Kinderen, bezint eer ge begint
Re: Kinderen, bezint eer ge begint
U begint een hele discussie over iets. Ik discussieer mee. U discussieert met me mee. Wanneer u vast zit zegt u dat het over iets anders gaat het bredere plaatje. Tip voor toekomstige discussies: begin discussie met waarover het gaat niet waarover het niet gaat. Maar vooral: denk vooraleer u schrijft. In uw geval zelfs denk voordat u denkt.EarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2021, 14:34Ach... je moet het veel breder zien...
De staat moet zich niet bezighouden met de (niet-)samenlevingsvorm in het algemeen, dat is waar het om gaat.
Waarom zou bv. werkloosheidsuitkering minder moeten zijn als je samenwoont t.o.v. als je alleen woont ?
Omdat de staat geld tekort heeft, en iemand die niet alleen woont, minder uitgaven heeft : bv. gedeede woonkostenEarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2021, 14:34Ach... je moet het veel breder zien...
De staat moet zich niet bezighouden met de (niet-)samenlevingsvorm in het algemeen, dat is waar het om gaat.
Waarom zou bv. werkloosheidsuitkering minder moeten zijn als je samenwoont t.o.v. als je alleen woont ?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, je bepaart op bepaalde dingen als je samenwoont, maar daartegenover staan mogelijks ook andere/hogere kosten, genotsderving, compromissen moeten maken, ...paul schreef: ↑14 augustus 2021, 15:34Omdat de staat geld tekort heeft, en iemand die niet alleen woont, minder uitgaven heeft : bv. gedeede woonkostenEarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2021, 14:34
Ach... je moet het veel breder zien...
Het is je eigen keuze om wel/niet samen te wonen en dat hoeft niet per se met een levenspartner te zijn.
EarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2021, 14:34Ach... je moet het veel breder zien...
Omdat als je samenwoont bepaalde kosten gedeeld worden ( huur - verwarming - electr.)
Als je alleen woont draai je zelf alleen op voor die kosten..
Je mag al blij zijn dat als je niet werkt, er elke maand geld op je rekening wordt gestort. Er zijn landen als je niet werkt, géén geld, en je kan gaan bedelen..
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, dat begrijpt iedereen denk ik.
Maar die zijn dan mogelijks ook wel minder.
Maar ja, bepaalde dingen zullen meer kosten individueel dan in groep. Dat betwist ik niet. Er is echter ook een keerzijde van de medaille.
Inderdaad.
Is het dan niet logischer dat een werkloosheidsuitkering afhangt van je werkverleden (bijdragen aan het systeem), los van het feit of je samenwoont of niet ?
@ EarthNvstr1.... Een werkloosuitkering is een tegemoetkoming waarvoor elke werkende een bijdrage doet voor de sociale zekerheid.
Om te beletten dat elke werkloze zich in die situatie gaat nestelen en gaat profiteren van de werkende bevolking wordt de uitkering beperkt en is ook dalende met zelfs uitsluiting,en dan val je terug op een uitkering van het OCMW. (Bestaansminimum/leefloon)
https://www.armoedebestrijding.be/wp-co ... efloon.pdf
Als hij alleenstaand is, is hij alleen verantwoordelijk voor zichzelf,
als hij samenwoond heeft hij een zorgplicht voor zijn gezin,al dan niet met kids,en wordt er geacht dat er 2 inkomsten zijn en of ervoor zullen zorgen..
Er zullen nog wel een aantal meer redenen zijn,maar bovenstaande is de voor de hand liggende denk ik.
Als je een vaste kost hebt van 750 euro ( huur verwarm. elec ) met 2 werkende is elk 375 euro.
Als alleenstaande draai je voor die 750 euro alleen op.
Om te beletten dat elke werkloze zich in die situatie gaat nestelen en gaat profiteren van de werkende bevolking wordt de uitkering beperkt en is ook dalende met zelfs uitsluiting,en dan val je terug op een uitkering van het OCMW. (Bestaansminimum/leefloon)
Als hij alleenstaand is, is hij alleen verantwoordelijk voor zichzelf,
als hij samenwoond heeft hij een zorgplicht voor zijn gezin,al dan niet met kids,en wordt er geacht dat er 2 inkomsten zijn en of ervoor zullen zorgen..
Er zullen nog wel een aantal meer redenen zijn,maar bovenstaande is de voor de hand liggende denk ik.
Als je een vaste kost hebt van 750 euro ( huur verwarm. elec ) met 2 werkende is elk 375 euro.
Als alleenstaande draai je voor die 750 euro alleen op.
