koolstof dampkapfilter
koolstof dampkapfilter
Ik verneem van mijn keukenleverancier dat in een nieuwbouw niet meer met een buis voor afvoer van de hete lucht van de dampkap mag gewerkt worden.
Voor mij kan het wel nog want het gaat om een verbouwing..
Het alternatief, een koolstof filter, zou volgens dezelfde leverancier elke 4 maanden moeten vervangen worden en zou rond de 30 a 40 euro per exemplaar kosten.
De dampkap is een AEG pull out vlakschermkap.
Heeft iemand ervaring hiermee ?
Is de vervanging elke 4 maanden realistisch als inschatting ?
Zijn er witte producten voor te koop ?
Ik zie als voordeel dat dan de warmte die je produceert door te koken in huis blijft.
Maar de prijs lijkt me daarentegen hoog voor dit pleziertje.
Als ik me niet vergis kan je de filter gewoon uitwassen als je met een buis voor afvoer werkt ? Dan is er geen extra kost meer na de plaatsing..
Voor mij kan het wel nog want het gaat om een verbouwing..
Het alternatief, een koolstof filter, zou volgens dezelfde leverancier elke 4 maanden moeten vervangen worden en zou rond de 30 a 40 euro per exemplaar kosten.
De dampkap is een AEG pull out vlakschermkap.
Heeft iemand ervaring hiermee ?
Is de vervanging elke 4 maanden realistisch als inschatting ?
Zijn er witte producten voor te koop ?
Ik zie als voordeel dat dan de warmte die je produceert door te koken in huis blijft.
Maar de prijs lijkt me daarentegen hoog voor dit pleziertje.
Als ik me niet vergis kan je de filter gewoon uitwassen als je met een buis voor afvoer werkt ? Dan is er geen extra kost meer na de plaatsing..
Re: koolstof dampkapfilter
https://www.support.emea.electrolux.com ... __longlife
Koostoffilters van NOVY kan je regenereren door ze één uur in de oven te steken.
https://www.novy.be/nl/waarom-een-novy- ... ock-filter
Koostoffilters van NOVY kan je regenereren door ze één uur in de oven te steken.
https://www.novy.be/nl/waarom-een-novy- ... ock-filter
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De filter kan tot 12x toe geregenereerd worden in de oven (gedurende een uur op 120°C).
Dat is ook niet echt gratis.
Al bij al denken we hier om toch afvoer met een buis te nemen. Maar ik weet niet echt of dat het beste idee is.
Dat is ook niet echt gratis.
Al bij al denken we hier om toch afvoer met een buis te nemen. Maar ik weet niet echt of dat het beste idee is.
Afvoer met een buis is nog altijd het beste, enkel zien dat de motor krachtig genoeg is als de uitlaatbuis lang is. Beste buis is van plastiek ( gladde binnenkant voor vlotte luchtstroming ) en beter dan die flexibele geribbelde afvoerbuizen.
Een gewone droogkast met uitlaat is ook nog altijd het beste,en beter dan condensdroger of andere prutsen..
Maar je kan je natte was, nog altijd aan de draad hangen of een droogrek.
Een gewone droogkast met uitlaat is ook nog altijd het beste,en beter dan condensdroger of andere prutsen..
Maar je kan je natte was, nog altijd aan de draad hangen of een droogrek.
Lloyd Alter, een Canadese eco-architect, schrijft vaak over dampkappen. Hij is nogal een groene jongen en dus bezorgd om energieverbruik, maar desodanks blijft zelfs hij toch eerder neigen naar een afvoerbuis omdat hercirculerende dampkappen zelden genoeg particulaten uit de lucht kunnen filteren om een gezond binnenklimaat te behouden.
Overigens is het technisch mogelijk om zelfs met een ouderwetse afvoerbuis naar biuten de passiefhuis-standaard nog te halen.
Belangrijke aandachtspunten: zo recht en kort mogelijke afvoerbuis (elke bocht zorgt voor een enorm energieverlies), efficiënte motor en een dampkap die - indien mogelijk - breder en dieper is dan de kookplaat zelf en er niet te ver boven hangt. Dat laatste is in moderne open keukens met enorme kookeilanden helaas een zeldzaamheid geworden.
