Keyplan van keytradebank
TIP
Keyplan van keytradebank
Hallo
Kan je bij een Keyplan wanneer er winst gemaakt wordt, deze winst verzilveren? Stel dat je start met 20.000 euro en na 1 jaar heb je 20.500 euro in portefeuille. Kan je dan 500 euro naar je zichtrekening sturen?
bedankt voor info!
Kan je bij een Keyplan wanneer er winst gemaakt wordt, deze winst verzilveren? Stel dat je start met 20.000 euro en na 1 jaar heb je 20.500 euro in portefeuille. Kan je dan 500 euro naar je zichtrekening sturen?
bedankt voor info!
Re: Keyplan van keytradebank
Nee, dat blijft binnen het fonds. Je zou dan al moeten gaan verkopen en dat kost je geld.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De bedoeling van Keyplan is om maandelijks bij de sparen in de fondsen. Je aankopen fluctueren dan mee op de grillen van de beurs. En is er een correctie, dan kan je overwegen om extra geld toe te voegen.
Als je maar 500 euro winst maakt op een jaar, in jou voorbeeld, dan heb je het heel pover gedaan, en wellicht gedurende het jaar ook niet meer bijgekocht. Dat is nu net hoe het eigenlijk niet moet.
Als je maar 500 euro winst maakt op een jaar, in jou voorbeeld, dan heb je het heel pover gedaan, en wellicht gedurende het jaar ook niet meer bijgekocht. Dat is nu net hoe het eigenlijk niet moet.
Indeed. Een Keyplan doe je open, ga je structureel een eerder bescheiden bedrag in investeren. En over een jaar of 5 of meer misschien uitstappen. Als het echt moet kun je het liquideren maar beschouw het niet als een spaarrekening.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan dat deels doen, maar niet op de manier dat jij zou willen.
Fondsen in een plan worden aangekocht op de 5de van de maand en verkocht op de 15de van de maand. Dat ligt vast.
Als je keyplan actief is, dan wordt automatisch de 1ste van maand het gekozen bedrag van je zichtrekening overgeheveld naar je keyplan. Je kan ook manueel extra overschrijven naar je keyplan, dat doe je dan best ten laatste de 4de van de maand (want de 5de van de maand gebeuren de aankopen).
Vervolgens kan je 3 dingen doen:
- een bepaald fonds uit je keyplan halen (dit kost 10 EUR indien je dat doet binnen de 5 jaar). Het fonds komt dan op je beleggersrekening en daar kan je het dan volledig of deels verkopen
- je keyplan balanceren, dan worden bepaalde fondsen verkocht op de 5de 15de van de maand en met die cash (blijft in je keyplan) worden dan andere fondsen aangekocht de 5de van de maand
- je keyplan stopzetten, er worden dan geen automatische aankopen meer gedaan, je kan dan herbalanceren waarbij je enkel de verkopen laat doorgaan maar niet de aankopen, je hebt dan wel cash in je keyplan zitten dat niets doet
(je kan bij balanceren niet zelf kiezen welke fondsen en hoeveel te verkopen en aan te kopen, er wordt een voorstel gedaan en dat is te nemen of te laten, je kan dat wel enigszins sturen door de allocatie van de fondsen binnen het keyplan te veranderen)
Als je volledig controle wil over welk fonds, hoeveel en wanneer (ver)kopen, dan kan je dit best manueel doen met je beleggersrekening. Bij Keytrade komen er dan wel kosten bij kijken.
Edit: lees ook even eerder topic waar keyplan vrij gedetailleerd aan bod kwam: beleggen-met-20-euro-per-maand-t29934.h ... an#p503991
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 10 juli 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kleine correctie :EarthNvstr1 schreef: ↑10 juli 2021, 16:28 - je keyplan balanceren, dan worden bepaalde fondsen verkocht op de 5de van de maand en met die cash (blijft in je keyplan) worden dan andere fondsen aangekocht de 5de van de maand
- Aankopen zijn altijd de 5de van de maand
- Verkopen zijn de 15de van de maand
Of enkele dagen later indien in een weekend/feestdag.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad en gecorrigeerd. Bedankt om de fout op te merken!
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 10 juli 2021, 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dit klopt dus niet.
Als je een stuk van een fonds binnen een keyplan verkoopt (bv. door herbalanceren) , dan blijft de cash in het keyplan, niet in "het fonds".
Buiten de belastingen op de verkoop van het fonds, rekent Keytrade daar geen kosten voor aan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De bedoeling is inderdaad gedurende minstens 5 jaar op regelmatige basis een vast bedrag (eventueel manueel aangevuld met extra's) te investeren in een korf van mutual funds.
Dat is zoals het gepresenteerd wordt (buiten "bescheiden bedrag"), maar daarom moet je het niet noodzakelijk zo gebruiken natuurlijk.
Als een spaarrekening beschouwen moet je in ieder geval inderdaad niet doen.
Noch Keytrade zelf, noch iemand op dit forum, noch OP heeft dit enigszins beweerd, lijkt mij.
Ik begrijp dus niet goed waarom je die uitspraak doet in dit kader.
Bedankt om te reageren. Vroeger was het toch wel interessanter toen er nog kasbons waren niet? Je inde het couponnetje en dus nam je de winst. Als je nu belegt in fondsen zie je wel, als het goed gaat, je geld aangroeien maar wat ben je daar mee als je die winst niet kan verzilveren? Of zie ik dat totaal verkeerd?
Ik denk dat topicstarter beter af is met een eigen portefeuille van distributiefondsen die een dividend uitkeren. Dan heeft hij geregeld inkomsten van zijn fondsen zonder iets te moeten verkopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarop baseer je dat ?
De vraag van topicstarter was n.m.i. vrij technisch, dus ik zie niet goed in waarop je je baseert om dit te zeggen.
Los daarvan, stel ik mij ook vragen bij de vraag van topicstarter... 500 EUR winst willen verzilveren na eenmalige inleg van 20.000 EUR met mutual funds lijkt mij niet direct gebaseerd op enige strategie. Maar dat was dan ook maar een voorbeeld om zijn vraag te verduidelijken, neem ik aan.
Naar aanleiding van de ingewikkelde manieren die hierboven beschreven staan om winst van een Keyplan te verzilveren dacht ik er goed aan te doen om een eenvoudige manier voor te stellen om inkomsten uit fondsen te halen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat werd volgens mij reeds aangehaald:
Waarom jij uit TS zijn post opmaakt "dat topicstarter beter af is met een eigen portefeuille van distributiefondsen die een dividend uitkeren", daar stel ik mij vragen bij...EarthNvstr1 schreef: ↑10 juli 2021, 16:28 Als je volledig controle wil over welk fonds, hoeveel en wanneer (ver)kopen, dan kan je dit best manueel doen met je beleggersrekening. Bij Keytrade komen er dan wel kosten bij kijken.
Jij stelt je nogal veel vragen bij reacties van anderen. Laat iedereen gewoon zijn zegje doen zonder altijd bedenkingen te maken.