Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Koopwaardige aandelen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3505 berichten
  • Pagina 163 van 234
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • …
  • 234
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
VLblokpate
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker
Berichten: 820
Lid geworden op: 02 feb 2022

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door VLblokpate » 29 juni 2022, 18:57

EarthNvstr1 schreef: ↑29 juni 2022, 18:42
Bae1 schreef: ↑29 juni 2022, 18:23 Is een hoge werkloosheid niet een voorwaarde/symptoom vooraleer je van stagflatie kan spreken?
Ik denk het niet.
Stagflatie = inflatie + vertraging (of negatieve) economische groei
Inderdaad, het is een "onlogisch" verschijnsel: geen economische groei en toch hoge inflatie. Op basis van het verleden is het een situatie waar we niet graag inzitten, en waar we moeilijk uit geraken wanneer we er eenmaal inzitten. Men wil dan immers de inflatie naar beneden krijgen, door korte termijnrente te verlagen, en dat veroorzaakt extra inkrimping.

Morgen eindigt Q2. Het is mogelijk dat dan blijkt dat US in een technische recessie zit (2 opeenvolgende kwartaal van inkrimping). Voorlopig nog geen reden tot grote paniek aks het zover is, maar het is niet ideaal.
Omhoog

ignition
VIP member
VIP member
Berichten: 1504
Lid geworden op: 28 mar 2017
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door ignition » 29 juni 2022, 19:49

Denfi schreef: ↑29 juni 2022, 17:26 Of u nu niet of wel mee gaat in de redenering, het feit blijft dat we gelijk hadden.
En toen kregen we ook van die kinderachtige reactie of we onze glazen bol niet wilden verkopen ed.
Ik ga er vanuit dat dit zal uitmonden tot een stagflatie. Dit zal nu weer worden weg gelachen.
Als het dan toch gebeurd zal het weer krenten uit de pap zijn zeker.
En dan verschieten dat mensen weg blijven van dit forum.
Knap dat je zo overtuigd bent van je voorspellende gaven maar je lijkt wel vaker een salami-crash te voorspellen. De vorige keer was je voorspelling iets minder accuraat.
Denfi schreef: ↑12 maart 2020, 09:19 Ik koop zeker nog niks bij. 2 weken geleden had ik al het vermoeden dat we aan een salami-crash zitten. Toekomst zal uitwijzen of mijn vermoede klopte.
Omhoog

Umi
VIP member
VIP member
Berichten: 2163
Lid geworden op: 02 okt 2014
Contacteer:
Contacteer Umi
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door Umi » 29 juni 2022, 22:19

Macro economie heeft hier weinig te zoeken denk ik beste vrienden. (so boring)
Ik ben zeker dat op investopedia een definitie staat van stagflatie ;D


Om verder door te bomen over Carvana...
Die obligatie van 10,25% vervalt dus in 2030. Er is overigens ook een redemption optie vanaf 2025.
William Blair conference call met wat toelichting over de Adesa acquisitie & 'reorganisatie' ->> https://wsw.com/webcast/blair66/cvna/1924272
We expect our focus on profitable growth, SG&A leverage, and a return to >$4,000 total GPU to lead to significant positive EBITDA for the full year 2023.*
In hun 2 oudste cohorts zitten ze reeds aan +4% Ebitda-marge. 5 vd 9 cohorts zitten aan een positieve Ebitda-marge.
Rob Vinal ging uit van een LT net margin van 8%, ik ben al tevreden met de helft ;D
De hamvraag is hoe snel ze gaan kunnen groeien zonder cash te verbranden.


oh btw; Hun 'vending machines' nog vergeten te vermelden. Telt meer als reclamestunt uiteraard, zo hebben ze er 29 dacht ik.
https://www.youtube.com/watch?v=_rcJDsiNiKI
Omhoog

Gebruikersavatar
Denfi
Hero Member
Hero Member
Berichten: 851
Lid geworden op: 09 mei 2015
Contacteer:
Contacteer Denfi
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door Denfi » 30 juni 2022, 00:00

