beurzen in deze periode niet teveel zakken.
(2) hevel het fonds over naar je beursrekening, en betaal 2x de kost: 1x voor de stopzetting van het fonds in het Keyplan, en 1x om het nadien op de gewone wijze te verkopen. kost voor elk fonds apart natuurlijk.
Heeft mijn enthousiasme voor Keyplannen fel bekoeld.
(1) sluit het Keyplan af, en dan kan Keytrade er weken over doen om het fonds of de fondsen te verkopen -zo zeggen ze zelf. Hoop in dat geval dat de beurzen in deze periode niet teveel zakken.
(2) hevel het fonds over naar je beursrekening, en betaal 2x de kost: 1x voor de stopzetting van het fonds in het Keyplan, en 1x om het nadien op de gewone wijze te verkopen. kost voor elk fonds apart natuurlijk.
Hm, dan kan ik beter nog enkele jaren wachten. Ik kan wel stoppen met er maandelijks in te storten? Het overige bedrag laat ik dan staan tot het er 5j staat?
Amai, is er nu echt geen achterpoortjedreaZ schreef: ↑7 mei 2018, 21:36 Ja maar. Ik denk dat er 2 manieren zijn om een Keyplan stop te zetten:

Als je Mixerfondsen een substantiële meerwaarde hebben opgeleverd, kun je die best eerst overbrengen naar bv Keytrade, en daar pas verkopen. MeDirect past de TIS-methode niet toe (zie MK), wat meestal tot een hogere taxatie leidt.
Je moet zelf zien of de rompslomp de moeite waard is voor jouw bedragen, want hier gaan "makkelijk" en "minste kosten" niet samen.
Je moet zelf zien of de rompslomp de moeite waard is voor jouw bedragen, want hier gaan "makkelijk" en "minste kosten" niet samen.
Arbitreren naar 1 fonds en daarna verkopen zou ik denken. (Keytrade)
1 week geleden verzonden via de postduif
1 week geleden verzonden via de postduif
-
- VIP member
- Contacteer:
Wel opletten als je een bonus gekregen hebt bij het openen van het KeyPlan. Bvb als ex-Fortuneo of ex-Raboklant of via een andere actie. Dan moet je minstens 6 maand een storting van min 25 euro gedaan hebben of de bonus wordt teruggevorderd

Daarna stoppen met bijstorten en na 5j kosteloos de transfer binnen Keytrade aanvragen naar de gewone effectenrekening via formulier: https://www.keytradebank.be/files/docum ... fer_nl.pdf
De slimmerikken onder ons hebben enkel 'singleton KeyPlannen' geopend, met telkens maar 1 fonds in.
Dé manier om bij Keytrade instap/uitstapkosten te vermijden, in ruil voor 5 jaar laten staan