Paar voorbeelden:
https://www.treehugger.com/kitchen-desi ... ut-it.html
https://www.mnn.com/your-home/remodelin ... entilation
https://www.mnn.com/your-home/remodelin ... exhausting
Overigens is het technisch mogelijk om zelfs met een ouderwetse afvoerbuis naar biuten de passiefhuis-standaard nog te halen.
Belangrijke aandachtspunten: zo recht en kort mogelijke afvoerbuis (elke bocht zorgt voor een enorm energieverlies), efficiënte motor en een dampkap die - indien mogelijk - breder en dieper is dan de kookplaat zelf en er niet te ver boven hangt. Dat laatste is in moderne open keukens met enorme kookeilanden helaas een zeldzaamheid geworden.
Paar voorbeelden:
https://www.treehugger.com/kitchen-desi ... ut-it.html
https://www.mnn.com/your-home/remodelin ... entilation
https://www.mnn.com/your-home/remodelin ... exhausting
Best volledig je tracé in PVC of HDPE buis leggen en die soepele geribde slangen compleet mijden. Omwille van lokale drukverliezen en ophopen van vet en vuil.
Als je plaats hebt om groter dan d110mm te gaan, leg dan gerust een d125mm. Is nooit verloren, integendeel.
In een nieuw, luchtdicht huis, ga je wel het afzuigdebiet moeten compenseren want met alle ramen en deuren gesloten maak je het de dampkap motor ook knap lastig. Raam openzetten of een rooster in raam of deur dat je kan openen/sluiten.
Als je het niet doet en je hebt nog een klassieke houtstoof ga je nogal wat rook binnenhalen anders.
Als je plaats hebt om groter dan d110mm te gaan, leg dan gerust een d125mm. Is nooit verloren, integendeel.
In een nieuw, luchtdicht huis, ga je wel het afzuigdebiet moeten compenseren want met alle ramen en deuren gesloten maak je het de dampkap motor ook knap lastig. Raam openzetten of een rooster in raam of deur dat je kan openen/sluiten.
Als je het niet doet en je hebt nog een klassieke houtstoof ga je nogal wat rook binnenhalen anders.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Ik heb een dampkap met recirculatie gehad in een huis zonder mechanische ventilatie (type C+/D) en dat raad ik je echt niet aan. De filters werken wel, dus vet en geur worden uit de wasem verwijderd, maar kooklucht is vochtige lucht, dus zonder verluchting wordt je keuken behoorlijk klam, soms condens op de ramen, ... In de zomer staan de deuren hier open en is dat geen probleem, maar in de winter moet je voor de duur van het koken een raam of deur openen en kan je in een koud huis eten.
Als je wel ventilatie hebt, en een bijhorende luchtdichte woning, zal je ventilatiesysteem zorgen voor het verversen van de lucht, dus dan zou ik die recirculatie wel overwegen.
Als je wel ventilatie hebt, en een bijhorende luchtdichte woning, zal je ventilatiesysteem zorgen voor het verversen van de lucht, dus dan zou ik die recirculatie wel overwegen.
-
anonymous
Er is nog altijd geen wet die zegt dat het niet meer mag! Je mag nog steeds met een klassieke dampkap werken.
Het klopt wel dat het afgeraden wordt. Voornamelijk door het ventilatiesysteem, zeker als je voor een systeem D gaat.
Een ventilatiesysteem gaat (afhankelijk van type C of D) de lucht in je woning op peil houden. Als je dan een grote dampkap aanzet die lucht naar buiten trekt, heb je kans dat het uit balans geraakt.
Maar ook dit is eventueel op te lossen door nog een extra aanvoer van buiten naar binnen, die je kan laten openen met een relay telkens je de dampkap opzet en sluit als die afgaat.
Het systeem van recirculatie-dampkappen ziet er op papier inderdaad mooi uit:
* Lucht wordt afgezogen boven het fornuis, gaat door filters en de gereinigde lucht komt er onderaan weer uit.
* Je blaast geen warme lucht naar buiten
Waarschijnlijk zal dat wel goed werken, maar ondanks het regelmatig reinigen van filters, zou ik het toch wel eens willen zien na x aantal jaar hoe het er vanbinnen uitziet.
Ik heb bij mijn renovatie gekozen om te werken met de klassieke afvoer naar buiten omwille van het vocht. Daar had de keukenverkoper voor gewaarschuwd.
Ik heb wel geen ventilatiesysteem, dan kan het wel anders liggen.
Ik heb wel geen ventilatiesysteem, dan kan het wel anders liggen.
door anonymous » 52 minuten geleden
Er is nog altijd geen wet die zegt dat het niet meer mag! Je mag nog steeds met een klassieke dampkap werken.
dat klopt, maar er is wel wet dat je uitlaat van de dampkap geen reukhinder mag veroorzaken voor de buren.
dat klopt, maar er is wel wet dat je uitlaat van de dampkap geen reukhinder mag veroorzaken voor de buren.
Het probleem van een dampkap met afvoer is niet alleen verlies van warmelucht en ventilatie-imbalans als de dampkap aan staat, maar ook het permanente gat in je isolatieschil, zéker als lucht vrij kan binnen en buitenstromen. Hiervoor bestaan (dure) systemen die het afvoergat luchtdicht afsluiten als de dampkap niet aanstaat, maar dan nog blijft het een koudebrug in de muur.
Dat gezegd zijnde, in onze woning met "C+" ventilatie (vraaggestuurd) hebben we ook een gewone klassieke dampkap met afvoer. Zoals dw aanhaalt creëert een recirculatiedampkap wellicht nog steeds meer problemen dan het er oplost.
Dat gezegd zijnde, in onze woning met "C+" ventilatie (vraaggestuurd) hebben we ook een gewone klassieke dampkap met afvoer. Zoals dw aanhaalt creëert een recirculatiedampkap wellicht nog steeds meer problemen dan het er oplost.
Er zijn van die afdek rooster/lamel klepjes ( in plastiek en aluminium ) speciaal voor dampkappen/droogkasten met uitlaat naar buiten die je buiten op de buis of tegen de gevel kunt plaatsen, Kost plastiek 15 euro en alu. 30/35 euro. Zodat de wind nooit naar binnen kan blazen.
Ik doelde dus op twee vormen van warmteverlies:
Convectieverlies: zo'n simpel klepje is totaal niet luchtdicht, er kan dus nog steeds opgewarmde binnenlucht naar buiten vloeien.
Stralingsverlies: zelfs een luchtdicht deksel heeft geen noemenswaardige isolatiewaarde in vergelijking met vele centimers isolatiemateriaal in de muur, dus een koudebrug die condensatie kan veroorzaken met alle gevolgen vandien.
Convectieverlies: zo'n simpel klepje is totaal niet luchtdicht, er kan dus nog steeds opgewarmde binnenlucht naar buiten vloeien.
Stralingsverlies: zelfs een luchtdicht deksel heeft geen noemenswaardige isolatiewaarde in vergelijking met vele centimers isolatiemateriaal in de muur, dus een koudebrug die condensatie kan veroorzaken met alle gevolgen vandien.
In de uitgang van mijn dampkap zit een afsluitklepje dat pas open gaat als mijn dampkap aanslaat. Dus als mijn dampkap niet aanstaat is de uitgang afgesloten,en kan er dus ook geen warme lucht naar buiten, of zal op zen minst te verwaarlozen zijn.
Ik kan dit klepje wel als ik wil permanent laten open staan, zonder dat de dampkap draait.
Ik kan dit klepje wel als ik wil permanent laten open staan, zonder dat de dampkap draait.
Zo'n klep is enkel luchtdicht wanneer er koude lucht van buiten naar binnen zou willen en niet omgekeerd. Aangezien men voor een epb verslag (is dat verplicht bij renovatie?) de luchtdichtheid test met je huis in over-en onderdruk wordt zo'n klep dus aanzien als een "permanent gat" in je gevel.ludo schreef: ↑27 september 2018, 16:15 In de uitgang van mijn dampkap zit een afsluitklepje dat pas open gaat als mijn dampkap aanslaat. Dus als mijn dampkap niet aanstaat is de uitgang afgesloten,en kan er dus ook geen warme lucht naar buiten, of zal op zen minst te verwaarlozen zijn.
Daarboven zijn zo'n kleppen meestal gemaakt van metaal, wat een uitstekende geleider van warmte is, waardoor je nog meer energieverlies krijgt.