Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ondertussen staan we 2,5 keer hoger dan begin juli Mijn beste koop dit jaar.NS2SN schreef: ↑9 juli 2025, 21:35 Wat denken jullie van Nebius Group?
De in Europa gevestigde clouddienstverlener Nebius (NASDAQ:NBIS) heeft zijn aandelenkoers dit jaar met 70% zien stijgen en presteert daarmee aanzienlijk beter dan de rest van de markt. In tegenstelling tot conventionele hyperscalers zoals Amazon's AWS of Microsoft's Azure, die een breed scala aan algemene clouddiensten aanbieden, maakt Nebius deel uit van een nieuwe categorie "Neoclouds" die zich richten op hoogwaardige infrastructuur, specifiek voor AI-workloads. Nu de vraag naar generatieve AI sterk blijft, ervaart Nebius een sterke stijging van de vraag, wat tot uiting komt in een opmerkelijke omzetstijging van 385% op jaarbasis in het eerste kwartaal van 2025.
De groeiprognoses voor de rest van het jaar zijn nog hoger en onlangs een samenwerking met Nvidia aangegaan die zich ook ingekocht hebben in Nebius. Momenteel blijft de winst wel nog achter maar dat zie je wel vaker bij bedrijven die zware investeringen moeten doen. De cashpositie is alleszins nu nog meer dan behoorlijk.
Wat gaat er van al de consulting overblijven als AI echt volwassen wordt ?Wimpies schreef: ↑2 oktober 2025, 09:38Accenture is een beetje een Wolters Kluwer verhaal rond impact AI + schrappen van redelijk wat consultancy door DOGE. Is één van de marktleiders, doen veel overnames, actief in gans de wereld. Is financieel gezond. Noteert momenteel ongeveer op laagste koers van de afgelopen 52w. Mooie dividendgroei. Ik vertrouw op hun track record, hun positie en hun wendbaarheid. Heb voorlopig nog geen positie ingenomen.
Sowieso gaan de AI-modellen toplevel rapporten kunnen genereren over de afgelopen boekjaren incl. policy en performance en KPI's en kosten en marktpositie en magic quadrants en noem maar op van een gegeven bedrijf.
En de kans is groot dat AI ook obv deze beschikbare data aanbevelingen naar de toekomst kan en gaat genereren.
Dus maw CEO's gaan aan hun staff vragen om deze rapporten en aanbevelingen zelf te genereren zonder dat er nog al te veel externe consultants aan te pas komen.
Persoonlijk zou ik maw geld investeren in de chipsector en in de bedrijven die AI-modellen ontwerpen en trainen. De chipsector zal blijven groeien owv het servicen van miljarden meestal zware AI-transacties. De bedrijven die de AI-software ontwerpen en trainen en voeden zijn even cruciaal. Voor iedereen die verder in de ketting komt is het voortbestaan onzeker geworden. Zeker als het gaat om immateriële domeinen waaronder consulting.
Ziet er inderdaad goed uit.NS2SN schreef: ↑2 oktober 2025, 21:26Ondertussen staan we 2,5 keer hoger dan begin juli Mijn beste koop dit jaar.NS2SN schreef: ↑9 juli 2025, 21:35 Wat denken jullie van Nebius Group?
De in Europa gevestigde clouddienstverlener Nebius (NASDAQ:NBIS) heeft zijn aandelenkoers dit jaar met 70% zien stijgen en presteert daarmee aanzienlijk beter dan de rest van de markt. In tegenstelling tot conventionele hyperscalers zoals Amazon's AWS of Microsoft's Azure, die een breed scala aan algemene clouddiensten aanbieden, maakt Nebius deel uit van een nieuwe categorie "Neoclouds" die zich richten op hoogwaardige infrastructuur, specifiek voor AI-workloads. Nu de vraag naar generatieve AI sterk blijft, ervaart Nebius een sterke stijging van de vraag, wat tot uiting komt in een opmerkelijke omzetstijging van 385% op jaarbasis in het eerste kwartaal van 2025.
De groeiprognoses voor de rest van het jaar zijn nog hoger en onlangs een samenwerking met Nvidia aangegaan die zich ook ingekocht hebben in Nebius. Momenteel blijft de winst wel nog achter maar dat zie je wel vaker bij bedrijven die zware investeringen moeten doen. De cashpositie is alleszins nu nog meer dan behoorlijk.
Ik poste net het volgende:
"
Persoonlijk zou ik maw geld investeren in de chipsector en in de bedrijven die AI-modellen ontwerpen en trainen. De chipsector zal blijven groeien owv het servicen van miljarden meestal zware AI-transacties. De bedrijven die de AI-software ontwerpen en trainen en voeden zijn even cruciaal. Voor iedereen die verder in de ketting komt is het voortbestaan onzeker geworden. Zeker als het gaat om immateriële domeinen waaronder consulting.
"
Nebius zit dus wel goed.
Toch al heel wat stemmen die opgaan & zeggen dat we in een AI bubble zitten/komen (oa CE0 Goldman & Bezos vandaag)chesini schreef: ↑2 oktober 2025, 22:06Ik poste net het volgende:
"
"
Nebius zit dus wel goed.
Heel de infrastructuur wordt gefinancierd vanuit schulden... Nu in 1ste fase gedragen door Big Tech(ook die gaan schulden aan), maar nu ook via driehoeksconstructies. Een openAI dat nog zoekt naar z'n businessmodel & miljarden verlies draait, een Oracle dat naar 4x Net Debt/Ebitda gaat als ze hun doelen willen bereiken.
We hebben nu een AI wedloop gehad, maar of die gaat blijven duren is imo zeer onzeker.
Volgens mij veel up front investeringen nu. Modellen die efficiënter worden.
Ik ben zeer recent short gegaan op Coreweave, Palantir & Tesla (no financial advise). Op zich 3 sterke bedrijven (vooral Palantir dan), maar die waarderingen zijn gewoon absurd.
In de media lees je over een contract van 14B van Coreweave met Meta, echter op hun IR staat er geen bericht van
Ook niet echt professioneel.
Michael Burry inmiddels voor 14% in Mercado Libre.
Het blijft maar stijgen karine. Ondertussen zit ik ook aan de 90 procent. Ik hou ze dus voorlopig, ik ben te benieuwd waar dit naartoe gaat.karine schreef: ↑1 oktober 2025, 15:54Net alles verkocht, stond op 94,4% winst.
In de week nog een strategie gelezen van Pierre Huylenbroeck.
“Bijvoorbeeld: zakt een aandeel 30 procent onder de gemiddelde aankoopkoers, dan sluiten we emoties uit en gaat het resoluut de deur uit. Voor de bovengrens: gaat een aandeel 100 procent boven de aankoopkoers, dan stellen we een stop-loss in (waarbij je aandelen automatisch verkocht worden wanneer ze onder die limiet gaan, red.) van 14 procent onder die topkoers. Die laten we telkens meestijgen.”
Hé, hier wordt over beleggen gepraat i.p.v. over politiek. Fantastisch.
Dat is die man die al 7 jaar lang zegt dat je al je aandelen moet verkopen.
Bron: het internet.
Ken je een goed (gratis) forum? Zonder egotrippers.
stijgt evenveel als goud, en ook ucb natuurlijk. Argenix heeft het vorig jaar ook niet slecht gedaan, zeker met opties.Trivium schreef: ↑9 oktober 2025, 16:21Het blijft maar stijgen karine. Ondertussen zit ik ook aan de 90 procent. Ik hou ze dus voorlopig, ik ben te benieuwd waar dit naartoe gaat.karine schreef: ↑1 oktober 2025, 15:54
Net alles verkocht, stond op 94,4% winst.
“Bijvoorbeeld: zakt een aandeel 30 procent onder de gemiddelde aankoopkoers, dan sluiten we emoties uit en gaat het resoluut de deur uit. Voor de bovengrens: gaat een aandeel 100 procent boven de aankoopkoers, dan stellen we een stop-loss in (waarbij je aandelen automatisch verkocht worden wanneer ze onder die limiet gaan, red.) van 14 procent onder die topkoers. Die laten we telkens meestijgen.”
Doet me denken aan het Lotus verhaal, intussen een hype en overgewaardeerd ook al blijft het een top aandeel maar te duur is te duur.Trivium schreef: ↑9 oktober 2025, 16:21Het blijft maar stijgen karine. Ondertussen zit ik ook aan de 90 procent. Ik hou ze dus voorlopig, ik ben te benieuwd waar dit naartoe gaat.karine schreef: ↑1 oktober 2025, 15:54 Net alles verkocht, stond op 94,4% winst.
De eerste keer dat ik ze kocht(paar jaar geleden) stonden ze op een moment ook op +90% winst, toen wel blijven zitten om ze tenslotte aan 75% winst te verkopen. Toen kwam het Trump verhaal en zijn ze ver gedaald en toen terug ingestapt.
Mijn andere aankopen UNH inmiddels op +20% en Accenture op +2%.
Vorige week en twee weken geleden mijn emoties nog eens gevolgd en dan maakt een mens meestal foute beslissingen op de beurs.
Dus terug goud aangekocht, inmiddels wel op +5% winst en terug mijn twee defensie etf's aangekocht die inmiddels ook weer +3,5% staan.
Het kan nog een mooi eindejaar worden en intussen wachten we rusten de solden af.
Had Tubize verkocht maar 3 dagen later teruggekocht
. Heb ook goud etf terug gekocht een maand geleden en ook UNH iets voor dat jij het kocht Karine. LVMH heb je ook eens vernoemd, heb dat dan gekocht en is ondertussen ook goed gegaan. Maar als ik de resultaten hier lees zijn het vooral de grondstoffen die boomen. Is er een etf met zeldzame metalen/ mineralen zoals palladium wolfraam…of alles apart beter?