Ik heb een tijdje terug mijn Keyplan van 10 fondsen teruggebracht naar 7.
Hierbij heb ik gekozen voor een verkoop van die 3 (zonder arbitrage) omdat ik het vrijgekomen geld niet meteen opnieuw wilde investeren in de overige fondsen. Zou je toch voor arbitrage kiezen, dan gebeurd de verkoop de 15e van de maand, en kan het zonder kosten, omdat je keyplan blijft bestaan.
Kies je, zoals ik, voor verkoop, dan krijg je wel 9,95 euro kosten per fonds dat je verkoopt. Hiervoor moet je eerst het fonds overhevelen naar je beursrekening, en dat verloopt via het formulier dat spaarfreakje al vermelde. Daarna kan je het verkopen, doch vanaf 4 cijfers na de komma begint dit problemen te geven. Je zal merken dat er een kleine rest blijft staan. Vervolgens moet je een ander formulier invullen, en dan verkopen zij het en wordt de (minimale) opbrengst aan een goed doel geschonken. Gewoon even de helpdesk hiervoor contacteren.
Omslachtiger dan een fonds verkopen bij Rabobank, maar al bij al kon dit binnen de 2 weken volledig afgehandeld zijn (misschien zelfs nog sneller). Maar ik heb veel tijd verloren omdat ik eerst op vakantie was, en daarna niet wist dat ik die restjes via een formulier moest wegwerken.
Waar je wel nog op moet letten, is dat je het geld nog enkele dagen op de beursrekening laat staan. Dit heeft iets met settlement of zoiets te maken. Anders loop je kans dat je hier ook nog eens op het einde van het jaar taksen op moet betalen.
Hierbij heb ik gekozen voor een verkoop van die 3 (zonder arbitrage) omdat ik het vrijgekomen geld niet meteen opnieuw wilde investeren in de overige fondsen. Zou je toch voor arbitrage kiezen, dan gebeurd de verkoop de 15e van de maand, en kan het zonder kosten, omdat je keyplan blijft bestaan.
Kies je, zoals ik, voor verkoop, dan krijg je wel 9,95 euro kosten per fonds dat je verkoopt. Hiervoor moet je eerst het fonds overhevelen naar je beursrekening, en dat verloopt via het formulier dat spaarfreakje al vermelde. Daarna kan je het verkopen, doch vanaf 4 cijfers na de komma begint dit problemen te geven. Je zal merken dat er een kleine rest blijft staan. Vervolgens moet je een ander formulier invullen, en dan verkopen zij het en wordt de (minimale) opbrengst aan een goed doel geschonken. Gewoon even de helpdesk hiervoor contacteren.
Omslachtiger dan een fonds verkopen bij Rabobank, maar al bij al kon dit binnen de 2 weken volledig afgehandeld zijn (misschien zelfs nog sneller). Maar ik heb veel tijd verloren omdat ik eerst op vakantie was, en daarna niet wist dat ik die restjes via een formulier moest wegwerken.
Waar je wel nog op moet letten, is dat je het geld nog enkele dagen op de beursrekening laat staan. Dit heeft iets met settlement of zoiets te maken. Anders loop je kans dat je hier ook nog eens op het einde van het jaar taksen op moet betalen.
Moest jij niets betalen voor de overheveling naar je beursrekening? Want dan zet je je Keyplan toch stop -en dat kost 9.95 EUR (tenzij je ze al 5 jaar had). En als je ze nadien verkoopt vanuit je beursrekening, moet je toch opnieuw 9.95 EUR betalen voor de verkoop?
Klopt niet. Je betaalt slechts 1x 9,95 euro per fonds. Ik zou het terug moeten opzoeken op welk moment dat was (de overheveling naar de beursrekening of de effectieve verkoop).
Het enige dat er nog wel bijkomt, maar dat heb je overal, zijn beurstaks en indien van toepassing de meerwaardetaks.
Mijn Keyplan heb ik niet stop gezet, ik ben van 10 naar 7 fondsen gegaan, en dat loopt nu nog gewoon door.
Maar zelfs als ik alles zou verkopen, en dus mijn keyplan stopzetten, maakt dat niets uit. je betaalt 9,95 euro per fonds. In dat geval is arbitrage naar 1 fonds misschien wel een betere oplossing.
Met de verkoop van fondsen of een van de voorbeeldportefeuilles bij MeDirect heb ik geen ervaring.
Het enige dat er nog wel bijkomt, maar dat heb je overal, zijn beurstaks en indien van toepassing de meerwaardetaks.
Mijn Keyplan heb ik niet stop gezet, ik ben van 10 naar 7 fondsen gegaan, en dat loopt nu nog gewoon door.
Maar zelfs als ik alles zou verkopen, en dus mijn keyplan stopzetten, maakt dat niets uit. je betaalt 9,95 euro per fonds. In dat geval is arbitrage naar 1 fonds misschien wel een betere oplossing.
Met de verkoop van fondsen of een van de voorbeeldportefeuilles bij MeDirect heb ik geen ervaring.
-
- VIP member
- Contacteer:
Op de effectenrekening/beursrek geldt een INSTAPKOST van 9,95 euro per lijn/fonds. Géén uitstap!
Maar als je binnen de 5j in een KeyPlan een fonds wil verkopen, moet je die 9,95 euro (INSTAP) per lijn/fonds alsnog betalen, omdat je in een KeyPlan geen INSTAPKOST hebt betaald. Eigenlijk ontdoken hahaha....
Zit volgens mij wel logisch in elkaar zeh, als je tenminste zo'n 'logical brain' hebt als ik

Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 10 mei 2018, 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou niet weten waarom je voor elk fonds een apart keyplan zou maken. Dat is voor niets nodig.
Je behoudt alle flexibiliteit, zelfs als je GOGI volgt, door te kiezen voor 1 plan waar x-aantal fondsen inzitten.
Het is alleen als je wenst te verkopen/stoppen met je keyplan binnen de 5 jaar, dat het arbitreren naar 1 fonds voordeliger KAN zijn ipv voor elk fonds de kosten van 9,95 euro te betalen.
En ook hier met de nadruk op KAN, want je betaalt dan 2x de beurstaks van 1,32% bij verkoop !
En wanneer je kiest voor een keyplan per fonds, heb je sowieso die kosten aan je been.
Je behoudt alle flexibiliteit, zelfs als je GOGI volgt, door te kiezen voor 1 plan waar x-aantal fondsen inzitten.
Het is alleen als je wenst te verkopen/stoppen met je keyplan binnen de 5 jaar, dat het arbitreren naar 1 fonds voordeliger KAN zijn ipv voor elk fonds de kosten van 9,95 euro te betalen.
En ook hier met de nadruk op KAN, want je betaalt dan 2x de beurstaks van 1,32% bij verkoop !
En wanneer je kiest voor een keyplan per fonds, heb je sowieso die kosten aan je been.