Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Kopen (en lenen) of huren?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
Refur
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Refur
Verstuur privébericht

Kopen (en lenen) of huren?

• Citeer

Bericht door Refur » 18 juni 2015, 20:16

Ben een jonge twintiger (24jaar) en ik was ver vast van overtuigd om vanaf september dit jaar een appartement te gaan huren waarin dan zowel ik als mijn studerende vriendin zouden verblijven. Maar sinds enkele collega's, vrienden en familieleden me ook aanspraken om een eventuele aankoop van een appartement te overwegen, ben ik hier de laatste dagen ook meer en meer naar aan het kijken geweest.

Ik heb besloten dat ik maximaal een afbetaling van 900-1000 euro per maand zie zitten voor de lening (wat dan uitkomt op zo een 200K euro lening op 20-25 jaar).
De eventuele kosten bij de aankoop zou ik met eigen kapitaal willen dekken (notaris,..).
De bedoeling zou dan eigenlijk zijn om hier een 5-tal jaren te wonen en dit vervolgens te verkopen om dan een eigen huis te gaan bouwen.

Ik heb enkele vragen hieromtrent:
hoeveel zijn de kosten om een lening af te sluiten (notaris, enz.)
hoeveel kost het om een lening eerder af te betalen wanneer ik het appartement verkoop na vijf jaar?
welke andere kosten/voordelen moet ik ook in overweging nemen wanneer ik hier een keuze maak?

Wat is jullie mening hieromtrent?

Refur

alvh
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer alvh
Verstuur privébericht

Re: Kopen (en lenen) of huren?

• Citeer

Bericht door alvh » 18 juni 2015, 20:27

Ik zat in bijna dezelfde situatie. tip: http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules" onclick="window.open(this.href);return false; heeft rekenmodules waar je alles uit kan rekenen. Ook op http://www.notaris.be/rekenmodule_aankoop.php" onclick="window.open(this.href);return false; is er een module te vinden.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Refur
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Refur
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Refur » 18 juni 2015, 20:42

Oh oke, en wat heb jij uiteindelijk besloten?

Dankjewel voor de links! Ik ga er eens naar kijken.

TNTim
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer TNTim
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TNTim » 18 juni 2015, 21:03

In antwoord op uw vragen:
- Veel zal af hangen of het groot of klein beschrijf is dat u dient te betalen bij aankoop van het appartement. De kosten kan u makkelijk zelf berekenen op: http://www.notaris.be/rekenmodule_aankoop.php" onclick="window.open(this.href);return false;.
- De wederbeleggingsvergoeding bedraagt doorgaans en maximaal 3 maand (1/4e van een jaar) intrest op het nog openstaand bedrag. Bijvoorbeeld: heb je nog 150.000€ open staan en je leent aan 4%. Dan dien je ongeveer 1% (4% gedeeld door 4, want 3 maand is 1/4 van een jaar) op 150.000€ te betalen = 1.500€.
- De lening zal je fiscaal kunnen inbrengen, de eerste 5 jaar zal je echter grotendeels intrest afbetalen aan de bank. Als het huis niet ook op jouw vriendin haar naam komt te staan, dan kan zij niets inbrengen in de belastingen. Bij de bank komt er ook nog dossierkost (doorgaans een 250€) bij, de bank zal u doorgaans ook verplichten om een schuldsaldoverzekering te nemen + brandverzekering. Als u alleen leent, dan zal uw intrest die je bij de bank krijgt hoger zijn dan als je met twee leent.

Ik heb geen idee wat je al dan niet mag recupereren van registratierechten.

Mijn mening:
Als u er min of meer zeker van bent dat het maar voor 5 jaar is, lijkt het me de moeite niet.

Refur
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Refur
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Refur » 18 juni 2015, 22:30

Dankjewel voor je reactie & mening Tim!

- Over de herbeleggingskosten ga ik me dus al geen zorgen maken zie ik.
- Het zullen dan inderdaad de andere kosten bij het afsluiten van de aankoop/lening erbij komen.

