Keyplan ...
TIP
Keyplan ...
Een Keyplan, waarbij je elke maand/... een vast bedrag stort, is een mooi ding.
Maar het heeft ook een keerzijde. Ik heb eind januari, even voor de mini-crash, mijn eerste Keyplan "verkocht". Formulier ingevuld en opgestuurd. Nu, bijna 6 weken later, is het nog steeds niet verkocht. (Het gaat slechts om één fonds, en geen exotisch.) Ik deed navraag bij de Keytrade helpdesk en daar zeiden ze, twee weken geleden, dat het "enkele weken kon duren" vooraleer het effectief werd verkocht.
Caveat emptor! Het ging in dit geval om een bescheiden bedrag -op dit moment nog bescheidener dan toen- maar als je na vele jaren een ferme som hebt gespaard, kan anderhalve maand of meer wel degelijk een verschil geven. En het opent de deur voor willekeur vanwege de bank.
Maar het heeft ook een keerzijde. Ik heb eind januari, even voor de mini-crash, mijn eerste Keyplan "verkocht". Formulier ingevuld en opgestuurd. Nu, bijna 6 weken later, is het nog steeds niet verkocht. (Het gaat slechts om één fonds, en geen exotisch.) Ik deed navraag bij de Keytrade helpdesk en daar zeiden ze, twee weken geleden, dat het "enkele weken kon duren" vooraleer het effectief werd verkocht.
Caveat emptor! Het ging in dit geval om een bescheiden bedrag -op dit moment nog bescheidener dan toen- maar als je na vele jaren een ferme som hebt gespaard, kan anderhalve maand of meer wel degelijk een verschil geven. En het opent de deur voor willekeur vanwege de bank.
Re: Keyplan ...
Is dat geen 'fondsen probleem' dat je bij alle banken tegenkomt? Om er vanaf te geraken moet je formulieren invullen en opsturen en veel geduld hebben, terwijl je je aandeel of etf gewoon tijdens de beursuren zelf verkoopt...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb een Keyplan omgezet in Keyprivate.
Mijn fondsen waren op een 3tal werkdagen verkocht.
Gewoon nog eens bellen.
Mijn fondsen waren op een 3tal werkdagen verkocht.
Gewoon nog eens bellen.
Raar, zal wel aan het fonds liggen denk ik.
Heb eens wat lijnen verplaatst van mijn Keyplan naar mijn beursrekening via een getekend schrijven in mail.
De transactie is dezelfde dag nog gedaan.
Enkele dagen ok, maar enkele weken ....
Ik weet dat Carmignac iets meer tijd neemt, en misschien Merclin ook.
Heb eens wat lijnen verplaatst van mijn Keyplan naar mijn beursrekening via een getekend schrijven in mail.
De transactie is dezelfde dag nog gedaan.
Enkele dagen ok, maar enkele weken ....
Ik weet dat Carmignac iets meer tijd neemt, en misschien Merclin ook.
Bij bankfondsen en fondsen die je via je broker aan/verkoopt zou je normaal de prijs van de volgende notering (meestal dezelfde avonds, of een van de nachten daarna) moeten krijgen. En het geld zou dan een paar dagen later op je rekening moeten staan.
Voor aandelen en fondsen die je op de beurs koopt is de prijs diegene van het moment van de verkoop. Ook hier zou het geld een paar dagen later op de rekening moeten staan. Sommige brakers laten je toe om reeds dezelfde dag opnieuw te kopen met het geld dat een paar dagen later zal afgerekend worden.
In het geval van deze thread zou ik erop staan dat je 1/ de prijs van de eerste notering na het aanvaarden van het order zou krijgen en 2/ dat dit geld op je rekening geplaatst word met een valutadatum een paar dagen na de verkoop.
Voor aandelen en fondsen die je op de beurs koopt is de prijs diegene van het moment van de verkoop. Ook hier zou het geld een paar dagen later op de rekening moeten staan. Sommige brakers laten je toe om reeds dezelfde dag opnieuw te kopen met het geld dat een paar dagen later zal afgerekend worden.
In het geval van deze thread zou ik erop staan dat je 1/ de prijs van de eerste notering na het aanvaarden van het order zou krijgen en 2/ dat dit geld op je rekening geplaatst word met een valutadatum een paar dagen na de verkoop.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat had ik ook vermeld: dat ik verwachtte dat de verkoop binnen de 1-2 dagen zou plaatsgrijpen, maar het antwoord was dus dat het enkele weken kon duren. Ondertussen dus 6. Ik zal hen vanavond nog eens emailen want ik wil dat de regels duidelijk zijn -anders zal het niet lang meer duren met mijn Keyplannen.
(Het gaat in mijn geval om een DNCA fonds, dus geen Carmignac of Merclin)
(Het gaat in mijn geval om een DNCA fonds, dus geen Carmignac of Merclin)
Bel toch gewoon, dat is een pak efficienter dan mail.
In februari heb ik ook beslist om 3 fondsen uit mijn Keyplan te verkopen, en dit is gegaan zoals Ivesb schrijft.
De 3 fondsen waren enkele dagen later verkocht, op een zeer klein restbedrag na (4 cijfers na de comma).
Op 25/2 heb ik hier opnieuw een verkooporder voor ingegeven, maar deze staan er nog steeds. Ik kan ze ook niet meer annuleren...
De 3 fondsen waren enkele dagen later verkocht, op een zeer klein restbedrag na (4 cijfers na de comma).
Op 25/2 heb ik hier opnieuw een verkooporder voor ingegeven, maar deze staan er nog steeds. Ik kan ze ook niet meer annuleren...
Annetje, die regels met enkele cijfers na de komma kan je laten verwijderen door Keytrade zelf.annetje schreef: ↑6 maart 2018, 15:03 In februari heb ik ook beslist om 3 fondsen uit mijn Keyplan te verkopen, en dit is gegaan zoals Ivesb schrijft.
Formuleer dit via mail en ze sturen een document hiervoor op.
Weer een document....
Ook aan het verplaatsen van de 3 fondsen naar mijn gewone beursrekeningen zijn ook al wat documenten ingevuld.
'k Zal er dan deze week maar eens werk van maken... Bedankt !
Ook aan het verplaatsen van de 3 fondsen naar mijn gewone beursrekeningen zijn ook al wat documenten ingevuld.
'k Zal er dan deze week maar eens werk van maken... Bedankt !
Nee. Ik heb 3 van de 10 fondsen verkocht, zonder gebruik te maken van de arbitrage.
Het is wel de bedoeling om het vrijgekomen geld terug in mijn Keyplan te investeren, maar niet meteen. Het zal geleidelijk aan gebeuren.
Aangezien ik mijn Keyplan nog geen 5 jaar had, moest ik wel 9,95 euro betalen per fonds dat ik verkocht.
De voorbije maanden heb ik eens grondig nagedacht over wat ik wil, welke fondsen, aandelen daarbij horen enz.
Bij de fondsen zat ik met heel wat overlap : 4 Europese fondsen en 3 wereldfondsen. Daarnaast had ik ook nog een mixfonds dat het de laatste tijd heel slecht deed.
De beste heb ik telkens behouden, dus zijn er 3 verkocht.
Het is wel de bedoeling om het vrijgekomen geld terug in mijn Keyplan te investeren, maar niet meteen. Het zal geleidelijk aan gebeuren.
Aangezien ik mijn Keyplan nog geen 5 jaar had, moest ik wel 9,95 euro betalen per fonds dat ik verkocht.
De voorbije maanden heb ik eens grondig nagedacht over wat ik wil, welke fondsen, aandelen daarbij horen enz.
Bij de fondsen zat ik met heel wat overlap : 4 Europese fondsen en 3 wereldfondsen. Daarnaast had ik ook nog een mixfonds dat het de laatste tijd heel slecht deed.
De beste heb ik telkens behouden, dus zijn er 3 verkocht.
Dat zal het verschil zijn, ik heb maar 1 fonds per Keyplan, dus verkopen is voor mij meteen ook afsluiten van de Keyplan-rekening. Ik zal morgen eens horen hoe het zit. Bedankt voor de informatie.
Als ik het hier zo allemaal even lees dan moet ik besluiten dat ik blij ben dat ik met niets maar dan ook niets in zo'n keyplan zit!! Wat een gedoe allemaal. En dat gewoon om wat participaties van wat fondsen te verkopen?! Bureaucratie ten top daar precies:-)!! Op MeDirect geef ik mijn verkooporders in en na max 3 dagen (en dit is dan lang) is de boel daar allemaal de deur uit!! Niet meer of minder... zo moet dat zijn...
Ik heb ze gisteren gebeld en ze vinden mijn email met de vereiste documenten niet terug. (Ik heb 'm nochtans naar het juiste adres verstuurd -via email- en er is geen foutbericht teruggekomen.) De vorige helpdeskmedewerker heeft dus niet eens mijn "dossier" bekeken om te zien wat er fout ging -hij heeft gewoon gemeld dat een maand vertraging niet abnormaal was.
Ik heb dus alles opnieuw verstuurd, samen met de vraag om de koers te rekenen van toen, nu meer dan 6 weken geleden, want ondertussen scheelt dat enkele tientallen euro's.
Wordt vervolgd.
Ik heb dus alles opnieuw verstuurd, samen met de vraag om de koers te rekenen van toen, nu meer dan 6 weken geleden, want ondertussen scheelt dat enkele tientallen euro's.
Wordt vervolgd.