Sorry Umi, laatste keer en dan ben ik weg. Ik zou trouwens Umicore in het oog houden. Onlangs is daar interne een deel aandelen ingekocht ;)
ignition schreef: ↑29 juni 2022, 19:49
Knap dat je zo overtuigd bent van je voorspellende gaven maar je lijkt wel vaker een salami-crash te voorspellen. De vorige keer was je voorspelling iets minder accuraat.
Denfi schreef: ↑12 maart 2020, 09:19 Ik koop zeker nog niks bij. 2 weken geleden had ik al het vermoeden dat we aan een salami-crash zitten. Toekomst zal uitwijzen of mijn vermoede klopte.
Bedankt om mij weer belachelijk te willen maken. Ik heb niks gezegd dat over een "voorspellende gave".Ik ga mij ook niet meer verdedigen want vind het te vermoeiend en ben het ook gewoon beu. Tijd om terug naar mijn grot te begeven voor mijn zomerslaap. Ik wens je het beste.
Omhoog

Sam321
Full Member
Full Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 jan 2022
Contacteer:
Contacteer Sam321
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door Sam321 » 30 juni 2022, 13:49

KBC staat wel interessant om bij te kopen net zoals ASMl (veel pieken en dalen)
Omhoog

contextbinder
Hero Member
Hero Member
Berichten: 782
Lid geworden op: 27 dec 2013
Contacteer:
Contacteer contextbinder
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door contextbinder » 1 juli 2022, 18:58

Eens polsen of er animo is voor:

- ambp
- BASF
- Berk
- REC
- KBCA
- bac
Omhoog

TikTak
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 10 jun 2021

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door TikTak » 1 juli 2022, 23:12

Voorlopig koop ik niets (buiten maandelijks IWDA) en ik heb niet veel zin in Belgische/Europese aandelen. Als ik iets zou kopen uit het lijstje zou het KBCA zijn.
Omhoog

el perro
VIP member
VIP member
Berichten: 1124
Lid geworden op: 03 jan 2009
Contacteer:
Contacteer el perro
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door el perro » 2 juli 2022, 17:15

contextbinder schreef: ↑1 juli 2022, 18:58 Eens polsen of er animo is voor:

- ambp
- BASF
- Berk
- REC
- KBCA
- bac
Als je al zoveel aandelen hebt als ik in uw signature zie, zou ik er toch niet nog nieuwe bijkopen!
Ik zeg er wel direct bij dat het aantal lijnen in mijn portefeuille in toom houden ook niet mijn sterkste kant is

Wat kbca (die je al hebt) betreft, banken floreren als de intrest stijgt, extra winst
Maar ook: recessie = meer wanbetalingen
Zeer groot nadeel aan een bank: de rekeningen zijn een black box.
Omhoog

el perro
VIP member
VIP member
Berichten: 1124
Lid geworden op: 03 jan 2009
Contacteer:
Contacteer el perro
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door el perro » 2 juli 2022, 17:40

Umi schreef: ↑29 juni 2022, 16:18 Iemand al eens naar Carvana gekeken?
https://www.marketscreener.com/quote/st ... inancials/

-> Online car dealer. Koop/verkoopt de wagens. Ze bieden ook leningen aan die ze herverpakker & doorverkopen. Risico is dus niet voor hun... -> waar hebben we dat nog gehoord :P & ze experimenteren nu ook met verzekeringen.
Ik moet erbij zeggen HIGH RISK -- > negatieve cashflows + hoge schuld(en rentekosten)
-> kans op een total loss, maar ook op een x10 of meer.

...
Ken het bedrijf niet, maar ik baseer me op wat je schrijft.

"You only find out who is swimming naked when the tide goes out"
Zwakke balans, negatieve cashflow, hoge schulden aan 10,25% : dit bedrijf zwemt in zijn blootje.
En zuchtje wind en het valt om.