Ik ga morgen eens samenzitten met mijn bankier en eens horen hoe het zit, hou je op de hoogte.

moneygirl
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer moneygirl
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door moneygirl » 18 juni 2015, 22:59

Refur schreef:Ben een jonge twintiger (24jaar) en ik was ver vast van overtuigd om vanaf september dit jaar een appartement te gaan huren waarin dan zowel ik als mijn studerende vriendin zouden verblijven. Maar sinds enkele collega's, vrienden en familieleden me ook aanspraken om een eventuele aankoop van een appartement te overwegen, ben ik hier de laatste dagen ook meer en meer naar aan het kijken geweest.
Vertel wat meer over jezelf :-* Hoe lang ben je al samen met je vriendin? Heb je vast werk?

Kopen en huren heeft financiële gevolgen ... maar ook praktische. Met een gekocht huis ga je je settelen, hang je meer vast aan je locatie (ook als jij of je vriendin werkt zoekt). Je hangt op een financiële manier vast aan je vriendin ...

TNTim
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer TNTim
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TNTim » 18 juni 2015, 23:01

Graag gedaan hoor. Ik probeer te zeggen wat ik kan, maar weet ook niet alles.
(en wat ik weet is mogelijks ook niet 100% correct, ben ook maar een particulier)

Waar ik ook nog aan dacht: uw leningsakte wordt getekend bij de notaris, die rekent daar kosten voor aan. Deze wordt ook geregistreerd en dat kost ook weer. Als je achteraf een nieuwe lening neemt en niet de oorspronkelijke blijft verder gebruiken, wordt de lening geschrapt. Wat dan ook weer kosten mee brengt. Tja, België he. :-\

Vraag hem zeker ook of je de registratierechten al dan niet deels kan recupereren. Want dat is toch een grote kost...

alvh
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer alvh
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door alvh » 19 juni 2015, 09:46

Refur schreef:Oh oke, en wat heb jij uiteindelijk besloten?
Wij hebben gekocht (met klein beschrijf). Bij ons is het weliswaar niet de vooropgestelde bedoeling om na 5 jaar terug te verkopen - we zien wel hoe het loopt.
De bijkomende kosten kwamen bijna perfect overeen met wat je in de rekenmodules waarnaar ik linkte terug kan vinden.
moneygirl schreef:Kopen en huren heeft financiële gevolgen ... maar ook praktische. Met een gekocht huis ga je je settelen, hang je meer vast aan je locatie (ook als jij of je vriendin werkt zoekt). Je hangt op een financiële manier vast aan je vriendin ...
Inderdaad zeker iets om rekening mee te houden!

Refur
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Refur
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Refur » 19 juni 2015, 12:27

Dank jullie voor de reacties! Helpen zeker en vast.

Hier waar meer informatie
Ik heb een vast contract en we zijn al 4 jaar samen. Maar de bedoeling is om het volledig op eigen naam te nemen en ook te zorgen dat in het slechte geval ik het ook alleen kan dragen.

De vriendin studeert nog dus haar ouders willen elke maand 400 aan huur uitgeven (of dit nu aan mij of aan een externe partij is maakt niet uit.). Daarnaast delen we ook de leefkosten (eten, electriciteit,...). in het weekend zullen we vaak bij de ouders zijn (in andere stad).

Het voorstel van lening dat ik vandaag kreeg bij een van de banken was 2,54 % (200k op 25 jaar,900 per maand, is dit een gunstig tarief?).
Hiernaast heb ik geen andere leenkosten/huurlasten (bedrijfswagen,...).

Nu is het zo wanneer dat ik huur ik 6k meer wou sparen op jaarbasis,dan wanneer ik koop (groter budget opzij voor onverwachte kosten en dus minder echt spaargeld waar ik niet aankom). Dit zou beteken dat ik op 5jaar 30k minder spaar dan wanneer ik zou huren, wel zou ik ook een deel aflossen van een lening, onder de veronderstelling dat het app na 5j nog evenveel waard is zou ik 30k kapitaal afgelost hebben(plus minus). Maar hier komen dan idd ook de kosten bij van notaris en dergelijke. De kosten van ki en verzekeringen zou ik elk jaar terug trekken door middel van het vooordeel van de woonbonus, dus dat neem ik niet mee op in beschouwing.

Na deze informatie weet ik niet of het dan nog zo gunstig is om een aankoop te overwegen, wat denken jullie?

Predah
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Predah
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Predah » 19 juni 2015, 12:48

Na 5 jaar wil je een huis bouwen. Onderschat hiervan de kostprijs niet. Hou ook rekening met de periode dat je dus dubbel moet betalen (huur/afbetaling vs de kosten van ontlenen geld voor het bouwen zelf)
Als je na 5 jaar wilt beginnen bouwen, dus de eerste spade in de grond steken, zal je wellicht al binnen 3 - 4 jaar een grond moeten aankopen en op zoek mogen gaan naar een architect.

Refur
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Refur
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Refur » 19 juni 2015, 12:53

Dag predah

Of het nu precies 5 jaar gaat zijn is ook niet volledig vaststaand natuurlijk en dat zou in dat geval inderdaad dan moeten gaan zoals je zegt. Ik zou tegen dan met het gespaarde geld van mijzelf en de vriendin dan graag willen proberen de grond aan te kopen zonder lening (volgens mijn berekening moet dit met enige volharding wel mogelijk zijn).

TNTim
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer TNTim
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TNTim » 19 juni 2015, 13:25

Om even heel eerlijk te zijn:
Ik snap dat je liever 900€ geeft aan uw eigen huis dan aan een verhuurder (+ je kan het nog fiscaal inbrengen ook).

Maar voor uw vriendin vind ik uw scenario enorm zielig, want voor haar volg je niet dezelfde redenering. Zij mag wel 400€/maand bijpassen om de lening van jouw huis af te betalen, maar verwerft niets. Is de relatie na 3 jaar afgelopen dan heeft zij, ondanks dat ze 14.400€ aan jou betaalde, niets + ze kon al die jaren ook niets fiscaal inbrengen. Wonen jullie er binnen 10 jaar nog en loopt de relatie dan stuk, is de situatie nog schrijnender. Blijven jullie voor eeuwig en een dag samenwonend op het appartement, dan is het klote voor haar dat ze al die tijd niets fiscaal kon inbrengen + er staat niets op haar naam.

Ik ken een bevriend koppel in een min of meer gelijkaardige situatie. Het huis staat op zijn naam (destijds toen hij nog alleen was grotendeels gesponsord door zijn ouders) Daarna is hij een relatie begonnen en is zijn vriendin komen inwonen. Nu zijn ze een paar jaar samen en betaalt zij de helft van zijn lening + de helft van de (nog immens vele) verbouwingen. Zij kan fiscaal niets inbrengen en als de relatie ooit stuk loopt heeft zij niets.
Ik denk dat dat toch wel wat spanningen moet geven in een relatie. :P

jens_dev
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer jens_dev
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jens_dev » 19 juni 2015, 13:46

Veel mensen hier hebben een zware baksteen in de maag. Ik niet.
Huur nog enkele jaren en spaar rustig verder. Wacht tot je vriendin is afgestudeerd en werk heeft. Begin daarna pas te bouwen en doe het samen.

JanusBananus
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer JanusBananus
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JanusBananus » 19 juni 2015, 13:55

Ik zat vorig jaar met dezelfde vraag (3-5 jaar huren of kopen om 5 jaar later te verkopen), maar heb besloten van eerst samen te huren. Je weet nooit hoe het loopt.

Mijn hoofdredenen:
In het begin betaal je vooral intrest af dus zal je relatief weinig eigendom verwerven op dergelijk korte tijd;
De prijsstijgingen van de afgelopen decennia zijn voorbij dus hetgeen je spaart zal normaal hoger liggen dan de prijsstijgingen die zullen komen;
Heel belangrijk, maar waar niemand rekening mee houdt: Als je na 5 jaar verkoopt om iets anders te kopen zit je met een complexe situatie. Je moet tegelijkertijd een koper vinden wanneer jij hetgeen hebt gevonden dat je wil kopen. Je kan dan met een pandwissel werken indien alles perfect uitkomt, maar dan zal de koper van je appartement ook meer flexibiliteit aan de dag moeten willen/kunnen leggen. Meer waarschijnlijk zal je met een overbruggingskrediet moeten werken wat ook geld kost en druk zet om de verkoopperiode niet te lang te laten aanslepen en de prijs lager te zetten.

Ik zie de kans reëel dat de komende 5 jaren de rentes terug traag zullen stijgen wat ook een neerwaartse druk op de prijzen zal zetten.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 19 juni 2015, 14:03

Er is ook nog een andere mogelijkheid he.
Je koopt nu een appartement.
Als je binnen 5 jaar zelf een huis wil (laten) bouwen, kan je je appartement verhuren.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy