Kleine nieuwbouw of toch ouder huis kopen?
TIP
Kleine nieuwbouw of toch ouder huis kopen?
Wij zitten met twijfele wat we nu met ons budget kunnen kopen.
Situatie : ikzelf 25j , 1700 netto per maand
Vriendin: 26, 1750 per maand
Geen autoleningen of anderen.
We hebbeb 3j gehuurd en wonen nu voorlopig bij haar ouders, op zoek naar een huisje.
Inbreng tussen de 90.000 a 100.000€.
We zijn al naar belfius geweest om te bekijken wat we kunnen lenen, 25j voor 270.000€ zou op bijna 1200€ per maand komen. Wij wouden maar 1200€ per maand afbetalen, indien we echt een droomhuis vinden/bouwen kan dit iets of wat oplopen.
Nu kunnen wij met een budget van ongeveer 375.000€ iets klein bouwen(hob)? Een grond van ongeveer 4a5 are? Huisje met 3 slaapkamers,open keuken,berging .. niets groot, wel gepast voor eventueel 2 kids later
.
Of beter toch een ouder huis kopen van rond de 200.000€ en volledig verbouwen?
Sleutel op de deur catalogen spreken over 200.000€ voor een afgeleverd huid met btw in, maar dat geloven we niet echt.
Alvast bedankt voor jullie info ..
Situatie : ikzelf 25j , 1700 netto per maand
Vriendin: 26, 1750 per maand
Geen autoleningen of anderen.
We hebbeb 3j gehuurd en wonen nu voorlopig bij haar ouders, op zoek naar een huisje.
Inbreng tussen de 90.000 a 100.000€.
We zijn al naar belfius geweest om te bekijken wat we kunnen lenen, 25j voor 270.000€ zou op bijna 1200€ per maand komen. Wij wouden maar 1200€ per maand afbetalen, indien we echt een droomhuis vinden/bouwen kan dit iets of wat oplopen.
Nu kunnen wij met een budget van ongeveer 375.000€ iets klein bouwen(hob)? Een grond van ongeveer 4a5 are? Huisje met 3 slaapkamers,open keuken,berging .. niets groot, wel gepast voor eventueel 2 kids later

Of beter toch een ouder huis kopen van rond de 200.000€ en volledig verbouwen?
Sleutel op de deur catalogen spreken over 200.000€ voor een afgeleverd huid met btw in, maar dat geloven we niet echt.
Alvast bedankt voor jullie info ..
Re: Kleine nieuwbouw of toch ouder huis kopen?
Wij zaten een paar jaar terug in quasi dezelfde situatie.
Ook bij ons was het een afweging: ofwel een grond kopen en een woning bouwen. Ofwel voor minder geld een veel ruimer huis op een grotere lap grond renoveren.
Uiteindelijk gekozen om een woning te renoveren en onze eindafrekening is +-60k minder tov nieuwbouw.
Huis is +-270m² bewoonbare oppervlakte tov +- 160m² bij nieuwbouw, grond is 8,5 are ipv 5 à 6 are.
Ik persoonlijk zou meteen opnieuw kiezen om te verbouwen. Maar wel enkel als je wat goed kan plannen, zelf de handen uit de mouwen wil steken + niet meteen tilt slaat bij tegenslagen.
Ook bij ons was het een afweging: ofwel een grond kopen en een woning bouwen. Ofwel voor minder geld een veel ruimer huis op een grotere lap grond renoveren.
Uiteindelijk gekozen om een woning te renoveren en onze eindafrekening is +-60k minder tov nieuwbouw.
Huis is +-270m² bewoonbare oppervlakte tov +- 160m² bij nieuwbouw, grond is 8,5 are ipv 5 à 6 are.
Ik persoonlijk zou meteen opnieuw kiezen om te verbouwen. Maar wel enkel als je wat goed kan plannen, zelf de handen uit de mouwen wil steken + niet meteen tilt slaat bij tegenslagen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb nog nooit geïnvesteerd in een nieuwbouwwoning.
De ruimte die je krijgt voor een budget van een te renoveren pand ben je voor een nieuwbouwwoning al ruimschoots aan de grond alleen kwijt (als je die ruimte bij een nieuwbouwperceel nog betaalbaar kan vinden).
Nooit spijt van gehad. En als je wat uitkijkt stijgt je gerenoveerde woning (in verhouding tot de totaliteit van de kosten) later ook veel sneller in waarde.
Ik was al 50+ toen ik aan mijn huidige project begon. Dat moet voor jullie dus een koud kunstje zijn.
De ruimte die je krijgt voor een budget van een te renoveren pand ben je voor een nieuwbouwwoning al ruimschoots aan de grond alleen kwijt (als je die ruimte bij een nieuwbouwperceel nog betaalbaar kan vinden).
Nooit spijt van gehad. En als je wat uitkijkt stijgt je gerenoveerde woning (in verhouding tot de totaliteit van de kosten) later ook veel sneller in waarde.
Ik was al 50+ toen ik aan mijn huidige project begon. Dat moet voor jullie dus een koud kunstje zijn.
Je kan ook voor iets tussenin gaan.
Een huis van 5 a 15 jaar is stukken goedkoper dan dat je zelf een nieuwbouw zou neerpoten.
Ideaal als je zelf niet kan renoveren vind ik.
Een huis van 5 a 15 jaar is stukken goedkoper dan dat je zelf een nieuwbouw zou neerpoten.
Ideaal als je zelf niet kan renoveren vind ik.
Idd hebben wij hier ook gedaan 0.5 jaar geleden na eerst bijna 9 jaar een huis van 1951 te renoveren.
Huis was nog niet af maar renoveren is beetje straatje zonder einde.
Ik heb persoonlijk ook geen behoefte om tot mijn 60e achter een kruiwagen te lopen maar das ieders keuze natuurlijk.
Om een oud huis min of meer het comfort van een recentere woning te geven zit je toch al snel aan 300000 a 350000.
En dan nog blijft het een gemaskeerd oud huis.
inderdaad, een oud huis renoveren zal op het einde van de rit vaak quasi even duur uitkomen,
sommigen zeggen: ja, maar ge kunt dan uw kosten spreiden,
ik begrijp dat niet: als ge een nieuwbouw koopt is dat toch met een lening op 20/25 jaar, dus uw kosten zijn daar ook gespreid,
ik begrijp dat niet: als ge een nieuwbouw koopt is dat toch met een lening op 20/25 jaar, dus uw kosten zijn daar ook gespreid,
Niemand zegt dat je moet renoveren in één jaar.
Over mijn eerste pand heb ik zeven jaar gedaan (15de eeuws, drie keer verhuisd in mijn eigen huis maar na 7 jaar was het kosteloos en 100 % van mij).
Niemand zegt dat je alles zelf moet renoveren. Afbreken kan iedereen, die uren heb je al in de pocket. Een vakman bijstaan (materiaal aanbrengen, aangeven, het vuile werk (slijpen, graven,...) is dubbele winst. Je kijkt toe op de werken en je steekt de duurste uren in je zak.
Ik weet niet in wat voor panden jullie willen wonen maar 300.000 € voor een gerenoveerd pand? Mijn laatste pand heb ik gesloopt tot alleen de buitenmuren en het dak er nog stonden. Voor een budget van ong. 120.000 € werd het woonklaar gerenoveerd volgens de laatste standaarden incl. op maat gemaakte keuken, badkamer en parket. Met een budget van 30.000 € werd de volledige tuin (30 are) aangelegd (o.a. 200 m² verharde tuinpaden en terrassen).
Ik heb 270° vrij natuurzicht.