Je schrijft ook:
+ Adesa acquisitie biedt de ruimte om hun omzet x3 te doen, mits 1B extra investeringen.
Wel, dat geld hebben ze niet. Ze kunnen dus hun businessplan niet uitvoeren.
Ze moeten al elk jaar $330M vinden om intrest op een deel van hun schuld te betalen.

Misschien heeft het wel een echt goed businessmodel, maar dan nog kan het in nood raken door geldgebrek.
Een redding met extra kapitaal gaat dan ten koste van de bestaande aandeelhouders. A la fagron, een bedrijf dat graag "scherp aan de wind" zeilde (noodkapitaalverhoging in 2016), of nyrstar.


Kan natuurlijk goed uitdraaien, als 30% geshort is,
kan het GameStop scenario zich herhalen.
Maar om daar nu op te rekenen...

Als ik 1 ding geleerd heb als investeerder, is het dat een stevige balans echt wel belangrijk is.
Omhoog

Umi
VIP member
VIP member
Berichten: 2163
Lid geworden op: 02 okt 2014
Contacteer:
Contacteer Umi
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door Umi » 2 juli 2022, 22:58

el perro schreef: ↑2 juli 2022, 17:40
Ken het bedrijf niet, maar ik baseer me op wat je schrijft.

"You only find out who is swimming naked when the tide goes out"
Zwakke balans, negatieve cashflow, hoge schulden aan 10,25% : dit bedrijf zwemt in zijn blootje.
En zuchtje wind en het valt om.

Je schrijft ook:
+ Adesa acquisitie biedt de ruimte om hun omzet x3 te doen, mits 1B extra investeringen.
Wel, dat geld hebben ze niet. Ze kunnen dus hun businessplan niet uitvoeren.
Ze moeten al elk jaar $330M vinden om intrest op een deel van hun schuld te betalen.

Misschien heeft het wel een echt goed businessmodel, maar dan nog kan het in nood raken door geldgebrek.
Een redding met extra kapitaal gaat dan ten koste van de bestaande aandeelhouders. A la fagron, een bedrijf dat graag "scherp aan de wind" zeilde (noodkapitaalverhoging in 2016), of nyrstar.


Kan natuurlijk goed uitdraaien, als 30% geshort is,
kan het GameStop scenario zich herhalen.
Maar om daar nu op te rekenen...

Als ik 1 ding geleerd heb als investeerder, is het dat een stevige balans echt wel belangrijk is.
Misschien had ik de liquiditeiten ook moeten meedelen :)

Ik schreef eerder dat ze aan 80USD een KV hebben doorgevoerd, waarbij er 1,25B werd opgehaald. Daarnaast werd er 1B extra geleend bovenop de acquisitiekost.
Net Debt(e) is zo'n 7B, maar ze hebben na hun laatste financieringsronde zo'n 2,5B aan cash + 'revolving credit' wat ze nog kunnen aanspreken (samen +-3B liquiditeit). Dan is er nog 1,9B aan upledged assets die ze als onderpand kunnen gebruiken.

Hun LT debt is gefinancierd met unsecured notes. Eerste tranche vervalt pas in 2025, de laatste in 2030.
Dan is er nog een deel ST debt met hun inventory als onderpand(floor plan facility).

Tot enkele maanden terug was de prioriteit GROEI ten alle kost.
https://investors.carvana.com/~/media/F ... 022-v1.pdf
Als de wereld rond u veranderd, moet je als bedrijf mee & de focus ligt in de nabije toekomst op cashgeneratie. Er zijn weinig business die kunnen groeien aan +- 100%CAGR zonder extern kapitaal nodig te hebben.
Soit, die extra 1B die nodig is om de capaciteit x3 te laten gaan tov de huidige, heeft men op KT zeker niet nodig. Met de 3 nieuwe IRC's & met de assets van Adesa die wel reeds bruikbaar zijn, kan de capaciteit al van 800k (eind 2021) naar 1,4M. Na de uitbouw van Adesa kan dit naar +3,2M. Te denken dat Carvana steeds vooruit investeert & in 2021 'slechts' 425k units verkocht & men nu dus zeker voldoende capaciteit heeft om minstens de verdubbelen in sales zonder grote kosten.

- Capex gaat van 200M in Q1 (140M per kwartaal in 2021) naar 50M/kwartaal volgens hun begroting;
• ~$10m maintenance
• ~$15m priority growth
• ~$25m elective growth

- SG&A-kosten zullen omlaag gaan -> 2500 man laten gaan. Minstens 100M aan SG&A besparing op jaarbasis.

- Synergieën met Adesa; logistiek + infrastructuur + de cashgeneratie uit Adesa.


Op een GME scenario reken ik niet, maar daar wil ik gerust voor tekenen :)
Omhoog

Cashfl0w
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jul 2020
Contacteer:
Contacteer Cashfl0w
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door Cashfl0w » 3 juli 2022, 00:00

Wat vinden jullie van chipfabrikanten zoals een Melexis, ASML, Intel corp,...

Liggen mijn inziens toch kansen aangezien we in de toekomst sowieso nog veel chips nodig hebben.
Omhoog

el perro
VIP member
VIP member
Berichten: 1124
Lid geworden op: 03 jan 2009
Contacteer:
Contacteer el perro
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door el perro » 3 juli 2022, 00:47

Umi schreef: ↑2 juli 2022, 22:58 https://investors.carvana.com/~/media/F ... 022-v1.pdf
Presentatie eens snel bekeken
Ze krimpen dus hun capex fors in, da's dus net wat ik bedoel met geen geld voor businessplan
zoals die Adesa acquisitie doen renderen waar $ 1B voor nodig is, zal niet lukken met capex van $ 50M/quarter

Dus ze voelen de credit crunch

Ze blijven dan wellicht hangen op onrendabel niveau, vrees ik, niet omdat ze dat willen, maar omdat het niet anders kan.
Of krimpen zelfs? (ze ontslaan toch aardig wat volk)
In een sector waar je net schaalvoordeel nodig hebt


Ze rekenen in hun powerpoint op slide 15 ook met een Gross Profit per Unit, dus bruto winst per auto, van 4 à 5000 $.
Da's dus een auto opkopen aan $ 10.000 en doorverkopen aan $ 15.000
Lijkt me erg veel marge.
Ze rekenen ook met $ 600M intrest, en 500K-1M verkochte auto's.
Dat geeft $600$ - $1200 per verkochte auto alleen al om de intrest op hun schulden te dekken.
Die 500K-1M vehicles is ook hoger dan verkoop in 2021, wat een boerenjaar was.
Als ze meer auto's willen verkopen, hebben ze ook een smak extra werkkapitaal nodig om die auto's aan te kopen.

Bedenk dat bij een recessie consumenten als eerste besparen op kapitaalgoederen, ze blijven nog wel jaartje langer rondrijden met oude wagen. -> markt krimpt fors

Een intrest van 10,5%, ik lees dat eigenlijk als dat de banken de geldkraan aan het dichtdraaien zijn.
Mogelijkheid voor cash via schulden beperkt, maar cash via extra kapitaal is ook allesbehalve evident in het huidige klimaat voor bedrijven die cash vreten.
Dit artikel over start-ups is wel blijven hangen bij mij.

Nu ja, ik moet zeggen dat ik 5j geleden zelf ook belegd heb in een bedrijf dat zeer hoge intrest moest betalen voor een klein bedrag, met name Exmar.
Die belegging is uiteindelijk vrij goed uitgedraaid - al is Exmar nog vrij kreupel door zijn kapitaalstructuur.
Maar eigenlijk was dat niet zo briljante zet denk ik nu, kleine belegging = kleine winst en evenveel opvolgwerk.