Laatst gewijzigd door ludo op 14 augustus 2021, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Een "samenwonende" werkloze kan ook een HOGERE uitkering krijgen als bv een alleenstaande, als de partner geen of een heel beperkt inkomen heeft.
een werkloosheidsuitkering is niet bedoeld om daar heel je leven van te kunnen leven. Anders zouden er misschien nog wel heel veel werklozen bijkomen.
een werkloosheidsuitkering is niet bedoeld om daar heel je leven van te kunnen leven. Anders zouden er misschien nog wel heel veel werklozen bijkomen.
Dus mensen hoger zogezegd met echt dan.platin schreef: ↑14 augustus 2021, 11:55Als hoger zelfverklaarde opgeleide taalfouten?
Voilà.
Hoe sommige zich toch snel aangevallen voelen.
De populaire uithangen in het alledaagse leven.
Thuis de populaire uithangen is een ander verhaal.
En nu nog uw vriendin haar verhaal.
Zelf ken ik wel mijn eigen gebreken.
Hoe vaak op het werk en dus nog.
Waar dan wel ik zeg dat.
Dus allereerst, jij ook.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb het over een mogelijk ander systeem, het gaat dus niet over hoe de dingen vandaag zijn
Waarom zou je een zorgplicht moeten hebben tegenover een andere volwassene waarmee je samenwoont ?
Dat kan voor mij dus perfect losgekoppeld worden en het is aan die partners om daarover eventueel een overéénkomst te sluiten.
Ja, en dat kan allemaal zo blijven, alleen zou dat n.m.i. moeten losgekoppeld worden van alleenstaand/samenwonend.ludo schreef: ↑14 augustus 2021, 19:29 @ EarthNvstr1.... Een werkloosuitkering is een tegemoetkoming waarvoor elke werkende een bijdrage doet voor de sociale zekerheid.
Tegenover je kinderen heb je altijd een zorgplicht n.m.i., ongeacht of je alleen woont (met kinderen dan) of dat je samenwoont (meestal met partner - maar niet noodzakelijk).
Waarom zou je een zorgplicht moeten hebben tegenover een andere volwassene waarmee je samenwoont ?
Dat kan voor mij dus perfect losgekoppeld worden en het is aan die partners om daarover eventueel een overéénkomst te sluiten.
Waarom zou een alleenstaande hetzelfde moeten huren als 2 samenwonenden ?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, dat vind ik dus allemaal onzin.
Beschouw ieder persoon gewoon individueel, ongeacht alleenwonend of samenwonend en ongeacht de persoon (of personen) waarmee men eventueel samenwoont.
Inderdaad. Maar daar gaat het niet over.
De werkloosheidsuitkering is gewoon een voorbeeld waar de uitkering afhangt van of je alleen woont of samenwoont.
EarthNvstr1 schreef: ↑14 augustus 2021, 19:51 Ik heb het over een mogelijk ander systeem, het gaat dus niet over hoe de dingen vandaag zijn![]()
Ja, en dat kan allemaal zo blijven, alleen zou dat n.m.i. moeten losgekoppeld worden van alleenstaand/samenwonend.ludo schreef: ↑14 augustus 2021, 19:29 @ EarthNvstr1.... Een werkloosuitkering is een tegemoetkoming waarvoor elke werkende een bijdrage doet voor de sociale zekerheid.
Tegenover je kinderen heb je altijd een zorgplicht n.m.i., ongeacht of je alleen woont (met kinderen dan) of dat je samenwoont (meestal met partner - maar niet noodzakelijk).
Waarom zou een alleenstaande hetzelfde moeten huren als 2 samenwonenden ?
De huurprijs wordt niet bepaald door het aantal personen die er gaan wonen. Of je er nu alleen of met 4 gaat wonen, blijft de huurprijs hetzelfde..
En als je werkt , en dan pas tijdelijk werkloos wordt, het niet de bedoeling kan zijn, dat je dan gaat verhuizen naar een goedkopere woonst.. Verhuizen kost ook veel geld, en mogelijks ook een huurkontrakt verbintenis die je qua termijn moet respecteren.en de bedoeling is dat je dan terug snel werk hebt..
Oei, is dit topic nu ook al een taboe -onderwerp? 
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, maar waarom zou je blijven wonen in een woonst voor 2 personen als je alleen bent ?
Ja, de bedoeling is ook dat je een financiële buffer aanlegt voor als je eens tegenslag hebt, waardoor je niet direct ingrijpende wijzigingen moet doorvoeren.ludo schreef: ↑14 augustus 2021, 20:13 En als je werkt , en dan pas tijdelijk werkloos wordt, het niet de bedoeling kan zijn, dat je dan gaat verhuizen naar een goedkopere woonst.. Verhuizen kost ook veel geld, en mogelijks ook een huurkontrakt verbintenis die je qua termijn moet respecteren.en de bedoeling is dat je dan terug snel werk hebt..