Doe dat maar eens in nieuwbouw. Dan proppen ze een huis van 300.000-400.000 € op een stuk kavel van 4-5 are. Als je de achterdeur opendoet sta je bijna in de tuin van de buren. Het voordeel is wel dat je de gehele zomer gratis kan meegenieten van hun tuinactiviteiten en op de voet kan volgen hoe hun relatie zich ontwikkeld.
(en ik heb twee linkerhanden en ben liever lui dan moe)
Over mijn eerste pand heb ik zeven jaar gedaan (15de eeuws, drie keer verhuisd in mijn eigen huis maar na 7 jaar was het kosteloos en 100 % van mij).
Niemand zegt dat je alles zelf moet renoveren. Afbreken kan iedereen, die uren heb je al in de pocket. Een vakman bijstaan (materiaal aanbrengen, aangeven, het vuile werk (slijpen, graven,...) is dubbele winst. Je kijkt toe op de werken en je steekt de duurste uren in je zak.
Ik weet niet in wat voor panden jullie willen wonen maar 300.000 € voor een gerenoveerd pand? Mijn laatste pand heb ik gesloopt tot alleen de buitenmuren en het dak er nog stonden. Voor een budget van ong. 120.000 € werd het woonklaar gerenoveerd volgens de laatste standaarden incl. op maat gemaakte keuken, badkamer en parket. Met een budget van 30.000 € werd de volledige tuin (30 are) aangelegd (o.a. 200 m² verharde tuinpaden en terrassen).
Doe dat maar eens in nieuwbouw. Dan proppen ze een huis van 300.000-400.000 € op een stuk kavel van 4-5 are. Als je de achterdeur opendoet sta je bijna in de tuin van de buren. Het voordeel is wel dat je de gehele zomer gratis kan meegenieten van hun tuinactiviteiten en op de voet kan volgen hoe hun relatie zich ontwikkeld.
Toen ik 7 jaar geleden mijn huis kocht had ik de keuze tussen een kleine nieuwbouw of mijn huidige OB uit de jaren 70.soja schreef: ↑4 september 2017, 18:42 inderdaad, een oud huis renoveren zal op het einde van de rit vaak quasi even duur uitkomen,
Ik heb eerst de werken gedaan die uiterst noodzakelijk waren (ontbossen tuin, alles reinigen, vervuilde tapijten vernieuwen door nieuwe vloeren, ...)
Daarna heb ik alles waarvoor je subsidies krijgt laten doen (en geloof mij het was vaak kassa kassa kassa!).
Nu zou ik nog een nieuwe badkamer, keuken en inrit moeten aanleggen. Ik heb voor het meeste al geld, maar het dringt niet voor mij. Mijn keuken is eigenlijk op, maar de toestellen werken nog dus... goed genoeg voor mij.
Idem badkamer: totaal verouderd, maar alles werkt nog, dus we kunnen nog even door. Inrit is overal ongelijk, maar we kunnen voort.
Had ik 7 jaar geleden voor een nieuwbouw gekozen dan zat ik nu in een appartementje of rijtjeswoning met 2 slaapkamers op een oppervlakte zo groot als mijn living en keuken die ik nu heb.
Ik verdien nu, louter door indexeringen en acciëniteit pakweg 30% meer dan 7 jaar terug.
Dan had ik ofwel nu veel geld waarmee ik niets kon, ofwel ging ik kijken voor een nieuwe woning.
Ik snap de mensen wel die zeggen "je kan uw kosten spreiden".
Hoeveel mensen moeten hun tuin / terras / inrit ook niet enkele jaren uitstellen omdat ze geen geld hebben. Je kan gewoon weg niet blijven lenen en maar meer en meer afbetalen per jaar.
Huizen blijft idd keuze en smaak het is allemaal duur welke beslissing je ook neemt.Cronos schreef: ↑4 september 2017, 19:05 Niemand zegt dat je moet renoveren in één jaar.
Ligt ook beetje aan werk/leeftijd wij werken alletwee full-time ook nog af en toe weekends en dan heb ik persoonlijk geen zin om het beetje vrije tijd dat over schiet te spenderen om eerst duur een huis te kopen om vervolgens deze weer grotendeels af te breken en terug op te bouwen.
Maar goed dat je dat als enige ongeveer nog zelf mag beslissen in uw leven;-)
Ik werk al heel mijn leven full time en mijn achtereenvolgende partners ook.
Ik heb gewoon steeds de keuze gemaakt om iets (relatief) goedkoop (maar met een gezonde basisstructuur) te kopen zodat je geen spijt hebt iets grondig te moeten afbreken.
Liever korte pijn dan een heel leven gebonden te zijn aan bank x of y waardoor je in je leven niet altijd vrij de keuzes kan maken die je wenst.
En als je wat doordacht handelt (en met wat meeval) is alleen het eerste project relatief wat zwaar om te dragen en financiert dit gewoon de volgende stappen. Je moet gewoon de bal aan het rollen krijgen.
Inderdaad, een persoonlijke keuze.
Ik heb gewoon steeds de keuze gemaakt om iets (relatief) goedkoop (maar met een gezonde basisstructuur) te kopen zodat je geen spijt hebt iets grondig te moeten afbreken.
Liever korte pijn dan een heel leven gebonden te zijn aan bank x of y waardoor je in je leven niet altijd vrij de keuzes kan maken die je wenst.
En als je wat doordacht handelt (en met wat meeval) is alleen het eerste project relatief wat zwaar om te dragen en financiert dit gewoon de volgende stappen. Je moet gewoon de bal aan het rollen krijgen.
Inderdaad, een persoonlijke keuze.
wij twijfelden voor de eigen woning ook tussen nieuwbouw en verbouwen. (een appartement en geen huis maar dat maakt niet uit).
Om dezelfde reden als hierboven kozen we voor een renovatie : nieuwbouw app zijn duur en echt niet groot en die staan tegenwoordig ook dicht bij elkaar zodat je op het terras 0 privacy hebt.
We hebben nu meer m2 dan een gemiddeld huis (300m2), en hebben 100% privacy wat inkijk betreft.
We hebben dat wel allemaal in 1x gedaan en zijn er pas ingetrokken nadat het geschilderd was.
Hier een heleboel linkerhanden onder 1 dak dus alles werd uitbesteed.
Maar dat is een keuze die elk voor zich moet maken, wij wilden niet jaren in de werken zitten en aangezien we toch niets zelf kunnen moest dat toch door vakmannen gebeuren dus kwamen ze dan wat ons betreft maar ineens allemaal over de vloer
Om dezelfde reden als hierboven kozen we voor een renovatie : nieuwbouw app zijn duur en echt niet groot en die staan tegenwoordig ook dicht bij elkaar zodat je op het terras 0 privacy hebt.
We hebben nu meer m2 dan een gemiddeld huis (300m2), en hebben 100% privacy wat inkijk betreft.
We hebben dat wel allemaal in 1x gedaan en zijn er pas ingetrokken nadat het geschilderd was.
Hier een heleboel linkerhanden onder 1 dak dus alles werd uitbesteed.
Maar dat is een keuze die elk voor zich moet maken, wij wilden niet jaren in de werken zitten en aangezien we toch niets zelf kunnen moest dat toch door vakmannen gebeuren dus kwamen ze dan wat ons betreft maar ineens allemaal over de vloer
Het is een moeilijke keuze. Indien je vandaag de dag een huis renoveert van het jaar 1970, dan is het binnen 50jaar reeds 100 jaar oud. Het is misschien heel simpel voorgesteld, maar het is zo. Een nieuwbouw is dan weer zoveel duurder terwijl je in de meeste gevallen minder grondoppervlakte hebt. Ik zou het ook niet weten..
ja, een huis van 100 jaar oud of nog meer, daar kom je mee weg als het een oude, karaktervolle boerderij is in de ardennen, voor de rest vrees ik van niet, op een bepaald moment zal het toch eens compleet "op" zijn,
Wij hebben indertijd een oud(er) huis met grote tuin gekocht voor een vrij laag bedrag. In principe was het onmiddellijk bewoonbaar. We hebben voor we verhuisden toch enkele verbeteringswerken laten uitvoeren om het voor ons aangenamer te maken. In de loop der jaren, lieten we nog een aantal renovatiewerken doen, naarmate het nodig was ivm slijtage en naarmate ons budget het toeliet.
Behalve verven en behangen, wat we zelf konden, moesten we voor alles vakmensen laten komen. Toch is het uiteindelijk veel goedkoper uitgekomen dan wat een nieuwbouw ons zou gekost hebben en intussen heeft ons huis ook een veel hogere waarde.
Ik weet niet of de situatie overal vergelijkbaar is als in mijn woonomgeving.
Maar de belangrijkste redenen waarom we ons momenteel zeer gelukkig voelen dat we toen die keuze hebben gemaakt zijn de volgende :
-Wij wonen vlak bij het centrum van onze gemeente, op wandelafstand van alle faciliteiten, en mét een grote tuin.
-Dit in tegenstelling tot anderen met een nieuwbouw; want bouwgronden liggen steeds verder van het centrum en zij hebben voor àlles hun auto nodig. En ze hebben geen privacy in hun tuin doordat die te klein is; want de nochtans dure bouwpercelen worden steeds kleiner.
Behalve verven en behangen, wat we zelf konden, moesten we voor alles vakmensen laten komen. Toch is het uiteindelijk veel goedkoper uitgekomen dan wat een nieuwbouw ons zou gekost hebben en intussen heeft ons huis ook een veel hogere waarde.
Ik weet niet of de situatie overal vergelijkbaar is als in mijn woonomgeving.
Maar de belangrijkste redenen waarom we ons momenteel zeer gelukkig voelen dat we toen die keuze hebben gemaakt zijn de volgende :
-Wij wonen vlak bij het centrum van onze gemeente, op wandelafstand van alle faciliteiten, en mét een grote tuin.
-Dit in tegenstelling tot anderen met een nieuwbouw; want bouwgronden liggen steeds verder van het centrum en zij hebben voor àlles hun auto nodig. En ze hebben geen privacy in hun tuin doordat die te klein is; want de nochtans dure bouwpercelen worden steeds kleiner.
Nieuwbouw is sowieso duurder dan een verbouwing van een "oudere" woning. Kijk alleen al maar naar het BTW tarief 21% vs 6%.
Verder ben je bij nieuwbouw verplicht om conform de nieuwe bouwnormen te bouwen. Dit jaagt de kostprijs ook enorm de hoogte in. Bij een verbouwing van een "oude" woning heb je meer vrijheid en kan je zelf de afweging maken of een bepaalde investering al dan niet rendabel/of de moeite is.
Wil je de woning van je "dromen" bouwen, dan ben je verplicht om in te zetten op nieuwbouw.
Ik denk evenwel dat voor de meeste (zo niet alle) mensen zo'n droomwoning niet haalbaar is. Het zal altijd een compromis, rekening houdend met het budget, blijven. Wat is trouwens een droomwoning?
Verder ben je bij nieuwbouw verplicht om conform de nieuwe bouwnormen te bouwen. Dit jaagt de kostprijs ook enorm de hoogte in. Bij een verbouwing van een "oude" woning heb je meer vrijheid en kan je zelf de afweging maken of een bepaalde investering al dan niet rendabel/of de moeite is.
Wil je de woning van je "dromen" bouwen, dan ben je verplicht om in te zetten op nieuwbouw.
Ik denk evenwel dat voor de meeste (zo niet alle) mensen zo'n droomwoning niet haalbaar is. Het zal altijd een compromis, rekening houdend met het budget, blijven. Wat is trouwens een droomwoning?