Je lijkt in elk geval je huiswerk behoorlijk goed gemaakt te hebben.
Heel wat interessanter dan de gemiddelde post
Omhoog

Umi
VIP member
VIP member
Berichten: 2163
Lid geworden op: 02 okt 2014
Contacteer:
Contacteer Umi
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door Umi » 3 juli 2022, 01:34

el perro schreef: ↑3 juli 2022, 00:47
Umi schreef: ↑2 juli 2022, 22:58 https://investors.carvana.com/~/media/F ... 022-v1.pdf
Presentatie eens snel bekeken
Ze krimpen dus hun capex fors in, da's dus net wat ik bedoel met geen geld voor businessplan
zoals die Adesa acquisitie doen renderen waar $ 1B voor nodig is, zal niet lukken met capex van $ 50M/quarter

Dus ze voelen de credit crunch

Ze blijven dan wellicht hangen op onrendabel niveau, vrees ik, niet omdat ze dat willen, maar omdat het niet anders kan.
Of krimpen zelfs? (ze ontslaan toch aardig wat volk)
In een sector waar je net schaalvoordeel nodig hebt


Ze rekenen in hun powerpoint op slide 15 ook met een Gross Profit per Unit, dus bruto winst per auto, van 4 à 5000 $.
Da's dus een auto opkopen aan $ 10.000 en doorverkopen aan $ 15.000
Lijkt me erg veel marge.
Ze rekenen ook met $ 600M intrest, en 500K-1M verkochte auto's.
Dat geeft $600$ - $1200 per verkochte auto alleen al om de intrest op hun schulden te dekken.
Die 500K-1M vehicles is ook hoger dan verkoop in 2021, wat een boerenjaar was.
Als ze meer auto's willen verkopen, hebben ze ook een smak extra werkkapitaal nodig om die auto's aan te kopen.

Bedenk dat bij een recessie consumenten als eerste besparen op kapitaalgoederen, ze blijven nog wel jaartje langer rondrijden met oude wagen. -> markt krimpt fors

Een intrest van 10,5%, ik lees dat eigenlijk als dat de banken de geldkraan aan het dichtdraaien zijn.
Mogelijkheid voor cash via schulden beperkt, maar cash via extra kapitaal is ook allesbehalve evident in het huidige klimaat voor bedrijven die cash vreten.
Dit artikel over start-ups is wel blijven hangen bij mij.

Nu ja, ik moet zeggen dat ik 5j geleden zelf ook belegd heb in een bedrijf dat zeer hoge intrest moest betalen voor een klein bedrag, met name Exmar.
Die belegging is uiteindelijk vrij goed uitgedraaid - al is Exmar nog vrij kreupel door zijn kapitaalstructuur.
Maar eigenlijk was dat niet zo briljante zet denk ik nu, kleine belegging = kleine winst en evenveel opvolgwerk.

Je lijkt in elk geval je huiswerk behoorlijk goed gemaakt te hebben.
Heel wat interessanter dan de gemiddelde post
Die Adesa acquisitie was te doen om het landgoed/gebouwen & die investeringen waren sowieso een meerjarenplan. Die zijn gewoon wat vertraagd vanwege wat ze zien in de markt. Ze gaan gewoon 25% groeien ipv 100%, dus er is op KT geen nood aan die extra capaciteit.

Recessie dus; Fair point!
In Q1 ging de markt reeds -16%. Carvana groeide wel nog 14% Q/Q. Die recessie is dus al bezig in hun sector (hogere prijzen + leningen een pak duurder). & zelfs in tijden van recessie kan Carvana blijven groeien denk ik. Hun groei werd in Q1 geremd door logistieke problemen (oa veel covid zieken etc).

