Keytrade: diefstalpraktijk
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Keytrade: diefstalpraktijk
Wel vreemd dat Fortis nochtans op haar eigen website zegt dat de valutadatum steeds storting + 1 dag is. Ik citeer:disterminator schreef:Onzin: bij zowel Fortis als KBC (Dexia weet ik niet wegens geen klant daar) is de valuta datum van zicht naar spaarrekening -en vice versa- gelijk.dcm78 schreef: Dat is ook zo bij andere financiële instellingen met name Fortis, KBC en Dexia. Ik kan alleen maar zeggen erg tevreden te zijn van Keytrade en een van de allerbeste spelers te zijn op de actuele markt.
Werking
* Renteberekening
Alle stortingen op de Spaarrekening brengen basisrente op vanaf de eerste kalenderdag volgend op de storting. Als u geld opneemt, stopt de basisrente de dag van de opname. Als u echter geld opneemt op de dag van de storting zelf of de dag erna, heeft dit geen invloed op de renteberekening op dit bedrag.
Een opname tast de meest recent gestarte getrouwheidspremie aan, zodat de langstlopende premies ook het langst buiten schot blijven.
Je vindt de info op https://www.fortisbanking.be/portal/start.asp ==> kies voor sparen en beleggingen ==> spaarrekening ==> beschrijving ==> rentevergoeding ! Het is dus wel degelijk na één dag.
en let op de zin begint bij: "ALLE..." (dus ook geld komend intern uit de bank). Of wordt hier letterlijk bedoeld het plaatsen van cash geld? Zou kunnen dat ik dus mijn bron fout interpreteer. Misschien uitleg?
Laatst gewijzigd door Anonymous op 29 oktober 2009, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Infozoeker
alleen al uit commercieel oogpunt is één dag verschil niet eerlijk - ik heb dus het minste probleem in valutering debet en credit D+1
met een beetje geluk is dit met de nieuwe betaalrichtlijn PSD ook verboden; aangezien Wet Poty hierdoor zal vervallen .....
zoals steeds leeft de (gemidelde) Belg op hoop ....
met een beetje geluk is dit met de nieuwe betaalrichtlijn PSD ook verboden; aangezien Wet Poty hierdoor zal vervallen .....
zoals steeds leeft de (gemidelde) Belg op hoop ....
als ze eens een lijst van de banken zouden maken die D+1 toepassen, en die ergens in een donker hoekje van een tabel zouden zetten.
Denk dat er meer banken met D+1 dan met D valuta zijn
Denk dat er meer banken met D+1 dan met D valuta zijn
Indien valutadatum betekent :
- tot wanneer geld rente oplevert
- van wanneer geld rente oplevert,
dan is er bij bv Fortis wel een probleem.
Bij een overschrijving van bv zicht- naar spaarrekening wordt dezelfde dag D als valutadatum opgegeven. Dit zou dan betekenen dat men 2 keer intrest verwerft voor dezelfde dag. Wat een genereuze instellingen zijn onze banken!!!
Ik durf dit inderdaad te betwijfelen. Dus levert geld rente op van data verschillend van valutadata. Wat is dan nog de waarde van valutadata?
Bij een overschrijving van bv zicht- naar spaarrekening wordt dezelfde dag D als valutadatum opgegeven. Dit zou dan betekenen dat men 2 keer intrest verwerft voor dezelfde dag. Wat een genereuze instellingen zijn onze banken!!!
Ik durf dit inderdaad te betwijfelen. Dus levert geld rente op van data verschillend van valutadata. Wat is dan nog de waarde van valutadata?
Op volgende link kan je zien hoe Rabobank.be denkt dat de valutadata moeten toegepast worden.
Ben eens benieuwd als er een groot land zou zijn, waar 2 tijdszones zouden zijn, of men daar eventueel door het verschil in tijdzone een extra dag valuta winst kan doen.
De valuta zou bepaald worden op de aanwezigheid om 00 u 00 van het geld
https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 540#p12540
Ben eens benieuwd als er een groot land zou zijn, waar 2 tijdszones zouden zijn, of men daar eventueel door het verschil in tijdzone een extra dag valuta winst kan doen.
De valuta zou bepaald worden op de aanwezigheid om 00 u 00 van het geld
https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 540#p12540
Tuurlijk. Er zijn er hier die zeggen dat ik onzin verkoop als ik zeg dat Fortis Valuta D+1 toepast. Het staat zelfs zwart op wit op hun website. Trouwens dat een bank d+1 toepast is normaal want de rente loopt op de zichtrekening tot en met de dag dat je het geld overschrijft, en begint de volgende dag te lopen op de spaarrekening. Het is toch normaal dat een financiële instelling niet twee maal een rente kan uitbetalen op hetzelfde bedrag. Ze zouden natuurlijk wel de zichtrekening D-1 en spaarrekening D kunnen maken. Maar dat is hetgene dat je ook al zei. Ik ben het dus eens met je redenering en nogmaals, het staat zwart op wit op de website van Fortis.rob schreef: Indien valutadatum betekent :
De wetgeving op die valuta- en overschrijvingsdata, zou
enige duidelijkheid moeten brengen
zie link in bijlage
https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 342#p15342
zie link in bijlage
https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 342#p15342
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Correctie, ik heb niet gezegd dat het onzin is dat Fortis valuta d+1 toepast, ik heb gezegd dat de valutadata bij een interne overschrijving tussen zicht- en spaarrekening gelijk zijn (want dat heb ik zo op mijn uittreksels vastgesteld !).dcm78 schreef:
Tuurlijk. Er zijn er hier die zeggen dat ik onzin verkoop als ik zeg dat Fortis Valuta D+1 toepast. Het staat zelfs zwart op wit op hun website. Trouwens dat een bank d+1 toepast is normaal want de rente loopt op de zichtrekening tot en met de dag dat je het geld overschrijft, en begint de volgende dag te lopen op de spaarrekening. Het is toch normaal dat een financiële instelling niet twee maal een rente kan uitbetalen op hetzelfde bedrag.
Maar de link van Paul hierboven maakt veel duidelijk (is een rabobank scenario, maar gaat over hetzelfde): de valutadatum slaat op een boekhoukundige verwerking, de rente echter wordt -logischerwijs- niet een dag op de twee rekeningen tegelijk uitgekeerd maar volgens een welgedefinieerde en consistente regel (zie weblink voor verdere details)
Enjoy the party, but dance near the door