Gemiddelde auto die ze verkopen kost ergens vooraan in de 20k (total value incl. loans etc. = 30k). Ze verdienen niet enkel op de auto; ze verkopen ook de lening (grootste deel van hun Gross profit komt hiervan) , servicecontracten, waarschijnlijk verzekeringen in de toekomst etc. (netwerkeffecten)

Werkkapitaal; Hoeft niet per sé te stijgen bij stijgende verkoop. Snellere inventory turn kan ook; bvb. 6 weken in stock ipv 8, natuurlijk niet eindeloos te verbeteren... Maar gezien logistieke problemen & focus op groei denk ik dat dit wel beter kan.
If not, is dat op te vangen door nieuwe schulden uit te geven met de extra inventory als onderpand. (=schulden aan aanvaardbare rentes; <3% annual in 2021)

Ze lenen niet van banken (die verdienen aan de uitgifte ervan :P ). Apollo zou het grootste deel van de obligatie voor zich genomen hebben. Kapitaalmarkten zijn risico-avers geworden.
Cash via extra kapitaal is normaal geen probleem gezien de Garcia's (Vader & zoon, grootaandeelhouder/CEO) normaal gezien nog enkele miljarden opzij hebben staan.


Nu het blijft idd een investment case met een hoek af. Ik zie die schulden ook niet graag & zeker niet de hoge rente erop, want die rente zal nog lang een 'drag' op het onderste lijntje zijn. & dan is er het businessmodel dat zelfs zonder die zware rentes geen winsten draaide :)
Maar zonder die variabelen kon je dit groeibedrijf niet kopen aan een marktcap van 4B USD (0,3x Revenue).
Carmax, de grootste dealer in de sector draait Ebitda marges van +7%. Als ze daar zouden geraken volgend jaar, blijft er zelfs een kleine nettowinst over.
Soit, bij Q2 cijfers gaan de maatregelen nog niet zichtbaar zijn, maar vanaf Q3 zouden we toch wat meer richting moeten krijgen... Als de markt tegen dan nog in pessimisme waadt & de onderliggende evolutie bij Carvana gunstig is, wil ik gerust de positie verder opdrijven. Ik denk dat het het waard is dit verhaal verder te volgen.



Exmar ook een 5-tal jaar geleden bekeken & ik vond het te risicovol ;D
Omhoog

Georg
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 422
Lid geworden op: 14 okt 2016
Contacteer:
Contacteer Georg
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door Georg » 3 juli 2022, 07:49

Cashfl0w schreef: ↑3 juli 2022, 00:00 Wat vinden jullie van chipfabrikanten zoals een Melexis, ASML, Intel corp,...

Liggen mijn inziens toch kansen aangezien we in de toekomst sowieso nog veel chips nodig hebben.
Ik denk dat het vooral van jouw horizon afhangt.
Vorige week zei Micron CEO het volgende:
De wereld is in snel tempo aan het veranderen. Consumenten spenderen duidelijk minder aan elektronica. => De consument geeft vooral uit aan dure energie en voeding en dat ten koste van electronica.
Omhoog

Gebruikersavatar
Zwitsal
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jan 2018
Contacteer:
Contacteer Zwitsal
Verstuur privébericht

Re: Koopwaardige aandelen

  • Citeer

Bericht door Zwitsal » 3 juli 2022, 12:00

Cashfl0w schreef: ↑3 juli 2022, 00:00 Wat vinden jullie van chipfabrikanten zoals een Melexis, ASML, Intel corp,...

Liggen mijn inziens toch kansen aangezien we in de toekomst sowieso nog veel chips nodig hebben.
ASML HOLDING - ASM INTERNATIONAL - TAIWAN SEMICONDUCTOR MANUFACTURING - VanEck Semiconductor ETF ... aangekocht eergisteren aan "lage" prijzen. Te vroeg, te laat, waardeloos, potentieel? Ik wacht af ....
BP - AB Inbev - Ontex - Celyad - Care Property Invest - Biocartis - Continental - Nokian - PostNL - X-Fab - Alibaba - GoodYear - Bpost - Prosus - B&S - ASML HOLDING - ASM INTERNATIONAL - TAIWAN SEMICONDUCTOR MANUFACTURING - VanEck Semiconductor ETF - etc
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

3505 berichten
  • Pagina 163 van 234
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • …
  • 234
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy